Y.A.KOMENSKIY, LOGANN, PESTALOTSI, DISTERVERG VA K.D.USHINSKIYLARNING PEDAGOGIKA FANI METODOLOGIYASINING YARATILISHIDA ILGARI SURGAN G‘OYALARI

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

22,1 KB


 
 
 
 
 
 
Y.A.KOMENSKIY, LOGANN, PESTALOTSI, DISTERVERG VA 
K.D.USHINSKIYLARNING PEDAGOGIKA FANI 
METODOLOGIYASINING YARATILISHIDA ILGARI SURGAN 
G‘OYALARI 
 
 
.XVII 
asrda 
pedagogika 
amaliy 
tabiatshunoslik 
sifatida 
biologiya 
qonuniyatlariga bo‘ysunishi e’tirof etilgan. Pedagogikani tubdan to‘la qayta qurishni 
chex olimi Y.A.Komenskiy va ingliz pedagogi Djon Lokk amalga oshirdilar.  
Ular pedagogik qonunlarining quyidagi uch jihatiga ko‘ra guruhlaganlar: 
1.Ijtimoiy-tarixiy. 
2.Tabiiy-tarixiy. 
3.Psixologik.  
Keyinchalik bir guruh ilg‘or pedagoglar umumiy tamoyillar bilan 
qanoatlanmay, didaktik qonuniyatlarini ifoda etishga uringanlar. Xususan, 
Y.A.Komenskiy didaktikaning tematik belgilariga ko‘ra guruhlangan quyidagi 
qoidalar tizimini ilgari surdi: 
1.,,Ta’lim va oson o‘qishning asosiy qoidalari” (,,Buyuk didaktika” - XVII 
bob); 
2.,,Tabiiy o‘qish va ta’limning asosiy qoidalari”; 
3.,,Fanlarga o‘qitish san’atining to‘qqiz qoidasi” (XX bob) va boshqalar.  
 
Disterveg tomonidan asoslangan qoidalar soni 33 ta bo‘lib, ular muayyan 
loyihalarga taalluqli ekanligiga ko‘ra guruhlarga ajratadi (birinchi guruh - 
o‘qituvchiga nisbatan, ikkinchisi -dars tashkil etilayotgan fanga nisbatan, uchinchisi 
- o‘quvchiga nisbatan va hokazolar tarzida). Shu bilan birga Disterveg mazkur 
qoidalarning ayrimlarini qonunlar ham deb ataydi. 
Har qanday pedagogik tadqiqot o‘z ichiga yuqoridagi izchillikni olishi va bu tarkibiy 
qismlar orasida uzviy bog‘liqlik bo‘lishi lozim. 
Y.A.KOMENSKIY, LOGANN, PESTALOTSI, DISTERVERG VA K.D.USHINSKIYLARNING PEDAGOGIKA FANI METODOLOGIYASINING YARATILISHIDA ILGARI SURGAN G‘OYALARI .XVII asrda pedagogika amaliy tabiatshunoslik sifatida biologiya qonuniyatlariga bo‘ysunishi e’tirof etilgan. Pedagogikani tubdan to‘la qayta qurishni chex olimi Y.A.Komenskiy va ingliz pedagogi Djon Lokk amalga oshirdilar. Ular pedagogik qonunlarining quyidagi uch jihatiga ko‘ra guruhlaganlar: 1.Ijtimoiy-tarixiy. 2.Tabiiy-tarixiy. 3.Psixologik. Keyinchalik bir guruh ilg‘or pedagoglar umumiy tamoyillar bilan qanoatlanmay, didaktik qonuniyatlarini ifoda etishga uringanlar. Xususan, Y.A.Komenskiy didaktikaning tematik belgilariga ko‘ra guruhlangan quyidagi qoidalar tizimini ilgari surdi: 1.,,Ta’lim va oson o‘qishning asosiy qoidalari” (,,Buyuk didaktika” - XVII bob); 2.,,Tabiiy o‘qish va ta’limning asosiy qoidalari”; 3.,,Fanlarga o‘qitish san’atining to‘qqiz qoidasi” (XX bob) va boshqalar. Disterveg tomonidan asoslangan qoidalar soni 33 ta bo‘lib, ular muayyan loyihalarga taalluqli ekanligiga ko‘ra guruhlarga ajratadi (birinchi guruh - o‘qituvchiga nisbatan, ikkinchisi -dars tashkil etilayotgan fanga nisbatan, uchinchisi - o‘quvchiga nisbatan va hokazolar tarzida). Shu bilan birga Disterveg mazkur qoidalarning ayrimlarini qonunlar ham deb ataydi. Har qanday pedagogik tadqiqot o‘z ichiga yuqoridagi izchillikni olishi va bu tarkibiy qismlar orasida uzviy bog‘liqlik bo‘lishi lozim.  
 
 
Pedagogik tadqiqotlarda asosan quyidagi yo‘nalishlar bo‘lishi mumkin: 
 
1. Tarbiya nazariyasi. 
 
2. Didaktika. 
 
3. Oliy maktab pedagogikasi. 
 
4. Pedagogik psixologiya. 
 
5. Oila pedagogikasi, kasbga yo‘llash, chet el pedagogikasi va boshqalar. 
 
Tadqiqotning asosiy predmetlari qilib quyidagilarni olish mumkin: 
 
1. O‘qituvchi (yoki ota- ona) faoliyati. 
 
2. Pedagogik jamoa (yoki oila) faoliyati. 
 
3. Bolalar jamoasi faoliyati. 
 
4. Jamoatchilik ishlari (ishlab chiqarish, turar joylardagi maktabdan tashqari 
muassasalari, klublar, madaniyat uylari va hakozolar). 
 
5. Bolalarning o‘z faoliyati. 
 
6. Tarbiyaviy jarayon ob`ekti va sub`ektining o‘zaro ta’siri. 
 
Pedagogik tajribalarni umulashtirish, tadqiqot ishlarini o‘tkazishning eng 
muhim yo‘lidir. Masalan, ko‘pgina tajribali o‘qituvchilarning ish tajribalari 
pedagogik fikr taraqqiyotiga muhim ta’sir ko‘rsatadi. Ilg‘or pedagogik tajribalarga 
tayanish va uning ma’nosiga tushunish ko‘pgina ilmiy ishlarning manbai 
hisoblanadi.  
 
Ilg‘or pedagogik tajribalar umumlashtirish va ularni qo‘llash uchun 
quyidagilarga rioya qilish zarur: 
 
1. Ilg‘or pedagogik tajribalar umumlashtirish oldin mamlakat maktablaridagi 
tajribaning ilg‘orligi nima bilan xarakterlanadi, shahar yoki tumandagi maktabning 
ilg‘or tajribasi hosil bo‘lishida atrofdagi yoki mamlakatdagi ilg‘or tajribalar qanday 
ta’sir qiladi, maktab tarixi, uning an’analari qanday, pedagogik jamoa qandayligini 
aniqlash muhim. 
 
2. Maktab hayotining hamma tomonlari bilan amaliy tanishish zarur. Buning 
uchun bir kunda biror sinfdagi hamma darslarni kuzatish, tadqiqotchining 
qiziqtirayotgan o‘quv predmeti darslarini kuzatish, shu sinfda bir hafta yoki bir oy 
davomida har - xil tarbiyaviy tadbirlarga qatnashish kerak. 
 
Agar tekshirishlarimiz bolalar bilan ishlashning ko‘pgina shakl va metodlarida 
aks etsa, u holda bunday tajtibalarni ommalashtirish zarur. 
Pedagogik tadqiqotlarda asosan quyidagi yo‘nalishlar bo‘lishi mumkin: 1. Tarbiya nazariyasi. 2. Didaktika. 3. Oliy maktab pedagogikasi. 4. Pedagogik psixologiya. 5. Oila pedagogikasi, kasbga yo‘llash, chet el pedagogikasi va boshqalar. Tadqiqotning asosiy predmetlari qilib quyidagilarni olish mumkin: 1. O‘qituvchi (yoki ota- ona) faoliyati. 2. Pedagogik jamoa (yoki oila) faoliyati. 3. Bolalar jamoasi faoliyati. 4. Jamoatchilik ishlari (ishlab chiqarish, turar joylardagi maktabdan tashqari muassasalari, klublar, madaniyat uylari va hakozolar). 5. Bolalarning o‘z faoliyati. 6. Tarbiyaviy jarayon ob`ekti va sub`ektining o‘zaro ta’siri. Pedagogik tajribalarni umulashtirish, tadqiqot ishlarini o‘tkazishning eng muhim yo‘lidir. Masalan, ko‘pgina tajribali o‘qituvchilarning ish tajribalari pedagogik fikr taraqqiyotiga muhim ta’sir ko‘rsatadi. Ilg‘or pedagogik tajribalarga tayanish va uning ma’nosiga tushunish ko‘pgina ilmiy ishlarning manbai hisoblanadi. Ilg‘or pedagogik tajribalar umumlashtirish va ularni qo‘llash uchun quyidagilarga rioya qilish zarur: 1. Ilg‘or pedagogik tajribalar umumlashtirish oldin mamlakat maktablaridagi tajribaning ilg‘orligi nima bilan xarakterlanadi, shahar yoki tumandagi maktabning ilg‘or tajribasi hosil bo‘lishida atrofdagi yoki mamlakatdagi ilg‘or tajribalar qanday ta’sir qiladi, maktab tarixi, uning an’analari qanday, pedagogik jamoa qandayligini aniqlash muhim. 2. Maktab hayotining hamma tomonlari bilan amaliy tanishish zarur. Buning uchun bir kunda biror sinfdagi hamma darslarni kuzatish, tadqiqotchining qiziqtirayotgan o‘quv predmeti darslarini kuzatish, shu sinfda bir hafta yoki bir oy davomida har - xil tarbiyaviy tadbirlarga qatnashish kerak. Agar tekshirishlarimiz bolalar bilan ishlashning ko‘pgina shakl va metodlarida aks etsa, u holda bunday tajtibalarni ommalashtirish zarur.  
 
 
3. Pedagogik tajribalarni o‘rganishni o‘quvchilar jamoasini, tarbiyachilarni, 
ularning ish uslubini, o‘zaro munosabatlar, umumiy qarashlar, bir xil talablari 
kabilardan o‘rganishdan boshlash kerak.Mana shular ilg‘or tajribaning mohiyatini 
tashkil etadi. Bolalar va pedagoglar, o‘quvchi va o‘qituvchilar jamoasi o‘rtasidagi 
munosabatlar tizimini o‘rganish, shundan keyingina ilmiy xodimni qiziqtirgan 
muammo bo‘yicha material yig‘ishni bog‘lash kerak. 
 
4. Pedagogik tajribani to‘g‘ri tushunish va baholash uchun uni chetdan turib 
kuzgatmasdan, balki shu pedagogik jamoani a’zosi sifatida ishlash kerak (ya’ni 
yetakchi, o‘qituvchi, sinf rahbari sifatida) yoki o‘quvchilarning tadqiqot guruhiga 
rahbar sifatida ishlash kerak) muammoli kengash tuzish. Har qanday holda ham 
ilmiy xodim maktabning o‘quv tarbiyaviy ishlarida faol qatnashishi lozim, aks holda 
u ob`ektiv xulosa chiqara olmaydi. 
 
5. Mamlakatdagi ilg‘or o‘qituvchilarning ish tajribasini o‘rganishda 
pedagogika fani yutuqlariga asoslanib, hozirgi zamon fani pozitsiyasida turib, tahlil 
qilish kerak. 
 
6. Faqat birgina maktab yoki o‘qituvchining tajribasi bilan cheklanib qolish 
ham to‘g‘ri kelmaydi. Shuning uchun ham bir necha maktab va bir necha 
o‘qituvchilar ish tajribalarini taqqoslash kerak. shundagina ilg‘or pedagogik 
tajribaning mohiyati aniqlanadi. 
Hozirgi davrda pedpgogikaning dolzarb muammolari. 
 
1. Tarbiyaviy jarayonning mohiyati va qonuniyatlari. 
 
2. Shaxs axloqiy irodaviy sifatlarini shakllantirishning yo‘llari, xususan ongli, 
mehnatga munosabat, vatanparvarlik, vatanga e’tiqod, javobgarlik, burchni sevish, 
pok vijdon kabi milliy hamda umuminsoniy sifatlarni shakllantirish. 
 
3. Shaxsni shakllantirishning umumiy asoslari ta’limni mehnat amaliyoti bilan 
bog‘lash,aqliy, jismoniy va mehnat, estetika va mafkuraviy immunitetni 
shakllantirish, ijtimoiy va individual sifatlari shakllantirish. 
 
4. Tarbiya va o‘z- o‘zini tarbiyalash, tarbiya va qayta tarbiyalash va hakozo. 
   5. O‘quvchilarni tug‘ma qobilyat va mahoratlarini aniqlash va rivojlantirsh, 
iqtidorli o‘quvchilarni aniqlash va ularning ta’lim-tarbiyasiga individual yondashish.  
   6. Ta’limga innovatsion yondashuvning yo‘l va usullarini aniqlash, ta’lim 
texnologiyalaridan maksimal foydalanish. 
3. Pedagogik tajribalarni o‘rganishni o‘quvchilar jamoasini, tarbiyachilarni, ularning ish uslubini, o‘zaro munosabatlar, umumiy qarashlar, bir xil talablari kabilardan o‘rganishdan boshlash kerak.Mana shular ilg‘or tajribaning mohiyatini tashkil etadi. Bolalar va pedagoglar, o‘quvchi va o‘qituvchilar jamoasi o‘rtasidagi munosabatlar tizimini o‘rganish, shundan keyingina ilmiy xodimni qiziqtirgan muammo bo‘yicha material yig‘ishni bog‘lash kerak. 4. Pedagogik tajribani to‘g‘ri tushunish va baholash uchun uni chetdan turib kuzgatmasdan, balki shu pedagogik jamoani a’zosi sifatida ishlash kerak (ya’ni yetakchi, o‘qituvchi, sinf rahbari sifatida) yoki o‘quvchilarning tadqiqot guruhiga rahbar sifatida ishlash kerak) muammoli kengash tuzish. Har qanday holda ham ilmiy xodim maktabning o‘quv tarbiyaviy ishlarida faol qatnashishi lozim, aks holda u ob`ektiv xulosa chiqara olmaydi. 5. Mamlakatdagi ilg‘or o‘qituvchilarning ish tajribasini o‘rganishda pedagogika fani yutuqlariga asoslanib, hozirgi zamon fani pozitsiyasida turib, tahlil qilish kerak. 6. Faqat birgina maktab yoki o‘qituvchining tajribasi bilan cheklanib qolish ham to‘g‘ri kelmaydi. Shuning uchun ham bir necha maktab va bir necha o‘qituvchilar ish tajribalarini taqqoslash kerak. shundagina ilg‘or pedagogik tajribaning mohiyati aniqlanadi. Hozirgi davrda pedpgogikaning dolzarb muammolari. 1. Tarbiyaviy jarayonning mohiyati va qonuniyatlari. 2. Shaxs axloqiy irodaviy sifatlarini shakllantirishning yo‘llari, xususan ongli, mehnatga munosabat, vatanparvarlik, vatanga e’tiqod, javobgarlik, burchni sevish, pok vijdon kabi milliy hamda umuminsoniy sifatlarni shakllantirish. 3. Shaxsni shakllantirishning umumiy asoslari ta’limni mehnat amaliyoti bilan bog‘lash,aqliy, jismoniy va mehnat, estetika va mafkuraviy immunitetni shakllantirish, ijtimoiy va individual sifatlari shakllantirish. 4. Tarbiya va o‘z- o‘zini tarbiyalash, tarbiya va qayta tarbiyalash va hakozo. 5. O‘quvchilarni tug‘ma qobilyat va mahoratlarini aniqlash va rivojlantirsh, iqtidorli o‘quvchilarni aniqlash va ularning ta’lim-tarbiyasiga individual yondashish. 6. Ta’limga innovatsion yondashuvning yo‘l va usullarini aniqlash, ta’lim texnologiyalaridan maksimal foydalanish.  
 
  7. Bolaning har - xil yoshdagi sifatlarini, motiv va qiziqishlarini aniqlash, ularning 
tarbiyachilarga ota - onalariga, tengdoshlariga, kattalarga munosabatlarini, o‘z - 
o‘zini tarbyalashlarini o‘rganish. 
 8. Tarbiyaviy ishlarning tashkil etilishining samarali yo‘llarini izlash. 
 9.O‘qituvchi ta’siri xulqidagi etika va estetika. 
 11. Bolalar jamoasini shakllantirishning samarali yo‘llari. 
 12. Bolalarning bilish faoliyatini faollashtirish ularning aqliy faolligini 
rivojlantirish. 
 13. O‘quv ishining samarali yo‘l va usullarini izlash. 
 14. Bolani oilada va maktabda tarbiyalashning yagona tizimini yaratish va ҳ. 
Ma’lumki, kishilik jamiyatining vujudga kelishi jarayonida inson ham 
biologik jihatdan, ham ijtimoiy jihatdan takomillashib borgan. Dastlabki, diniy 
e’tiqodlar, eng oddiy ixtirolarning takomillashib borishi kabi holatlar inson ongining 
ham shakllanib borishiga turtki bo’ldi. Bu jarayon minglab yillarni o’z ichiga olgan 
bo’lib, ana shu davrda inson ongi shakllanishining asosi sifatida qabul qilingan xulq-
odob qoidalari, ijtimoiy talablar yuzaga kelgan. Ushbu talablar muayyan davrda 
yaratilgan yodgorliklarining asosiy mazmuni va mohiyatini tashkil etadi.  
  Eng qadimgi kishilarga xos bo’lgan xislatlar, ularning dastlabki, oddiy istaklari, 
orzu-umidlari qadimgi eposlarda aks etgan afsonaviy obrazlar hamda qahramonlar 
qiyofasida o’z ifodasini topgan. Ruhga sig’inish (onimizm), ajdodlar ruhiga sig’inish 
(totemizm), sehrgarlik kabi diniy e’tiqodlar va marosimlar yoritilgan afsona va 
rivoyatlarda eng qadimiy ajdodlarimizning tafakkur dunyosi aks etgan. Ammo bu 
rivoyat va afsonalar ham massaget, sak, xorazmiy, so’g’d hamda parfiyanlar 
yashagan davrlar ruhini ifoda etadi, xolos.  
 
 
  Eng qadimgi madaniy boyliklarimizni o’rganishda quyidagi uch guruhga ajratilgan 
manbalarga tayanamiz:  
 
 
 
 
 
 
   Arxeologik qazilmalar natijasida topilgan ko’rgazmali ashyolar: 
 
 
   1.Xalq og’zaki ijodi materiallari hamda yozma manbalar. 
 
 
 
2.Buyuk adiblar, allomalarning ijodiy merosi. 
 
 
 
Ibtidoiy jamiyatda bola o’zi uddalay oladigan faoliyatning tashkil etilishida bevosita 
ishtirok etib, hayot kechirish va mehnat qilish ko’nikmalarini o’zlashtirgan. Bu holat 
og’ir sharoitda kechgan. o’g’il bolalar erkaklar bilan ov qilish, qurol yasash kabi 
7. Bolaning har - xil yoshdagi sifatlarini, motiv va qiziqishlarini aniqlash, ularning tarbiyachilarga ota - onalariga, tengdoshlariga, kattalarga munosabatlarini, o‘z - o‘zini tarbyalashlarini o‘rganish. 8. Tarbiyaviy ishlarning tashkil etilishining samarali yo‘llarini izlash. 9.O‘qituvchi ta’siri xulqidagi etika va estetika. 11. Bolalar jamoasini shakllantirishning samarali yo‘llari. 12. Bolalarning bilish faoliyatini faollashtirish ularning aqliy faolligini rivojlantirish. 13. O‘quv ishining samarali yo‘l va usullarini izlash. 14. Bolani oilada va maktabda tarbiyalashning yagona tizimini yaratish va ҳ. Ma’lumki, kishilik jamiyatining vujudga kelishi jarayonida inson ham biologik jihatdan, ham ijtimoiy jihatdan takomillashib borgan. Dastlabki, diniy e’tiqodlar, eng oddiy ixtirolarning takomillashib borishi kabi holatlar inson ongining ham shakllanib borishiga turtki bo’ldi. Bu jarayon minglab yillarni o’z ichiga olgan bo’lib, ana shu davrda inson ongi shakllanishining asosi sifatida qabul qilingan xulq- odob qoidalari, ijtimoiy talablar yuzaga kelgan. Ushbu talablar muayyan davrda yaratilgan yodgorliklarining asosiy mazmuni va mohiyatini tashkil etadi. Eng qadimgi kishilarga xos bo’lgan xislatlar, ularning dastlabki, oddiy istaklari, orzu-umidlari qadimgi eposlarda aks etgan afsonaviy obrazlar hamda qahramonlar qiyofasida o’z ifodasini topgan. Ruhga sig’inish (onimizm), ajdodlar ruhiga sig’inish (totemizm), sehrgarlik kabi diniy e’tiqodlar va marosimlar yoritilgan afsona va rivoyatlarda eng qadimiy ajdodlarimizning tafakkur dunyosi aks etgan. Ammo bu rivoyat va afsonalar ham massaget, sak, xorazmiy, so’g’d hamda parfiyanlar yashagan davrlar ruhini ifoda etadi, xolos. Eng qadimgi madaniy boyliklarimizni o’rganishda quyidagi uch guruhga ajratilgan manbalarga tayanamiz: Arxeologik qazilmalar natijasida topilgan ko’rgazmali ashyolar: 1.Xalq og’zaki ijodi materiallari hamda yozma manbalar. 2.Buyuk adiblar, allomalarning ijodiy merosi. Ibtidoiy jamiyatda bola o’zi uddalay oladigan faoliyatning tashkil etilishida bevosita ishtirok etib, hayot kechirish va mehnat qilish ko’nikmalarini o’zlashtirgan. Bu holat og’ir sharoitda kechgan. o’g’il bolalar erkaklar bilan ov qilish, qurol yasash kabi  
 
yumushlarni bajarsalar, qizlar ayollar tomonidan bajariladigan mehnat sirlarini 
o’zlashtirar edilar. Hech qayerda yozilmagan odat va an’analarga ko’ra, yosh bolalar 
keksalar nazorati ostida ma’lum tajribalarga ega bo’lardilar. Bola ma’lum 
tayyorgarliklardan so’ng maxsus sinovlardan o’tib, amaliy faoliyatda faol ishtirok 
eta olish huquqini qo’lga kiritar edi. Ushbu an’ana, ya’ni, bolalarni ma’lum 
yoshgacha enaga yoki murabbiyga topshirish yaqin davrlargacha saqlanib qolgan, 
hatto hozirgi kunda ham ko’zga tashlanadi. 
Urug’chilik jamoasi bosqichida esa bolalar mehnatining ko’lami kengayib, 
kasb-hunar faoliyatining turlari ko’payib boradi. Tajribali kishilar bolalarni 
tarbiyalash bilan birga ularni yozishga ham o’rgata boshlaydilar. Asta-sekin harbiy 
tarbiyaning boshlang’ich ko’rinishlari yuzaga kela boshlaydi. Bolalarga harbiy 
san’at sirlarini o’rgatish ancha murakkab ish bo’lib, ushbu tarbiyani tashkil etish 
maxsus bilim hamda tayyorgarlikka ega bo’lishni taqozo etar edi. Shu bois maxsus 
harbiy bilim va tayyorgarlikka ega bo’lgan kishilar bolalarga bu boradagi bilimlarni 
berish jarayoniga jalb etila boshladilar. 
Jamiyatning ijtimoiy jihatdan taraqqiy eta borishi bolalarga dalalarni o’lchash, 
suv toshqinlarining oldini olish, kishilarni turli kasalliklardan davolash usullariga oid 
bilimlarni berishga bo’lgan ehtiyojni yuzaga keltirdi. Mazkur ehtiyojni qondirish 
yo’lidagi harakatning tashkil etilishi natijasida turli maktablar faoliyat yurita 
boshladi. Maktablarda asosiy e’tibor bolalarga ogzaki bilimlar berish bilan birga 
ularda yozuv ko’nikmalarining shakllantirilishiga qaratildi. Dastlab suratkashlik 
rivojlanib, 
piktografik 
xat 
paydo 
bo’lgan 
bo’lsa, 
keyinchalik 
qo’shni 
mamlakatlardan kirib kelgan harflar yordamida yozish usuli paydo bo’ladi va bu usul 
tez tarqala boshlaydi. 
 O’sib kelayotgan yosh avlodning ilmiy dunyoqarashini shakllantirish hamma 
davrlarda bo’lgani kabi, hozir ham millatning ilg’or kishilari diqat markazida bo’lib 
kelmoqda. 
  
Xo’sh, dunyoqarashni o’zini qanday tushunish kerak? Dunyoqarash-bizni 
o’rab olgan borliq nima, u qanday rivojlangan, tabiatda qanday inson o’rin tutadi, 
uning ongi qanday paydo bo’ldi va kamol topdi, jamiyatning yaralish tarixi qanday, 
inosniyat turmush darajasini qanday qilib yaxshilash mumkin va shu kabi 
masalalarga kishilarning turlicha qarashlari, munosabatlaridir.Inson o’z faoliyatida 
yumushlarni bajarsalar, qizlar ayollar tomonidan bajariladigan mehnat sirlarini o’zlashtirar edilar. Hech qayerda yozilmagan odat va an’analarga ko’ra, yosh bolalar keksalar nazorati ostida ma’lum tajribalarga ega bo’lardilar. Bola ma’lum tayyorgarliklardan so’ng maxsus sinovlardan o’tib, amaliy faoliyatda faol ishtirok eta olish huquqini qo’lga kiritar edi. Ushbu an’ana, ya’ni, bolalarni ma’lum yoshgacha enaga yoki murabbiyga topshirish yaqin davrlargacha saqlanib qolgan, hatto hozirgi kunda ham ko’zga tashlanadi. Urug’chilik jamoasi bosqichida esa bolalar mehnatining ko’lami kengayib, kasb-hunar faoliyatining turlari ko’payib boradi. Tajribali kishilar bolalarni tarbiyalash bilan birga ularni yozishga ham o’rgata boshlaydilar. Asta-sekin harbiy tarbiyaning boshlang’ich ko’rinishlari yuzaga kela boshlaydi. Bolalarga harbiy san’at sirlarini o’rgatish ancha murakkab ish bo’lib, ushbu tarbiyani tashkil etish maxsus bilim hamda tayyorgarlikka ega bo’lishni taqozo etar edi. Shu bois maxsus harbiy bilim va tayyorgarlikka ega bo’lgan kishilar bolalarga bu boradagi bilimlarni berish jarayoniga jalb etila boshladilar. Jamiyatning ijtimoiy jihatdan taraqqiy eta borishi bolalarga dalalarni o’lchash, suv toshqinlarining oldini olish, kishilarni turli kasalliklardan davolash usullariga oid bilimlarni berishga bo’lgan ehtiyojni yuzaga keltirdi. Mazkur ehtiyojni qondirish yo’lidagi harakatning tashkil etilishi natijasida turli maktablar faoliyat yurita boshladi. Maktablarda asosiy e’tibor bolalarga ogzaki bilimlar berish bilan birga ularda yozuv ko’nikmalarining shakllantirilishiga qaratildi. Dastlab suratkashlik rivojlanib, piktografik xat paydo bo’lgan bo’lsa, keyinchalik qo’shni mamlakatlardan kirib kelgan harflar yordamida yozish usuli paydo bo’ladi va bu usul tez tarqala boshlaydi. O’sib kelayotgan yosh avlodning ilmiy dunyoqarashini shakllantirish hamma davrlarda bo’lgani kabi, hozir ham millatning ilg’or kishilari diqat markazida bo’lib kelmoqda. Xo’sh, dunyoqarashni o’zini qanday tushunish kerak? Dunyoqarash-bizni o’rab olgan borliq nima, u qanday rivojlangan, tabiatda qanday inson o’rin tutadi, uning ongi qanday paydo bo’ldi va kamol topdi, jamiyatning yaralish tarixi qanday, inosniyat turmush darajasini qanday qilib yaxshilash mumkin va shu kabi masalalarga kishilarning turlicha qarashlari, munosabatlaridir.Inson o’z faoliyatida  
 
ma’lum ilmiy bilimlardan, qonuniyatlardan,tushuncha va g’oyalardan foydalanadi. 
Ana shu bilimlarga asoslanib, tabiat, jamiyat va inson tafakkuri hodisalarini 
baholaydi, ularni o’ziga talqin etib, ma’lum xulosalarga keladi. 
Har qanday odam o’zining yashashdan maqsadi nimaligini, hayotning 
ma’nosini bilishga intiladi. Bu insonning ijtimoiy ehtiyojidir. Ana shu ehtiyoj 
o’quvchiga ham xos bo’lib, u o’zining shu ehtiyojini qondirish bilan tevarak-atrof 
hayoti to’g’risida bilimlarga, tabiat va jamiyat haqidagi mulohazalarga ega bo’la 
boshlaydi. Umuman shaxsning turli xil ehtiyojlari uning faolligini ta’minlaydi, 
qiziqishlari, mayl va talablarini belgilaydi. Ana shu ehtiyojni qondirishga qaratilgan 
faoliyat shaxsning e’tiqod va qarashlari, kundalik xulq-atvor motivlarini hosil 
bo’lishiga yordam beradi. 
Qarashlar va e’tiqodlar tizimi bo’lgan dunyoqarashning mohiyatidan shunday 
xulosa chiqarish kerakki, o’quvchining va umuman maktabning ishida muayyan 
tizim bo’lgandagina ilmiy dunyoqarash tarkib topishi mumkin. Asta-sekin 
to’plangan bilimlar yozma shaklda avlodlardan-avlodlarga qoladi. Turli davrlarda 
o’qimishli, ziyoli, bilimdon kishilar dunyo ilm-faniga, umuminsoniy madaniyatiga 
salmoqli hissalarini qo’shganlar. 
Ekspluatatsiyaga asoslangan quldorlik, feodalizm, kapitalizm kabi sinfiy 
jamiyatlarda davrning o’qimishli, ziyoli, bilimdon kishilari dunyo ilm-faniga, 
umuminsoniy madaniyatiga salmoqli hissalarini qo’shganlar.Jumladan, Gippokrat, 
Demokrit, Platon, Arximed, Gegel. 
 
 
 
 
 
 
Sharqda ilk o’rta asrlarda musulmon dunyosi al-Kindiy, ar-Roziy, G’azzoliy, 
Farobiy, Beruniy, Xorazmiy, Ibn Sino, Ibn Rushd (Averros), Bahouddin Naqshband, 
Najmiddin 
Kubro, 
Ahmad 
Yassaviy 
shular 
jumlasidandir.Kaykovusning 
,,Qobusnoma”, IV asrdagi hind faylasufi Beydaboning ,,Kalila va Dimna” asarlari, 
,,Ramayana”, ,,Maxabhorat” dostoni, Yusuf Xos Hojibning ,,Qutadg’u bilig”, Nosir 
Hisravning ,,Saodatnoma”, Sa’diyning ,,Guliston va Bo’ston”, Abdurahmon 
Jomiyning "Bahoriston”, Navoiyning "Mahbub ul qulub”, Ahmad Donishning 
"O’g’illarga nasihat” bundan tashqari o’tmishning ,,CHor darvesh”, ,,Ming bir 
kecha”, ,,Qur’oni karim”, ,,Hadisi sharif”dagi asarlarda ham juda katta, qimmatbaho 
va boy ma’naviy-madaniy meros bo’lib, sharq va g’arb xalqlari ming yillar 
mobaynida bulardan bahramand bo’lganlar. 
ma’lum ilmiy bilimlardan, qonuniyatlardan,tushuncha va g’oyalardan foydalanadi. Ana shu bilimlarga asoslanib, tabiat, jamiyat va inson tafakkuri hodisalarini baholaydi, ularni o’ziga talqin etib, ma’lum xulosalarga keladi. Har qanday odam o’zining yashashdan maqsadi nimaligini, hayotning ma’nosini bilishga intiladi. Bu insonning ijtimoiy ehtiyojidir. Ana shu ehtiyoj o’quvchiga ham xos bo’lib, u o’zining shu ehtiyojini qondirish bilan tevarak-atrof hayoti to’g’risida bilimlarga, tabiat va jamiyat haqidagi mulohazalarga ega bo’la boshlaydi. Umuman shaxsning turli xil ehtiyojlari uning faolligini ta’minlaydi, qiziqishlari, mayl va talablarini belgilaydi. Ana shu ehtiyojni qondirishga qaratilgan faoliyat shaxsning e’tiqod va qarashlari, kundalik xulq-atvor motivlarini hosil bo’lishiga yordam beradi. Qarashlar va e’tiqodlar tizimi bo’lgan dunyoqarashning mohiyatidan shunday xulosa chiqarish kerakki, o’quvchining va umuman maktabning ishida muayyan tizim bo’lgandagina ilmiy dunyoqarash tarkib topishi mumkin. Asta-sekin to’plangan bilimlar yozma shaklda avlodlardan-avlodlarga qoladi. Turli davrlarda o’qimishli, ziyoli, bilimdon kishilar dunyo ilm-faniga, umuminsoniy madaniyatiga salmoqli hissalarini qo’shganlar. Ekspluatatsiyaga asoslangan quldorlik, feodalizm, kapitalizm kabi sinfiy jamiyatlarda davrning o’qimishli, ziyoli, bilimdon kishilari dunyo ilm-faniga, umuminsoniy madaniyatiga salmoqli hissalarini qo’shganlar.Jumladan, Gippokrat, Demokrit, Platon, Arximed, Gegel. Sharqda ilk o’rta asrlarda musulmon dunyosi al-Kindiy, ar-Roziy, G’azzoliy, Farobiy, Beruniy, Xorazmiy, Ibn Sino, Ibn Rushd (Averros), Bahouddin Naqshband, Najmiddin Kubro, Ahmad Yassaviy shular jumlasidandir.Kaykovusning ,,Qobusnoma”, IV asrdagi hind faylasufi Beydaboning ,,Kalila va Dimna” asarlari, ,,Ramayana”, ,,Maxabhorat” dostoni, Yusuf Xos Hojibning ,,Qutadg’u bilig”, Nosir Hisravning ,,Saodatnoma”, Sa’diyning ,,Guliston va Bo’ston”, Abdurahmon Jomiyning "Bahoriston”, Navoiyning "Mahbub ul qulub”, Ahmad Donishning "O’g’illarga nasihat” bundan tashqari o’tmishning ,,CHor darvesh”, ,,Ming bir kecha”, ,,Qur’oni karim”, ,,Hadisi sharif”dagi asarlarda ham juda katta, qimmatbaho va boy ma’naviy-madaniy meros bo’lib, sharq va g’arb xalqlari ming yillar mobaynida bulardan bahramand bo’lganlar.  
 
  
XIX asrning ikkinchi yarmiga kelib Turkiston rus mustamlakachilari 
tomonidan bosib olindi. Bu davrda milliy-ma’naviy merosga, madaniyatga past 
nazar bilan qarovchi shovinistik siyosat hukmron edi. SHunday bo’lsada bu davrda 
Said Ahmad Siddiqiy (Samarqand), Furqat, Muqimiy, A. Donish, Avaz O’tar o’g’li, 
Hamza, Abdulla Avloniy (Toshkent), Ibrat, Fitrat, Behbudiy, Munavvar qori, 
Cho’lpon, qori Niyoziy va boshqalar bola tarbiyasiga oid ko’plab asarlar yozdilar, 
yoshlarni ilm-ma’rifatli qilishga intildilar.  
Ayniqsa, Abdulla Avloniyning 1913 va 1917 yillarda ikki marotaba nashr 
qilingan ,,Turkiy guliston yohud axloq” asari XX asr boshlaridagi pedagogik fikrlar 
taraqqiyotini o’rganishda katta ahamiyatga molikdir. 
Asarning ,,Yaxshi xulqlar” bobining birinchi qismi ,,Fatanat” atalib, Avloniy 
Fatanatni ,,Aql egasi bo’luv demakdir” deb ta’riflaydi, ayni zamonda Firdavsiy, 
Nosir Xisrav, Rudakiy, Sa’diylar, A. Navoiy kabi ham aqlga katta e’tibor beradi. 
Shuningdek, A.Avloniy ,,Hukamdorlardan biri aqlning quli nafsning jilovini ushlasa, 
seni yomon yo’llarga kirishdan saqlar”- deb uqtiradi. 
Avloniyning fikricha, sog’lom fikr, yaxshi axloq, ilm-ma’rifatga ega bo’lish 
uchun badanni tarbiyalash zarur. Badanni sog’lom va quvvatli bo’lmog’i insonga 
eng kerakli narsadir. Chunki, o’qimoq, o’qitmoq va o’rgatmoq uchun insonga kuchli, 
kasalsiz jasad lozimdir.  
O’zbekiston o’z mustaqilligininng qo’lga kiritgan hozirgi sharoitda 
qadriyatlarimizni tiklashga, tariximizni o’rganishga, o’zligimizni anglab yetishga 
ahd qilgan va yosh avlod uchun xuddi mana shu durdona asarlar qo’l kelishi 
muqarrardir. 
Dunyoqarash. Dunyoqarash faqat insongagina xos xususiyat bo’lib, hayvonot 
dunyosi, boshqa narsa, buyumlar va mavjudot uchun bu hol yotdir, ularda ham 
dunyoqarash bo’ladi, deb o’ylash bema’nilik bo’lur edi. 
Avvalo ta’kidlash lozimki, ilmiy dunyoqarash turli kishilarda, kasb egalarida 
turlicha-to’larok, mukammolroq, chuqurroq yoki yuzakiroq, chalaroq, sayoz va 
xomroq bo’lishi mumkin. Bunda kishilar tomonidan oldingi ajdodlardan meros 
bo’lgan ma’naviy boyliklarni, bilimlarni va hozirgi mavjud bilimlarni o’zlashtirish 
darajalari muhim ahamiyatga egadir. 
XIX asrning ikkinchi yarmiga kelib Turkiston rus mustamlakachilari tomonidan bosib olindi. Bu davrda milliy-ma’naviy merosga, madaniyatga past nazar bilan qarovchi shovinistik siyosat hukmron edi. SHunday bo’lsada bu davrda Said Ahmad Siddiqiy (Samarqand), Furqat, Muqimiy, A. Donish, Avaz O’tar o’g’li, Hamza, Abdulla Avloniy (Toshkent), Ibrat, Fitrat, Behbudiy, Munavvar qori, Cho’lpon, qori Niyoziy va boshqalar bola tarbiyasiga oid ko’plab asarlar yozdilar, yoshlarni ilm-ma’rifatli qilishga intildilar. Ayniqsa, Abdulla Avloniyning 1913 va 1917 yillarda ikki marotaba nashr qilingan ,,Turkiy guliston yohud axloq” asari XX asr boshlaridagi pedagogik fikrlar taraqqiyotini o’rganishda katta ahamiyatga molikdir. Asarning ,,Yaxshi xulqlar” bobining birinchi qismi ,,Fatanat” atalib, Avloniy Fatanatni ,,Aql egasi bo’luv demakdir” deb ta’riflaydi, ayni zamonda Firdavsiy, Nosir Xisrav, Rudakiy, Sa’diylar, A. Navoiy kabi ham aqlga katta e’tibor beradi. Shuningdek, A.Avloniy ,,Hukamdorlardan biri aqlning quli nafsning jilovini ushlasa, seni yomon yo’llarga kirishdan saqlar”- deb uqtiradi. Avloniyning fikricha, sog’lom fikr, yaxshi axloq, ilm-ma’rifatga ega bo’lish uchun badanni tarbiyalash zarur. Badanni sog’lom va quvvatli bo’lmog’i insonga eng kerakli narsadir. Chunki, o’qimoq, o’qitmoq va o’rgatmoq uchun insonga kuchli, kasalsiz jasad lozimdir. O’zbekiston o’z mustaqilligininng qo’lga kiritgan hozirgi sharoitda qadriyatlarimizni tiklashga, tariximizni o’rganishga, o’zligimizni anglab yetishga ahd qilgan va yosh avlod uchun xuddi mana shu durdona asarlar qo’l kelishi muqarrardir. Dunyoqarash. Dunyoqarash faqat insongagina xos xususiyat bo’lib, hayvonot dunyosi, boshqa narsa, buyumlar va mavjudot uchun bu hol yotdir, ularda ham dunyoqarash bo’ladi, deb o’ylash bema’nilik bo’lur edi. Avvalo ta’kidlash lozimki, ilmiy dunyoqarash turli kishilarda, kasb egalarida turlicha-to’larok, mukammolroq, chuqurroq yoki yuzakiroq, chalaroq, sayoz va xomroq bo’lishi mumkin. Bunda kishilar tomonidan oldingi ajdodlardan meros bo’lgan ma’naviy boyliklarni, bilimlarni va hozirgi mavjud bilimlarni o’zlashtirish darajalari muhim ahamiyatga egadir.  
 
Bolalarning tarbiyasiga to’g’ri yondashish, uni muvaffaqiyatli o’qitish uchun 
bola rivojlanishidagi turli yoshdagi davrlariga xos xususiyatlarni bilish va uni 
hisobga olish muhimdir. Chunki, bola orginizmining o’sishi ham, rivojlanishi ham, 
psixik taraqqiy etishi ham turli yosh davrlarida turlicha bo’ladi. Abu Ali Ibn Sino, 
Yan Amos Komenskiy, K.D.Ushinskiy, Abdulla Avloniylar ham bolani tarbiyalash 
zarurligini uqtirib o’tganlar. 
G’arb pedagoglari jumladan, Chexoslavakiyalik gumanist pedagog Yan Amos 
Komenskiy o’zining ongli xayotini amaliy pedagog faoliyatini bolalarni o’qitish va 
tarbiyalashdek oliyjanob ishga bag’ishlagan , ulug’ pedagogdir. 
U o’zining 80 yillik umri davomida pedagogika ta’lim-tarbiya, falsafa, ilohiyotga 
oid 250 dan ortiq, asarlar darsliklar yaratgan. Shulardan ,,Tillar va hamma fanlarning 
ochiq eshigi” (1631 yil), ,,Buyuk didaktika” (1632 yil), ,,Onalar maktabi” (1632 yil), 
,,Panasofiya maktabi” (1651 yil), ,,Yaxshi tashkil etilgan maktab qonunlari” (1653), 
,,Hislar vositasi bilan idrok qilinadigan narsalarning suratlari” (1658) kabi asalari 
uning eng salmoqli asarlaridir. 
Iogan Genrix Pistalotsi Shvetsariyaning Suyurix shahrida vrach oilasida 
tug’ilgan. Pestalotsi avval boshlang’ich maktabda, so’ngra lotin maktabida o’qib ilm 
oldi. 19 asrning boshlaridanoq Pestalotsining ,,Gertruda o’z bolalarini qanday qilib 
o’qitadi”, ,,Onalar kitobi yoki onalar uchun o’z balalarini kuzatish va gapirishni 
qanday o’rgatish haqida” qo’llanma, ,,Kuzatish alifbesi yoki o’lchash haqida 
ko’rsatmali” qo’llanma, ,,Son to’g’risida ko’rsatmali ta’lim” degan kitoblari bosilib 
chiqdi. Pestalotsi o’z xalqini oyoqqa turg’izishni orzu qildi. Pestalotsi hamma 
odamlar tarbiya va ilm olish huquqiga ega bo’lishi lozim, maktablar jamiyatni 
ijtimoiy jihatdan o’zgartirishning muhim vositalaridan biri bo’lishi kerakligini 
ta’kidlaydi. 
Konstantin Dmitrievich Ushinskiy mashhur rus pedagogi, rus pedagogikasi va 
xalq maktablarining asoschisi, ,,Rus o’qituvchilarining o’qituvchisi”. K.D.Ushinskiy 
1824 yil 19 fevralda Tula shahrida tavallud topdi. K.D.Ushinskiy pedagogik 
faoliyatini ilmiy-ijodiy ish bilan birga olib bordi. 1848 yil uning birinchi ilmiy 
asarlari ,,Kameral fanlarni o’qitish haqida” nashr qilindi. Ushinskiy 1857 yildan 
boshlab ,,Tarbiya jurnali”, so’ngra ,,Xalq maorifi jurnali”da juda ko’p sermazmun 
Bolalarning tarbiyasiga to’g’ri yondashish, uni muvaffaqiyatli o’qitish uchun bola rivojlanishidagi turli yoshdagi davrlariga xos xususiyatlarni bilish va uni hisobga olish muhimdir. Chunki, bola orginizmining o’sishi ham, rivojlanishi ham, psixik taraqqiy etishi ham turli yosh davrlarida turlicha bo’ladi. Abu Ali Ibn Sino, Yan Amos Komenskiy, K.D.Ushinskiy, Abdulla Avloniylar ham bolani tarbiyalash zarurligini uqtirib o’tganlar. G’arb pedagoglari jumladan, Chexoslavakiyalik gumanist pedagog Yan Amos Komenskiy o’zining ongli xayotini amaliy pedagog faoliyatini bolalarni o’qitish va tarbiyalashdek oliyjanob ishga bag’ishlagan , ulug’ pedagogdir. U o’zining 80 yillik umri davomida pedagogika ta’lim-tarbiya, falsafa, ilohiyotga oid 250 dan ortiq, asarlar darsliklar yaratgan. Shulardan ,,Tillar va hamma fanlarning ochiq eshigi” (1631 yil), ,,Buyuk didaktika” (1632 yil), ,,Onalar maktabi” (1632 yil), ,,Panasofiya maktabi” (1651 yil), ,,Yaxshi tashkil etilgan maktab qonunlari” (1653), ,,Hislar vositasi bilan idrok qilinadigan narsalarning suratlari” (1658) kabi asalari uning eng salmoqli asarlaridir. Iogan Genrix Pistalotsi Shvetsariyaning Suyurix shahrida vrach oilasida tug’ilgan. Pestalotsi avval boshlang’ich maktabda, so’ngra lotin maktabida o’qib ilm oldi. 19 asrning boshlaridanoq Pestalotsining ,,Gertruda o’z bolalarini qanday qilib o’qitadi”, ,,Onalar kitobi yoki onalar uchun o’z balalarini kuzatish va gapirishni qanday o’rgatish haqida” qo’llanma, ,,Kuzatish alifbesi yoki o’lchash haqida ko’rsatmali” qo’llanma, ,,Son to’g’risida ko’rsatmali ta’lim” degan kitoblari bosilib chiqdi. Pestalotsi o’z xalqini oyoqqa turg’izishni orzu qildi. Pestalotsi hamma odamlar tarbiya va ilm olish huquqiga ega bo’lishi lozim, maktablar jamiyatni ijtimoiy jihatdan o’zgartirishning muhim vositalaridan biri bo’lishi kerakligini ta’kidlaydi. Konstantin Dmitrievich Ushinskiy mashhur rus pedagogi, rus pedagogikasi va xalq maktablarining asoschisi, ,,Rus o’qituvchilarining o’qituvchisi”. K.D.Ushinskiy 1824 yil 19 fevralda Tula shahrida tavallud topdi. K.D.Ushinskiy pedagogik faoliyatini ilmiy-ijodiy ish bilan birga olib bordi. 1848 yil uning birinchi ilmiy asarlari ,,Kameral fanlarni o’qitish haqida” nashr qilindi. Ushinskiy 1857 yildan boshlab ,,Tarbiya jurnali”, so’ngra ,,Xalq maorifi jurnali”da juda ko’p sermazmun  
 
maqolalar e’lon qilindi. Ushinskiyning pedagogika nazariyasi xalqchilik g’oyasi 
asosiga qurilgan.  
Eng qadimgi tarbiya haqidagi yodgorliklar bizgacha bevosita yetib kelmagan. 
Turkiy va forsiy zabon xalqlarining hayot kechirish san’ati donolik majmuasi 
sifatida yuzaga kelib, borliqqa amaliy munosabatda bo’lishni namunasi tarzida 
e’tirof etilgan. Ma’naviy-madaniyat yodgorliklari qadimgi grek tarixchisi 
Gerodotning ,,Tarix”, Strabonning ,,Geografiya” hamda Maxmud Qoshg’ariyning 
,,Devoni lug’atit-turk” kabi asarlari, Urxun-enasoy bitiklari kabi adabiy tarixiy 
manbalarda saqlangan.  
Ushbu yodgorliklar mohiyatini o’rganish insonning shallanishida moddiy va 
ma’naviy madaniyat qay daraja katta o’rin tutganidan dalolat beradi.  
Eng qadimgi kishilarga xos bo’lgan hislatlar, ularning dastlabki, oddiy 
istaklari, orzu-umidlari, qadimgi eposlarda aks etgan, afsonaviy obrazlar hamda 
qahrmonlar qiyofasida o’z ifodasini topgan. Afsona va rivoyatlarda eng qadimgi 
ajdodlarimizning tafakkur dunyosi aks etgan. 
 
Foydalanilgan adabiyotlar: 
1. Melaniy Nind, Aliia urtin, Katchy Hall. Research Methods for 
Pedogogy.UK, Blomsbury publishing 2016. 
2.Choriyev 
A., 
Choriyev 
1. 
Pedagogikaning 
fanlararo 
bogliklik 
metodologiyasi (o‘quv kullanma). - Toshkent.: Fan, 2011. 
3.Choriyev A., Choriyev I. Pedagogika tarixi metodologiyasi (o‘quv 
kullanma).. - Toshkent.: Fan, 2010. 
 
maqolalar e’lon qilindi. Ushinskiyning pedagogika nazariyasi xalqchilik g’oyasi asosiga qurilgan. Eng qadimgi tarbiya haqidagi yodgorliklar bizgacha bevosita yetib kelmagan. Turkiy va forsiy zabon xalqlarining hayot kechirish san’ati donolik majmuasi sifatida yuzaga kelib, borliqqa amaliy munosabatda bo’lishni namunasi tarzida e’tirof etilgan. Ma’naviy-madaniyat yodgorliklari qadimgi grek tarixchisi Gerodotning ,,Tarix”, Strabonning ,,Geografiya” hamda Maxmud Qoshg’ariyning ,,Devoni lug’atit-turk” kabi asarlari, Urxun-enasoy bitiklari kabi adabiy tarixiy manbalarda saqlangan. Ushbu yodgorliklar mohiyatini o’rganish insonning shallanishida moddiy va ma’naviy madaniyat qay daraja katta o’rin tutganidan dalolat beradi. Eng qadimgi kishilarga xos bo’lgan hislatlar, ularning dastlabki, oddiy istaklari, orzu-umidlari, qadimgi eposlarda aks etgan, afsonaviy obrazlar hamda qahrmonlar qiyofasida o’z ifodasini topgan. Afsona va rivoyatlarda eng qadimgi ajdodlarimizning tafakkur dunyosi aks etgan. Foydalanilgan adabiyotlar: 1. Melaniy Nind, Aliia urtin, Katchy Hall. Research Methods for Pedogogy.UK, Blomsbury publishing 2016. 2.Choriyev A., Choriyev 1. Pedagogikaning fanlararo bogliklik metodologiyasi (o‘quv kullanma). - Toshkent.: Fan, 2011. 3.Choriyev A., Choriyev I. Pedagogika tarixi metodologiyasi (o‘quv kullanma).. - Toshkent.: Fan, 2010.