YALPI ISHCHI KUCHI, UNING BANDLIGI VA ISHSIZLIK
Reja:
1. Ishchi kuchini takror hosil qilish va uning xususiyatlari
2. Ishchi kuchi bozori. Ishchi kuchiga talab va uning taklifi nisbati
3. Ishchi kuchi bandligi to‘g‘risidagi turli konsepsiyalar sharhi
4. Ishsizlik va uning turlari. Ishsizlik darajasini aniqlash
5. O‘zbekistonda ishchi kuchi bandligini taominlash va ishsizlarni ijtimoiy
himoyalash borasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari
Jamiyatda amalga oshirilayotgan har qanday ishlab chiqarish jarayoni ijtimoiy
ishlab chiqarish hisoblanadi. Chunki, unda ishtirok etayotgan barcha ishlab chiqarish
omillari – mehnat predmetlari, mehnat qurollari, ishchi kuchi hamda ishlab
chiqarishning boshqa sharoitlari o‘z tavsifiga ko‘ra ijtimoiy ahamiyat kasb etadi.
Masalan, bir tomondan, ishlab chiqarish jarayonida qo‘llanilayotgan stanok – bu
o‘tgan davrlar davomida yig‘ilib kelayotgan ko‘plab insonlar buyumlashgan mehnati
hamda uni yaratishda bevosita ishtirok etgan ko‘plab kishilar jonli mehnatining
natijasidir. Boshqa tomondan esa, ushbu stanok vositasida yaratilayotgan mahsulot
ham aniq bir kishining emas, balki bir-birlari bilan ishlab chiqarish aloqalari orqali
bog‘langan
kishilar
guruhi
mehnatining
natijasidir.
Shuningdek,
mazkur
mahsulotning bozor sharoitida hali nomaolum bo‘lgan isteomolchi uchun ishlab
chiqarilishining o‘zi ham mazkur jarayonning ijtimoiy tavsifini namoyon etadi.
Demak, yuqoridagilardan kelib chiqqan holda taokidlash mumkinki, mehnat
taqsimoti va kooperatsiyasi, ixtisoslashuv, fan-texnika taraqqiyotining kuchayishi
kabi jihatlar ishlab chiqarishning ijtimoiy tavsifini kuchaytiradi. Ijtimoiy ishlab
chiqarish sharoitida uning omillariga ham xuddi shunday nuqtai nazardan yondashish
zarurati paydo bo‘ladi.
Ijtimoiy ishlab chiqarish jarayonida yalpi ishchi kuchi muhim va yetakchi
omillardan hisoblanadi. Yalpi ishchi kuchi – bu jamiyat yoki alohida olingan
mamlakat miqyosida qiymat va isteomol qiymatlarini yaratishda ishtirok
etuvchi bir-biri bilan chambarchas bog‘liq holda faoliyat qiluvchi ishchi
kuchlarining umumlashtirilgan majmui. Yalpi ishchi kuchining takror hosil
qilinishi jarayonlarini o‘rganish muhim bo‘lib, bunda eng avvalo ishchi kuchining
o‘ziga to‘xtalish maqsadga muvofiqdir.
Ishchi kuchi – bu insonning mehnatga bo‘lgan aqliy va jismoniy
qobiliyatlarining yig‘indisi bo‘lib, jamiyatning asosiy ishlab chiqaruvchi kuchi
hisoblanadi. Takror ishlab chiqarish jarayonida faqatgina ishlab chiqarishning
moddiy-ashyoviy omillarigina emas, balki shaxsiy omili, yaoni ishchi kuchi ham
takror ishlab chiqariladi.
Ishchi kuchini takror hosil qilish yoki uni takror ishlab chiqarish deganda
eng avvalo ishchining mehnat qobiliyatini qayta tiklashi, yaoni uning
ovqatlanishi, kiyinishi, dam olishi va madaniy hordiq chiqarishi tushuniladi. Bu
esa ishchi uchun oila, uy-joy va boshqa shart-sharoitlar yaratilishi bilan bog‘liqdir.
Bundan tashqari ishchi va xizmatchilarning hozirgi avlodi maolum vaqt o‘tishi bilan
qariydi. Ularning o‘rinlarini bosadigan o‘rinbosarlar ham tayyorlanishi lozim bo‘ladi.
Buning uchun esa ishchining oilasi, farzandlari bo‘lishi lozim, ularning o‘sib-
ulg‘ayishi, o‘qishi, zamon talabiga javob beradigan ishchi kuchi sifatida kamol
topishi uchun ham shart-sharoit bo‘lishi zarur.
Ishchi kuchini takror hosil qilish jarayonini tadqiq etish uning miqdoriy va sifat
jihatlarini ajratishni taqozo etadi. Ishchi kuchining miqdori mamlakat aholisining
mehnatga layoqatli bo‘lgan qismi orqali ifodalanib, u ishchi kuchi resurslari deb
ham ataladi. Insonning ishchi kuchi resurslari tarkibiga kiritilishining asosiy mezoni
bo‘lib uning yoshi va mehnatga bo‘lgan qobiliyati hisoblanadi. Odatda ishchi kuchi
resurslari tarkibiga 16 yoshdan 60 yoshgacha bo‘lgan erkaklar, 16 yoshdan 55
yoshgacha bo‘lgan ayollar kiritiladi. Lekin ijtimoiy ishlab chiqarish va boshqa
cohalarda band bo‘lgan pensionerlar ham ishlashi mumkin.
Ishchi kuchining sifati uning tarkibining zamon talablari jihatidan ijtimoiy
ishlab chiqarish ehtiyojlariga muvofiqligi darajasini namoyon etadi. Ishchi
kuchining sifati uning maolumot, kasbiy tayyorgarlik, malaka, ish tajribasi darajalari
kabi ko‘rsatkichlar orqali ifodalanadi. Fan-texnika taraqqiyotining jadallashib borishi
bilan ishchi kuchining sifatiga bo‘lgan talab ham ortib boradi.
Hozirgi davrda ishchi kuchi resurslarining faol va potensial qismi farqlanadi.
Ijtimoiy ishlab chiqarishda band bo‘lgan va ishlashga tayyor bo‘lib, ish izlab
turgan shaxslar ishchi kuchi resurslarining faol qismi hisoblansa, ishlab
chiqarishdan ajralgan holda o‘qiyotganlar va vaqtinchalik uy xo‘jaligida,
boshqa har xil ishlarda band bo‘lganlar potensial qismi hisoblanadi.
Ishchi kuchini takror hosil qilish insonning jismoniy kuchlari va aqliy
qobiliyatlarini uzluksiz qayta tiklab va taominlab turish, ularning mehnat malakasini
muttasil yangilab va oshirib borish, umumiy bilim va kasbiy darajasi o‘sishini
taominlash demakdir. Ishchi kuchini takror yaratish xodimlarni ishlab chiqarishga
jalb etishni, tarmoqlar, korxonalar, mintaqalar o‘rtasida ishchi kuchi resurslarini
taqsimlash va qayta taqsimlashni, ularning xodimlarga bo‘lgan ehtiyojlari
qondirilishini va ayni paytda mavjud ishchi kuchining ish bilan to‘la va samarali band
bo‘lishini taominlaydigan ijtimoiy-iqtisodiy mexanizmini yaratishni ham o‘z ichiga
oladi.
Ishchi kuchini takror ishlab chiqarish baozan ilmiy adabiyotda «aholi nufusini
takror ishlab chiqarish» tushunchasi bilan bog‘liq holda ham ishlatiladi. «Nufus»
atamasi asosan aholining ijtimoiy-iqtisodiy jihatdan tavsiflarini bayon etishda
qo‘llanilib, bunda nufus qonuni ahamiyatli o‘rin tutadi.
Nufus qonuni – aholining o‘sib borishi qonunidir. Nufus qonuni aholining
tabiiy harakati, yaoni o‘lim darajasining pasayishi, hayot kechirish davomiyligining
uzayishi, tug‘ilishning optimal darajaga yetishi, jamiyat va alohida oilalar manfaatlari
o‘zaro uyg‘unligining taominlanishi orqali namoyon bo‘ladi.
Ishchi kuchini takror hosil qilish nisbatan mustaqil iqtisodiy va ijtimoiy
muammo bo‘lib, bu muammoning ayrim tomonlari aholining tabiiy harakatlari
shaklida namoyon bo‘ladi. Shu sababli ishchi kuchini takror hosil qilishning asosi
aholining tabiiy o‘sishi yoki harakati hisoblanadi.
Aholining tabiiy o‘sishi – bu aholining emigratsiya (fuqarolarning o‘z
mamlakatlaridan boshqa mamlakatlarga ko‘chib o‘tishi) va immigratsiya
(xorijiy fuqarolarning doimiy yashash uchun mamlakatga ko‘chib kelishi)dan
tashqari harakatini ifodalaydi. U quyidagi umumiy koeffitsientlar orqali
aniqlanadi:
- tug‘ilish koeffitsienti (yil davomida tirik tug‘ilgan chaqaloqlarning mavjud
aholi o‘rtacha yillik soniga nisbati);
- o‘lish koeffitsienti (yil davomida o‘lganlarning mavjud aholi o‘rtacha yillik
soniga nisbati);
- tabiiy o‘sish koeffitsienti (tug‘ilish va o‘lish umumiy koeffitsientlari o‘rtasidagi
farq). Odatda bu koeffitsientlar mamlakatdagi o‘rtacha har 1000 ta aholi soniga
to‘g‘ri keluvchi miqdor sifatida baholanadi.
Ishchi kuchi resurslarining soni va sifati mamlakat aholisi soni, jinsi va yoshi
jihatidan tarkibi bilan belgilanadi. Bular esa o‘z navbatida aholining tabiiy
harakatlanishiga bog‘liq bo‘ladi.
Respublikada ishchi kuchi resurslarining o‘rtacha yillik soni 2008 yilda 16,3
mln. kishini tashkil qilgan, bu mamlakat aholisining 59,1 foiziga tengdir.
Iqtisodiyotda band bo‘lgan ishchi kuchi o‘rtacha yillik soni 11,0 mln. kishidan ortiq
bo‘lib, jami ishchi kuchi resurslari tarkibida 67,5 foizni tashkil qiladi1. Aholining
tabiiy harakatlanishi, uni takror ishlab chiqarish xususiyati ko‘pgina holatlar bilan
mamlakatning industrial taraqqiyoti va urbanizatsiya darajasi, ijtimoiy shart-
sharoitlar, madaniyat va maishiy turmush anoanalari, aniq tarixiy omillar bilan
belgilanadi.
Ular jumlasiga demografiya omilini hisobga olgan holda uy-joy sharoitlarini
yaxshilash, bolalarga nafaqalar berish, ularni bolalar muassasalari bilan taominlash,
1 O’zbеkiton Rеspublikasi Davlat statistika qo’mitasi ma’lumotlari.
homiladorlik va bola tug‘ilgandan keyingi taotillarni uzaytirish, oilani mustahkamlash,
shuningdek, jamoada maonaviy muhitni yaxshilash kiradi.
Mamlakatdagi yoki ayrim hududlardagi ishchi kuchi resurslari miqdoriga
aholining tabiiy o‘sishidan tashqari ishchi kuchi migratsiyasi ham taosir qiladi. Ishchi
kuchi migratsiyasi murakkab jarayon bo‘lib, turli omillar taosiri ostida
(masalan, ish haqi darajasidagi o‘zgarishlar, ishsizlik va h.k.) ishchi kuchining
bir hududdan boshqa bir hududga ko‘chib o‘tishini bildiradi. Migratsiya ikki
darajada, yaoni xalqaro darajada va mamlakat ichida ro‘y berishi mumkin. Davlatlar
o‘rtasida ro‘y bergan migratsiya tashqi migratsiya deyiladi. Bir mamlakat ichida
ro‘y bergan migratsiya ichki migratsiya deb atalib, u quyidagi shakllarda bo‘lishi
mumkin:
1) tugal migratsiya – aholining doimiy yashash joyini o‘zgartirishi bilan bog‘liq
migratsiya;
2) tebranuvchi migratsiya – ishchi kuchining bir hududdan boshqa hududga
muntazam davriy ravishda qatnab ishlashi bilan bog‘liq migratsiya;
3) mavsumiy migratsiya – mavsumiy ish faoliyati bilan bog‘liq migratsiya;
4) tasodifiy migratsiya – ishchi kuchining baozi hollarda boshqa hududlarga
borib kelishi bilan bog‘liq migratsiya.
Mamlakatimizdagi migratsiya saldosi 2008 yilda -25,8 ming kishini tashkil
etgan, yaoni immigratsiya miqdori emigratsiyaga nisbatan yuqoriroq bo‘lgan.
Ishchi kuchi migratsiyasi shunchaki ro‘y bermay, uning negizida maolum
ijtimoiy-iqtisodiy sabablar yotadi. Ishchi kuchi migratsiyasining iqtisodiy vazifasi
sifatida mamlakat bo‘ylab mehnat resurslari samarali taqsimlanishini taominlash,
ishchi kuchiga bo‘lgan talab va taklif nisbatini muvofiqlashtirish hisoblanadi. Bu
vazifaning amalga oshishi natijasida ishchi kuchidan foydalanish samaradorligi
oshadi.
Ishchi kuchi migratsiyasining ijtimoiy vazifasi aholi turmush darajasini oshirish,
inson omilining ijtimoiy hayotdagi roli va mavqeini yanada yuksaltirishdan iborat.
Ishchi kuchini takror hosil qilish uning to‘la va samarali ish bilan band bo‘lish
muammosini ham o‘z ichiga oladi. Ish bilan to‘la band bo‘lishni mutlaq maonoda
tushunmaslik kerak. Birinchidan, ishsizlikning maolum darajasi iqtisodiyot uchun
meoyordagi hol hisoblanadi. Ikkinchidan, ish bilan to‘la band bo‘lish mehnatga
layoqatli barcha kishilar albatta umumlashgan (davlat va jamoa korxonalarida) ishlab
chiqarishga jalb etilishi zarurligini anglatmaydi. Ularning bir qismi o‘zini oilada
xizmat ko‘rsatishga, bolalar tarbiyasiga, shuningdek, xususiy korxonalar va shaxsiy
yordamchi xo‘jalikda mehnat qilishga, yakka tartibdagi mehnat faoliyati bilan
shug‘ullanishga bag‘ishlashi mumkin. Uchinchidan, ish bilan to‘la band bo‘lish uning
samaradorligi bilan, mehnat resurslaridan g‘oyat oqilona foydalanish bilan qo‘shib
olib borilishi kerak.
2. Ishchi kuchi bozori. Ishchi kuchiga talab va
uning taklifi nisbati
Bozor munosabatlari sharoitida ishchi kuchini takror hosil qilishda ishchi kuchi
bozori muhim o‘rin tutadi.
Ishchi kuchi bozori – bu xo‘jalik faoliyati jarayonida ishchi kuchi tovari
egalari va uning asosiy isteomolchilari – davlat korxonalari, tashkilotlari va turli
xil tadbirkorlar o‘rtasidagi oldi-sotdi munosabatlaridir. U mehnat sharoitlari va
unga haq to‘lash miqdorlari, ishchilarning malaka darajasi, ular tomonidan
bajarilayotgan ishlarning hajmi, intensivligi va masouliyat darajasi bo‘yicha tarkib
topuvchi ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlarning murakkab tizimini namoyon etadi.
Har qanday bozor singari ishchi kuchi bozorida ham ikki qarama-qarshi tomon –
talab va taklifning o‘zaro taosiri amal qiladi. Ishchi kuchi talabi – bu muayyan
vaqtda ish haqining tarkib topgan darajasida turli ish beruvchilar tomonidan
ishchi kuchi miqdori va sifatiga bildirilgan talab. Odatda ish beruvchilar bo‘lib
davlat, jamoa va xususiy mulkka asoslangan korxona va tashkilotlar, yakka tartibdagi
tadbirkor va boshqalar hisoblanishi mumkin.
Ishchi kuchi taklifi – bu muayyan vaqtda ish haqining tarkib topgan
darajasida ishga yollanishga tayyor bo‘lgan mehnatga layoqatli ishchi kuchi
miqdori. Ishchi kuchi taklifi mehnat qilish yoshidagi turli kasb va mutaxassislikka
ega bo‘lgan kishilarning ishlashga bo‘lgan layoqatini namoyon etadi.
Ishchi kuchi bozorini tavsiflashdan oldin uning asosiy va o‘ziga xos tovari
bo‘lgan ishchi kuchining qiymati va isteomol qiymati (nafliligi) to‘g‘risida to‘xtalib
o‘tish zarur.
Ishchi kuchining qiymati nafaqat ishchining shaxsiy ehtiyojlarini qondirish,
balki ishchi kuchini takror ishlab chiqarish hamda uning sifatini oshirish
jarayonlarini, uning oilasini yetarli darajada taominlash uchun zarur bo‘lgan
barcha hayotiy neomatlarning qiymatini o‘z ichiga oladi. Ishchi kuchi qiymati
o‘zgaruvchan ko‘rsatkich bo‘lib, u turli omillar taosirida oshib yoki pasayib turishi
mumkin. Ishchi kuchi qiymatini oshiruvchi omillar qatoriga quyidagilarni kiritish
mumkin: ish kunining, mehnat intensivligining oshishi; turli xil tabiiy va tarixiy
sharoitlar, fan texnikaning rivojlanishi, o‘qish va kasbiy bilimlar olishga sarflarning
ko‘payishi va h.k. Ishchi kuchi qiymatini pasaytiruvchi asosiy omil bo‘lib ishlab
chiqarish sohasidagi ijtimoiy mehnat unumdorligining o‘sishi hisoblanadi. U ishchi
va uning oilasi ehtiyojlarini qondiruvchi hayotiy vositalar qiymatining pasayishiga
olib keladi.
Ishchi kuchi tovarining nafliligi uning, mehnat qilish jarayonida o‘z
qiymatidan ortiqcha, yaoni qo‘shimcha mahsulot qiymatini yaratib, kapital
egasining foyda olishga bo‘lgan ehtiyojini qondirish layoqati orqali namoyon
bo‘ladi.
Ishchi kuchi bozori tovar va kapitallar bozori bilan birgalikda bozor
xo‘jaligining iqtisodiy tizimini tashkil etadi. Umumiqtisodiy bozor mexanizmining
tarkibiy qismi hisoblangan ishchi kuchi bozori talab va taklif qonuniga muvofiq
iqtisodiyot tarmoq va sohalari bo‘yicha ishchi kuchi resurslarini taqsimlash va qayta
taqsimlash vazifasini bajaradi. Bunda ishchi kuchi bozori suboektlarining sifat
jihatidan farq qiluvchi manfaatlarini o‘zaro uyg‘unlashtirish va bog‘lashni qiymat
tamoyillari asosida shakllantiriladi.
Shunga ko‘ra, ishchi kuchi bozori o‘zining maxsus tovari – ishchi kuchi
xususiyatlaridan kelib chiqqan holda o‘ziga xos o‘rin tutadi. Ishchi kuchining bu
bozordagi harakati esa bir qator ijtimoiy-iqtisodiy xususiyatlarga ega bo‘ladi.
Birinchidan, ishchi kuchi bozori ikki mustaqil suboekt – kapital egasi va ishchi
kuchi egasi manfaatlarining to‘qnashib, o‘zaro kelishadigan munosabatlari
hisoblanadi. Ularni bozorga o‘zaro qarama-qarshi istak va maqsadlar yetaklaydi,
yaoni ularning biri ishchi kuchini sotib, daromad olishni istasa, boshqa biri uni xarid
qilib, ishlatib foyda ko‘rishni istaydi. Ular o‘rtasidagi savdo bitimi ishchi kuchi
egasining o‘zi bo‘yicha emas, balki uning mehnat qilish layoqati, undan foydalanish
shartlari va davomiyligi bo‘yicha boradi. Bitim natijasi bo‘lib kapital egasi
tomonidan sotib olingan ishchi kuchi evaziga to‘lanadigan ish haqi miqdori
hisoblanadi.
Ikkinchidan, boshqa har qanday tovar bozorlarida bo‘lgani singari, ishchi kuchi
bozorida ham ishchilar o‘rtasida bo‘sh ishchi o‘rnini egallash borasida raqobat
kurashi vujudga keladi.
Uchinchidan, ishchi kuchi bozori ishchi kuchi yalpi taklifining unga bo‘lgan
yalpi talabdan doimiy ravishda ko‘proq bo‘lishi tendensiyasi bilan tavsiflanadi. Bu
esa bozorda ishchilar band bo‘lmagan qismi (ishsizlar)ning paydo bo‘lishiga olib
keladi.
To‘rtinchidan, bozor iqtisodiyotining siklli rivojlanishi odatda inflyatsiya va
ishsizlik bilan birga boradi. Bu ikkala jarayon o‘rtasida maolum o‘zaro bog‘liqlik
mavjud bo‘lib, u pirovardida ishchilar ommasi hayot darajasining ahamiyatli darajada
pasayib ketishi (narxlarning oshishi, ish haqining qisqarishi, to‘lovga qodir talabning
pasayishi va h.k.) orqali namoyon bo‘ladi. Muayyan iqtisodiy sharoitlarda ishchi
kuchi bozoridagi umumiy holat inflyatsiyaning o‘sishi uchun asosiy sabab bo‘lishi
ham, yoki, aksincha, uning o‘sishiga to‘sqinlik qilishi ham mumkin. Mamlakatdagi
ishsizlik darajasi qanchalik past bo‘lsa, inflyatsiya taosirida narxlarning o‘sish
suroatlari shunchalik yuqori bo‘ladi. Ingliz iqtisodchisi A.Fillips ishsizlik va
inflyatsiyaning o‘sishi o‘rtasidagi bog‘liqlikni ko‘rsatib berib, bu bog‘liqlikni
ifodalovchi egri chiziq Fillips egri chizig‘i deb nom oldi (20.1-chizma).
Fillips egri chizig‘iga ko‘ra, inflyatsiya darajasini 1%ga pasaytirish uchun
ishsizlikni 2%ga o‘stirish lozim bo‘ladi. Ishsizlik va inflyatsiya darajasidagi nisbatni
tartibga solishda davlatning iqtisodiy siyosati asosiy rol o‘ynaydi. Davlat ish bilan
bandlik darajasi, ishlab chiqarish hajmi va ish haqi darajasi o‘rtasidagi oqilona
nisbatni taominlash orqali nafaqat ishsizlik va inflyatsiya darajasini nazorat qilishi,
balki ularning iqtisodiyot rivojlanishi va aholi turmush darajasiga salbiy taosirining
oldini olishi ham lozim.
Shunday qilib, ishchi kuchi bozori bozor xo‘jaligi tizimida yetakchi o‘rin tutib,
uni yuqori darajada tashkil etmasdan turib iqtisodiyotning samarali amal qilishiga
erishib bo‘lmaydi.
20.1-chizma
Fillips egri chizig‘i
W, P,%
W – nominal ish haqining o‘sish
suroati;
P – inflyatsiya darajasi;
U – ishsizlik darajasi.
U,%
Bozor iqtisodiyoti tizimida ishchi kuchi bozorining roli u bajaradigan ikkita
vazifa orqali belgilanadi. Birinchi vazifasi bevosita mehnat jarayonida ishchining
ishlab chiqarish vositalari bilan biriktirish mexanizmi hamda band bo‘lmagan ishchi
kuchining harakatini samarali tartibga solish bilan bog‘liq. Ikkinchi vazifasi esa yalpi
ishchi kuchining sifatini yanada takomillashtirgan holda takror ishlab chiqarish orqali
amalga oshiriladi.
3. Ishchi kuchi bandligi to‘g‘risidagi turli konsepsiyalar sharhi
Ishchi kuchining bandligi to‘g‘risidagi nazariyalar muammoga nisbatan
yondashuv, qo‘llanilgan tadqiqot usullari va vositalari jihatidan bir-biridan farqlanadi.
Darslik va o‘quv qo‘llanmalarda ishchi kuchi bandligi bo‘yicha neoklassiklar,
keynschilar, monetarizm, institutsional-sotsiologik va boshqa ilmiy maktab
vakillarining qarashlari bayon etiladi2.
Neoklassik maktab konsepsiyasi A.Smitning klassik nazariyasi qoidalari
asosida shakllantirilib, D.Gilder, A.Laffer, M.Feldstayn, R.Xoll kabi bir qator
olimlarning fikr-mulohazalari orqali namoyon bo‘ladi. Bu maktab namoyandalari
ishchi kuchi bozorini maxsus qonunlarga bo‘ysunuvchi aloqalar tizimi sifatida ko‘rib
chiqib, ular bozor mexanizmi orqali boshqarilishini taokidlaydilar. Ish haqi darajasi
ishchi kuchining narxi sifatida ko‘rsatiladi. U ishchi kuchi talab va taklifiga taosir
ko‘rsatib, ular o‘rtasidagi nisbat va zarur muvozanatni taominlaydi. Ishchi kuchining
narxi bozor konoyunkturasiga tezlik bilan javob qaytaradi, yaoni bozordagi talab va
taklifning o‘sishi yoki kamayishiga qarab o‘zgaradi. Shunga ko‘ra, ishchi kuchi
bozoridagi taqchillik yoki taklif ortiqchaligi ish haqi darajasini o‘zgartirish orqali
bartaraf etiladi. Ishchi kuchi bozorining klassik modeli uning o‘zini-o‘zi tartibga
solish tamoyiliga asoslanadi.
Keynscha maktab vakillari ishchi kuchi bozorini harakatsiz, o‘zgarmas tizim
sifatida baholab, unda ishchi kuchining narxi qatoiy belgilangan bo‘lishini
taokidlaydilar. Bandlik va ishsizlik darajasi, ishchi kuchiga bo‘lgan talab, real ish
haqi darajasi kabi asosiy ko‘rsatkichlar ishchi kuchi bozori orqali emas, balki tovar va
xizmatlar bozoridagi samarali talab miqdori orqali belgilanadi. Ishchi kuchi bozorida
esa faqat ish haqi darajasi va unga bog‘liq bo‘lgan ishchi kuchi taklifi miqdori
shakllanadi. Biroq ishchi kuchi taklifi amaldagi bandlikning shakllanishida yetakchi
rol o‘ynamay, balki faqat uning ish haqining muayyan hajmidagi eng yuqori mumkin
bo‘lgan darajasini tavsiflaydi. Ishchi kuchiga bo‘lgan talab yalpi talab, investitsiya va
2 Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеbnik. - Izd., ispr. i dop. / Pod obsh. rеd. akad. V.I.Vidyapina, A.I.Dobrinina,
G.P.Juravlеvoy, L.S.Tarasеvicha. – M.: INFRA-M, 2005, 485-489-bеtlar.
ishlab chiqarish hajmi orqali tartibga solinadi. Ishsizlikning mavjud bo‘lishi yalpi
samarali talabning yetishmasligi bilan shartlanib, uni budjet va pul-kredit siyosatining
iqtisodiy faollikni oshiruvchi chora-tadbirlari orqali bartaraf etish mumkin. Davlat
yalpi talabni kengaytirish tadbirlarini amalga oshira borib, ishchi kuchiga bo‘lgan
talabning o‘sishiga imkon yaratadi va buning natijasida bandlikning o‘sishi hamda
ishsizlikning qisqarishi ro‘y beradi.
Monetar maktab namoyandalari (M.Fridmen, E.Felps va boshqalar) bozor
iqtisodiyotini o‘z-o‘zidan tartiblanuvchi tizim sifatida baholab, undagi narx
mexanizmining o‘zi bandlikning oqilona darajasini belgilab berishini taokidlaydilar.
Bunday tizimga davlat tomonidan har qanday aralashuv bozorning o‘zini-o‘zi tartibga
solish mexanizmini ishdan chiqaradi. Davlatning pul vositasida yalpi talabni
rag‘batlantirishi esa pirovardida inflyatsiya jarayonlarining kuchayishini keltirib
chiqaradi.
Monetaristlar iqtisodiyotda doimo maolum darajada ishsizlik mavjud bo‘lishini
taokidlab, uni «ishsizlikning tabiiy meoyori» deb ataydilar. Bandlikning bu «tabiiy
daraja»dan chetlanishi faqat qisqa muddatli tavsif kasb etadi. Agar bandlik darajasi
muvozanat darajasidan ortiq bo‘lsa, bu inflyatsiyaning jadallashuviga, agar kam
bo‘lsa, deflyatsiyaning jadallashuviga olib keladi. Bandlikni barqarorlashtirish
bo‘yicha siyosat ishsizlik darajasini uning tabiiy meoyoridan chetlanishiga, ishlab
chiqarish hajmi va band bo‘lganlar sonining tebranishlariga qarshi kurashga
yo‘naltirilgan bo‘lishi lozim. Ishchi kuchi bozorini muvozanatga keltirish uchun
monetaristlar asosan pul-kredit siyosati dastaklaridan foydalanishni tavsiya etadilar.
Institutsional-sotsiologik
maktab
namoyandalari
(T.Veblen,
J.Danlop,
J.Gelbreyt, L.Ulman va boshqalar) ishchi kuchi bandligi borasidagi muammolar turli
ko‘rinishdagi institutsional islohotlar yordamida hal etilishi mumkin, degan qoidaga
asoslanadilar. Ular bu muammoning faqat makroiqtisodiy jihatdan tahlili bilan
chegaralanmaydilar. Shuningdek, ular ishchi kuchi tarkibi va unga tegishli holda ish
haqi darajasidagi ijtimoiy, kasbiy, tarmoq, yosh, jins, etnik va boshqa tafovutlar
taosirida ishchi kuchi bozorida vujudga keladigan nomuvofiqliklarni izohlashga
harakat qildilar.
Shartnomaga
asoslangan
bandlik
nazariyasi
(M.Beyli,
D.Gordon,
K.Azariadis) o‘zida neoklassik hamda keynscha talqinlarni uyg‘unlashtiruvchi
konsepsiya hisoblanadi. Konsepsiya mualliflari, bir tomondan, pul ko‘rinishidagi ish
haqi qatoiyligi to‘g‘risidagi keynscha qoidani qabul qiladilar va ishchi kuchi
bozoridagi muvofiqlashuv narxlar (yaoni, ish haqi) hisobiga emas, balki ishlab
chiqarish moddiy hajmi va bandlikning o‘zgarishi hisobiga amalga oshishini
taokidlaydilar. Boshqa tomondan, bu qatoiylikning o‘zi xususiy iqtisodiy manfaatlar
ostida harakat qiluvchi individlarning xatti-harakatidan keltirib chiqariladi. Mazkur
nazariyaning asosida tadbirkorlar va ishchilar o‘zaro uzoq muddatli shartnoma
munosabatlariga kirishishlari to‘g‘risidagi qoida yotadi. Mazkur shartnoma huquqiy
jihatdan taqozo etilgani uchun emas, balki har ikkala tomon uchun ham iqtisodiy
jihatdan foydaliligi sababli paydo bo‘ladi. Firma ishlab chiqarishning pasayib ketishi
davrida mehnatga haq to‘lash hajmini kamaytirmaydi, ishlab chiqarishning o‘sishi
davrida esa malakali ishchilarga ish haqini oshirmaydi. Pul ko‘rinishidagi ish
haqining o‘zgarishi bir tekisda boradi. Ish haqi darajasi individlar xatti-harakatining
iqtisodiy jihatdan maqsadga muvofiq natijasi sifatida maolum meoyorda qatoiy tus
oladi.
Moslashuvchan ishchi kuchi bozori konsepsiyasi (R.Buae, G.Stending) 70-
yillarning oxirida, nisbatan rivojlangan G‘arb mamlakatlarida iqtisodiyotni tarkibiy
qayta qurish amalga oshirilayotgan davrda keng tarqaldi. Uning asosida ishchi kuchi
bozorini tartiblashdan voz kechish, bandlikning moslashuvchan, funksional jihatdan
individuallashtirilgan va nostandart shakllariga (qisman bandlik, to‘liq bo‘lmagan ish
haftasi yoki ish kuni, qisqa muddatli shartnomalar, uyga ish olish va h.k.) o‘tishning
zarurligi to‘g‘risidagi qoidalar yotadi. Bunday yondoshuv iqtisodiyotni tarkibiy qayta
qurish xarajatlarini kamaytirishni taominlashga qaratilgan bo‘lib, ishga yollash,
ishdan bo‘shatish va bandlik shakllarining turliligi va moslashuvchanligi; ish vaqtini
tartibga solishning moslashuvchanligi; ish haqini tabaqalashtirish asosida tartibga
solishning moslashuvchanligi; ishchilarni ijtimoiy himoyalash usul va shakllari,
shuningdek, ishchi kuchi bozoridagi talab va taklifning tebranishiga ishchi kuchi
hajmi, tarkibi, sifati va narxini muvofiqlashuvining moslashuvchanligi hisobiga
erishiladi.
Umuman olganda moslashuvchan ishchi kuchi bozori konsepsiyasi tadbirkor va
ishchilar o‘zaro munosabatlarining turli shakllarini mavjudligini taqozo etib, ishchi
kuchi bozorining yalpi xarajatlarini ratsionallashtirish, foydalilik darajasini oshirish
va yuqori harakatchanligini taominlashga qaratilgan.
4. Ishsizlik va uning turlari. Ishsizlik darajasini aniqlash
Iqtisodiyotning samarali amal qilishiga mamlakatdagi ishsizlik darajasi
ahamiyatli taosir ko‘rsatadi.
Ishsizlik – iqtisodiy faol aholi bir qismining o‘z ishchi kuchidan foydalana
olmasligini namoyon etuvchi ijtimoiy-iqtisodiy hodisa. Mehnatga layoqatli
bo‘lib, ishlashni xohlagan, lekin ish bilan taominlanmaganlar ishsizlar deyiladi.
Namoyon bo‘lish xususiyati va vujudga kelish sabablariga ko‘ra ishsizlik friksion,
tarkibiy, siklik, institutsional, texnologik, regional, yashirin va turg‘un ishsizlik
turlariga bo‘linadi.
Kishilar turli sabablar (yangi yashash joylariga ko‘chib o‘tish, ishining mazmuni va
tavsifi yoqmay qolishi, nisbatan yuqoriroq ish haqi olishga intilish va boshqalar)ga ko‘ra
o‘z ishlarini almashtirib turadilar. Biroq, bir ishdan bo‘shab, boshqa biriga joylashgunga
qadar orada maolum vaqt o‘tadi (baozi adabiyotlarda bu muddat 1 oydan 3 oygacha
davom etishi ko‘rsatiladi). Aynan shu vaqt oralig‘idagi, yaoni bir ishdan bo‘shab yangi
ishga joylashgunga qadar bo‘lgan davrdagi ishsizlik friksion (oraliq) ishsizlik
deyiladi.
Fan-texnika taraqqiyoti, yangi texnologiyalarning ishlab chiqarishga qo‘llanishi
natijasida baozi bir tarmoq va soha mahsulotlariga bo‘lgan talab qisqarib, zamonaviy
mahsulot turlariga talab o‘sadi. Natijada baozi bir kasb yoki mutaxassislik turlaridagi
ishchilarga talabning qisqarishi yoki umuman yo‘qolishi ularning o‘z kasb va
mutaxassisliklarini o‘zgartirish yoki shunday kasblarga talab saqlanib qolgan joylarga
ko‘chib o‘tishga majbur qilib qo‘yadi. Yangi kasb va mutaxassislikni o‘zlashtirib
yoki boshqa joyga ko‘chib o‘tib, yangi ishga joylashgunga qadar bo‘lgan
ishsizlik tarkibiy ishsizlik deb ataladi. Tarkibiy ishsizlik friksion ishsizlikka
qaraganda uzoqroq davom etadi hamda ko‘proq maolum xarajatlarni taqozo etadi.
Uning uzoq muddat (odatda 6 oydan ko‘proq) davom etishi yangi kasb turini
o‘zlashtirish yoki malaka oshirish bilan, maolum xarajat talab qilishi esa, eski kasb
turi bilan shug‘ullanish istagi saqlanib qolgan holda, yashash joylarini o‘zgartirish
bilan bog‘liq bo‘ladi.
Friksion va tarkibiy ishsizlik, iqtisodiyotdagi rivojlanishning har qanday
holatidan qatoiy nazar, maolum darajada barcha mamlakatlarda mavjud bo‘ladi.
Shunga ko‘ra, friksion va tarkibiy ishsizlik birgalikda ishsizlikning tabiiy
darajasini tashkil qiladi.
Siklik ishsizlik – iqtisodiy siklning inqiroz fazasi bilan bog‘liq bo‘lib, u
ishlab chiqarishning pasayishi va yalpi talabning qisqarishi natijasida vujudga
keladi. Bunda o‘z tovar va xizmatlariga nisbatan talabning qisqarishiga duch kelgan
tadbirkorlar ishlab chiqarish hajmini kamaytirish maqsadida ishchilarni ishdan
bo‘shata boshlaydilar. siklik ishsizlik haqiqiy darajadagi ishsizlikning tabiiy
darajadan farqlanishini ko‘rsatadi. Ishsizlikning bu turi majburiy ishsizlik hisoblanadi
va siklning yuksalish fazasida mavjud bo‘lmaydi.
Institutsional ishsizlik ishchi kuchi bozori infratuzilmasi, yaoni ishchi
kuchini ish bilan taominlashga xizmat ko‘rsatuvchi muassasalarning yetarli
darajada rivojlanmaganligi yoki samarali faoliyat ko‘rsatmasligi natijasida
paydo bo‘ladi. Uni ham tabiiy ishsizlik tarkibiga kiritish mumkin.
Texnologik ishsizlik ishlab chiqarish jarayoniga texnologik usullarning
kirib kelishi bilan bog‘liq bo‘ladi. Ularning ichida asosiylari ishlab chiqarishni
mexanizatsiyalash, avtomatlashtirish, robotlashtirish va informatsion texnologiyani
qo‘llash hisoblanadi.
Hududiy ishsizlik muayyan hududdagi tarixiy, demografik, madaniy, milliy
va ijtimoiy-ruhiy xususiyatdagi bir qator kompleks omillar taosiri ostida ishchi
kuchi talabi va taklifi o‘rtasidagi nomutanosiblik natijasi hisoblanadi.
Yashirin ishsizlik uchun ish kuni yoki ish haftasi davomida to‘liq band
bo‘lmaslik xos. Iqtisodiyot rivojlanishi darajasining pasayishi korxonalardagi ishlab
chiqarish hajmining qisqarishiga olib keladi. Biroq, korxona egalari o‘z ishchilarini
birdaniga ishdan bo‘shata olmaydilar. Buning natijasida ishchilarning maolum qismi
rasman ish bilan band bo‘lsalarda, amalda to‘liq holda ishlamaydilar. Buning
natijasida mehnat unumdorligi pasayib, korxona moliyaviy natijalariga taosir
ko‘rsatadi. Yashirin ishsizlik mamlakatda vujudga kelishi mumkin bo‘lgan ijtimoiy
keskinlikka yo‘l qo‘ymaslikka intilish natijasida ham paydo bo‘ladi.
Turg‘un ishsizlik mehnatga layoqatli aholining ish joyini yo‘qotgan,
ishsizlik bo‘yicha nafaqa olish huquqidan mahrum bo‘lgan va faol mehnat
faoliyatiga hech qanday qiziqishi bo‘lmagan qismini qamrab oladi.
«To‘la bandlik» tushunchasi iqtisodiyotda ishsizlikning mutlaq mavjud
bo‘lmasligini bildirmaydi. Iqtisodchilar friksion va tarkibiy ishsizlikning bo‘lishini
tabiiy deb hisoblaydilar, shu sababli to‘la bandlik ishchi kuchining 100% dan kam
qismini tashkil qiluvchi miqdor sifatida aniqlanadi. Aniqroq aytganda, to‘la bandlik
sharoitida ishsizlik darajasi friksion va tarkibiy ishsizlar soniga teng bo‘ladi. siklik
ishsizlik nolga teng bo‘lganda to‘la bandlik sharoitidagi ishsizlik darajasiga
erishiladi. To‘la bandlik sharoitidagi ishsizlik darajasi ishsizlikning tabiiy
darajasi deb ataladi. Ishsizlikning tabiiy darajasi bilan bog‘liq bo‘lgan milliy ishlab
chiqarishning real hajmi, iqtisodiyotning ishlab chiqarish salohiyatini ko‘rsatadi.
To‘la bandlik yoki ishsizlikning tabiiy darajasi ishchi kuchi bozori muvozanatiga
erishganda, yaoni ish izlovchilar soni bo‘sh ishchi o‘rinlari soniga teng kelganda
vujudga keladi. Ishsizlikning tabiiy darajasi qandaydir darajada iqtisodiy jihatdan
maqbul hisoblanadi. Chunki «friksion» ishsizlarga mos keluvchi ish o‘rinlarini
topish, «tarkibiy ishsizlarga» ham yangi kasbni o‘zlashtirish yoki yangi yashash
joyida ish topish uchun maolum vaqt kerak bo‘ladi.
«Ishsizlikning tabiiy darajasi» tushunchasi maolum bir aniqliklar kiritishni talab
qiladi.
Birinchidan, bu tushuncha iqtisodiyot har doim ishsizlikni tabiiy darajasida
amal qilishi va shu orqali o‘zining ishlab chiqarish imkoniyatini ro‘yobga
chiqarishini bildirmaydi. Chunki, ko‘pincha ishsizlik darajasi tabiiy darajadan ortiq,
ayrim hollarda, masalan, ish vaqtidan ortiqcha ishlash va o‘rindoshlik ishlarida band
bo‘lish natijasida tabiiy darajadan past ham bo‘lishi mumkin.
Ikkinchidan, ishsizlikning tabiiy darajasi o‘z-o‘zicha doimiy miqdor
hisoblanishi shart emas, u tarkibiy o‘zgarishlar (qonunlar va jamiyat urf-odatlaridagi
o‘zgarishlar) oqibatida o‘zgarib turishi mumkin. Masalan, AQShda ishsizlikning
tabiiy darajasi dastlab XX asr 60-yillarining o‘rtalarida 4,5% deb belgilangan bo‘lsa,
70-yillarning boshiga kelib 5,5%, 80-yillarning boshida esa 6% gacha o‘sdi.
Ishsizlik darajasi ishsizlar sonining ishchi kuchi tarkibidagi foizi sifatida
hisoblanadi.
%.
100
soni
kuchi
Ishchi
soni
Ishsizlar
darajasi
Ishsizlik
Ishsizlik darajasini baholash bilan birga uning ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlarini ham
hisobga olish zarur bo‘ladi. Chunki ishsizlikning o‘zi haddan tashqari yuqori darajasi
bilan katta iqtisodiy va ijtimoiy oqibatlarni keltirib chiqaradi.
Ishsizlikning iqtisodiy oqibatlari uning taosirida ishlab chiqarilmay qolgan
mahsulot hajmi orqali baholanadi. Iqtisodiyot barcha ishlashni xohlagan va ishlay
oladiganlar uchun yetarli miqdorda ish joylarini yaratish holatiga ega bo‘lmasa
mahsulot ishlab chiqarish potensial imkoniyatining bir qismi yo‘qotiladi.
Iqtisodiy adabiyotlarda bu yo‘qotish yalpi ichki mahsulot (YaIM) hajmining
orqada qolishi sifatida aniqlanadi hamda u haqiqiy YaIMning potensial YaIMdan
kam bo‘lgan hajmi sifatida ko‘rinadi. Ishsizlik darajasi qanchalik yuqori bo‘lsa,
YaIM hajmining orqada qolishi shunchalik katta bo‘ladi.
Makroiqtisodiyot sohasidagi taniqli tadqiqotchi A.Ouken ishsizlik darajasi va
YaIM hajmining orqada qolishi o‘rtasidagi nisbatini matematik ifodalab beradi. Bu
nisbat iqtisodchilar orasida Ouken qonuni sifatida tanilgan bo‘lib, agar
ishsizlikning haqiqiy darajasi uning tabiiy darajasidan bir foizga ortiq bo‘lsa,
YaIM hajmining orqada qolishi 2,5% ni tashkil qilishini ko‘rsatadi.
Ayrim hollarda milliy mahsulotning haqiqiy hajmi potensial hajmidan ortib
ketishi ham mumkin. Bunday hol ishsizlik darajasi tabiiy darajadan ham past bo‘lgan
davrlarda ro‘y beradi. Ishlab chiqarishga ishchilarning qo‘shimcha smenalarini jalb
qilish, kapital uskunalardan belgilangan meoyordan ortiqcha darajada foydalanish,
ish vaqtidan keyin qo‘shimcha ishlash va o‘rindosh ishlarda band bo‘lish kabilar
buning asosiy sabablaridir.
Ishsizlikning ijtimoiy oqibatlari ham mamlakat iqtisodiyotiga sezilarli taosir
o‘tkazishi mumkin. Jumladan, ishsizlikni baozi turlarining uzoq muddatli tavsifi
ishchilarning o‘z malakalarini yo‘qotishlari hamda daromad va ijtimoiy mavqei
jihatidan aholining nisbatan past toifasiga o‘tib qolishiga olib keladi. Bu esa ularda
o‘z turmush tarzidan qoniqmaslik, ijtimoiy faollikning yo‘qolishi, atrofdagilarga
nisbatan loqaydlikning paydo bo‘lishi kabi holatlarni keltirib chiqaradi. Natijada uzoq
davom etgan, surunkali ishsizlik millatning ruhiy sog‘lomligiga putur yetkazadi.
Ishsizlik o‘sishining muqarrar oqibati bo‘lib mamlakatdagi jinoyatchilikning o‘sishi
va ijtimoiy keskinlik darajasining kuchayishi hisoblanadi.
Shunga ko‘ra, mamlakatdagi ishchi kuchi bandligini taominlash va ishsizlarni
ijtimoiy himoyalash davlat iqtisodiy siyosatining asosiy yo‘nalishlaridan biri
hisoblanadi.
5. O‘zbekistonda ishchi kuchi bandligini taominlash va ishsizlarni
ijtimoiy himoyalash borasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari
Bozor munosabatlariga o‘tish davrida davlatning ijtimoiy siyosati faqat jamiyat
aozolarining
manfaatlarini
ishonchli ravishda himoya
qilishdangina iborat
bo‘lmasdan, balki mavjud ishchi kuchlarining ish bilan bandligini taominlashni ham
o‘z ichiga oladi. Ayniqsa, aholining o‘sishi yuqori suroatlar bilan borayotgan va
o‘ziga xos aholi tarkibiga ega bo‘lgan respublikamizda ishchi kuchining ish bilan
bandlik masalasi eng muhim muammolardan biri hisoblanadi. Mamlakatimizdagi
iqtisodiy islohotlar jarayonida ushbu masalani hal etish uchun bir qator tadbirlarni
amalga oshirish rejalashtirilgan.
Birinchidan, keng faoliyat turlari, shuningdek yakka tartibdagi tadbirkorlikni
kengaytirish uchun sharoit yaratish. Birinchi navbatda qishloq xo‘jalik xomashyosini
qayta ishlash, xalq isteomol mollarini, mahalliy xom ashyodan qurilish materiallari
tayyorlovchi xususiy kichik korxonalarni faol rivojlantirishni rag‘batlantirish.
Ikkinchidan, xizmat sohasini rivojlantirish, aholiga ko‘rsatiladigan ijtimoiy-
maishiy xizmat va qurilish bo‘yicha xizmat turlarini yanada kengaytirish. Bunda ham
qishloq joylarda xizmat sohasini rivojlantirishga ustunlik beriladi.
Uchinchidan,
qishloqda
keng
tarmoqli
ijtimoiy
va
ishlab
chiqarish
infratuzilmasini yaratib, shu orqali yangi ish joylarini ochish, yangi ishlab
chiqarishlarni vujudga keltirish.
Bu vazifalarni amalga oshirish uchun respublikamizda qishloq ijtimoiy
infratuzilmasini rivojlantirish dasturlarini amalga oshirish bo‘yicha ishlar uzluksiz
davom ettirilmoqda.
To‘rtinchidan, ishdan bo‘shagan xodimlarni qayta tayyorlash va qayta
o‘qitishni tashkil etishni tubdan o‘zgartirish. Bunda ishdan bo‘shayotgan va ixtisosi
bo‘lmagan shaxslarga qisqa davrda, bozor iqtisodiyotiga hamda iqtisodiyotning
o‘zgarib borayotgan tuzilishiga muvofiq keluvchi kasbkorni o‘rgatishga eotibor
qaratish. Shu maqsadda maxsus maslahat va o‘quv markazlari, biznes maktablarning
keng tarmog‘ini yanada rivojlantirish ko‘zda tutiladi.
Beshinchidan, vaqtincha ishga joylashtirish imkoni bo‘lmagan ishchi kuchlarini
davlat tomonidan ishonchli ravishda ijtimoiy himoyalash. Bu siyosat ularning o‘ta
zarur ehtiyojlarini qondirish va kafolatli tirikchilik manbalariga ega bo‘lishga
qaratiladi.
Ishchi kuchining ish bilan bandligi muammosi ko‘p qirrali bo‘lib, u barcha
odamlarga o‘z qobiliyatlarini ishga solish, o‘z ehtiyojlarini qondirish uchun dastlabki
teng imkoniyatlarni taominlovchi davlat va bozor mexanizmini vujudga keltirish;
ishchi kuchini unumli va samarali ish bilan band qilish; zarur hollarda ishchi kuchini
iqtisodiyot tarmoqlari va sohalari o‘rtasida qayta taqsimlash kabi masalalarni ham o‘z
ichiga oladi.
Mamlakatimiz Birinchi Prezidenti «Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi,
O‘zbekiston sharoitida uni bartaraf etishning yo‘llari va choralari» nomli asarida
xizmat ko‘rsatish va kichik biznes sohasini aholi bandligini taominlash va
hayot darajasini oshirishning eng muhim omili sifatida yanada jadal
rivojlantirish
2009
yilga
mo‘ljallangan
iqtisodiy
dasturning
ustuvor
yo‘nalishlaridan biri bo‘lib qolishini ko‘rsatib o‘tdilar.
Asarda kichik biznes va xususiy tadbirkorlik aholi bandligi va uning
daromadlarini oshirish muammolarini hal etishda o‘ziga xos lokomotiv vazifasini
bajarayotganligi, ichki bozorni isteomol tovarlari bilan to‘ldirishda salmoqli hissa
qo‘shayotganligi, uning bugungi kunda mamlakatimizda eng yirik ishchi kuchi
bozori, mulkdorlar o‘rta sinfini shakllantirishning asosiy omili, millionlab odamlar
uchun daromad va farovonlik manbai hisoblanishi taokidlab o‘tildi.
Aholini ish bilan taominlash muammolarini hal qilishda ham jiddiy sifat
o‘zgarishlari ko‘zga tashlanmoqda. Biz uchun o‘ta dolzarb bo‘lgan bu masalani
echishda kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni jadal rivojlantirish bilan birga,
xizmat ko‘rsatish sohasi va kasanachilikning turli shakllarini keng joriy etish,
qishloq joylarda chorvachilikni rivojlantirishni rag‘batlantirishga alohida ahamiyat
berilmoqda.
«2008 yil mobaynida yurtimizda 661 mingga yaqin, jumladan, kichik biznes
sohasida – 374 mingta, xizmat ko‘rsatish va servis sohasida – qariyb 220 mingta,
kasanachilik hisobidan esa – 97 ming 800 ta yangi ish o‘rni yaratildi»3.
Bugungi bosqichda kasanachilik sohasi bandlik va oila budjeti daromadlarini
oshirishning qo‘shimcha manbaiga aylanib borayotganini hech kim inkor etolmaydi.
Ayni vaqtda kasanachilik fuqarolarni, birinchi navbatda, xotin-qizlar, ayniqsa, ko‘p
bolali ayollarni, yordamga muhtoj nogironlar va mehnat qobiliyati cheklangan
boshqa shaxslarni ishlab chiqarish faoliyatiga jalb etish uchun muhim ijtimoiy
ahamiyat kasb etmoqda.
2008 yilda kasanachilar tomonidan 34 milliard so‘mlik mahsulot ishlab
chiqarildi va xizmatlar ko‘rsatildi. Kasanachilik uchun ish o‘rinlari ochgan
korxonalar, shu borada o‘zlariga berilgan imtiyozlar hisobidan 1 milliard so‘mdan
ortiq mablag‘ni tejashga erishdi.
3 Karimov I.A. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbеkiston sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari va choralari. –
T.: O’zbеkiston, 2009, 25-b.
Aholini, ayniqsa qishloq aholisini ish bilan taominlashning yana bir muhim
yo‘nalishi shaxsiy yordamchi va dehqon xo‘jaliklarida qoramol boqish bilan
shug‘ullanadigan kishilar sonini ko‘paytirishdan iborat. Qayd etish kerakki, bu
masalada muayyan ijobiy natijalar qo‘lga kiritildi. Mamlakatimizda qoramollarni
aholiga va fermer xo‘jaliklariga kimoshdi savdolari orqali sotish, ularga maqsadli va
imtiyozli kreditlar berish, veterinariya xizmati ko‘rsatishning sifati va hajmini
oshirish, ozuqa bilan taominlash bo‘yicha samarali mexanizmlar yaratilgan.
Chorvachilikni rivojlantirish dasturining ijrosi doirasida 2008 yili kimoshdi
savdolarida 20 ming 300 bosh qoramol sotildi. 2009 yilda yana 24 ming 600 bosh
qoramol sotilishi ko‘zda tutilmoqda. Agar 2007 yilda qoramol sotib olish uchun 42,5
milliard so‘mlik imtiyozli kreditlar ajratilgan bo‘lsa, 2008 yilda bu raqam 48
milliard 200 million so‘mni tashkil etdi4.
Mamlakatimizda ishchi kuchi bandligi samaradorligini taominlash uchun
davlatni bandlik siyosatining quyidagi yo‘nalishlarini kuchaytirish maqsadga
muvofiqdir:
- oilaviy biznes va kichik xususiy korxonalarni rivojlantirishni jadallashtirishni
taominlash;
- mazkur maqsadlarda mikrokreditlash tizimini rag‘batlantirish;
- yirik sanoat korxonalari va nisbatan kichikroq bo‘lgan ishlab chiqarish
korxonalari bilan kasanachilikni kengaytirish asosidagi kooperatsiyani rivojlantirish
imkoniyatlaridan keng qamrovli foydalanish;
- mahalliy xomashyoni puxta qayta ishlashga va tayyor, raqobatga bardoshli
mahsulot ishlab chiqarishga yo‘naltirilgan yengil va oziq-ovqat qayta ishlash
sanoatining ko‘p mehnat talab qiladigan tarmoqlarini jadal rivojlantirish;
- xizmat ko‘rsatish sohalarini rivojlantirish, qishloq joylarida qishloq xo‘jaligiga
taalluqli bo‘lmagan bandlik sohalarini kengaytirish masalalarini hal etishga eotiborni
kuchaytirish;
- ishsizlarni kasbiy o‘qitish va jamoat ishlari tizimlarini takomillashtirish bilan
shug‘ullanadigan xizmatlar ishini faollashtirish.
4 Qaralsin: Karimov I.A. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbеkiston sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari va
choralari. – T.: O’zbеkiston, 2009, 26-27-b.
Mazkur chora-tadbirlarning amalga oshirilishi xalqimizning farovon turmushini
taominlash manbai bo‘lgan ish bilan bandlik darajasining yanada oshishiga, aholining
ijtimoiy muhofazasining kuchayishiga yanada keng yo‘l ochib beradi.
Xulosalar:
1. Ishchi kuchini takror hosil qilish jarayonini tadqiq etish uning miqdoriy va
sifat jihatlarini ajratishni taqozo etadi. Ishchi kuchining miqdori mamlakat
aholisining mehnat faoliyatiga layoqatli bo‘lgan qismi orqali ifodalanib, u ishchi
kuchi resurslari deb ham ataladi. Ishchi kuchining sifati uning tarkibining zamon
talablari jihatidan ijtimoiy ishlab chiqarish ehtiyojlariga muvofiqligi darajasini
namoyon etadi. Ishchi kuchining sifati uning maolumot, kasbiy tayyorgarlik, malaka,
ish tajribasi darajalari kabi ko‘rsatkichlar orqali ifodalanadi.
2. Ishchi kuchini takror hosil qilish insonning jismoniy kuchlari va aqliy
qobiliyatlarini uzluksiz qayta tiklab va taominlab turish, ularning mehnat malakasini
muttasil yangilab va oshirib borish, umumiy bilim va kasbiy darajasi o‘sishini
taominlash demakdir.
3. Ishchi kuchi migratsiyasi murakkab jarayon bo‘lib, turli omillar taosiri ostida
(masalan, ish haqi darajasidagi o‘zgarishlar, ishsizlik va h.k.) ishchi kuchining bir
hududdan boshqa bir hududga ko‘chib o‘tishini bildiradi. Migratsiya ikki darajada,
yaoni mamlakat ichida va xalqaro darajada ro‘y berishi mumkin.
4. Iqtisodiyotning barqarorligi va sog‘lomligini aks ettiruvchi ko‘rsatkichlardan
biri ishsizlik darajasi hisoblanadi. Biroq, har qanday mamlakatda doimiy ravishda
maolum darajada ishsizlik mavjud bo‘ladi. Umuman olganda, mehnatga layoqatli
bo‘lib, ishlashni xohlagan, lekin ish bilan taominlanmaganlar ishsizlar deyiladi.
Namoyon bo‘lish xususiyati va vujudga kelish sabablariga ko‘ra ishsizlik friksion,
tarkibiy, siklik, institutsional, texnologik, hududiy, yashirin va turg‘un ishsizlik
turlariga bo‘linadi.
5. «To‘la bandlik» tushunchasi iqtisodiyotda ishsizlikning mutlaq mavjud
bo‘lmasligini bildirmaydi. Chunki, friksion va tarkibiy ishsizlikning bo‘lishi tabiiy
hisoblanadi, shu sababli to‘la bandlik ishchi kuchining 100% dan kam qismini tashkil
qiluvchi miqdor sifatida aniqlanadi. Aniqroq aytganda, to‘la bandlik sharoitida
ishsizlik darajasi friksion va tarkibiy ishsizlar soniga teng bo‘ladi. siklik ishsizlik
nolga teng bo‘lganda to‘la bandlik sharoitidagi ishsizlik darajasiga erishiladi. To‘la
bandlik sharoitidagi ishsizlik darajasi ishsizlikning tabiiy darajasi deb ataladi.
6. Ishsizlikning iqtisodiy oqibatlari uning taosirida ishlab chiqarilmay qolgan
mahsulot hajmi orqali baholanadi. Iqtisodiyot ishlashni xohlagan va ishlay oladigan
barcha uchun yetarli miqdorda ish joylarini yaratish holatiga ega bo‘lmasa mahsulot
ishlab chiqarish potensial imkoniyatining bir qismi yo‘qotiladi. Iqtisodiy
adabiyotlarda bu yo‘qotish yalpi ichki mahsulot (YaIM) hajmining orqada qolishi
sifatida aniqlanadi hamda u haqiqiy YaIMning potensial YaIMdan kam bo‘lgan
hajmi sifatida ko‘rinadi. Ishsizlik darajasi qanchalik yuqori bo‘lsa, YaIM hajmining
orqada qolishi shunchalik katta bo‘ladi.
Asosiy tayanch tushunchalar:
Ishchi kuchi – insonning mehnatga bo‘lgan aqliy va jismoniy qobiliyatlarining
yig‘indisi.
Ishchi kuchini takror hosil qilish – insonning mehnatga bo‘lgan jismoniy
kuchlari va aqliy qobiliyatlarini uzluksiz qayta tiklash va taominlab turish, ularning
mehnat malakasini muttasil yangilab va oshirib borish, umumiy bilim va kasbiy
darajasi o‘sishini taominlash, qarigan ishchilar o‘rnini bosadigan yosh ishchilar
avlodini yetishtirish jarayoni.
Yalpi ishchi kuchi – jamiyat yoki alohida olingan mamlakat miqyosida qiymat
va isteomol qiymatlarini yaratishda ishtirok etuvchi bir-biri bilan chambarchas
bog‘liq holda faoliyat qiluvchi ishchi kuchlarining umumlashtirilgan majmui.
Ishchi kuchi talabi – muayyan vaqtda ish haqining tarkib topgan darajasida turli
ish beruvchilar tomonidan ishchi kuchi miqdori va sifatiga bildirilgan talab.
Ishchi kuchi taklifi – muayyan vaqtda ish haqining tarkib topgan darajasida
ishga yollanishga tayyor bo‘lgan mehnatga layoqatli ishchi kuchi miqdori.
Aholining tabiiy o‘sishi – bu aholining emigratsiya va immigratsiyadan tashqari
harakati.
Emigratsiya – fuqarolarning o‘z mamlakatlaridan boshqa mamlakatlarga doimiy
yashash uchun ko‘chib o‘tishi.
Immigratsiya – xorijiy fuqarolarning doimiy yashash uchun mamlakatga
ko‘chib kelishi.
Ishsizlik – mehnatga layoqatli bo‘lib, ishlashni xohlagan, lekin ish bilan
taominlanmagan ishchi kuchi.
Friksion ishsizlik – malakasiga mos ish qidirayotgan va ish o‘rinlar bo‘shashini
kutayotganlarni namoyon etuvchi ishsizlik.
Tarkibiy ishsizlik – ishlab chiqarish va yalpi talab tarkibidagi o‘zgarishlar
natijasida vujudga keladigan ishsizlik.
Siklik ishsizlik – iqtisodiy siklning inqiroz fazasi bilan bog‘liq ravishda vujudga
keladigan ishsizlik.
Ishsizlik darajasi – ishsizlarning ishchi kuchi tarkibidagi foizli nisbati.
Ouken qonuni – ishsizlik darajasi va YaIM hajmining orqada qolishi o‘rtasidagi
nisbatning matematik ifodasi.
Takrorlash uchun savol va topshiriqlar:
1.
Ishchi kuchini takror hosil qilish deganda nimani tushunasiz va uning
xususiyatlari qanday?
2.
Ishchi kuchining sifati nima? U qanday omillarga bog‘liq? Fan-texnika
taraqqiyotida ishchi kuchining sifatiga qanday talablar kuchayadi?
3.
Ishchi kuchi bozori amal qilishining o‘ziga xos xususiyatlari nimalardan
iborat?
4.
Ishchi kuchi qiymati va isteomol qiymati qanday aniqlanadi? Ularga taosir
etuvchi omillarni sanab bering.
5.
Ish bilan to‘la bandlik nima uchun nisbiy maonoda tushuniladi? Qanday qilib
ishchi kuchidan samarali foydalanishga erishiladi?
6.
Ishsizlikning asosiy turlariga tavsif bering.
7.
Ishsizlik darajasi qanday hisoblanadi?
8.
Ishsizlikning tabiiy darajasi nimani anglatadi va u qanday tartibda aniqlanadi?
9.
Ouken qonunining mohiyati nimada namoyon bo‘ladi?
10. Ishsizlikning ijtimoiy va iqtisodiy oqibatlarini tushuntirib bering.