YALPI TALAB VA YALPI TAKLIF

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

26

Faytl hajmi

215,0 KB


 
 
289 
 
 
 
 
YALPI TALAB VA YALPI TAKLIF 
 
Reja: 
1. Yalpi talab tushunchasi va uning hajmiga taosir qiluvchi omillar 
2. Yalpi taklif tushunchasi. Yalpi taklif tarkibi va unga ta’sir qiluvchi omillar 
3. Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi 
 
Iqtisodiyotni muvozanatli rivojlantirib, uning barqaror o‘sishini taominlashda 
eng avvalo yalpi talabning mazmunini bilish zarur. 
Yalpi talab (aggregate demand, AD) – barcha isteomolchilar, yaoni aholi, 
korxonalar va davlat tomonidan narxlarning muayyan darajasida sotib olinishi 
mumkin bo‘lgan turli tovarlar va xizmatlarga bo‘lgan talabning umumiy 
hajmidir. Shuningdek, yalpi talabni milliy iqtisodiyotdagi real pul daromadlari hajmi 
sifatida ifodalash ham mumkin.  
Yalpi talab barcha isteomolchilarning turli xil tovarlarga va xizmatlarga bo‘lgan 
talablari yig‘indisidan tashkil topadi. Bilamizki, tovar va xizmatlar ikki xil bo‘ladi: 
shaxsiy isteomol tovarlari va tadbirkorlar ishlab chiqarish jarayonida unumli isteomol 
qiladigan ishlab chiqarish omillari – yer, kapital va ishchi kuchi.  
Isteomol tovarlari turli-tuman moddiy, maonaviy tovarlar va xizmatlarni o‘z 
ichiga oladi. Shuningdek, turli ko‘rinishdagi (masalan, davlat, xususiy, jamoa, 
korporativ) tadbirkorlarning ishlab chiqarish omillariga bo‘lgan talabi ham turli-
tumandir (masalan, turli mashinalar, stanoklar, asbob-uskunalar, inshootlar, transport 
vositalari, yonilg‘i, xomashyo, materiallar, ishchi kuchi va h.k.). Talabning umumiy 
miqdori sotib olishga mo‘ljallangan tovarlarning turlari, miqdori, sifati hamda 
narxiga bog‘liq bo‘ladi. Uni quyidagi chizma orqali osonroq tushunish mumkin 
(15.1-chizma).  
Logotip
289 YALPI TALAB VA YALPI TAKLIF Reja: 1. Yalpi talab tushunchasi va uning hajmiga taosir qiluvchi omillar 2. Yalpi taklif tushunchasi. Yalpi taklif tarkibi va unga ta’sir qiluvchi omillar 3. Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi Iqtisodiyotni muvozanatli rivojlantirib, uning barqaror o‘sishini taominlashda eng avvalo yalpi talabning mazmunini bilish zarur. Yalpi talab (aggregate demand, AD) – barcha isteomolchilar, yaoni aholi, korxonalar va davlat tomonidan narxlarning muayyan darajasida sotib olinishi mumkin bo‘lgan turli tovarlar va xizmatlarga bo‘lgan talabning umumiy hajmidir. Shuningdek, yalpi talabni milliy iqtisodiyotdagi real pul daromadlari hajmi sifatida ifodalash ham mumkin. Yalpi talab barcha isteomolchilarning turli xil tovarlarga va xizmatlarga bo‘lgan talablari yig‘indisidan tashkil topadi. Bilamizki, tovar va xizmatlar ikki xil bo‘ladi: shaxsiy isteomol tovarlari va tadbirkorlar ishlab chiqarish jarayonida unumli isteomol qiladigan ishlab chiqarish omillari – yer, kapital va ishchi kuchi. Isteomol tovarlari turli-tuman moddiy, maonaviy tovarlar va xizmatlarni o‘z ichiga oladi. Shuningdek, turli ko‘rinishdagi (masalan, davlat, xususiy, jamoa, korporativ) tadbirkorlarning ishlab chiqarish omillariga bo‘lgan talabi ham turli- tumandir (masalan, turli mashinalar, stanoklar, asbob-uskunalar, inshootlar, transport vositalari, yonilg‘i, xomashyo, materiallar, ishchi kuchi va h.k.). Talabning umumiy miqdori sotib olishga mo‘ljallangan tovarlarning turlari, miqdori, sifati hamda narxiga bog‘liq bo‘ladi. Uni quyidagi chizma orqali osonroq tushunish mumkin (15.1-chizma).
 
 
290 
15.1-chizma 
Yalpi talab miqdorining tovarlar turlari, miqdori, sifati hamda narxiga 
bog‘liqligi 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
      
 
Yalpi talabni faqatgina pul miqdori bilan belgilash bizningcha unga bir 
tomonlama yondashuv bo‘ladi. Masalan, investitsiya tovarlari miqdori, sifati, turi 
o‘zgarmagan holda narx ikki barobar oshsa, belgilangan pul miqdori o‘zgarmagan 
holda ikki barobar kam investitsiya tovarlarini sotib olish mumkin bo‘ladi xolos.  
Yalpi talab miqdor jihatidan aniqlanadi va uning umumiy miqdori turli omillar 
taosirida o‘zgarib turadi. 
Turli o‘quv qo‘llanmalari va darsliklarda yalpi talab miqdorini aniqlash usullari 
va unga taosir etuvchi omillarni bayon etishda turli jihatdan yondashiladi. Jumladan, 
akademik V.Vidyapin va boshqalar umumiy tahriri ostida chop etilgan «Iqtisodiyot 
nazariyasi» darsligida yalpi talab iqtisodiyot alohida sohalari sarflarining yig‘indisi 
sifatida ifodalanadi, yaoni: 
Yalpi talab miqdori 
 
Istе’mol buюmlariga 
Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchiga 
 
Ijtimoiy nafliligi  
(turlari, miqdori va sifati) 
 
Qiymati (miqdor×narxi)  
 
Ijtimoiy nafliligi  
(turlari, miqdori va sifati) 
 
Qiymati (miqdor×narxi)  
 
Ijtimoiy nafliligi (turlari, 
sifati va miqdori) jihatidan 
 
Qiymat jihatidan 
 
Logotip
290 15.1-chizma Yalpi talab miqdorining tovarlar turlari, miqdori, sifati hamda narxiga bog‘liqligi Yalpi talabni faqatgina pul miqdori bilan belgilash bizningcha unga bir tomonlama yondashuv bo‘ladi. Masalan, investitsiya tovarlari miqdori, sifati, turi o‘zgarmagan holda narx ikki barobar oshsa, belgilangan pul miqdori o‘zgarmagan holda ikki barobar kam investitsiya tovarlarini sotib olish mumkin bo‘ladi xolos. Yalpi talab miqdor jihatidan aniqlanadi va uning umumiy miqdori turli omillar taosirida o‘zgarib turadi. Turli o‘quv qo‘llanmalari va darsliklarda yalpi talab miqdorini aniqlash usullari va unga taosir etuvchi omillarni bayon etishda turli jihatdan yondashiladi. Jumladan, akademik V.Vidyapin va boshqalar umumiy tahriri ostida chop etilgan «Iqtisodiyot nazariyasi» darsligida yalpi talab iqtisodiyot alohida sohalari sarflarining yig‘indisi sifatida ifodalanadi, yaoni: Yalpi talab miqdori Istе’mol buюmlariga Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchiga Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Qiymati (miqdor×narxi) Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Qiymati (miqdor×narxi) Ijtimoiy nafliligi (turlari, sifati va miqdori) jihatidan Qiymat jihatidan
 
 
291 
NX
G
I
C
Yd




,  
bu yerda: 
Yd – yalpi talab;  
C – uy xo‘jaliklarining isteomol sarflari;   
I – xususiy sektorning investitsiya sarflari; 
G – davlat xaridi;  
NX – sof eksport.1  
Professor V.Kamaev esa yalpi talabni real yalpi milliy mahsulot tarkibiy 
qismlariga bo‘lgan umumiy pul miqdori sifatida namoyon bo‘lishini hamda uni 
pulning miqdoriy nazariyasiga muvofiq quyidagi ko‘rinishda ifodalanishini 
taokidlaydi: 
P
V
M
AD
/


, 
bu yerda:  
AD – yalpi talab;  
M – pul miqdori;  
V – pulning aylanish tezligi;  
P – narx darajasi2. 
Bundan ko‘rinadiki, V.Kamaevning fikricha yalpi talab pulning miqdori va narx 
darajasiga bevosita bog‘liqdir. Bu o‘rinda u sotib olinadigan tovarlar turi, miqdori va 
sifatini eotibordan chetda qoldiradi. 
Biz yuqorida taokidlaganimizdek, boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda, narx 
darajasi qancha past bo‘lsa, isteomolchilar (mamlakat ichidagi hamda chet eldagi) 
ishlab chiqarilgan tovarlar real hajmining shuncha katta hajmini va aksincha, narx 
darajasi qancha yuqori bo‘lsa, shuncha kam qismini sotib oladi. Shunday qilib, 
boshqa sharoitlar o‘zgarmas deb faraz qilgan taqdirda ham birgina narx darajasining 
oshishi ishlab chiqarishning real hajmiga bo‘lgan yalpi talab hajmining keskin 
kamayishiga, yaoni ishlab chiqarilgan tovarlar massasining bir qismi sotilmay 
                                                          
 
1 Qaralsin: Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеbnik. - Izd., ispr. i dop. / Pod obsh. rеd. akad. V.I.Vidyapina, A.I.Dobrinina, 
G.P.Juravlеvoy, L.S.Tarasеvicha. – M.: INFRA-M, 2005. – s.412. 
2 Qaralsin: Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеb. dlya stud. vissh. uchеb. zavеdеniy / Pod rеd. V.D.Kamayeva. – 10-е izd., 
pеrеrab. i dop. - M.: Gumanit. izd. цеntr VLADOS, 2004, s.291. 
Logotip
291 NX G I C Yd     , bu yerda: Yd – yalpi talab; C – uy xo‘jaliklarining isteomol sarflari; I – xususiy sektorning investitsiya sarflari; G – davlat xaridi; NX – sof eksport.1 Professor V.Kamaev esa yalpi talabni real yalpi milliy mahsulot tarkibiy qismlariga bo‘lgan umumiy pul miqdori sifatida namoyon bo‘lishini hamda uni pulning miqdoriy nazariyasiga muvofiq quyidagi ko‘rinishda ifodalanishini taokidlaydi: P V M AD /   , bu yerda: AD – yalpi talab; M – pul miqdori; V – pulning aylanish tezligi; P – narx darajasi2. Bundan ko‘rinadiki, V.Kamaevning fikricha yalpi talab pulning miqdori va narx darajasiga bevosita bog‘liqdir. Bu o‘rinda u sotib olinadigan tovarlar turi, miqdori va sifatini eotibordan chetda qoldiradi. Biz yuqorida taokidlaganimizdek, boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda, narx darajasi qancha past bo‘lsa, isteomolchilar (mamlakat ichidagi hamda chet eldagi) ishlab chiqarilgan tovarlar real hajmining shuncha katta hajmini va aksincha, narx darajasi qancha yuqori bo‘lsa, shuncha kam qismini sotib oladi. Shunday qilib, boshqa sharoitlar o‘zgarmas deb faraz qilgan taqdirda ham birgina narx darajasining oshishi ishlab chiqarishning real hajmiga bo‘lgan yalpi talab hajmining keskin kamayishiga, yaoni ishlab chiqarilgan tovarlar massasining bir qismi sotilmay 1 Qaralsin: Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеbnik. - Izd., ispr. i dop. / Pod obsh. rеd. akad. V.I.Vidyapina, A.I.Dobrinina, G.P.Juravlеvoy, L.S.Tarasеvicha. – M.: INFRA-M, 2005. – s.412. 2 Qaralsin: Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеb. dlya stud. vissh. uchеb. zavеdеniy / Pod rеd. V.D.Kamayeva. – 10-е izd., pеrеrab. i dop. - M.: Gumanit. izd. цеntr VLADOS, 2004, s.291.
 
 
292 
qolishiga sabab bo‘ladi. Aksincha, narx darajasining pasayishi ishlab chiqarish 
hajmiga nisbatan yalpi talabning oshishiga, yaoni tovarlarning yetishmasligiga olib 
keladi. Yalpi talabga narxdan tashqari taosir qiluvchi omillarning o‘zgarishi ham 
milliy ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga olib keladi. 
Narx darajasi va talab taosiridagi milliy ishlab chiqarish hajmi o‘rtasidagi bu 
teskari bog‘liqlikni quyidagi chizma orqali ifodalash mumkin (15.2-chizma). 
15.2-chizma  
Yalpi talab egri chizig‘i 
 
Narx       R 
darajasi 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
AD 
 
                      0                                                                   Y 
Ishlab chiqarish real hajmi 
 
Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi talab egri chizig‘i yakka talab egri chizig‘iga 
o‘xshaydi, biroq o‘zaro bog‘liq ko‘rsatkichlar bir-biridan farqlanadi. Agar yakka talab 
egri chizig‘i turli narx ko‘rsatkichlarida alohida isteomolchining muayyan tovarga 
bo‘lgan talabi miqdori o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifodalasa, yalpi talab egri chizig‘i 
mamlakatdagi narxlarning turli darajasi hamda ishlab chiqarishning real hajmi 
o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifodalaydi.  
Agar yakka talab egri chizig‘ining pasayuvchanligi daromad va almashuv 
samaralarining amal qilishi bilan izohlansa, yalpi talab egri chizig‘ining pasayuvchan 
ko‘rinishda bo‘lishi narxlar umumiy darajasining o‘zgarishi natijasida ro‘y beruvchi 
Logotip
292 qolishiga sabab bo‘ladi. Aksincha, narx darajasining pasayishi ishlab chiqarish hajmiga nisbatan yalpi talabning oshishiga, yaoni tovarlarning yetishmasligiga olib keladi. Yalpi talabga narxdan tashqari taosir qiluvchi omillarning o‘zgarishi ham milliy ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga olib keladi. Narx darajasi va talab taosiridagi milliy ishlab chiqarish hajmi o‘rtasidagi bu teskari bog‘liqlikni quyidagi chizma orqali ifodalash mumkin (15.2-chizma). 15.2-chizma Yalpi talab egri chizig‘i Narx R darajasi AD 0 Y Ishlab chiqarish real hajmi Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi talab egri chizig‘i yakka talab egri chizig‘iga o‘xshaydi, biroq o‘zaro bog‘liq ko‘rsatkichlar bir-biridan farqlanadi. Agar yakka talab egri chizig‘i turli narx ko‘rsatkichlarida alohida isteomolchining muayyan tovarga bo‘lgan talabi miqdori o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifodalasa, yalpi talab egri chizig‘i mamlakatdagi narxlarning turli darajasi hamda ishlab chiqarishning real hajmi o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifodalaydi. Agar yakka talab egri chizig‘ining pasayuvchanligi daromad va almashuv samaralarining amal qilishi bilan izohlansa, yalpi talab egri chizig‘ining pasayuvchan ko‘rinishda bo‘lishi narxlar umumiy darajasining o‘zgarishi natijasida ro‘y beruvchi
 
 
293 
foiz stavkasi samarasi, boylik samarasi va import tovarlar xaridi samarasi orqali 
izohlanadi. 
Foiz stavkasi samarasi. Mazkur samaraning mohiyati shundan iboratki, narx 
darajasining o‘sishi bilan pulga bo‘lgan talab ham ortadi. Bu esa muomaladagi pul 
miqdorining o‘zgarmagan hajmi sharoitida foiz stavkasining o‘sishiga olib keladi. 
O‘z navbatida foiz stavkasining o‘sishi isteomol va investitsiya sarflari hajmini 
pasaytiradi. Chunki foiz stavkalarining oshib ketishi aholi tomonidan uy va uy 
jihozlari, avtomobil kabi uzoq muddatli isteomol tovarlarini sotib olish uchun kredit 
olishni samarasiz qilib qo‘yadi. Shuningdek, tadbirkorlar ham foizning yuqori 
darajasida o‘zlarining nisbatan past daromad keltiruvchi investitsiya loyihalarini 
amalga oshirishdan voz kechadilar. 
Narx o‘zgarishi bilan foiz stavkalarining hamda yalpi talab umumiy miqdorining 
o‘zgarishi o‘rtasidagi bog‘liqlikni chizma orqali osonroq tushunish mumkin (15.3-
chizma). 
15.3-chizma  
Narx darajasi oshishining yalpi talabga taosiri 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Istе’molchilar pulga 
talabining oshishi 
 
Tadbirkorlar pulga 
talabining oshishi 
 
Narx darajasining 
oshishi 
 
Istе’mol buюmlariga 
talabning pasayishi 
 
Ishlab chiqarish 
omillariga talabning 
pasayishi 
 
Yalpi talabning 
kamayishi 
 
Foiz stavkasining 
o’sishi 
 
Logotip
293 foiz stavkasi samarasi, boylik samarasi va import tovarlar xaridi samarasi orqali izohlanadi. Foiz stavkasi samarasi. Mazkur samaraning mohiyati shundan iboratki, narx darajasining o‘sishi bilan pulga bo‘lgan talab ham ortadi. Bu esa muomaladagi pul miqdorining o‘zgarmagan hajmi sharoitida foiz stavkasining o‘sishiga olib keladi. O‘z navbatida foiz stavkasining o‘sishi isteomol va investitsiya sarflari hajmini pasaytiradi. Chunki foiz stavkalarining oshib ketishi aholi tomonidan uy va uy jihozlari, avtomobil kabi uzoq muddatli isteomol tovarlarini sotib olish uchun kredit olishni samarasiz qilib qo‘yadi. Shuningdek, tadbirkorlar ham foizning yuqori darajasida o‘zlarining nisbatan past daromad keltiruvchi investitsiya loyihalarini amalga oshirishdan voz kechadilar. Narx o‘zgarishi bilan foiz stavkalarining hamda yalpi talab umumiy miqdorining o‘zgarishi o‘rtasidagi bog‘liqlikni chizma orqali osonroq tushunish mumkin (15.3- chizma). 15.3-chizma Narx darajasi oshishining yalpi talabga taosiri Istе’molchilar pulga talabining oshishi Tadbirkorlar pulga talabining oshishi Narx darajasining oshishi Istе’mol buюmlariga talabning pasayishi Ishlab chiqarish omillariga talabning pasayishi Yalpi talabning kamayishi Foiz stavkasining o’sishi
 
 
294 
Bu yerda biz narx oshgan holatda pulga bo‘lgan talabning, foiz stavkasining 
oshishini va, nihoyat, yalpi talab miqdorining kamayishini ifoda etdik. Narx pasaysa, 
shu holatning teskarisi, yaoni pulga bo‘lgan talab hamda foiz stavkasining pasayishi 
va oqibatda yalpi talab miqdorining oshishi ro‘y beradi.   
Boylik samarasi. U baozida real kassa qoldiqlari samarasi deb ham atalib, narx 
darajasining oshishi bilan moliyaviy aktivlar (bank omonatlari, aksiya va 
obligatsiyalar) real qiymatining pasayishini anglatadi. Buning natijasida aholi 
daromadlari ham pasayib, ular tomonidan sotib olinuvchi tovar va xizmatlar miqdori 
kamayadi. 
Import tovarlar xaridi samarasi. Bu samara narx darajasi o‘zgarishining u 
yoki bu mamlakatdagi ichki va jahon narxlari nisbatiga taosiri orqali namoyon 
bo‘ladi. Mamlakatdagi narxlar umumiy darajasining oshishi, chet el tovarlari narxi 
o‘zgarmagan yoki sekinroq o‘sgan holatda, milliy isteomolchi uchun chetdan xorijiy 
tovarlarni olib kelishni foydali qilib qo‘yadi. O‘z navbatida, mazkur mamlakat tovar 
va xizmatlarini xorijiy isteomolchilar tomonidan xarid qilish hajmi ham qisqaradi. 
Natijada bu mamlakatning eksport hajmi kamayadi. Eksport hajmining kamayishi va 
import hajmining oshishi sof eksportning va, pirovardida, yalpi talab umumiy 
hajmining qisqarishiga olib keladi. 
Tashqi va ichki talabning ortishi va xo‘jalik yuritish sharoitlarining yaxshilanishi 
sanoatning barqaror rivojlanishga ijobiy taosir ko‘rsatib kelmoqda. Jumladan, sanoat 
mahsulotlarini ishlab chiqarish hajmi 2007 yilda oldingi yilga nisbatan 12,1%ga ortdi 
va 18314,7 mlrd. so‘mni tashkil etdi. 2008 yilda esa bu ko‘rsatkich 12,7%ga oshdi. 
Sanoatning yuqori suroatlar bilan rivojlanishida korxonalarni modernizatsiyalash va 
tarkibiy o‘zgartirish, tarmoqlar boshqaruv tizimini isloh qilish, iqtisodiy islohotlarni 
chuqurlashtirish chora-tadbirlarining amalga oshirilishi sabab bo‘ldi. Sanoatning 
YaIM tarkibidagi ulushi 2000 yildagi 14,2% dan 2008 yilda 22,3% ga oshdi. 
Qo‘shilgan qiymat o‘sishining yarmidan ko‘prog‘i tayanch tarmoqlarda ishlab 
chiqarishning kengayishi hisobiga yuz berdi. 
Yalpi talab hajmiga narxdan tashqari omillar ham taosir ko‘rsatadi. Quyida 
ulardan eng muhimlarini ko‘rib chiqamiz. 
Logotip
294 Bu yerda biz narx oshgan holatda pulga bo‘lgan talabning, foiz stavkasining oshishini va, nihoyat, yalpi talab miqdorining kamayishini ifoda etdik. Narx pasaysa, shu holatning teskarisi, yaoni pulga bo‘lgan talab hamda foiz stavkasining pasayishi va oqibatda yalpi talab miqdorining oshishi ro‘y beradi. Boylik samarasi. U baozida real kassa qoldiqlari samarasi deb ham atalib, narx darajasining oshishi bilan moliyaviy aktivlar (bank omonatlari, aksiya va obligatsiyalar) real qiymatining pasayishini anglatadi. Buning natijasida aholi daromadlari ham pasayib, ular tomonidan sotib olinuvchi tovar va xizmatlar miqdori kamayadi. Import tovarlar xaridi samarasi. Bu samara narx darajasi o‘zgarishining u yoki bu mamlakatdagi ichki va jahon narxlari nisbatiga taosiri orqali namoyon bo‘ladi. Mamlakatdagi narxlar umumiy darajasining oshishi, chet el tovarlari narxi o‘zgarmagan yoki sekinroq o‘sgan holatda, milliy isteomolchi uchun chetdan xorijiy tovarlarni olib kelishni foydali qilib qo‘yadi. O‘z navbatida, mazkur mamlakat tovar va xizmatlarini xorijiy isteomolchilar tomonidan xarid qilish hajmi ham qisqaradi. Natijada bu mamlakatning eksport hajmi kamayadi. Eksport hajmining kamayishi va import hajmining oshishi sof eksportning va, pirovardida, yalpi talab umumiy hajmining qisqarishiga olib keladi. Tashqi va ichki talabning ortishi va xo‘jalik yuritish sharoitlarining yaxshilanishi sanoatning barqaror rivojlanishga ijobiy taosir ko‘rsatib kelmoqda. Jumladan, sanoat mahsulotlarini ishlab chiqarish hajmi 2007 yilda oldingi yilga nisbatan 12,1%ga ortdi va 18314,7 mlrd. so‘mni tashkil etdi. 2008 yilda esa bu ko‘rsatkich 12,7%ga oshdi. Sanoatning yuqori suroatlar bilan rivojlanishida korxonalarni modernizatsiyalash va tarkibiy o‘zgartirish, tarmoqlar boshqaruv tizimini isloh qilish, iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish chora-tadbirlarining amalga oshirilishi sabab bo‘ldi. Sanoatning YaIM tarkibidagi ulushi 2000 yildagi 14,2% dan 2008 yilda 22,3% ga oshdi. Qo‘shilgan qiymat o‘sishining yarmidan ko‘prog‘i tayanch tarmoqlarda ishlab chiqarishning kengayishi hisobiga yuz berdi. Yalpi talab hajmiga narxdan tashqari omillar ham taosir ko‘rsatadi. Quyida ulardan eng muhimlarini ko‘rib chiqamiz.
 
 
295 
1. Isteomol sarflaridagi o‘zgarishlar. Narx darajasining o‘zgarishiga bog‘liq 
bo‘lmagan holda, narxdan tashqari bir yoki bir nechta omillar taosirida isteomolchilar 
xaridi hajmida o‘zgarish ro‘y berishi mumkin. Bu isteomolchi farovonligi, 
isteomolchining kutishi, isteomolchining qarzlari va soliqlarning o‘zgarishi natijasi 
hisoblanadi. 
Isteomolchining farovonligi uning moliyaviy aktivlarga (aksiya va obligatsiya) 
hamda uy va yer kabi ko‘chmas mulklarga egaligiga bog‘liq bo‘ladi. Ular real 
qiymatining keskin kamayishi tovar xarid qilish hajmining kamayishiga olib keladi. 
Isteomol sarflarining qisqarishi natijasida yalpi talab kamayadi. Aksincha, moddiy va 
moliyaviy boyliklar real qiymatining oshishi natijasida, narxlarning mavjud 
darajasida isteomol sarflari o‘sadi. Bunga aksiya kursining keskin oshishi, hatto 
narxlar darajasi o‘zgarmay qolganda isteomolchi farovonligining o‘sishiga olib 
kelishini misol qilib keltirish mumkin. Uy va yer real qiymatining keskin kamayishi 
narx umumiy darajasining o‘zgarishiga bog‘liq bo‘lmagan holda isteomolchi 
farovonligining pasayishiga olib keladi. 
Isteomolchining kutishi. Isteomol sarflari hajmidagi o‘zgarish, isteomolchining 
narxlar va daromadlar darajasidagi kelajakdagi o‘zgarishlarni oldindan bilishiga 
bog‘liq. Masalan, agar isteomolchi kelajakda o‘zining real daromadi ko‘payadi, deb 
hisoblasa, u joriy daromadlarining ko‘proq qismini sarflashga tayyor bo‘ladi. 
Natijada bu davrda isteomol sarflari ko‘payadi, jamg‘arish esa kamayadi va yalpi 
talab ortadi. Aksincha, agar isteomolchi kelajakda o‘zining real daromadlari 
kamayadi deb hisoblasa, ularning isteomol sarflari va demak, yalpi talabi qisqaradi. 
Xuddi shunday tarzda inflyatsiyaning kutilishi bugungi yalpi talabni oshiradi. Chunki 
isteomolchilar narxlar oshgunga qadar tovarlarni xarid qilib qolishga harakat qiladi. 
Aksincha, yaqin kelajakda narxlar pasayishining kutilishi, bugungi isteomol 
miqdorining kamayishiga olib keladi. 
Isteomolchi qarzlari. Isteomolchi qarzlari ko‘p bo‘lganda, u joriy daromadini 
qarzlarga to‘lab, o‘zining bugungi sarflarini qisqartirishi mumkin. Aksincha, 
isteomolchi qarzdor bo‘lmasa, u bugungi sarflarini ko‘paytirishga tayyor bo‘ladi. 
Logotip
295 1. Isteomol sarflaridagi o‘zgarishlar. Narx darajasining o‘zgarishiga bog‘liq bo‘lmagan holda, narxdan tashqari bir yoki bir nechta omillar taosirida isteomolchilar xaridi hajmida o‘zgarish ro‘y berishi mumkin. Bu isteomolchi farovonligi, isteomolchining kutishi, isteomolchining qarzlari va soliqlarning o‘zgarishi natijasi hisoblanadi. Isteomolchining farovonligi uning moliyaviy aktivlarga (aksiya va obligatsiya) hamda uy va yer kabi ko‘chmas mulklarga egaligiga bog‘liq bo‘ladi. Ular real qiymatining keskin kamayishi tovar xarid qilish hajmining kamayishiga olib keladi. Isteomol sarflarining qisqarishi natijasida yalpi talab kamayadi. Aksincha, moddiy va moliyaviy boyliklar real qiymatining oshishi natijasida, narxlarning mavjud darajasida isteomol sarflari o‘sadi. Bunga aksiya kursining keskin oshishi, hatto narxlar darajasi o‘zgarmay qolganda isteomolchi farovonligining o‘sishiga olib kelishini misol qilib keltirish mumkin. Uy va yer real qiymatining keskin kamayishi narx umumiy darajasining o‘zgarishiga bog‘liq bo‘lmagan holda isteomolchi farovonligining pasayishiga olib keladi. Isteomolchining kutishi. Isteomol sarflari hajmidagi o‘zgarish, isteomolchining narxlar va daromadlar darajasidagi kelajakdagi o‘zgarishlarni oldindan bilishiga bog‘liq. Masalan, agar isteomolchi kelajakda o‘zining real daromadi ko‘payadi, deb hisoblasa, u joriy daromadlarining ko‘proq qismini sarflashga tayyor bo‘ladi. Natijada bu davrda isteomol sarflari ko‘payadi, jamg‘arish esa kamayadi va yalpi talab ortadi. Aksincha, agar isteomolchi kelajakda o‘zining real daromadlari kamayadi deb hisoblasa, ularning isteomol sarflari va demak, yalpi talabi qisqaradi. Xuddi shunday tarzda inflyatsiyaning kutilishi bugungi yalpi talabni oshiradi. Chunki isteomolchilar narxlar oshgunga qadar tovarlarni xarid qilib qolishga harakat qiladi. Aksincha, yaqin kelajakda narxlar pasayishining kutilishi, bugungi isteomol miqdorining kamayishiga olib keladi. Isteomolchi qarzlari. Isteomolchi qarzlari ko‘p bo‘lganda, u joriy daromadini qarzlarga to‘lab, o‘zining bugungi sarflarini qisqartirishi mumkin. Aksincha, isteomolchi qarzdor bo‘lmasa, u bugungi sarflarini ko‘paytirishga tayyor bo‘ladi.
 
 
296 
Soliq. Daromad solig‘i stavkasining kamayishi, narxlarning mavjud darajasida 
isteomol sarflarini ko‘paytiradi, soliqlarning oshishi isteomol sarflarini kamaytiradi.  
2. Investitsion sarflar. Investitsion sarflar, yaoni ishlab chiqarish vositalarini 
xarid qilish, yalpi talabning narxdan tashqari muhim omili hisoblanadi. Narxlarning 
mavjud darajasida korxona sotib olishi mumkin bo‘lgan yangi ishlab chiqarish 
vositalarining kamayishi yalpi talabning kamayishiga, aksincha korxona sotib 
oladigan investitsion tovarlar hajmining ko‘payishi yalpi talabning ko‘payishiga olib 
keladi. Investitsion sarflarni o‘zgartirish mumkin bo‘lgan narxdan tashqari omillarni 
alohida-alohida qarab chiqamiz. 
Foiz stavkalari. Boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda, foiz stavkasining 
oshishi, investitsion sarflarning kamayishiga va yalpi talabning qisqarishiga olib 
keladi. Bu yerda gap mamlakatda pul massasi hajmining o‘zgarishi oqibatida foiz 
stavkalarining o‘zgarishi haqida boradi. Pul massasining ko‘payishi foiz stavkasini 
pasaytiradi va shu orqali kapital qo‘yilmalar hajmini ko‘paytiradi. Aksincha, pul 
massasining kamayishi foiz stavkasining oshishiga va investitsiyalarning qisqarishiga 
olib keladi. 
Investitsiyalardan kutiladigan foyda. Kapital qo‘yilmalardan yuqori foyda 
olishning kutilishi investitsion tovarlarga talabni oshiradi va aksincha, istiqbolda 
investitsion dasturlardan foyda olish noaniq bo‘lsa, investitsiyalarga sarflar kamayish 
tamoyiliga ega bo‘ladi, demak, yalpi talab ham kamayadi. 
Soliqlar. Korxonadan olinadigan soliqlarning ko‘payishi kapital qo‘yilmalardan 
olinadigan foydaning kamayishiga va demak, investitsion sarflar va yalpi talabning 
qisqarishiga olib keladi. Aksincha, soliqlarning qisqarishi bunday foydani va 
investitsion sarflarni ko‘paytiradi. 
Texnologiya. Yangi va takomillashgan texnologiya investitsion sarflarni va shu 
orqali yalpi talabni rag‘batlantirish tamoyiliga ega bo‘ladi. 
Ortiqcha quvvatlar. Ortiqcha quvvatlar, yaoni mavjud foydalanilmaydigan 
asosiy kapitalning ko‘payishi, yangi investitsion tovarlarga talabni va natijada yalpi 
talabni 
kamaytiradi. 
Ishlab 
chiqarish 
quvvatlaridan 
to‘liq 
foydalanilganda 
Logotip
296 Soliq. Daromad solig‘i stavkasining kamayishi, narxlarning mavjud darajasida isteomol sarflarini ko‘paytiradi, soliqlarning oshishi isteomol sarflarini kamaytiradi. 2. Investitsion sarflar. Investitsion sarflar, yaoni ishlab chiqarish vositalarini xarid qilish, yalpi talabning narxdan tashqari muhim omili hisoblanadi. Narxlarning mavjud darajasida korxona sotib olishi mumkin bo‘lgan yangi ishlab chiqarish vositalarining kamayishi yalpi talabning kamayishiga, aksincha korxona sotib oladigan investitsion tovarlar hajmining ko‘payishi yalpi talabning ko‘payishiga olib keladi. Investitsion sarflarni o‘zgartirish mumkin bo‘lgan narxdan tashqari omillarni alohida-alohida qarab chiqamiz. Foiz stavkalari. Boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda, foiz stavkasining oshishi, investitsion sarflarning kamayishiga va yalpi talabning qisqarishiga olib keladi. Bu yerda gap mamlakatda pul massasi hajmining o‘zgarishi oqibatida foiz stavkalarining o‘zgarishi haqida boradi. Pul massasining ko‘payishi foiz stavkasini pasaytiradi va shu orqali kapital qo‘yilmalar hajmini ko‘paytiradi. Aksincha, pul massasining kamayishi foiz stavkasining oshishiga va investitsiyalarning qisqarishiga olib keladi. Investitsiyalardan kutiladigan foyda. Kapital qo‘yilmalardan yuqori foyda olishning kutilishi investitsion tovarlarga talabni oshiradi va aksincha, istiqbolda investitsion dasturlardan foyda olish noaniq bo‘lsa, investitsiyalarga sarflar kamayish tamoyiliga ega bo‘ladi, demak, yalpi talab ham kamayadi. Soliqlar. Korxonadan olinadigan soliqlarning ko‘payishi kapital qo‘yilmalardan olinadigan foydaning kamayishiga va demak, investitsion sarflar va yalpi talabning qisqarishiga olib keladi. Aksincha, soliqlarning qisqarishi bunday foydani va investitsion sarflarni ko‘paytiradi. Texnologiya. Yangi va takomillashgan texnologiya investitsion sarflarni va shu orqali yalpi talabni rag‘batlantirish tamoyiliga ega bo‘ladi. Ortiqcha quvvatlar. Ortiqcha quvvatlar, yaoni mavjud foydalanilmaydigan asosiy kapitalning ko‘payishi, yangi investitsion tovarlarga talabni va natijada yalpi talabni kamaytiradi. Ishlab chiqarish quvvatlaridan to‘liq foydalanilganda
 
 
297 
tadbirkorlar ko‘proq mashina va uskunalar sotib olishga tayyor bo‘ladi, demak 
investitsion sarflari ko‘payadi. 
3. Davlat sarflari. Narxlarning mavjud darajasida, milliy mahsulotda davlat 
xaridining ko‘payishi yalpi talabning o‘sishiga olib keladi. Bunga davlatning milliy 
armiyani tuzish yoki uning sonini oshirish to‘g‘risidagi qarori misol bo‘la oladi. 
Davlat sarflarining kamayishi yalpi talabning qisqarishiga olib keladi. Masalan, yangi 
avtomobil yo‘li qurishga davlat sarflarining qisqarishi shunday natijaga olib keladi.  
4. Sof eksportdagi o‘zgarish. Sof eksportning ko‘payishi yalpi talabni ham 
ko‘paytiradi. Birinchidan, eksportning yuqori darajasi, chet ellarda milliy tovarlarga 
bo‘lgan talabni oshiradi. Ikkinchidan, importning qisqarishi milliy tovarlarga ichki 
talabning ko‘payishini taqozo qiladi. Sof eksport hajmining o‘zgarishiga avvalo chet 
davlatlar milliy daromadi va valyuta kurslarining o‘zgarishi taosir ko‘rsatadi. Chet 
mamlakatlarda daromadlar darajasi oshganda, ularning fuqarolari ham milliy 
tovarlarni, ham xorij tovarlarini ko‘proq miqdorda sotib olish imkoniyatiga ega 
bo‘ladi. Chet ellarda milliy daromadning kamayishi esa sof eksport hajmini 
qisqartiradi. 
Valyuta kurslari. Boshqa valyutalarga nisbatan milliy pul kursining o‘zgarishi 
sof eksportga va demak yalpi talabga taosir ko‘rsatadi. Faraz qilaylik, ienaning 
dollardagi narxi o‘sdi. Bu dollarning ienaga nisbatan qadrsizlanganligi va iena kursi 
ko‘tarilganligini bildiradi. Dollar va iena o‘rtasidagi yangi nisbat natijasida 
yaponiyalik isteomolchilar ienaning maolum summasiga ko‘proq dollar sotib olishi 
mumkin. Demak, yaponiyalik isteomolchilar uchun amerika tovarlari yapon 
tovarlariga qaraganda arzonroq bo‘ladi. Shu bilan birga amerikalik isteomolchilar 
dollarning maolum summasiga yapon tovarlarini nisbatan kamroq miqdorda sotib 
olishi mumkin. Bunday holda AQSh eksportining o‘sishi, importining esa kamayishi 
holatini kutish mumkin. Sof eksportning ko‘payishi o‘z navbatida AQSh 
iqtisodiyotida yalpi talabning ko‘payishiga olib kelishini bildiradi. 
 
2. Yalpi taklif tushunchasi. Yalpi taklif tarkibi va unga  
taosir qiluvchi omillar 
Logotip
297 tadbirkorlar ko‘proq mashina va uskunalar sotib olishga tayyor bo‘ladi, demak investitsion sarflari ko‘payadi. 3. Davlat sarflari. Narxlarning mavjud darajasida, milliy mahsulotda davlat xaridining ko‘payishi yalpi talabning o‘sishiga olib keladi. Bunga davlatning milliy armiyani tuzish yoki uning sonini oshirish to‘g‘risidagi qarori misol bo‘la oladi. Davlat sarflarining kamayishi yalpi talabning qisqarishiga olib keladi. Masalan, yangi avtomobil yo‘li qurishga davlat sarflarining qisqarishi shunday natijaga olib keladi. 4. Sof eksportdagi o‘zgarish. Sof eksportning ko‘payishi yalpi talabni ham ko‘paytiradi. Birinchidan, eksportning yuqori darajasi, chet ellarda milliy tovarlarga bo‘lgan talabni oshiradi. Ikkinchidan, importning qisqarishi milliy tovarlarga ichki talabning ko‘payishini taqozo qiladi. Sof eksport hajmining o‘zgarishiga avvalo chet davlatlar milliy daromadi va valyuta kurslarining o‘zgarishi taosir ko‘rsatadi. Chet mamlakatlarda daromadlar darajasi oshganda, ularning fuqarolari ham milliy tovarlarni, ham xorij tovarlarini ko‘proq miqdorda sotib olish imkoniyatiga ega bo‘ladi. Chet ellarda milliy daromadning kamayishi esa sof eksport hajmini qisqartiradi. Valyuta kurslari. Boshqa valyutalarga nisbatan milliy pul kursining o‘zgarishi sof eksportga va demak yalpi talabga taosir ko‘rsatadi. Faraz qilaylik, ienaning dollardagi narxi o‘sdi. Bu dollarning ienaga nisbatan qadrsizlanganligi va iena kursi ko‘tarilganligini bildiradi. Dollar va iena o‘rtasidagi yangi nisbat natijasida yaponiyalik isteomolchilar ienaning maolum summasiga ko‘proq dollar sotib olishi mumkin. Demak, yaponiyalik isteomolchilar uchun amerika tovarlari yapon tovarlariga qaraganda arzonroq bo‘ladi. Shu bilan birga amerikalik isteomolchilar dollarning maolum summasiga yapon tovarlarini nisbatan kamroq miqdorda sotib olishi mumkin. Bunday holda AQSh eksportining o‘sishi, importining esa kamayishi holatini kutish mumkin. Sof eksportning ko‘payishi o‘z navbatida AQSh iqtisodiyotida yalpi talabning ko‘payishiga olib kelishini bildiradi. 2. Yalpi taklif tushunchasi. Yalpi taklif tarkibi va unga taosir qiluvchi omillar
 
 
298 
 
Iqtisodiyotni muvozanatli yuritishda yalpi taklif va unga taosir etuvchi omillarni 
bilish muhimdir.  
Yalpi taklif (aggregate supply, AS) – mamlakatda muayyan vaqtda ishlab 
chiqarilib, narxlarning muayyan darajasida sotishga tayyor turgan, o‘zining 
ijtimoiy nafliligi, turlari, sifati, miqdori va ijtimoiy qiymati bo‘yicha shu 
davrdagi talabga javob beradigan barcha tovarlar va xizmatlar hajmidir. Bu 
narxlarning har xil mumkin bo‘lgan o‘rtacha darajasida milliy ishlab chiqarishning 
mavjud real hajmini ko‘rsatadi.  
Yalpi taklif turli xil ishlab chiqarilgan isteomol tovarlari va xizmatlardan hamda 
investitsiya tovarlaridan iborat bo‘ladi. Bundan tashqari yalpi taklifga uy xo‘jaliklari 
taklif qiladigan ishchi kuchi resurslari ham kiradi. Albatta ishlab chiqarilgan va 
sotishga mo‘ljallangan isteomol tovarlari va xizmatlari ham, shuningdek, investitsiya 
tovarlarining turlari ham juda ko‘p va turli-tumandir. Lekin yalpi talab o‘zining 
ijtimoiy zaruriy nafliligi bilan, yaoni o‘zining turlari, miqdori va sifati bo‘yicha 
hamda ijtimoiy qiymati bo‘yicha shu davrdagi ishlab chiqarish va jamiyat aozolari 
talabiga mos kelishi kerak. 
Yalpi taklifni va uning miqdorini umumlashtirib quyidagi chizma ko‘rinishida 
ifodalash mumkin (15.4-chizma). 
 
15.4-chizma  
Yalpi taklif umumiy miqdorining tovarlar turlari, miqdori, sifati hamda narxiga 
bog‘liqligi 
 
 
 
 
 
 
 
Istе’mol tovarlari va xizmatlari 
 
Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchi 
 
Ijtimoiy nafliligi  
(turlari, miqdori va sifati) 
 
Ijtimoiy qiymati  
 
Ijtimoiy nafliligi  
(turlari, miqdori va sifati) 
 
Ij i
i
i
i
Yalpi taklif 
 
Ijtimoiy nafliligi (turlari, 
miqdori va sifati) jihatidan 
 
Ijtimoiy qiymati jihatidan 
 
Logotip
298 Iqtisodiyotni muvozanatli yuritishda yalpi taklif va unga taosir etuvchi omillarni bilish muhimdir. Yalpi taklif (aggregate supply, AS) – mamlakatda muayyan vaqtda ishlab chiqarilib, narxlarning muayyan darajasida sotishga tayyor turgan, o‘zining ijtimoiy nafliligi, turlari, sifati, miqdori va ijtimoiy qiymati bo‘yicha shu davrdagi talabga javob beradigan barcha tovarlar va xizmatlar hajmidir. Bu narxlarning har xil mumkin bo‘lgan o‘rtacha darajasida milliy ishlab chiqarishning mavjud real hajmini ko‘rsatadi. Yalpi taklif turli xil ishlab chiqarilgan isteomol tovarlari va xizmatlardan hamda investitsiya tovarlaridan iborat bo‘ladi. Bundan tashqari yalpi taklifga uy xo‘jaliklari taklif qiladigan ishchi kuchi resurslari ham kiradi. Albatta ishlab chiqarilgan va sotishga mo‘ljallangan isteomol tovarlari va xizmatlari ham, shuningdek, investitsiya tovarlarining turlari ham juda ko‘p va turli-tumandir. Lekin yalpi talab o‘zining ijtimoiy zaruriy nafliligi bilan, yaoni o‘zining turlari, miqdori va sifati bo‘yicha hamda ijtimoiy qiymati bo‘yicha shu davrdagi ishlab chiqarish va jamiyat aozolari talabiga mos kelishi kerak. Yalpi taklifni va uning miqdorini umumlashtirib quyidagi chizma ko‘rinishida ifodalash mumkin (15.4-chizma). 15.4-chizma Yalpi taklif umumiy miqdorining tovarlar turlari, miqdori, sifati hamda narxiga bog‘liqligi Istе’mol tovarlari va xizmatlari Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchi Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Ijtimoiy qiymati Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Ij i i i i Yalpi taklif Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) jihatidan Ijtimoiy qiymati jihatidan
 
 
299 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Yalpi taklifga eng avvalo bozor narxlari darajasi bilan ijtimoiy qiymat miqdori 
o‘rtasidagi nisbatning o‘zgarishi taosir ko‘rsatadi. Narxlar darajasining qiymat 
miqdoridan oshishi qo‘shimcha tovarlar ishlab chiqarish uchun rag‘bat yaratadi. 
Narxlar darajasining qiymatdan pasayishi esa tovar ishlab chiqarishning qisqarishiga 
olib keladi. Shu sababli turli tovarlar narxlari va milliy ishlab chiqarish hajmi 
o‘rtasida to‘g‘ridan-to‘g‘ri yoki bevosita bog‘liqlik mavjud bo‘ladi. 
Bu bog‘liqlik yalpi taklif egri chizig‘ida aniq aks etadi (15.5-chizma).  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
15.5-chizma  
Yalpi taklif egri chizig‘i 
               R 
          Narx                                              AS 
   darajasi 
Logotip
299 Yalpi taklifga eng avvalo bozor narxlari darajasi bilan ijtimoiy qiymat miqdori o‘rtasidagi nisbatning o‘zgarishi taosir ko‘rsatadi. Narxlar darajasining qiymat miqdoridan oshishi qo‘shimcha tovarlar ishlab chiqarish uchun rag‘bat yaratadi. Narxlar darajasining qiymatdan pasayishi esa tovar ishlab chiqarishning qisqarishiga olib keladi. Shu sababli turli tovarlar narxlari va milliy ishlab chiqarish hajmi o‘rtasida to‘g‘ridan-to‘g‘ri yoki bevosita bog‘liqlik mavjud bo‘ladi. Bu bog‘liqlik yalpi taklif egri chizig‘ida aniq aks etadi (15.5-chizma). 15.5-chizma Yalpi taklif egri chizig‘i R Narx AS darajasi
 
 
300 
                                                            III      
 
 
 
                                         I                II 
 
 
     0  
 
        Y1          Yt            Y 
                                                    Ishlab chiqarish real hajmi 
 
Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi taklif egri chizig‘i o‘z shakli jihatidan yakka yoki 
bozor taklifining an’anaviy egri chizig‘idan farq qiladi.  
Shu o‘rinda taokidlash lozimki, uzoq muddatli va qisqa muddatli davrdagi yalpi 
taklif egri chizig‘i bir-biridan farqlanadi. Uzoq davrdagi yalpi taklif egri chizig‘i o‘z 
shakliga ko‘ra chizmadagi Yt nuqtaga qadar joylashgan har qanday tik chiziqdan 
iborat bo‘ladi. Iqtisodiy resurslarning ishlab chiqarishga tobora ko‘proq jalb etilishi 
mazkur chiziqni Yt nuqtaga yaqinlashtiradi va pirovardida shu nuqtada joylashgan 
chiziqqa tenglashadi. Chunki qo‘shimcha resurs va imkoniyatlarni ishga solish uchun 
vaqtning yetarli bo‘lishi uzoq muddatli davrda iqtisodiyotda to‘la bandlik holatiga 
olib keladi.  
Qisqa muddatli davrda yalpi taklif egri chizig‘ining ko‘rinishi bir oz 
murakkabroq bo‘lib, uchta kesmani o‘z ichiga oladi. 
1. Yotiq kesma. U ba’zida «keynscha» kesma deb ham atalib, iqtisodiyotning 
tanazzul yoki turg‘unlik pallasidagi holatini aks ettiradi. Yotiq kesma milliy ishlab 
chiqarish potensial hajmi (chizmadagi Yt nuqta)dan ancha kam bo‘lgan ishlab 
chiqarishning real hajmi (chizmadagi Y1 nuqtaga qadar bo‘lgan hajm)ni o‘z ichiga 
oladi. Ya’ni, bu oraliqda mamlakatdagi mavjud ko‘plab ishlab chiqarish quvvatlari, 
mashina, uskuna va ishchi kuchi ishlab chiqarishga jalb etilmaydi yoki ulardan to‘liq 
foydalanilmaydi. Shunga ko‘ra, mazkur resurslarning ishlab chiqarishga jalb etilishi 
narx darajasiga hech qanday taosir ko‘rsatmaydi. Bu oraliqda ishlab chiqarish real 
hajmi qisqarganda ham tovar va resurslar narxi eski darajada qoladi. Shunday qilib, 
Logotip
300 III I II 0 Y1 Yt Y Ishlab chiqarish real hajmi Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi taklif egri chizig‘i o‘z shakli jihatidan yakka yoki bozor taklifining an’anaviy egri chizig‘idan farq qiladi. Shu o‘rinda taokidlash lozimki, uzoq muddatli va qisqa muddatli davrdagi yalpi taklif egri chizig‘i bir-biridan farqlanadi. Uzoq davrdagi yalpi taklif egri chizig‘i o‘z shakliga ko‘ra chizmadagi Yt nuqtaga qadar joylashgan har qanday tik chiziqdan iborat bo‘ladi. Iqtisodiy resurslarning ishlab chiqarishga tobora ko‘proq jalb etilishi mazkur chiziqni Yt nuqtaga yaqinlashtiradi va pirovardida shu nuqtada joylashgan chiziqqa tenglashadi. Chunki qo‘shimcha resurs va imkoniyatlarni ishga solish uchun vaqtning yetarli bo‘lishi uzoq muddatli davrda iqtisodiyotda to‘la bandlik holatiga olib keladi. Qisqa muddatli davrda yalpi taklif egri chizig‘ining ko‘rinishi bir oz murakkabroq bo‘lib, uchta kesmani o‘z ichiga oladi. 1. Yotiq kesma. U ba’zida «keynscha» kesma deb ham atalib, iqtisodiyotning tanazzul yoki turg‘unlik pallasidagi holatini aks ettiradi. Yotiq kesma milliy ishlab chiqarish potensial hajmi (chizmadagi Yt nuqta)dan ancha kam bo‘lgan ishlab chiqarishning real hajmi (chizmadagi Y1 nuqtaga qadar bo‘lgan hajm)ni o‘z ichiga oladi. Ya’ni, bu oraliqda mamlakatdagi mavjud ko‘plab ishlab chiqarish quvvatlari, mashina, uskuna va ishchi kuchi ishlab chiqarishga jalb etilmaydi yoki ulardan to‘liq foydalanilmaydi. Shunga ko‘ra, mazkur resurslarning ishlab chiqarishga jalb etilishi narx darajasiga hech qanday taosir ko‘rsatmaydi. Bu oraliqda ishlab chiqarish real hajmi qisqarganda ham tovar va resurslar narxi eski darajada qoladi. Shunday qilib,
 
 
301 
yotiq kesmada narx darajasi o‘zgarmagan holda milliy ishlab chiqarish hajmini 
oshirish imkoniyati mavjud. 
2. Oraliq kesma. Y va Yt nuqtalar orasidagi mazkur kesma milliy ishlab 
chiqarish real hajmining ko‘payishi narx darajasining o‘sishi bilan birga borishini 
ko‘rsatadi. Bu ishlab chiqarishning to‘liq quvvat bilan ishlay boshlaganidan, 
korxonalarning ancha eski va kam samarali uskunalardan foydalana boshlaganligidan 
guvohlik beradi. Ishlab chiqarish hajmining kengayib borishi bilan qo‘shimcha ishchi 
kuchi ham ishga jalb qilinadi. Shu barcha sabablarga ko‘ra mahsulot birligiga 
qilinadigan xarajatlar ortadi, korxonalar ishlab chiqarishining rentabelli bo‘lishi 
uchun tovarlarga ancha yuqori narx belgilaydi. Shu sababli oraliq kesmada milliy 
mahsulot real hajmining ko‘payishi narxlarning o‘sishi bilan birga boradi. 
3. Tik kesma. U ba’zida «klassik» kesma deb ham atalib, iqtisodiyot o‘zining 
to‘liq yoki tabiiy darajasiga erishganligini ko‘rsatadi. Bunda iqtisodiyot ishlab 
chiqarish imkoniyatining shunday nuqtasida (chizmadagi Yt nuqta) joylashadiki, 
bunda qisqa muddatda ishlab chiqarish hajmini yanada kengaytirishga erishish 
mumkin emas. Iqtisodiyot to‘liq quvvat bilan ishlay boshlaganligi sababli narxning 
to‘xtovsiz oshib borishi ham ishlab chiqarish real hajmining ko‘payishiga olib 
kelmaydi. Qisqacha aytganda, bu kesma milliy ishlab chiqarish hajmi doimiy bo‘lib 
qolishi, narx darajasi esa o‘zgarishi mumkinligini ko‘rsatadi.      
Yalpi taklif hajmiga ta’sir qiluvchi omillar. Yalpi taklifga narxdan tashqari bir 
qator omillar taosir ko‘rsatadi. Bu omillardan bir yoki bir nechtasining o‘zgarishi yalpi 
taklifning o‘zgarishiga sabab bo‘ladi. Yalpi taklifning narxdan tashqari bu omillari bitta 
umumiy xususiyatga ega: agar ular o‘zgarsa, mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi ishlab 
chiqarish xarajatlari ham o‘zgaradi. Natijada yalpi taklif egri chizig‘i joyini 
o‘zgartiradi. 
1. Resurslar narxining o‘zgarishi. Resurslar narxi tayyor mahsulot narxidan farq 
qilib, yalpi taklifning muhim omili hisoblanadi. Boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda, 
resurslar narxining oshishi mahsulot birligiga xarajatlarning ko‘payishiga, resurs 
narxlarining pasayishi esa xarajatlarning kamayishiga olib keladi. Resurs narxlariga bir 
qator omillar taosir ko‘rsatadi. Resurslar taklifining ko‘payishi ular narxini pasaytiradi 
Logotip
301 yotiq kesmada narx darajasi o‘zgarmagan holda milliy ishlab chiqarish hajmini oshirish imkoniyati mavjud. 2. Oraliq kesma. Y va Yt nuqtalar orasidagi mazkur kesma milliy ishlab chiqarish real hajmining ko‘payishi narx darajasining o‘sishi bilan birga borishini ko‘rsatadi. Bu ishlab chiqarishning to‘liq quvvat bilan ishlay boshlaganidan, korxonalarning ancha eski va kam samarali uskunalardan foydalana boshlaganligidan guvohlik beradi. Ishlab chiqarish hajmining kengayib borishi bilan qo‘shimcha ishchi kuchi ham ishga jalb qilinadi. Shu barcha sabablarga ko‘ra mahsulot birligiga qilinadigan xarajatlar ortadi, korxonalar ishlab chiqarishining rentabelli bo‘lishi uchun tovarlarga ancha yuqori narx belgilaydi. Shu sababli oraliq kesmada milliy mahsulot real hajmining ko‘payishi narxlarning o‘sishi bilan birga boradi. 3. Tik kesma. U ba’zida «klassik» kesma deb ham atalib, iqtisodiyot o‘zining to‘liq yoki tabiiy darajasiga erishganligini ko‘rsatadi. Bunda iqtisodiyot ishlab chiqarish imkoniyatining shunday nuqtasida (chizmadagi Yt nuqta) joylashadiki, bunda qisqa muddatda ishlab chiqarish hajmini yanada kengaytirishga erishish mumkin emas. Iqtisodiyot to‘liq quvvat bilan ishlay boshlaganligi sababli narxning to‘xtovsiz oshib borishi ham ishlab chiqarish real hajmining ko‘payishiga olib kelmaydi. Qisqacha aytganda, bu kesma milliy ishlab chiqarish hajmi doimiy bo‘lib qolishi, narx darajasi esa o‘zgarishi mumkinligini ko‘rsatadi. Yalpi taklif hajmiga ta’sir qiluvchi omillar. Yalpi taklifga narxdan tashqari bir qator omillar taosir ko‘rsatadi. Bu omillardan bir yoki bir nechtasining o‘zgarishi yalpi taklifning o‘zgarishiga sabab bo‘ladi. Yalpi taklifning narxdan tashqari bu omillari bitta umumiy xususiyatga ega: agar ular o‘zgarsa, mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi ishlab chiqarish xarajatlari ham o‘zgaradi. Natijada yalpi taklif egri chizig‘i joyini o‘zgartiradi. 1. Resurslar narxining o‘zgarishi. Resurslar narxi tayyor mahsulot narxidan farq qilib, yalpi taklifning muhim omili hisoblanadi. Boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda, resurslar narxining oshishi mahsulot birligiga xarajatlarning ko‘payishiga, resurs narxlarining pasayishi esa xarajatlarning kamayishiga olib keladi. Resurs narxlariga bir qator omillar taosir ko‘rsatadi. Resurslar taklifining ko‘payishi ular narxini pasaytiradi
 
 
302 
va natijada mahsulot birligiga xarajatlar kamayadi. Resurslar taklifining kamayishi esa 
qarama-qarshi natijaga olib keladi. Endi alohida resurslar taklifi o‘zgarishining yalpi 
taklifga taosirini qarab chiqamiz. 
Yer resurslari taklifi yangi yerlarning ochilishi, sug‘orish inshootlarining 
qurilishi, yerga ishlov berish texnik imoniyatlarining takomillashuvi tufayli 
ko‘payishi mumkin. Yer resurslari taklifining ko‘payishi yerga bo‘lgan sarflarning 
kamayishiga olib keladi va shu orqali mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan xarajatlarni 
pasaytiradi. Irrigatsiya qurilmalari shoxobchalarining kengayishi, dehqonchilikning 
intensiv usullarini qo‘llash tufayli yer resurslarining kamayishi qarama-qarshi 
natijaga olib keladi. 
Ishchi kuchi resurslari. Korxona xarajatlarining asosiy qismi ishchi va 
xizmatchilarga ish haqi to‘lash uchun ketadigan xarajatlar hisoblanadi. Boshqa 
sharoitlar o‘zgarmay qolganda, ish haqining o‘zgarishi mahsulot birligiga to‘g‘ri 
keladigan xarajatlar darajasiga sezilarli taosir ko‘rsatadi. Mavjud ishchi kuchi 
resurslarining ko‘payishi ish haqining pasayishiga, ularning kamayishi esa ish 
haqining oshishiga olib keladi. 
Kapital. Agar jamiyat asosiy kapital zaxirasini o‘stirib borsa, yalpi taklif o‘sish 
tamoyiliga ega bo‘ladi. Masalan, agar jamiyat o‘z daromadining asosiy qismini tejab, 
uni investitsion tovarlar sotib olishga yo‘naltirsa, yalpi taklif o‘sadi. Xuddi shunday 
asosiy kapital sifati yaxshilanganda ishlab chiqarish xarajatlari kamayadi va yalpi 
taklif ko‘payadi. Korxona o‘zining eski, sifati past bo‘lgan qurilmalarini yangi va 
ancha takomillashgan qurilmalar bilan almashtirishi bunga misol bo‘la oladi. Agar 
mamlakat asosiy kapitalining miqdori kamaysa va sifati yomonlashsa, yalpi taklif 
qisqaradi. 
Tadbirkorlik qobiliyati. Vaqt o‘tishi bilan mamlakatda tadbirkor kishilar soni 
ko‘payadi va bu yalpi taklifga taosir ko‘rsatadi. Masalan, keyingi vaqtda 
respublikamizda tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishga asosiy eotiborning qaratilishi 
bunday faoliyat bilan shug‘ullanishga harakat qiluvchi kishilar sonining ko‘payishiga 
olib kelishi muqarrar va bu o‘z navbatida yalpi taklifni oshiradi. 
Logotip
302 va natijada mahsulot birligiga xarajatlar kamayadi. Resurslar taklifining kamayishi esa qarama-qarshi natijaga olib keladi. Endi alohida resurslar taklifi o‘zgarishining yalpi taklifga taosirini qarab chiqamiz. Yer resurslari taklifi yangi yerlarning ochilishi, sug‘orish inshootlarining qurilishi, yerga ishlov berish texnik imoniyatlarining takomillashuvi tufayli ko‘payishi mumkin. Yer resurslari taklifining ko‘payishi yerga bo‘lgan sarflarning kamayishiga olib keladi va shu orqali mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan xarajatlarni pasaytiradi. Irrigatsiya qurilmalari shoxobchalarining kengayishi, dehqonchilikning intensiv usullarini qo‘llash tufayli yer resurslarining kamayishi qarama-qarshi natijaga olib keladi. Ishchi kuchi resurslari. Korxona xarajatlarining asosiy qismi ishchi va xizmatchilarga ish haqi to‘lash uchun ketadigan xarajatlar hisoblanadi. Boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda, ish haqining o‘zgarishi mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan xarajatlar darajasiga sezilarli taosir ko‘rsatadi. Mavjud ishchi kuchi resurslarining ko‘payishi ish haqining pasayishiga, ularning kamayishi esa ish haqining oshishiga olib keladi. Kapital. Agar jamiyat asosiy kapital zaxirasini o‘stirib borsa, yalpi taklif o‘sish tamoyiliga ega bo‘ladi. Masalan, agar jamiyat o‘z daromadining asosiy qismini tejab, uni investitsion tovarlar sotib olishga yo‘naltirsa, yalpi taklif o‘sadi. Xuddi shunday asosiy kapital sifati yaxshilanganda ishlab chiqarish xarajatlari kamayadi va yalpi taklif ko‘payadi. Korxona o‘zining eski, sifati past bo‘lgan qurilmalarini yangi va ancha takomillashgan qurilmalar bilan almashtirishi bunga misol bo‘la oladi. Agar mamlakat asosiy kapitalining miqdori kamaysa va sifati yomonlashsa, yalpi taklif qisqaradi. Tadbirkorlik qobiliyati. Vaqt o‘tishi bilan mamlakatda tadbirkor kishilar soni ko‘payadi va bu yalpi taklifga taosir ko‘rsatadi. Masalan, keyingi vaqtda respublikamizda tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishga asosiy eotiborning qaratilishi bunday faoliyat bilan shug‘ullanishga harakat qiluvchi kishilar sonining ko‘payishiga olib kelishi muqarrar va bu o‘z navbatida yalpi taklifni oshiradi.
 
 
303 
Import resurslar narxlari. Chet ellardan resurslar importi milliy iqtisodiyotda 
yalpi taklifning ko‘payishiga olib keladi. Import resurslariga narxlarning pasayishi 
milliy iqtisodiyotda yalpi taklifni oshiradi, narxning oshishi esa yalpi taklifni 
kamaytiradi. Keyingi davrda import resurslarga narxning o‘zgarishiga olib 
kelayotgan asosiy omillardan biri – valyuta kurslarining o‘zgarib turishi hisoblanadi. 
Bu qanday ro‘y berishini tushunib olish uchun chet el valyutalarining so‘mga 
nisbatan narxi tushdi, yaoni so‘mning qiymati ko‘tarildi, deb faraz qilamiz. Bunda 
korxonalarga har bir so‘m uchun ko‘proq chet el valyutalari olish imkoniyati vujudga 
keladi va bu milliy ishlab chiqaruvchilar uchun chet el resurslarining so‘mda 
ifodalangan narxi tushganligini bildiradi. Bunday sharoitda milliy korxonalar chet el 
resurslari importini ko‘paytiradi va ishlab chiqarishning mavjud darajasida mahsulot 
birligiga 
bo‘lgan 
xarajatlarni 
kamaytirishga 
erishadi. 
Aksincha, 
chet 
el 
valyutalarining so‘mga nisbatan narxi oshgan taqdirda, yaoni so‘m qadrsizlanganda 
import resurslari narxlari ko‘tariladi. Natijada bu resurslarning importi kamayadi, 
mahsulot birligiga xarajatlar ortadi. 
Bozordagi hukmronlik. Resurslarni yetkazib beruvchilarning bozordagi 
hukmronligining susayishi yoki kuchayishi ham resurs narxlariga va yalpi taklifga 
taosir ko‘rsatishi mumkin. Bozordagi hukmronlik – narxlarni raqobat mavjud bo‘lgan 
sharoitdagidan ancha yuqori o‘rnatish imkoniyatidir. Keyingi 20 yil davomida OPEK 
mamlakatlari bozor monopoliyasining vujudga kelishi va halokatga uchrashi buning 
ishonchli misoli bo‘lib xizmat qilishi mumkin. 70-yillarda OPEK mamlakatlari neft 
narxini o‘n martalab oshirishga erishdi, bu mahsulot birligiga xarajatlarni keskin 
ko‘paytirdi. 80-yil o‘rtalarida OPEK mamlakatlarining bozordagi hukmronligining 
sezilarli susayishi, aksincha ishlab chiqarish qiymatining kamayishiga olib keldi. 
2. Samaradorlikning o‘zgarishi. Samaradorlik – bu ilgari taokidlanganidek, 
milliy ishlab chiqarish real hajmining sarflangan resurs miqdoriga nisbatidir. 
Boshqacha aytganda, samaradorlik – xarajat birligiga to‘g‘ri keluvchi ishlab 
chiqarishning o‘rtacha hajmi yoki ishlab chiqarish real hajmi ko‘rsatkichi. 
Boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda bir ishchi hisobiga ko‘proq miqdorda mashina va 
uskunalardan foydalanish, ishlab chiqarish texnologiyasini takomillashtirish; ancha bilimli 
Logotip
303 Import resurslar narxlari. Chet ellardan resurslar importi milliy iqtisodiyotda yalpi taklifning ko‘payishiga olib keladi. Import resurslariga narxlarning pasayishi milliy iqtisodiyotda yalpi taklifni oshiradi, narxning oshishi esa yalpi taklifni kamaytiradi. Keyingi davrda import resurslarga narxning o‘zgarishiga olib kelayotgan asosiy omillardan biri – valyuta kurslarining o‘zgarib turishi hisoblanadi. Bu qanday ro‘y berishini tushunib olish uchun chet el valyutalarining so‘mga nisbatan narxi tushdi, yaoni so‘mning qiymati ko‘tarildi, deb faraz qilamiz. Bunda korxonalarga har bir so‘m uchun ko‘proq chet el valyutalari olish imkoniyati vujudga keladi va bu milliy ishlab chiqaruvchilar uchun chet el resurslarining so‘mda ifodalangan narxi tushganligini bildiradi. Bunday sharoitda milliy korxonalar chet el resurslari importini ko‘paytiradi va ishlab chiqarishning mavjud darajasida mahsulot birligiga bo‘lgan xarajatlarni kamaytirishga erishadi. Aksincha, chet el valyutalarining so‘mga nisbatan narxi oshgan taqdirda, yaoni so‘m qadrsizlanganda import resurslari narxlari ko‘tariladi. Natijada bu resurslarning importi kamayadi, mahsulot birligiga xarajatlar ortadi. Bozordagi hukmronlik. Resurslarni yetkazib beruvchilarning bozordagi hukmronligining susayishi yoki kuchayishi ham resurs narxlariga va yalpi taklifga taosir ko‘rsatishi mumkin. Bozordagi hukmronlik – narxlarni raqobat mavjud bo‘lgan sharoitdagidan ancha yuqori o‘rnatish imkoniyatidir. Keyingi 20 yil davomida OPEK mamlakatlari bozor monopoliyasining vujudga kelishi va halokatga uchrashi buning ishonchli misoli bo‘lib xizmat qilishi mumkin. 70-yillarda OPEK mamlakatlari neft narxini o‘n martalab oshirishga erishdi, bu mahsulot birligiga xarajatlarni keskin ko‘paytirdi. 80-yil o‘rtalarida OPEK mamlakatlarining bozordagi hukmronligining sezilarli susayishi, aksincha ishlab chiqarish qiymatining kamayishiga olib keldi. 2. Samaradorlikning o‘zgarishi. Samaradorlik – bu ilgari taokidlanganidek, milliy ishlab chiqarish real hajmining sarflangan resurs miqdoriga nisbatidir. Boshqacha aytganda, samaradorlik – xarajat birligiga to‘g‘ri keluvchi ishlab chiqarishning o‘rtacha hajmi yoki ishlab chiqarish real hajmi ko‘rsatkichi. Boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda bir ishchi hisobiga ko‘proq miqdorda mashina va uskunalardan foydalanish, ishlab chiqarish texnologiyasini takomillashtirish; ancha bilimli
 
 
304 
va malakali ishchi kuchini qo‘llash kabi omillarning o‘zaro taosiri samaradorlikning 
o‘sishi va yalpi taklifning oshishiga olib keladi. 
Qisqacha 
qilib 
aytganda, 
mahsulot 
birligiga 
xarajatlar 
kamayganda 
samaradorlikning oshishi yalpi taklifning oshishiga, aksincha, unumdorlikning 
kamayishi natijasida mahsulot birligiga harajatlarning ko‘payishi yalpi taklifning 
qisqarishiga olib keladi. 
3. Huquqiy meoyorlarning o‘zgarishi. Korxonalar o‘z faoliyatida amal 
qiladigan huquqiy meoyorlarning o‘zgarishi mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan 
xarajatlarni va yalpi taklifni o‘zgartirishi mumkin.  
Huquqiy meoyorlar o‘zgarishining ikki turi mavjud:        
a) soliq va subsidiyalarning o‘zgarishi;  
b) davlat tomonidan tartibga solish tavsifi va usullarining o‘zgarishi. 
Korxonalardan olinadigan soliqlar (qo‘shilgan qiymat solig‘i, ish haqi fondiga 
nisbatan ajratmalar)ning oshishi mahsulot birligiga xarajatlarni ko‘paytirishi va yalpi 
taklifni qisqartirishi mumkin. 
Korxonaga davlat tomonidan beriladigan subsidiyalarning ortishi yoki soliq 
yukining kamayishi ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytiradi va yalpi taklifni 
oshiradi. 
Davlat tomonidan tartibga solish tavsifi va usullarining o‘zgarishi ham ko‘p 
hollarda mahsulot birligiga ishlab chiqarish xarajatlarini va shu orqali yalpi taklifni 
o‘zgartiradi. 
 
3. Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi 
Yuqorida yalpi talab mamlakat miqyosida iqtisodiyotning hamma bo‘limlarida 
va tarkibiy qismlarida yaratilgan turli tovar va xizmatlarni sotib olishga mo‘ljallangan 
pullar miqdori sifatida, yalpi taklif esa iqtisodiyotning barcha tarmoqlari va 
hududlari, korxona va tashkilotlarida sotish uchun ishlab chiqarilgan tovarlar va 
xizmatlarning yalpi miqdori sifatida namoyon bo‘lishini aytib o‘tgan edik. 
Endi shuni taokidlash joizki, milliy bozorda, oldi-sotdi jarayonida pul egalari, 
yaoni isteomolchilar ixtiyoridagi pullar tovar va xizmatlar egalariga, aksincha 
Logotip
304 va malakali ishchi kuchini qo‘llash kabi omillarning o‘zaro taosiri samaradorlikning o‘sishi va yalpi taklifning oshishiga olib keladi. Qisqacha qilib aytganda, mahsulot birligiga xarajatlar kamayganda samaradorlikning oshishi yalpi taklifning oshishiga, aksincha, unumdorlikning kamayishi natijasida mahsulot birligiga harajatlarning ko‘payishi yalpi taklifning qisqarishiga olib keladi. 3. Huquqiy meoyorlarning o‘zgarishi. Korxonalar o‘z faoliyatida amal qiladigan huquqiy meoyorlarning o‘zgarishi mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan xarajatlarni va yalpi taklifni o‘zgartirishi mumkin. Huquqiy meoyorlar o‘zgarishining ikki turi mavjud: a) soliq va subsidiyalarning o‘zgarishi; b) davlat tomonidan tartibga solish tavsifi va usullarining o‘zgarishi. Korxonalardan olinadigan soliqlar (qo‘shilgan qiymat solig‘i, ish haqi fondiga nisbatan ajratmalar)ning oshishi mahsulot birligiga xarajatlarni ko‘paytirishi va yalpi taklifni qisqartirishi mumkin. Korxonaga davlat tomonidan beriladigan subsidiyalarning ortishi yoki soliq yukining kamayishi ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytiradi va yalpi taklifni oshiradi. Davlat tomonidan tartibga solish tavsifi va usullarining o‘zgarishi ham ko‘p hollarda mahsulot birligiga ishlab chiqarish xarajatlarini va shu orqali yalpi taklifni o‘zgartiradi. 3. Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi Yuqorida yalpi talab mamlakat miqyosida iqtisodiyotning hamma bo‘limlarida va tarkibiy qismlarida yaratilgan turli tovar va xizmatlarni sotib olishga mo‘ljallangan pullar miqdori sifatida, yalpi taklif esa iqtisodiyotning barcha tarmoqlari va hududlari, korxona va tashkilotlarida sotish uchun ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlarning yalpi miqdori sifatida namoyon bo‘lishini aytib o‘tgan edik. Endi shuni taokidlash joizki, milliy bozorda, oldi-sotdi jarayonida pul egalari, yaoni isteomolchilar ixtiyoridagi pullar tovar va xizmatlar egalariga, aksincha
 
 
305 
= 
yaratilgan tovar va xizmatlar esa pul egalariga o‘tishi lozim. Boshqacha aytganda 
tovarlar dunyosi bilan pul dunyosi o‘rtasidagi harakat qarama-qarshi oqim hosil 
qiladi. Buning uchun esa pul egalari sotib olmoqchi bo‘lgan tovar va xizmatlar 
tarkibi, miqdori, sifati hamda narxi bo‘yicha ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlar 
turi, miqdori, sifati hamda qiymati bilan mos tushishi lozim. Bunday moslikning 
qanchalik taominlanishi turli bozorlar orqali aniqlanadi va tartibga solinadi. Bu 
moslik darajasi yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi 
orqali aniqlanadi. 
Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi nisbatni quyidagi chizma orqali ifodalash 
mumkin (15.6-chizma). Albatta, real hayotda bunday to‘liq muvozanatlik sodir 
bo‘lishi juda qiyin va murakkabdir. Lekin tovar va xizmatlarning u yoki bu turlari, 
miqdori va sifati bo‘yicha mos kelish hollari uchrab turadi. Yalpi talab bilan yalpi 
taklifning bir-biriga mosligi iqtisodiy muvozanat deb ham yuritiladi.  
15.6-chizma  
Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat  
 
                   
                                                           ═ 
 
═ 
                                                            
 
                                                          
 
 
                                                            
 
 
 
                                                           ═ 
YALPI TALAB MIQDORI 
 
Istе’mol tovarlari va xizmatlari 
 
Ijtimoiy nafliligi 
(turlari, miqdori va sifati)  
 
Qiymati (miqdor×narxi)  
 
Ijtimoiy nafliligi jihatidan  
 
Qiymat jihatidan  
 
Istе’mol tovarlari va xizmatlari 
 
Ijtimoiy nafliligi 
(turlari, miqdori va sifati)  
 
Ijtimoiy qiymati  
 
YALPI TAKLIF MIQDORI 
 
Ijtimoiy nafliligi jihatidan  
 
Ijtimoiy qiymati jihatidan 
 
Logotip
305 = yaratilgan tovar va xizmatlar esa pul egalariga o‘tishi lozim. Boshqacha aytganda tovarlar dunyosi bilan pul dunyosi o‘rtasidagi harakat qarama-qarshi oqim hosil qiladi. Buning uchun esa pul egalari sotib olmoqchi bo‘lgan tovar va xizmatlar tarkibi, miqdori, sifati hamda narxi bo‘yicha ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlar turi, miqdori, sifati hamda qiymati bilan mos tushishi lozim. Bunday moslikning qanchalik taominlanishi turli bozorlar orqali aniqlanadi va tartibga solinadi. Bu moslik darajasi yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi orqali aniqlanadi. Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi nisbatni quyidagi chizma orqali ifodalash mumkin (15.6-chizma). Albatta, real hayotda bunday to‘liq muvozanatlik sodir bo‘lishi juda qiyin va murakkabdir. Lekin tovar va xizmatlarning u yoki bu turlari, miqdori va sifati bo‘yicha mos kelish hollari uchrab turadi. Yalpi talab bilan yalpi taklifning bir-biriga mosligi iqtisodiy muvozanat deb ham yuritiladi. 15.6-chizma Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat ═ ═ ═ YALPI TALAB MIQDORI Istе’mol tovarlari va xizmatlari Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Qiymati (miqdor×narxi) Ijtimoiy nafliligi jihatidan Qiymat jihatidan Istе’mol tovarlari va xizmatlari Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Ijtimoiy qiymati YALPI TAKLIF MIQDORI Ijtimoiy nafliligi jihatidan Ijtimoiy qiymati jihatidan
 
 
306 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Yalpi talab egri chizig‘i va yalpi taklif egri chizig‘i kesishgan nuqta 
umumiqtisodiy muvozanatni ifodalab, bu holatga narxning muvozanatli 
darajasi va milliy ishlab chiqarishning muvozanatli real hajmi orqali erishiladi. 
Iqtisodiyot doimiy ravishda makroiqtisodiy muvozanat tomon harakat qiladi va 
maolum darajada bu tenglik taominlab turiladi. Biroq, yalpi talab va yalpi taklifga 
taosir etuvchi omillarning o‘zgarib turishi natijasida muvozanat buziladi va 
iqtisodiyot yangi muvozanat tomon harakat qiladi.  
Yalpi talab va yalpi taklif muvozanati yalpi taklif egri chizig‘ining qaysi 
kesmasida ro‘y berishiga qarab o‘ziga xos xususiyat kasb etadi. 
Yalpi talab egri chizig‘i yalpi taklif egri chizig‘ini yotiq kesmada kesib o‘sa, 
narx darajasi milliy ishlab chiqarish muvozanatli real hajmining shakllanishiga hech 
qanday taosir ko‘rsatmaydi. Bunda yalpi talab miqdorining o‘sishi milliy ishlab 
chiqarish real hajmining oshishiga, uning kamayishi esa bu hajmning kamayishiga 
olib keladi. Biroq, bu o‘zgarishlar iqtisodiyotdagi umumiy narx darajasining 
o‘zgarishisiz ro‘y beradi (15.7-chizma).  
15.7-chizma  
Yotiq kesmada yalpi talab va yalpi taklif  
muvozanatining o‘zgarishi 
 
                      R 
                                                                      AS 
Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchi 
 
Ijtimoiy nafliligi 
(turlari, miqdori va sifati)  
 
Qiymati (miqdor×narxi)  
 
Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchi 
 
Ijtimoiy nafliligi 
(turlari, miqdori va sifati)  
 
Ijtimoiy qiymati  
 
Logotip
306 Yalpi talab egri chizig‘i va yalpi taklif egri chizig‘i kesishgan nuqta umumiqtisodiy muvozanatni ifodalab, bu holatga narxning muvozanatli darajasi va milliy ishlab chiqarishning muvozanatli real hajmi orqali erishiladi. Iqtisodiyot doimiy ravishda makroiqtisodiy muvozanat tomon harakat qiladi va maolum darajada bu tenglik taominlab turiladi. Biroq, yalpi talab va yalpi taklifga taosir etuvchi omillarning o‘zgarib turishi natijasida muvozanat buziladi va iqtisodiyot yangi muvozanat tomon harakat qiladi. Yalpi talab va yalpi taklif muvozanati yalpi taklif egri chizig‘ining qaysi kesmasida ro‘y berishiga qarab o‘ziga xos xususiyat kasb etadi. Yalpi talab egri chizig‘i yalpi taklif egri chizig‘ini yotiq kesmada kesib o‘sa, narx darajasi milliy ishlab chiqarish muvozanatli real hajmining shakllanishiga hech qanday taosir ko‘rsatmaydi. Bunda yalpi talab miqdorining o‘sishi milliy ishlab chiqarish real hajmining oshishiga, uning kamayishi esa bu hajmning kamayishiga olib keladi. Biroq, bu o‘zgarishlar iqtisodiyotdagi umumiy narx darajasining o‘zgarishisiz ro‘y beradi (15.7-chizma). 15.7-chizma Yotiq kesmada yalpi talab va yalpi taklif muvozanatining o‘zgarishi R AS Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchi Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Qiymati (miqdor×narxi) Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchi Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Ijtimoiy qiymati
 
 
307 
 
 
 
                      R1 
                                                            AD2 
                                                    AD1 
                                       
                        0        Q1              Q2                                               Q 
Chizmadan ko‘rinadiki, yotiq kesmada yalpi talabning o‘sishiga taklif egri 
chizig‘i bo‘yicha muvozanat nuqtasining o‘ng tomonga silijishi orqali javob beriladi. 
Yaoni, 
AD1dan 
AD2ga qadar o‘sgan 
talab 
miqdori iqtisodiyotda 
to‘liq 
foydalanilmayotgan ishlab chiqarish quvvatlarining ishga tushirilishi orqali milliy 
ishlab chiqarish hajmini Q1dan Q2ga qadar o‘stirish orqali qondiriladi.  
Tik kesmada ishchi kuchi va ishlab chiqarish quvvatlaridan to‘liq foydalaniladi, 
shu sababli yalpi talabning kengayishi faqat narx darajasiga taosir ko‘rsatadi, yaoni 
uni oshiradi. Milliy ishlab chiqarishning real hajmi esa o‘zgarishsiz qoladi (15.8-
chizma).  
Chizmadan ko‘rinib turibdiki, tik kesmada yalpi talab miqdorining AD1dan 
AD2ga oshishi faqat narx darajasini R1dan R2ga qadar o‘sishiga olib kelmoqda, milliy 
ishlab chiqarish hajmi esa potensial daraja – Qs hajmida qolmoqda. Chunki bu 
chegarada iqtisodiyot o‘zining barcha ishlab chiqarish imkoniyatlarini ishga solib 
bo‘lgan hisoblanadi. 
 
Logotip
307 R1 AD2 AD1 0 Q1 Q2 Q Chizmadan ko‘rinadiki, yotiq kesmada yalpi talabning o‘sishiga taklif egri chizig‘i bo‘yicha muvozanat nuqtasining o‘ng tomonga silijishi orqali javob beriladi. Yaoni, AD1dan AD2ga qadar o‘sgan talab miqdori iqtisodiyotda to‘liq foydalanilmayotgan ishlab chiqarish quvvatlarining ishga tushirilishi orqali milliy ishlab chiqarish hajmini Q1dan Q2ga qadar o‘stirish orqali qondiriladi. Tik kesmada ishchi kuchi va ishlab chiqarish quvvatlaridan to‘liq foydalaniladi, shu sababli yalpi talabning kengayishi faqat narx darajasiga taosir ko‘rsatadi, yaoni uni oshiradi. Milliy ishlab chiqarishning real hajmi esa o‘zgarishsiz qoladi (15.8- chizma). Chizmadan ko‘rinib turibdiki, tik kesmada yalpi talab miqdorining AD1dan AD2ga oshishi faqat narx darajasini R1dan R2ga qadar o‘sishiga olib kelmoqda, milliy ishlab chiqarish hajmi esa potensial daraja – Qs hajmida qolmoqda. Chunki bu chegarada iqtisodiyot o‘zining barcha ishlab chiqarish imkoniyatlarini ishga solib bo‘lgan hisoblanadi.