XX ASRDA O’ZBEKISTONNING MUSIQIY HAYOTI.
Reja:
1. Bu davrda O’rta Osiyoga rus madaniyatining kirib kelishi.
2. Havaskor to’garaklarning tashkil etilishi.
3. Birinchi musiqali teatrlar.
4. Ushbu yillarda o’zbek milliy musiqa merosini yozib olinishi va qayta
ishlanishi.
5. Shashmaqomning notaga tushirilishi.
6. Samarqandda maxsus ilmiy-tekshirish institutini ochilishi.
7. O’zbek musiqiy asboblarini evropa usulida o’zlashtirilishi.
8. Professional ijodiy guruhlar bilan bir qatorda havaskorlik xalq ijodiy
guruhlarining rivojlanishidagi ijobiy o’zgarishlar va birinchi musiqali dramalar.
1. O’rta Osiyoga rus madaniyatining kirib kelishi. XIX asrning 60-70
yillari Toshkent, Moskva, Peterburg cholg’uchilarining mahalliy ijrochilar
musiqa ixlosmandlari ishtirokida kontsert faoliyati faollashgan yirik madaniy
markazga aylandi. 1877-yildan boshlab Toshkentga, keyinroq Samarqandga,
Farg’onaga va boshqa shaharlarga etuk musiqa jamoalari, gastrolyorlar va
daramatik guruhlar tashrif buyura boshlashdi. Rus cholg’uchilarining demokratik
an’analari Turkistonda baynalminal aloqalarning o’rnatilishiga ko’maklashdi va
Oktyabr inqilobining g’alabasidan keyinroq tezda Toshkent, Buxoro Samarqand
va O’rta Osiyoning boshqa shaharlarida kasbiy musiqiy o’quv yurtlarning tashkil
etilishida ma’lum darajada asos bo’lib xizmat qildi.
O’tgan XIX asrning 70-80 yillaridagi O’rta osiyo tubjoy aholisining hayoti
(oilaviy turmush tarzi, urf odatlari, musiqachilik ahvoli marosimlari) rus va
xorijiy etnografik folklorshunoslarining diqqatini o’ziga jalb etgan edi. Xalq
madaniyatining tarkibiy qismiga kirgan xalq cholg’ulariga bo’lgan qiziqishning
boisi ham shunda. XIX asrning oxiri va XX asr boshlarida O’rta Osiyoga kelgan
etnograf va sayyohlar Turkiston o’lkasining xalq musiqasini yozib olishda
(notalashtirishda) muayyan ishlar qilishdi. Bunda ular xalq cholg’ularini
o’rganishaga alohida e’tibor berishdi. Ular o’z ijodiy ishlarida musiqaning o’ta
ommaviyligiga, uning xalq hayotida muhim rol o’ynashiga ahamiyat berishdi.
Mazkur manbalar tufayli, biz musiqa san’ati mundarijasi, ijrochilik turlari,
musiqa an’analari, cholg’ularining ta’riflari, o’zbek xalq kuylarining nota
yozuvlari haqida ma’lumotlarga ega bo’ldik. 1917-32 yillarda O’zbekistonda
madaniy qurilishlar yuz bera boshladi. Ulug’ Oktyabr sotsialistik inqilob o’zbek
xalqini ikki tomonlama zulmdan, rus chorizmi hamda mahalliy feodallar
zulmidan ozod etib, milliy madaniyatning gullab-yashnashiga yo’l ochib berdi.
Madaniy qurilish inqilobdan keyingi dastlabki yillardan boshlangan edi.O’rta
Osiyo milliy davlat chegaralanishi iqtisodiy va madaniy tengsizlikka to’la barham
berish uchun o’zbek ijtimoiy millatini jipslashtirish va yuksak rivojlantirish
uchun mustahkam poydevor yaratdi. 1917-32 yillar mobaynida o’lkada ilk
musiqa o’quv yurtlari va musiqali teatrlar ochildi ,musiqa folklorini yozib olish
va qayta ishlash, mehnatkash xalqning keng ommasini musiqa havaskorligiga
jalb etish bo’yicha ishlar avj oldirildi.
2.Havaskor to’garaklarning tashkil etilishi. Inqilobdan keyingi yillarda
O’zbeksitonda ommaviy musiqali harakat avj oldi. Keng xalq ommasini xor
to’garaklari, xalq orkestri va duxovoy orkestrlar, vokal-cholg’u ansambllariga
jalb etish boshlandi. 20-yillarning boshida Toshkent zavod va fabrikalarning
ishchi klublari qoshida ochilgan Maorif institutlari havaskorlik to’garaklari tuzila
boshladi. Ularning negizida kontsert faoliyatini jadal rivojlantira boshlagan
havaskorlik jamoalari vujudga keldi. Odatda bunday jamoalarni Qizil Armiya
qismlaridagi orkestrlarning musiqachilari boshqarar edi.
Inqilobdan keyingi yillarda
umumta’lim
maktablarida havaskorlik
to’garaklarining
tashkil
etilishi
muhim
tashabbus
bo’ldi.
1919-yilda
A.S.Makarenko mehnat koloniyasi (biror maqsadda birga kelgan va birga
yashovchi kishilarning turar joyi, makon) qoshida tashkil etilgan Toshkent
erkaklar “Namuna” maktabi o’zbek musiqa havaskorligining o’choqlaridan biri
bo’lib qoldi.Bu erda mashhur xalq musiqachilari Shorahim Shoumarov va L
Lutfullaev rahbarligida tarkibi kuchli bo’lgan musiqa to’garagi vujudga keldi.
20-yillarning ikkinchi yarmida “Ko’k ko’ylak” umumiy nomi ostidagi
tashkil topgan yoshlar jamoalari keng quloch yozdi. Bu jamoalarning milliy
tarkibi ko’pincha xar xil millatlardan iborat bo’lib, dastur ikki tilda olib borilar
edi. Rus ommaviy qo’shiqlari kundalik mavzulardagi o’zbek laparlari bilan
galma-gal aytilardi. “Ko’k ko’ylak”chilar aroqxo’rlik, bezorilik, xotinqizlarga
feodallarcha munosabatni fosh qiluvchi satirik, hajviy laparlarni ijro etar edilar.
Turkiston o’lkasining ko’pgina shaharlarida, o’zbek umumta’lim maktablari
qoshida vujudga kelgan havaskorlar duxovoy orkestri katta e’tibor qozondi.
Bularning tashkil bo’lishida havaskor jamoalar uchun o’z muzikachilarini
tayinlagan Qizil Armiya qismlaridagi harbiy orkestrlar yordam berdi. Duxovoy
cholg’u asboblarida ijrochilikning tarqalishi o’sha davrda nafaqat badiiy, balki
siyosiy ahamiyatga ham ega edi. Inqilobiy qo’shiq va marshlardan iborat
dasturlar bayram namoyishlarida ishtirok etayotgan yoshlarning ongini
shakllantirishga yordam berdi, jangovar ruhini ko’tardi, jamoaviylik tuyg’ularini
tarbiyaladi.
3. Birinchi musiqali teatrlar. 1918-yili Toshkentda tashkil etilgan rus opera
teatri Turkistondagi birinchi musiqali teatr edi. Teatr tashkil bo’lganiga qadar
havaskorlar musiqali teatr jamiyati kuchi bilan klassik mumtoz operalardan
parchalar ko’rsatar edi. Bu sahna asarlarining eng faol va talantli ishtirokchilari
opera teatrining birinchi tarkibiga yakkaxon sifatida kirgan edilar. Teatr o’z
faoliyatini boshlanishidayoq o’zining xor va simfonik orkestriga ega edi. Teatr
tarkibi tez orada Rossiyaning etakchi teatrlari artistlari bilan mustahkamlandi.
Spektakllar bilan O’rta Osiyoda gastrolda (tomosha safarida) yurgan rus opera
sahnalarining ustalari L.V. Sobinov, A.V. Nejdanova, G.S. Pirogov va boshqalar
ishtirok etdilar. 20-yillar teatr sahna asarlari ro’yxatida Dargomijskiyning “Suv
parisi”, Chaykovskiyning “Evgeniy Onegin” va “ Mazepa”, Verdining “Traviata”
xamda “ Rigoletto” va boshqa klassik operalari bor edi.
Rus opera teatri faoliyati bilan bab-baravar ravishda o’zbek musiqali teatrini
tashkil etish bo’yicha ishlar olib borildi. Inqilobdan ozod qilingan xalqning ijodiy
tashabbusidan tug’ilgan o’zbek teatri milliy adabiyot va xalq san’atining ko’p
asrlik an’analari asosida vujudga keldi. Bu sohada dastlabki qadam, 1918-yil
Farg’onada “Musulmon yoshlarning musiqali dramatik jamoasi”ni tuzgan Hamza
tomonidan qo’yilgan edi. Jamoa spektakllarida musiqa etakchi o’rinni egallar edi:
p’esa davomida artistlar qo’shiq va musiqali suhbatlar ijro etishar edi, xor (bir
ovozli) va xalq cholg’u asboblari ansambli ishtirok etardi. Bu spektakllarning
musiqasi jamoa ishtirokchilari tanlagan xalq kuylari va Hamzaning
qo’shiqlaridan iborat edi.
20-yillar davomida respublikaning hamma joyida havaskorlarning musiqali
dramatik jamoalari paydo bo’ldi. Bu jamoalar tomnidan qo’yilgan p’esalarning
mualliflari orasida G’ulom Zafariyning nomi tez-tez uchrab turadi. Uning bir
pardali p’esalari : “Erk bolalari”,” Bahor”, “Binafsha” va ayniqsa o’zbek xotin-
qizlarning o’tmishdagi og’ir qismatiga bag’ishlangan “Halima” asari mashhur
bo’lgan edi.
“Halima”—to’la ma’nodagi musiqali spektakl. Og’zaki professional
an’anadagi musiqaning go’zal ohanglari dramaning emotsional ta’sirini
kuchaytirgan. Bu asarlarni tanlash va o’rgatishda taniqli musiqachi hofizlar Mulla
To’ychi Toshmuhamedov va Shoraxim Shoumarov ishtirok etdilar. Bosh
qahramon—Halima rolini keyinchalik nom qozongan o’zbek opera yakkaxon
xonandasi Halima Nosirova o’ynadi.
Havaskor yarim professional jamoaning faoliyati o’zbek musiqali teatrining
yuzaga kelishini tayyorladi. 1962-yilda Muxitdin Qoriyoqubov tomonidan tashkil
qilinib, shuhrat qozongan “ O’zbek Davlat kontsetr-etnografik jamoasi” nomi
bilan mashhur kollektiv uning bevosita o’tmishdoshi edi. Muxitdin Qoriyoqubov
va qo’shiqchi raqqosa Tamaraxonim ijro etgan lirik va hazil laparlarning
sahnalashtirilgan tomoshalari katta muvaffaqiyat qozondi. Sahnali tomoshalar va
inqilobiy qo’shiqlardan o’sib chiqqan ayrim musiqali raqs sahnalari haqiqiy bir
pardali p’esalarga aylanib, rivojlangan musiqali dramalarga zamin yaratgan edi.
1929-yil “Kontsert- etnografik jamoa” O’zbek Davlat musiqali teatriga
aylantirildi.
4. Ushbu yillarda o’zbek milliy musiqa merosini yozib olinishi va qayta
ishlanishi. 1919-yil dekabrida Turkiston respublikasi maorif Xalq Komissarligi
San’at bo’limi qoshida Badiiy-etnografik komissiya tashkil etildi. Komissiyaning
dastlabki vazifalaridan biri bo’lib hisoblangan musiqa folklorini yozib olish
ishning boshqa barcha turlarini ham o’ziga qaratdi, natijada komissiya bir butun
Musiqali etnografik komissiya deb atala boshladi. G’ulom Zafariy, Nikolay
NazarovichMironov, V.Uspenskiy komissiya a’zolari edi. Inqilobdan oldin
Toshkentga kelib qolgan latish kompozitori Emil Meligaylis ham ba’zan
komissiyada ishtirok etar edi.
O’zbekistonda musiqa folklorshunosligiga asos soluvchilar orasida V.A.
Uspenskiy alohida ajralib turadi. Yorqin musiqiy talant, nuqsonsiz nozik o’quv,
xalq san’atiga bo’lgan chinakam muhabbat, o’rganilmagan olamga yo’llovchi
“izquvarlik” matonati—bularning hammasi Uspenskiyda kishilar yuragini jalb
etgan joziba bilan qo’shilib ketgandi. Uspenskiy ko’p asrlik badiiy madaniyat
an’analarining vakillari—xalq muzikachilari orasida juda tez do’stlar topar edi,
shuning o’zi ko’pincha uning ishlarining muvaffaqiyatini belgilab berardi.
5. Shashmaqomning notaga tushirilishi. Shashmaqomning yozib olinishi
muhim ish bo’ldi. Ana shu maqsadda Musiqali-etnografiya komissiyasi
Uspenskiyni Buxoroga xizmat safariga jo’natgan edi. Uspenskiy Buxoroda bir
yildan ko’proq (1923-24) turib bu monumental turkumning taniqli ijrochilari—
hofiz Ota Jalol Nosirov va tanburchi Ota G’iyos Abdug’ani bilan hamkorlikda ish
olib bordi.
6. Samarqandda maxsus ilmiy- tekshirish institutini ochilishi.
20-yillarning oxiriga kelib O’zbekistonda Nikolay Nazarovich Mironov
rahbarligidagi
Samarqand
o’zbek
Musiqa
va
Xoreografiya
instituti
folklorshunoslik ishlarining tashkiliy markaziga aylandi. Institut o’zining
Samarqandda ishlagan yillari mobaynida (1928-32) nusxa ko’chiruvchi
valiklarda besh yuzdan ortiq xalq ijodi asarlarini yozib oldi, hamda bir qancha
kitoblarni
nashrga
tayyorladi.
Bular
orasida
Mironovning
“Muzo’ka
uzbekov”(1929), “ Obzor muzo’kalno’x kultur uzbekov i drugix narodov
Vostoka»( nota yozuvi M.Ashrafiy, Sh.Ramazonov va T.Sodiqovlarniki 1931)
,«Pesni Fergano’, Buxaro’ i Xivo’” ( 1931) kitoblari bor edi. Har bir nashr etilgan
kitob Mironovning kirish maqolasi bilan ochilgan bo’lib, uning shogirdlari
notaga olgan xalq kuylari to’plamidan iborat edi.
Institut milliy san’atni o’rganish bilan birga, musiqa ta’limi bilan ham
shug’ullandi. Yosh o’zbek musiqachilari bu erda Shashmaqomni, hamda xalq
cholg’u asboblarini chalishni o’rganar edilar. Buxorodan ( Ota Jalol Nosirov,
Domla Halim Ibodov ), Xorazmdan ( M .Xarratov) va Farg’onadan ( A. Ismoilov,
A.Umurzoqov) taniqli hofiz va sozandalar Samarqand institutida jamlanganligi
tufayli, o’quvchilar respublikaning turli viloyatlari musiqasining mahalliy
xususiyatlari bilan tanishish imkoniyatiga ega bo’ldilar. Shu bilan birga
o’quvchilar uchun elementar musiqa nazariyasi va solfedjio ham o’tilar edi.
Ularning o’zlari ham asarlar yaratishni, ayrimlari esa orkestrga dirijyorlik qilishni
o’rganar edi. Bu erda keyinchalik mashhur bo’lib ketgan Tolibjon Sodiqov,
Muxtor Ashrafiy, Mutal Burhonov, Doni Zokirov, Manas Leviev, Sharif
Ramazonov, Olim Halimovlar o’zlarining musiqa bilimlarini chuqurlashtirdilar.
7. O’zbek musiqiy asboblarini evropa usulida o’zlashtirilishi.
Musiqa cholg’ularini rekonstruktsiya qilish va takomillashtirish, ularni yangi
texnologiya asosida muayyan konstruktiv o’zgartirishlar kiritish bilan yasashni
anglatadi. Undan asosiy maqsad tovush xususiyatlarini yaxshilash, cholg’ularda
yangi texnik imkoniyatlar yaratish, tembr ( tovush tusi) nozikliklariga erishish,
o’n ikki bosqichli ravon sur’atlarga bo’lingan xromatik tuzilmalarni joriy etish,
tovush qatorlarini kengaytirishdir. Musiqa madaniyatining umumiy taraqqiyoti
bilan bog’liq bo’lgan cholg’ularni takomillashtirish xalq ijrochilik san’ati rivoji
uchun katta imkoniyatlar yaratadi.
XIX asrning ikkinchi yarmida o’zbek xalq cholg’ularida ijrochilikning
rivojlanishi bilan birga xalq cholg’ulariga ham qiziqish kuchaydi. Bu davrga kelib
hamma regionlarda xalq cholg’ulari orkestrlari va ansambllarining turli xillari
shakllandi. Xalq cholg’ularining asosiy turlari barqarorlik kasb etdi. Bu esa o’z
navbatida ularni takomillashtirish yo’llarini ilmiy ravishda izlashga olib keldi.
O’zbek xalq cholg’ulari xilma-xil bo’lganligi uchun uni takomillashtirish
nihoyatda qiyin vazifa edi. Bu nihoyatda uzoq davom etgan va murakkab jarayon
bo’ldi. Shu sababli, ham xalq cholg’ularini rekonstruktsiya qilish va
takomillashtirish, shuningdek, ko’povozli ansabl va orkestrlar tuzish bir necha
o’n yillab davom etdi. Chang, g’ijjak kabi cholg’ularga qo’shimcha torlar
qo’yilgach, bu ularning tovush doirasini ancha kengaytirdi. Musiqa cholg’ulari
ustasi Usta Usmon Zufarov ko’plab dutor, tanbur, g’ijjaklarning turdosh oilasini
yaratdi. Matyusuf Xarratov changni takomillashtirish ustida ishladi. O’zbekiston
radiosi qoshidagi xalq cholg’ulari milliy ansamblining rahbari Yunus Rajabiy va
Usta Usmon Zufarov bilan hamkorlikda dutor-bas, g’ijjak-bas, g’ijjak- alt
namunalarini yaratdilar.
Bu bilan o’zbek xalq cholg’ularini rekonstruktsiya qilish va takomillashtirish
bo’yicha maxsus ustaxonalar ochish boshlandi. Namangandagi musiqa
ustaxonasiga taniqli xalq sozandasi Usta Ro’zmat Isaboev boshchilik qildi.
Buxoroda dutor, tanbur, afg’on rubobini takomillashtirish ustida Usta Hojiota,
Usta Tohirjon Davlatov, Usta Najmiddin Nasriddinovlar ishlashdi.
8. Professional ijodiy guruhlar bilan bir qatorda havaskorlik xalq ijodiy
guruhlarining rivojlanishidagi ijobiy o’zgarishlar va birinchi musiqali
dramalar. O’zbekiston madaniy hayotida musiqali drama va komediya
teatrlarining faoliyati muhim ahamiyat kasb etadi. Musiqali drama va komediya
teatrlari opera va balet, operetta, drama, miniatyura, yoshlar, bolalar va
qo’g’irchoq teatrlari kabi respublikamizda yashayotgan barcha millat
vakillarining ma’naviy yuksalishiga barakali hissa qo’shib kelmokda.
XX asr boshlarida o’lkamizda yuzaga kelgan musiqali drama va komediya
teatrlari tarixiy ahamiyatga molik sharafli yo’lni bosib o’tdi. Mazkur sohaning
etakchi dargohi bo’lmish Muqimiy nomli poytaxt teatri hamda viloyat
teatrlarining aksariyatining o’ziga xos ijodiy qiyofasi shakllandi. Bu san’at
maskanlarida yaratilgan sahna asarlari xalqimizning madaniy va ma’naviy
boyligidir.
Turli davrlarda yaratilgan o’nlab musiqali sahna asarlar teatr tarixida va
bugungi kunda ham mumtoz merosimiz sifatida ardoqlanib kelinmoqda.
Darhaqiqat, musiqali teatr o’z vaqtida respublikamiz madaniy hayotining faol
markazlaridan biri sifatida o’zbek xalqining ezgu niyatlarini badiiy vositalar bilan
ifodalashda katta yutuqlarni qo’lga kiritdi. Ijtimoiy hayotning dolzarb
masalalarini yoritishda, xalqimizni yangi zafarlarga chorlashda milliy ruhdagi
yorqin sahna asarlarini yuzaga kelishida musiqali teatr jamoatchiligi ulkan hissa
qo’shishga muyassar bo’ldi.
Respublikamizda bunday vazifalarni amalga oshirilishida, musiqali teatr
poydevorini qurishda, uning rivojlanishi va kamol topishida o’zbek xalqining
is’tedodli adabiyot va san’at namoyandalari katta hissa qo’shganlar. Ular orasida
Mahmud Behbudiy, Abdurauf Fitrat, Abdullo Avloniy, Hamza Hakim-zoda
Niyoziy, Muhiddin Qori Yoqubov, Mannon Uyg’ur, G’ulom Zafariy, Shamsiddin
Xurshid, Abulhamid Cho’lpon, Ziyo Said, Shorahim Shoumarov, To’xtasin
Jalilov, Komil Yashin, Mirshohid Miroqilov, Tamara Xonim, Halima Nosirova,
Mukarrama Turg’unboeva, Nurxon Yo’ldoshxojaeva, Tursunoy Saidazimova,
Usta Olim Komilov, Yusuf qiziq Shakarjonov, Matyusuf Xarratov, Sheroziy
Madrahim Yokubov, Eshonxo’jaev, Polvonov, Matpano Xudoyberganov, Hoji
Siddiq, Yunus Rajabiy, Rizqi Rajabiy, Usta Ro’zmatxon, Ma’suma Qorieva,
Lutfixonim Sarimsoqova, Tolibjon Sodiqov, Ali Ardobus, M.Tojizoda va boshqa
ko’plab fidokor san’atkorlarni nomlarini qayd etish mumkin.
O’zbek musiqali teatrining poydevorini qurishda va uning ravnaq topishida
boshqa millat san’atkorlari N.Mironov, V.Uspenskiy, A.Kozlovskiy, G.Mushel,
R.Glier, S.Vasilenko, keyincha B.Brovtsin, B.Nadejdin, B.Gienko, G.Sobitov
ham hissa qo’shganlar. Bu kompozitorlar o’zbek xalq musiqa merosini o’rganib
va o’zbek bastakorlari bilan hamkorlikda musiqali spektakllar yaratishgan. Ular
sahna asarlarining va klavir partituralarini yozishda, o’zbek xalq kuylarini
simfonik orkestrga moslashtirishda va milliy kompozitorlarni tarbiyalashda
ko’maklashganlar.
O’zbek musiqali drama va komediya teatrining rivojlanishida ikkinchi jahon
urushi va urushdan keyingi yillar ayniqsa samarali bo’ldi. Bu davrda yangi avlod
dramaturg va kompozitorlari dadil qadamlar bilan ijod sohasiga kirib keldilar.
Ular orasida dramaturglardan Sobir Abdullo, Uyg’un (Otaqo’ziev), Shukur
Sa’dullo, Zinat Fatxullin, Nazir Safarov, Tamkin, Umarjon Ismoilov, Turob
To’la, Ahmad Bobojon, Shuhrat, Hamid G’ulom, Ibrohim Rahim, Jumaniyoz
Jabborov, Husniddin Sharipov, O’tkir Rashid, Ramz Bobojon bastakor va
kompozitorlardan esa Po’latjon Rahimov, Komiljon Jabborov, Muxtorjon
Murtazoev, Saidjon Kalonov, Manas Leviev, Doni Zokirov, Hamid Rahimov,
Dadaali Soatqulov, Olimjon Halimov, Sobir Boboev, Ibrohim Hamroev, Fattoh
Nazarov, Ikrom Akbarov, Abdurahim Muhammedov, Matniyoz Yusupov,
Abdusharif Otajonov, Sulton Hayitboev va boshqalar.
O’zbekiston zaminida bunyodga kelgan musiqali drama va komediya teatr
san’atining turli davrlari, xilma-xil musiqali spektakllar, ayrim dramaturg va
bastakorlarning ijodi to’g’risida musiqashunos, teatrshunos va adabiyotshunoslar
tomonidan ko’plab taqriz, maqola va kitoblar ham yaratilgan. Lekin ularning ko’p
aksariyati rus tilida yozilgan.
Masalan:
musiqashunos
E.Romanovskayaning
"Muzo’kalno’y
teatr
Uzbekistana" maqolasida O’zbekistonda musiqali teatrning shakllanishi
"Halima", "Po’rtana", "Farhod va Shirin", "Layli va Majnun", "Gulsara" musiqali
dramalari misolida ko’rsatib beriladi. Musiqashunos V.Belyaev "Uzbekskiy
muzukalno’y teatr v Moskve" maqolasida "Farhod va Shirin", "Gulsara"
spektakllarini tahlil etadi. E.Bronfin "Tvorcheskaya istoriya muzo’kalnoy dramo’
"Farxad i Shirin"" nomli maqolasida kompozitor V.Uspenskiy "Farhod va Shirin"
musiqali dramasini yaratish ustida olib borgan ijodiy tajribasi, yutuq va
kamchiliklari to’g’risida mulohaza qilinadi3. Teatrshunos A.Troitskaya "Iz istorii
narodnogo teatra i tsirka v Uzbekistane" tadqiqotida Oktyabr to’ntarishidan
oldingi davrlarda Farg’ona vodiysining xalq teatrlari faoliyati va repertuari
haqida ma’lumot beradi. Musiqashunos T.Vo’zgo "Opera i muzo’kalnaya drama"
maqolasida 1917-1951 yillarda O’zbekistonda opera va musiqali drama
janrlarining shakllanishi va rivojlanishini qisqacha yoritib, asosan, ikkinchi jahon
urushi yillarida bunyodga kelgan sahna asarlariga to’xtaladi. Teatrshunoslar
L.Avdeeva, T.Tursunov va V.Dyachenkolarning "Na puti sozdaniya muzo’kalno-
dramaticheskogo teatra" maqolasi O’zbekistonda bevosita musiqali teatr tashkil
topishidan oldingi davrlarda o’zbek milliy tomosha san’atida sahna asarlariga xos
bo’lgan xususiyatlarni ochib berishga qaratilgan. Teatrshunos F.Jo’raevning
"Stsenicheskaya istoriya muzo’kalnoy dramo’» "Gulsara"" maqolasida mazkur
spektaklning turli davrlarda yuzaga kelgan sahnaviy hayoti to’g’risida
ma’lumotlar beriladi.
Adabiyotlar:
1. O’zbek musiqasi tarixi. Tuzuvchi T.E. Solomonova T.”O’qituvchi”
1981.y.
2. Axmad Odilov.”O’zbek xalq cholg’ularida ijrochilik tarixi” T.
”O’qituvchi” 1995 y.
3. Yu. Rajabiy “Musiqa merosimizga bir nazar” T. 1970.
4. X. Xamidov “Avesto fayzlari” T.2001 y.
5. “O’zbekiston tarixi” T.1994 y.