YALPI TALAB-YALPI TAKLIF MODELI

Yuklangan vaqt

2024-11-19

Yuklab olishlar soni

6

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

103,7 KB


1 
 
 
 
 
 
 
YALPI TALAB-YALPI TAKLIF MODELI 
 
 
 
Reja: 
5.1.  Yalpi talab-yalpi taklif modeliga umumiy tavsif. Yalpii talab tushunchasi va 
grafigi. 
5.2.  Yalpi talabning baho va bahodan boshqa omillari. 
5.3.  Yalpi taklif grafigi va omillari. 
5.4.  AD-AS modelida makroiqtisodiy muvozanat. 
 
 
5.1. Yalpi talab-yalpi taklif modeliga umumiy tavsif. Yalpi talab 
tushunchasi va grafigi 
Har qanday bozorda vaziyat talab va taklif o‘rtasidagi nisbatga bog‘liq bo‘lib, ular 
hajmlarining o‘zgarishi baholarning o‘zgarishini keltirib chiqaradi. Baholarning 
o‘zgarishi esa talab va taklif hajmlariga ta’sir ko‘rsatadi. Bunday o‘zaro bog‘liqlik 
umumlashtirilgan holda ko‘rib chiqiladigan milliy bozorga ham ta’luqlidir. 
Alohida tovarlar va xizmatlar bozoridagi bunday bog‘liqlik talab va taklif modeli 
yordamida tadqiq qilinishini yaxshi bilamiz. Ammo makroko‘lamda milliy ishlab 
chiqarish hajmining o‘zgarishi bilan birga baholar umumiy darajasining o‘zgarishi 
o‘rtasida bog‘liqlikni tadqiq qilish, nima uchun milliy ishlab chiqarish hajmi ayrim 
davrlarda barqaror o‘sishi, ba’zi davrlarda esa pasayib ketishni izohlab berish uchun bu 
modellardan foydalanib bo‘lmaydi. 
Bu vazifani bajarish uchun yalpi talab - yalpi taklif (AD-AS aggregate demand-
1 YALPI TALAB-YALPI TAKLIF MODELI Reja: 5.1. Yalpi talab-yalpi taklif modeliga umumiy tavsif. Yalpii talab tushunchasi va grafigi. 5.2. Yalpi talabning baho va bahodan boshqa omillari. 5.3. Yalpi taklif grafigi va omillari. 5.4. AD-AS modelida makroiqtisodiy muvozanat. 5.1. Yalpi talab-yalpi taklif modeliga umumiy tavsif. Yalpi talab tushunchasi va grafigi Har qanday bozorda vaziyat talab va taklif o‘rtasidagi nisbatga bog‘liq bo‘lib, ular hajmlarining o‘zgarishi baholarning o‘zgarishini keltirib chiqaradi. Baholarning o‘zgarishi esa talab va taklif hajmlariga ta’sir ko‘rsatadi. Bunday o‘zaro bog‘liqlik umumlashtirilgan holda ko‘rib chiqiladigan milliy bozorga ham ta’luqlidir. Alohida tovarlar va xizmatlar bozoridagi bunday bog‘liqlik talab va taklif modeli yordamida tadqiq qilinishini yaxshi bilamiz. Ammo makroko‘lamda milliy ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishi bilan birga baholar umumiy darajasining o‘zgarishi o‘rtasida bog‘liqlikni tadqiq qilish, nima uchun milliy ishlab chiqarish hajmi ayrim davrlarda barqaror o‘sishi, ba’zi davrlarda esa pasayib ketishni izohlab berish uchun bu modellardan foydalanib bo‘lmaydi. Bu vazifani bajarish uchun yalpi talab - yalpi taklif (AD-AS aggregate demand-
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 
2 
 
 
aggregate supply) modelidan foydalanamiz. 
Bu modelda yalpi taklif, baholarning umumiy darajasi kabi agregat 
ko‘rsatkichlaridan foydalaniladi.36 
Makroiqtisodiyotda AD-AS modeli ishlab chiqarish hajmlari va baholar 
darajalarining tebranishlarini hamda ular o‘zgarishining oqibatlarini o‘rganish uchun 
bazaviy model bo‘lib hisoblanadi. AD-AS modeli yordamida davlat iqtisodiy 
siyosatining turli variantlari tasvirlab berilishi mumkin. 
Yalpi talab - uy xo‘jaliklari, korxonalar, hukumat va chet ellik xaridorlarning 
baholarning ma’lum darajasida iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan yakuniy tovarlar va 
xizmatlarning umumiy hajmiga bo‘lgan talabidir. 
Yoki boshqacha qilib aytganda yalpi talab iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan yakuniy 
tovarlar va xizmatlarni sotib olishga qilingan umumiy harajatlar yig‘indisidir. Formula 
ko‘rinishida yalpi talabni quyidagicha tasvirlash mumkin: 
AD = C + I + G + Xn. 
Baholar darajasi va talab qilingan milliy mahsulot hajmi o‘rtasidagi bog‘liqlikni 
ifoda etuvchi chiziq yalpi talab egri chizig‘i deb ataladi.37 Buni chizma ko‘rinishida 
tasvirlash mumkin (5.1-rasm). 
5.1- 
rasmdan ko‘rinib turibdiki, yalpi talab egri chizig‘i doimo pastga va 
o‘ngga suriladi. 
 
5.1- 
rasm. Yalpi talab egri chizig‘i 
Bunday surilishning sababi har xil. Ma’lumki, alohida olingan tovarlar bozorida 
talab egri chizig‘ining surilishiga asosan daromad samarasi va o‘rinbosar tovarlar sabab 
bo‘ladi. Ayrim tovarlarning bahosi pasayganda, iste’molchilarning pul daromadlari
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 2 aggregate supply) modelidan foydalanamiz. Bu modelda yalpi taklif, baholarning umumiy darajasi kabi agregat ko‘rsatkichlaridan foydalaniladi.36 Makroiqtisodiyotda AD-AS modeli ishlab chiqarish hajmlari va baholar darajalarining tebranishlarini hamda ular o‘zgarishining oqibatlarini o‘rganish uchun bazaviy model bo‘lib hisoblanadi. AD-AS modeli yordamida davlat iqtisodiy siyosatining turli variantlari tasvirlab berilishi mumkin. Yalpi talab - uy xo‘jaliklari, korxonalar, hukumat va chet ellik xaridorlarning baholarning ma’lum darajasida iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan yakuniy tovarlar va xizmatlarning umumiy hajmiga bo‘lgan talabidir. Yoki boshqacha qilib aytganda yalpi talab iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan yakuniy tovarlar va xizmatlarni sotib olishga qilingan umumiy harajatlar yig‘indisidir. Formula ko‘rinishida yalpi talabni quyidagicha tasvirlash mumkin: AD = C + I + G + Xn. Baholar darajasi va talab qilingan milliy mahsulot hajmi o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifoda etuvchi chiziq yalpi talab egri chizig‘i deb ataladi.37 Buni chizma ko‘rinishida tasvirlash mumkin (5.1-rasm). 5.1- rasmdan ko‘rinib turibdiki, yalpi talab egri chizig‘i doimo pastga va o‘ngga suriladi. 5.1- rasm. Yalpi talab egri chizig‘i Bunday surilishning sababi har xil. Ma’lumki, alohida olingan tovarlar bozorida talab egri chizig‘ining surilishiga asosan daromad samarasi va o‘rinbosar tovarlar sabab bo‘ladi. Ayrim tovarlarning bahosi pasayganda, iste’molchilarning pul daromadlari
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 
3 
 
 
ko‘proq mahsulot sotib olish imkonini beradi (daromad samarasi). Shuningdek, baho 
pasayganda iste’molchi ushbu tovarni ko‘proq boshqa sotib oladi, chunki u boshqa 
tovarlarga nisbatan arzonroq bo‘ladi (o‘rnini bosadigan tovarlar). 
Milliy bozorda AD-egri chizig‘ining traektoriyasini, ya’ni uning quyiga 
egilganligini, avvalo pulning miqdoriy nazariyasi tenglamasi yordamida izohlash 
mumkin: 
M V=Y P 
Bu yerda: M - muomaladagi pul miqdori; V - pulning aylanish tezligi; 
P - iqtisodiyotdagi baholar darajasi (baholar indeksi); Y - talab qilinayotgan real 
ishlab chiqarish hajmi. 
Bu tenglamadan: 
P = M V / Y va Y= M V / P 
tenglamalarni keltirib chiqaramiz. Bu tenglamalardan ko‘rinadiki, baholar darajasi 
qancha oshsa, real YaIM hajmiga talab shuncha past bo‘ladi, ya’ni pul massasi (M) va 
uning aylanish tezligi (V) o‘zgarmas bo‘lsa baholar darajasi va yalpi talab o‘rtasida 
teskari bog‘liqlik mavjud bo‘l0adi.38 
5.2. Yalpi talabning baho va bahodan boshqa omillari. 
Baholar darajasi va yalpi talab o‘rtasidagi teskari bog‘liqlikni , shuningdek 
quyidagi baho omillari bilan izohlanadi: 
1. 
 Foiz stavkasi samarasi; 
2. 
 Boylik samarasi yoki real kassa qoldiqlari samarasi; 
3. 
 Import xaridlar samarasi. 
Foiz stavkasi samarasi shuni bildiradiki, yalpi talabning egri chiziq bo‘yicha 
surilishi narxlar darajasi o‘zgarishining foiz stavkasiga bo‘lgan ta’siriga bog‘liq. 
Demak, tovarlarning baho darajalari oshsa, iste’molchilarga xarid qilish uchun 
katta miqdorda naqd pul kerak bo‘ladi. Ishbilarmonlar uchun ham ish haqi va boshqa 
xarajatlarni to‘lashga katta miqdorda pul zarur bo‘ladi. 
 Qisqacha aytganda, tovarlar bahosi darajalarining yuqoriligi pulga bo‘lgan talabni 
oshiradi.
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 3 ko‘proq mahsulot sotib olish imkonini beradi (daromad samarasi). Shuningdek, baho pasayganda iste’molchi ushbu tovarni ko‘proq boshqa sotib oladi, chunki u boshqa tovarlarga nisbatan arzonroq bo‘ladi (o‘rnini bosadigan tovarlar). Milliy bozorda AD-egri chizig‘ining traektoriyasini, ya’ni uning quyiga egilganligini, avvalo pulning miqdoriy nazariyasi tenglamasi yordamida izohlash mumkin: M V=Y P Bu yerda: M - muomaladagi pul miqdori; V - pulning aylanish tezligi; P - iqtisodiyotdagi baholar darajasi (baholar indeksi); Y - talab qilinayotgan real ishlab chiqarish hajmi. Bu tenglamadan: P = M V / Y va Y= M V / P tenglamalarni keltirib chiqaramiz. Bu tenglamalardan ko‘rinadiki, baholar darajasi qancha oshsa, real YaIM hajmiga talab shuncha past bo‘ladi, ya’ni pul massasi (M) va uning aylanish tezligi (V) o‘zgarmas bo‘lsa baholar darajasi va yalpi talab o‘rtasida teskari bog‘liqlik mavjud bo‘l0adi.38 5.2. Yalpi talabning baho va bahodan boshqa omillari. Baholar darajasi va yalpi talab o‘rtasidagi teskari bog‘liqlikni , shuningdek quyidagi baho omillari bilan izohlanadi: 1. Foiz stavkasi samarasi; 2. Boylik samarasi yoki real kassa qoldiqlari samarasi; 3. Import xaridlar samarasi. Foiz stavkasi samarasi shuni bildiradiki, yalpi talabning egri chiziq bo‘yicha surilishi narxlar darajasi o‘zgarishining foiz stavkasiga bo‘lgan ta’siriga bog‘liq. Demak, tovarlarning baho darajalari oshsa, iste’molchilarga xarid qilish uchun katta miqdorda naqd pul kerak bo‘ladi. Ishbilarmonlar uchun ham ish haqi va boshqa xarajatlarni to‘lashga katta miqdorda pul zarur bo‘ladi. Qisqacha aytganda, tovarlar bahosi darajalarining yuqoriligi pulga bo‘lgan talabni oshiradi.
4 
 
 
Pul taklifi hajmi o‘zgarmagan holatda talabning oshishi foiz stavkasini ko‘rsatilishiga 
olib keladi. Foiz stavkalari yuqori bo‘lgan sharoitda ishbilarmonlarning investitsiya 
tovarlariga bo‘lgan talabi pasayadi. 
Investitsiya harajatlari yalpi talabning bir qismi bo‘lganligi tufayli bu yalpi talab 
hajmining pasayishiga olib keladi. 
Pf ^ MDT (MS const) ^ Rf ^ Ц ^ AD| 
Boylik samarasi yoki real kassa qoldiqlari samarasi shuni bildiradiki, narxlar 
darjasining oshishi, jamg‘arilgan moliyaviy aktivlari (omonatlar, obligatsiyalar) real 
xarid qobiliyatini pasaytirib yuboradi. Bunday sharoitda aholi moliyaviy aktivlarning 
real qiymatini tiklash uchun joriy daromadidan iste’mol xarajatlar miqdorini 
qisqartiradi. Masalan, muayyan shaxs aktivida 10 mln. so‘m bo‘lsa, undan hech 
ikkilanmasdan birorta avtomashina sotib olishi, agarda inflatsiya ta’sirida mashina narxi 
12 mln. so‘mga ko‘tarilsa, u mashina sotib ololmasligi mumkin va yana 2 mln. so‘m 
to‘plash uchun joriy davrda olgan ixtiyoridagi daromadidan ko‘proq qismini 
jamg‘aradi. 
Iste’mol xarajati yalpi talabning bir qismi bo‘lganligi tufayli uning kamayishi 
ADning pasayishiga olib keladi. 
Moliyaviy Pf ^ aktivlarning | ^ C| (Sf ) ^ AD| 
real qiymati 
Import xaridlar samarasi shuni bildiradiki, biror mamlakatda tovar va 
xizmatlarning ichki narxlari tashqi narxlarga nisbatan oshib borsa, shu mamlakatda 
ishlab chiqarilayotgan tovar va xizmatlarga talab kamayadi va o‘z navbatida shu 
mamlakatda import mahsulotlarga bo‘lgan talab oshadi. Va, aksincha, ichki narxlarning 
pasayishi importning kamayishiga va eksportning oshishiga yoki YaIMga talab 
oshishiga olib keladi. Bu esa sof eksport hajmi orqali yalpi talab hajmiga ta’sir 
ko‘rsatadi. 
Pf^ X| (Mt)^Xni ^AD| 
Yuqorida ko‘rib o‘tilgan omillar yalpi talabning baho omillari deb ataladi. Bundan 
tashqari yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillari ham mavjud. Bu omillardagi 
o‘zgarishlar yalpi talabning miqdorida o‘z aksini topadi va uning egri chizig‘ini chapga 
yoki o‘ngga
4 Pul taklifi hajmi o‘zgarmagan holatda talabning oshishi foiz stavkasini ko‘rsatilishiga olib keladi. Foiz stavkalari yuqori bo‘lgan sharoitda ishbilarmonlarning investitsiya tovarlariga bo‘lgan talabi pasayadi. Investitsiya harajatlari yalpi talabning bir qismi bo‘lganligi tufayli bu yalpi talab hajmining pasayishiga olib keladi. Pf ^ MDT (MS const) ^ Rf ^ Ц ^ AD| Boylik samarasi yoki real kassa qoldiqlari samarasi shuni bildiradiki, narxlar darjasining oshishi, jamg‘arilgan moliyaviy aktivlari (omonatlar, obligatsiyalar) real xarid qobiliyatini pasaytirib yuboradi. Bunday sharoitda aholi moliyaviy aktivlarning real qiymatini tiklash uchun joriy daromadidan iste’mol xarajatlar miqdorini qisqartiradi. Masalan, muayyan shaxs aktivida 10 mln. so‘m bo‘lsa, undan hech ikkilanmasdan birorta avtomashina sotib olishi, agarda inflatsiya ta’sirida mashina narxi 12 mln. so‘mga ko‘tarilsa, u mashina sotib ololmasligi mumkin va yana 2 mln. so‘m to‘plash uchun joriy davrda olgan ixtiyoridagi daromadidan ko‘proq qismini jamg‘aradi. Iste’mol xarajati yalpi talabning bir qismi bo‘lganligi tufayli uning kamayishi ADning pasayishiga olib keladi. Moliyaviy Pf ^ aktivlarning | ^ C| (Sf ) ^ AD| real qiymati Import xaridlar samarasi shuni bildiradiki, biror mamlakatda tovar va xizmatlarning ichki narxlari tashqi narxlarga nisbatan oshib borsa, shu mamlakatda ishlab chiqarilayotgan tovar va xizmatlarga talab kamayadi va o‘z navbatida shu mamlakatda import mahsulotlarga bo‘lgan talab oshadi. Va, aksincha, ichki narxlarning pasayishi importning kamayishiga va eksportning oshishiga yoki YaIMga talab oshishiga olib keladi. Bu esa sof eksport hajmi orqali yalpi talab hajmiga ta’sir ko‘rsatadi. Pf^ X| (Mt)^Xni ^AD| Yuqorida ko‘rib o‘tilgan omillar yalpi talabning baho omillari deb ataladi. Bundan tashqari yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillari ham mavjud. Bu omillardagi o‘zgarishlar yalpi talabning miqdorida o‘z aksini topadi va uning egri chizig‘ini chapga yoki o‘ngga
5 
 
 
72 
siljitadi (5.1-rasm). Yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillariga quyidagilarni 
kiritamiz: 
1. 
 Iste’mol xarajatlaridagi o‘zgarishlar: 
a) 
 iste’molchilarning real moddiy aktivlari miqdorining o‘zgarishi; 
b) 
 iste’molchilar kutishi; 
v) 
iste’molchilarning 
qarzlari 
miqdorining 
o‘zgarishi;g) 
iste’molchilar 
daromadlaridan olinadigan soliqlar miqdorining o‘zgarishi. 
2. 
 Investitsiya xarajatlaridagi o‘zgarishlar: 
a) foiz stavkasidagi o‘zgarishlar; b) investitsiyalardan kutilayotgan foyda 
normasining o‘zgarishi; v) korxonalardan olinadigan soliqlar miqdorining o‘zgarishi; 
g) yangi texnologiyalarning ishlab chiqarishga jalb qilinishi; d)zahiradagi quvvatlar 
o‘zgarishi. 
3. 
 Davlat xarajatlarining o‘zgarishi. Masalan, harbiy xarajatlar va yangi 
kasalxona va boshqa muassasalar qurishga qaror qilinganda. 
4. 
 Sof eksport hajmidagi o‘zgarishlar. 
a) 
 boshqa mamlakatlar milliy daromadlarining o‘zgarishi. 
b) 
 valuta kurslaridagi o‘zgarishlar. 
Pulning miqdoriy nazariyasi tenglamasi yuqoridagilardan tashqari yalpi 
talabning narxlarga bog‘liq bo‘lmagan yana ikki omilini beradi. Bular: pul taklifi (M) 
va pulning aylanish tezligi (V) dir. 
Yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillari ta’sirida AD egri chizig‘i 
o‘ngga yoki chapga siljiydi (5.1-rasm). Natijada ma’lum baho darajasiga mos keluvchi 
talab qilinayotgan yalpi ichki mahsulot hajmi o‘zgaradi. 
Pul taklifining, pulning aylanish tezligining oshishi, boshqa davlatlar milliy 
daromadining oshishi, milliy valuta kursining ma’lum miqdorda pasayishi (bular 
eksportning ortishi, importning pasayishiga olib kelishi tufayli) oqibatida sof 
eksportning pasayishi va yalpi xarajatlar turli komponentlarining oshishi AD egri 
chizig‘ining o‘ngga siljishiga olib keladi. Bunga aksincha bo‘lgan holatlarda AD egri 
chizig‘i chapga siljiydi.
5 72 siljitadi (5.1-rasm). Yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillariga quyidagilarni kiritamiz: 1. Iste’mol xarajatlaridagi o‘zgarishlar: a) iste’molchilarning real moddiy aktivlari miqdorining o‘zgarishi; b) iste’molchilar kutishi; v) iste’molchilarning qarzlari miqdorining o‘zgarishi;g) iste’molchilar daromadlaridan olinadigan soliqlar miqdorining o‘zgarishi. 2. Investitsiya xarajatlaridagi o‘zgarishlar: a) foiz stavkasidagi o‘zgarishlar; b) investitsiyalardan kutilayotgan foyda normasining o‘zgarishi; v) korxonalardan olinadigan soliqlar miqdorining o‘zgarishi; g) yangi texnologiyalarning ishlab chiqarishga jalb qilinishi; d)zahiradagi quvvatlar o‘zgarishi. 3. Davlat xarajatlarining o‘zgarishi. Masalan, harbiy xarajatlar va yangi kasalxona va boshqa muassasalar qurishga qaror qilinganda. 4. Sof eksport hajmidagi o‘zgarishlar. a) boshqa mamlakatlar milliy daromadlarining o‘zgarishi. b) valuta kurslaridagi o‘zgarishlar. Pulning miqdoriy nazariyasi tenglamasi yuqoridagilardan tashqari yalpi talabning narxlarga bog‘liq bo‘lmagan yana ikki omilini beradi. Bular: pul taklifi (M) va pulning aylanish tezligi (V) dir. Yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillari ta’sirida AD egri chizig‘i o‘ngga yoki chapga siljiydi (5.1-rasm). Natijada ma’lum baho darajasiga mos keluvchi talab qilinayotgan yalpi ichki mahsulot hajmi o‘zgaradi. Pul taklifining, pulning aylanish tezligining oshishi, boshqa davlatlar milliy daromadining oshishi, milliy valuta kursining ma’lum miqdorda pasayishi (bular eksportning ortishi, importning pasayishiga olib kelishi tufayli) oqibatida sof eksportning pasayishi va yalpi xarajatlar turli komponentlarining oshishi AD egri chizig‘ining o‘ngga siljishiga olib keladi. Bunga aksincha bo‘lgan holatlarda AD egri chizig‘i chapga siljiydi.
6 
 
 
5.3. Yalpi taklif grafigi va omillari. 
Yalpi taklif deganda muayyan baholar darajasida ishlab chiqarilishi va taklif 
qilinishi mumkin bo‘lgan tovar va xizmatlarning real hajmi tushuniladi. Yalpi taklif 
tushunchasi ko‘pincha yalpi ichki mahsulot sinonimi sifatida qo‘llaniladi. Baholarning 
yuqori darajasi ishlab chiqaruvchilarga qo‘shimcha mahsulot ishlab chiqarishga rag‘bat 
yaratadi va aksincha past baholar mahsulot ishlab chiqarish hajmini qisqarishga olib 
keladi. Shuning uchun ham milliy ishlab chiqarish hajmi bilan baholar darajasi o‘rtasida 
to‘g‘ri aloqa mavjud.1 Demak, mahsulot ishlab chiqarish hajmi baholar o‘sib borishi 
bilan o‘sib, pasayishi bilan tushib boradi. Yalpi taklif (AS) egri chizig‘i alohida tovar 
taklifi egri chizig‘idan farq qilib uch qismdan, gorizontal yoki keyns kesmasi, ko‘tarilib 
boruvchi yoki oraliq kesma hamda vertikal yoki klassik kesmadan iborat (5.2- rasm). 
Bunday holat yalpi taklifni tahlil qilishga klassik va keynschilarga xos yondashuv bilan 
izohlanadi. Iqtisodiy adabiyotlarda ko‘pincha oraliq kesma ham keyns kesmasiga kiritib 
yuboriladi. 
Yalpi taklifning keyns kesmasida milliy ishlab chiqarishning haqiqiy hajmi uning 
potensial hajmidan, ya’ni to‘liq bandlik sharoitida erishishi mumkin bo‘lgan hajmidan 
kamdir.2 
Demak, bu kesma iqtisodiyot pasayish bosqichida bo‘lgan va katta miqdordagi 
resurslardan foydalanilmagan sharoitni ko‘rsatadi. Foydalanilmayotgan ushbu 
resurslarni esa baholar darajasiga ta’sir ko‘rsatmagan holda ishga tushirish mumkin. Bu 
kesmada milliy ishlab chiqarish hajmi oshishi baholar darajasi o‘zgarmay qolgan 
sharoitda ro‘y beradi. 
Yalpi taklif egri chizig‘ining Keyns kesmasida iqtisodiyotni nisbatan qisqa 
muddatda amal qilishini xarakterlaydi. Bu kesmada yalpi taklifni tahlil qilish quyidagi 
shartlarga tayanadi:
                     
1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 288 
2 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 290 
74
6 5.3. Yalpi taklif grafigi va omillari. Yalpi taklif deganda muayyan baholar darajasida ishlab chiqarilishi va taklif qilinishi mumkin bo‘lgan tovar va xizmatlarning real hajmi tushuniladi. Yalpi taklif tushunchasi ko‘pincha yalpi ichki mahsulot sinonimi sifatida qo‘llaniladi. Baholarning yuqori darajasi ishlab chiqaruvchilarga qo‘shimcha mahsulot ishlab chiqarishga rag‘bat yaratadi va aksincha past baholar mahsulot ishlab chiqarish hajmini qisqarishga olib keladi. Shuning uchun ham milliy ishlab chiqarish hajmi bilan baholar darajasi o‘rtasida to‘g‘ri aloqa mavjud.1 Demak, mahsulot ishlab chiqarish hajmi baholar o‘sib borishi bilan o‘sib, pasayishi bilan tushib boradi. Yalpi taklif (AS) egri chizig‘i alohida tovar taklifi egri chizig‘idan farq qilib uch qismdan, gorizontal yoki keyns kesmasi, ko‘tarilib boruvchi yoki oraliq kesma hamda vertikal yoki klassik kesmadan iborat (5.2- rasm). Bunday holat yalpi taklifni tahlil qilishga klassik va keynschilarga xos yondashuv bilan izohlanadi. Iqtisodiy adabiyotlarda ko‘pincha oraliq kesma ham keyns kesmasiga kiritib yuboriladi. Yalpi taklifning keyns kesmasida milliy ishlab chiqarishning haqiqiy hajmi uning potensial hajmidan, ya’ni to‘liq bandlik sharoitida erishishi mumkin bo‘lgan hajmidan kamdir.2 Demak, bu kesma iqtisodiyot pasayish bosqichida bo‘lgan va katta miqdordagi resurslardan foydalanilmagan sharoitni ko‘rsatadi. Foydalanilmayotgan ushbu resurslarni esa baholar darajasiga ta’sir ko‘rsatmagan holda ishga tushirish mumkin. Bu kesmada milliy ishlab chiqarish hajmi oshishi baholar darajasi o‘zgarmay qolgan sharoitda ro‘y beradi. Yalpi taklif egri chizig‘ining Keyns kesmasida iqtisodiyotni nisbatan qisqa muddatda amal qilishini xarakterlaydi. Bu kesmada yalpi taklifni tahlil qilish quyidagi shartlarga tayanadi: 1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 288 2 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 290 74
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: 
Worth Publishers, 2013): 8 
7 
 
 
 
Ko’taiUib 
boruvchi 
void 
omliq kesma 
Vertikalvoki 
klassik kesma
 
 
t 
Gorizatital 
yoki 
keyns 
kesmasi 
Y 
5.2- 
rasm. Yalpi taklif egri chizig‘i. 
• 
 iqtisodiyot ishlab chiqarish omillari to‘liq band bo‘lmagan sharoitda 
amal qiladi; 
• 
 baholar, nominal ish haqi qayd etilgan, bozor tebranishlaridan juda kam 
ta’sirlanadi; 
• 
 real miqdorlar (ishlab chiqarish, bandlilik, real ish haqi) harakatchan va 
bozor tebranishlaridan tez ta’sirlanadi. 
Vertikal yoki klassik kesmada iqtisodiyot to‘liq bandlik sharoitiga yoki 
ishsizlikning tabiiy darajasi sharoitiga erishgan vaziyatni ko‘ramiz. Iqtisodiyot egri 
chiziqning bu kesmasida o‘zining ishlab chiqarish potensiali darajasida bo‘ladi.41 
Bu shuni bildiradiki, baholarning har qanday oshishi ishlab chiqarish hajmining 
oshishiga olib kelmaydi. Chunki, iqtisodiyot to‘liq quvvatda faoliyat ko‘rsatayapti. 
To‘liq bandlik sharoitida ayrim firmalar boshqa firmalarga nisbatan resurslarga 
yuqoriroq baholarni taklif etish orqali ishlab chiqarish hajmini oshirishga harakat 
qiladi. Ammo, bunday holatda ayrim firmalarning resurslar va ishlab chiqarish 
hajmini oshirishi, boshqalari uchun yo‘qotishga olib keladi. Natijada bu mahsulotlar 
bahosi oshishi mumkin, lekin ishlab chiqarishning real hajmi o‘zgarmay qoladi. 
Bahol
ar 
daraj 
asi 
AS
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 7 Ko’taiUib boruvchi void omliq kesma Vertikalvoki klassik kesma t Gorizatital yoki keyns kesmasi Y 5.2- rasm. Yalpi taklif egri chizig‘i. • iqtisodiyot ishlab chiqarish omillari to‘liq band bo‘lmagan sharoitda amal qiladi; • baholar, nominal ish haqi qayd etilgan, bozor tebranishlaridan juda kam ta’sirlanadi; • real miqdorlar (ishlab chiqarish, bandlilik, real ish haqi) harakatchan va bozor tebranishlaridan tez ta’sirlanadi. Vertikal yoki klassik kesmada iqtisodiyot to‘liq bandlik sharoitiga yoki ishsizlikning tabiiy darajasi sharoitiga erishgan vaziyatni ko‘ramiz. Iqtisodiyot egri chiziqning bu kesmasida o‘zining ishlab chiqarish potensiali darajasida bo‘ladi.41 Bu shuni bildiradiki, baholarning har qanday oshishi ishlab chiqarish hajmining oshishiga olib kelmaydi. Chunki, iqtisodiyot to‘liq quvvatda faoliyat ko‘rsatayapti. To‘liq bandlik sharoitida ayrim firmalar boshqa firmalarga nisbatan resurslarga yuqoriroq baholarni taklif etish orqali ishlab chiqarish hajmini oshirishga harakat qiladi. Ammo, bunday holatda ayrim firmalarning resurslar va ishlab chiqarish hajmini oshirishi, boshqalari uchun yo‘qotishga olib keladi. Natijada bu mahsulotlar bahosi oshishi mumkin, lekin ishlab chiqarishning real hajmi o‘zgarmay qoladi. Bahol ar daraj asi AS
8 
 
 
Klassik nazariyada yalpi taklifni tahlil qilish quyidagi shartlarga tayanadi:
8 Klassik nazariyada yalpi taklifni tahlil qilish quyidagi shartlarga tayanadi:
9 
 
 
-ishlab chiqarish hajmi faqatgina ishlab chiqarish omilari hajmiga va 
texnologiyalarga bog‘liq va baholar daoajasiga bog‘liq emas; 
-ishlab chiqarish omillari va texnologiyalarda o‘zgarish sekinlik bilan ro‘y 
beradi; 
-iqtisodiyot to‘liq bandlik sharoitida amal qiladi, ya’ni ishlab chiqarish hajmi 
potensial darajaga teng; 
-baholar va nominal ish haqi o‘zgaruvchan, ularning o‘zgarishi bozorlarda 
muvozanatni ta’minlab turadi. 
Oraliq kesma - ishlab chiqarish real hajmining o‘sishi narxlar darajasining 
o‘sishiga mos ravishda o‘sib boradi. Nima uchun? Chunki, iqtisodiyotning pasayish 
holatidan to‘liq bandlikka o‘tishi noteks va turli vaziyatlarda ro‘y beradi. Masalan, 
ayrim tarmoqlarda resurslarning etishmasligiga duch kelinsa, boshqa tarmoqlarda 
hozircha ortiqcha resurslar mavjud bo‘ladi. Shuningdek, ular ishlab chiqarishni 
kengaytirish uchun yangi asosiy vositalar sotib olish va malakasiz mutaxassislardan 
foydalanishiga to‘g‘ri keladi. Bu esa mahsulotlar birligiga ketadigan xarajatlarning 
oshishiga va natijada baholar darajasining o‘sishiga olib keladi. 
Ishlab chiqarish hajmi ko‘payishi yoki kamayishi bahoga bog‘liq bo‘lmagan 
omillar hisobiga ham ro‘y berishi, bu omillar esa yalpi taklif egri chizig‘ini o‘ng 
yoki chap tomonga siljitishi mumkin. Bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillarnig 
xususiyati shundaki, ular mahsulot birligiga ketgan xarajatlarga bevosita ta’sir qiladi 
va shu orqali yalpi taklif egri chizig‘ining siljishiga sabab bo‘ladi. 
Bu omillarga texnologiyalardagi o‘zgarishlar, ishlab chiqarish omillari 
mihdorining o‘zgarishi, resurslar baholarining o‘zgarishi, firmalarni soliqqa 
tortishdagi o‘zgarishlar boshqalar kiradi. 
5.4. AD-AS modelida makroiqtisodiy muvozanat 
AD va AS egri chiziqlarining kesishish nuqtasi ishlab chiqarishning 
muvozanatli hajmi va baholarning muvozanatli darajasini belgilaydi. Baholarning 
muvozanatli darajasi deganda baholarning shunday darajasi tushuniladiki, unda 
yalpi talab va taklif bir-biriga mos kelishi yoki teng
9 -ishlab chiqarish hajmi faqatgina ishlab chiqarish omilari hajmiga va texnologiyalarga bog‘liq va baholar daoajasiga bog‘liq emas; -ishlab chiqarish omillari va texnologiyalarda o‘zgarish sekinlik bilan ro‘y beradi; -iqtisodiyot to‘liq bandlik sharoitida amal qiladi, ya’ni ishlab chiqarish hajmi potensial darajaga teng; -baholar va nominal ish haqi o‘zgaruvchan, ularning o‘zgarishi bozorlarda muvozanatni ta’minlab turadi. Oraliq kesma - ishlab chiqarish real hajmining o‘sishi narxlar darajasining o‘sishiga mos ravishda o‘sib boradi. Nima uchun? Chunki, iqtisodiyotning pasayish holatidan to‘liq bandlikka o‘tishi noteks va turli vaziyatlarda ro‘y beradi. Masalan, ayrim tarmoqlarda resurslarning etishmasligiga duch kelinsa, boshqa tarmoqlarda hozircha ortiqcha resurslar mavjud bo‘ladi. Shuningdek, ular ishlab chiqarishni kengaytirish uchun yangi asosiy vositalar sotib olish va malakasiz mutaxassislardan foydalanishiga to‘g‘ri keladi. Bu esa mahsulotlar birligiga ketadigan xarajatlarning oshishiga va natijada baholar darajasining o‘sishiga olib keladi. Ishlab chiqarish hajmi ko‘payishi yoki kamayishi bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillar hisobiga ham ro‘y berishi, bu omillar esa yalpi taklif egri chizig‘ini o‘ng yoki chap tomonga siljitishi mumkin. Bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillarnig xususiyati shundaki, ular mahsulot birligiga ketgan xarajatlarga bevosita ta’sir qiladi va shu orqali yalpi taklif egri chizig‘ining siljishiga sabab bo‘ladi. Bu omillarga texnologiyalardagi o‘zgarishlar, ishlab chiqarish omillari mihdorining o‘zgarishi, resurslar baholarining o‘zgarishi, firmalarni soliqqa tortishdagi o‘zgarishlar boshqalar kiradi. 5.4. AD-AS modelida makroiqtisodiy muvozanat AD va AS egri chiziqlarining kesishish nuqtasi ishlab chiqarishning muvozanatli hajmi va baholarning muvozanatli darajasini belgilaydi. Baholarning muvozanatli darajasi deganda baholarning shunday darajasi tushuniladiki, unda yalpi talab va taklif bir-biriga mos kelishi yoki teng
10 
 
 
76 
bo‘lishi kerak. Modelda makroiqtisodiy muvozanatga erishish mexanizmini dastlab 
oraliq kesmada ko‘rib chiqamiz (5.3-rasm). Dastlab muvozanat e nuqtasida 
o‘rnatilgan. Baholarning muvozanatli darajasi va yalpi ishlab chiqarish hajmining 
muvozanatli hajmlari mos ravishda Pe va Ye lar bilan belgilangan. Nima uchun Pe 
narxlarning muvozanatli darajasini va Ye esa yalpi ishlab chiqarishning muvozanatli 
hajmiini bildirishini ko‘rsatishimiz uchun baholarning muvozanatli darajasi Pe 
emas, balki P1 deb hisoblaymiz. 
 
5.3- 
rasm. Yalpi taklif egri chizig‘ining oraliq kesmasidagi 
muvozanat 
Baholar darajasi P1 bo‘lgan vaziyatda ishlab chiqaruvchilar yalpi ishlab 
chiqarish hajmini Y1 miqdoridan oshirmaydi. 
Iste’molchilar baholar darajasi P1 bo‘lganda mahsulotlarni Y2 darajada sotib 
olishga tayyor turadi. AD>AS bo‘lganligi tufayli iste’molchilar o‘rtasidagi raqobat 
baholar darajasini Pe gacha suradi. Baholar darajasining P1 dan Pe gacha ko‘tarilishi 
ishlab chiqarish hajmini Y1 dan Y e gacha oshirishga va iste’molchilar talabini Y2 
dan Ye gacha kamayishga olib keladi. Natijada AD va AS egri chiziqlari e nuqtada 
kesishadi. Demak, aynan Pe baho baholarning muvozanatli darajasi va e muvozanat 
nuqtasidir. 
5.4- 
rasmda yalpi talab egri chizig‘i yalpi taklif egri chizig‘ini bilan 
keyns kesmasi kesishadigan vaziyat tasvirlangan. Bunday vaziyatda makroiqtisodiy 
muvozanat nuqtasi baholar darajasi bir xil turganda ham o‘zgaradi. Buni tushunish
10 76 bo‘lishi kerak. Modelda makroiqtisodiy muvozanatga erishish mexanizmini dastlab oraliq kesmada ko‘rib chiqamiz (5.3-rasm). Dastlab muvozanat e nuqtasida o‘rnatilgan. Baholarning muvozanatli darajasi va yalpi ishlab chiqarish hajmining muvozanatli hajmlari mos ravishda Pe va Ye lar bilan belgilangan. Nima uchun Pe narxlarning muvozanatli darajasini va Ye esa yalpi ishlab chiqarishning muvozanatli hajmiini bildirishini ko‘rsatishimiz uchun baholarning muvozanatli darajasi Pe emas, balki P1 deb hisoblaymiz. 5.3- rasm. Yalpi taklif egri chizig‘ining oraliq kesmasidagi muvozanat Baholar darajasi P1 bo‘lgan vaziyatda ishlab chiqaruvchilar yalpi ishlab chiqarish hajmini Y1 miqdoridan oshirmaydi. Iste’molchilar baholar darajasi P1 bo‘lganda mahsulotlarni Y2 darajada sotib olishga tayyor turadi. AD>AS bo‘lganligi tufayli iste’molchilar o‘rtasidagi raqobat baholar darajasini Pe gacha suradi. Baholar darajasining P1 dan Pe gacha ko‘tarilishi ishlab chiqarish hajmini Y1 dan Y e gacha oshirishga va iste’molchilar talabini Y2 dan Ye gacha kamayishga olib keladi. Natijada AD va AS egri chiziqlari e nuqtada kesishadi. Demak, aynan Pe baho baholarning muvozanatli darajasi va e muvozanat nuqtasidir. 5.4- rasmda yalpi talab egri chizig‘i yalpi taklif egri chizig‘ini bilan keyns kesmasi kesishadigan vaziyat tasvirlangan. Bunday vaziyatda makroiqtisodiy muvozanat nuqtasi baholar darajasi bir xil turganda ham o‘zgaradi. Buni tushunish
11 
 
 
uchun avvalo yalpi ishlab chiqarishning muvazanatli hajmini Ye va muvozanatli 
baholar darajasini  Pebilanbelgilaymiz.
11 uchun avvalo yalpi ishlab chiqarishning muvazanatli hajmini Ye va muvozanatli baholar darajasini Pebilanbelgilaymiz.
12 
 
 
 
5.4.rasm. Yalpi taklif egri chizig‘ining keyns kesmasidagi 
muvozanati42 
Muvozanatli ishlab chiqarish hajmi aynan Ye ekanligini isbotlash uchun bu 
hajmni Y1 deb hisoblaymiz. U holda AD<AS, oqibatida sotilmay qolgan tovarlar 
va xizmatlar hajmining ortishi ishlab chiqarishni Ye darajaga pasaytirilishiga olib 
keladi. 
Muvozanatli ishlab chiqarish hajmini Y2 deb hisoblasak, aksincha, AS<AD, 
oqibatda korxonalarda tovar zahiralari kamayib ularni ishlab chiqarishni Ye 
darajaga oshirishga undaydi. Shunday qilib aynan yalpi taklif va yalpi talab egri 
chiziqlarining kesishish nuqtasigina AD-AS modelda movozanat nuqtasi deyiladi. 
Yuqoridagilardan ko‘rinib turibdiki, yalpi taklif egri chizig‘ining keyns 
kesmasida yalpi talabning o‘zgarishi ishlab chiqarish hajmining oshishi yoki 
kamayishiga olib keladi, baholar darajasi esa o‘zgarmaydi. 
Yalpi talab egri chizig‘ini AS egri chizig‘ining vertikal kesmasida o‘zgarsa bu 
ishlab chiqarish hajmiga ta’sir ko‘rsatmaydi va faqat baholar darajasi o‘zgaradi, 
xolos. Ya’ni, bu kesmada talabning oshishi talab inflatsiyasini keltirib chiqaradi. 
Yalpi taklifning bu kesmasida talabning har qanday o‘zgarishi faqat baholar darajasi 
o‘zgarishga olib keladi. Ishlab chiqarish hajmi esa to‘liq bandlik sharoitida 
o‘zgarmay qoladi.
12 5.4.rasm. Yalpi taklif egri chizig‘ining keyns kesmasidagi muvozanati42 Muvozanatli ishlab chiqarish hajmi aynan Ye ekanligini isbotlash uchun bu hajmni Y1 deb hisoblaymiz. U holda AD<AS, oqibatida sotilmay qolgan tovarlar va xizmatlar hajmining ortishi ishlab chiqarishni Ye darajaga pasaytirilishiga olib keladi. Muvozanatli ishlab chiqarish hajmini Y2 deb hisoblasak, aksincha, AS<AD, oqibatda korxonalarda tovar zahiralari kamayib ularni ishlab chiqarishni Ye darajaga oshirishga undaydi. Shunday qilib aynan yalpi taklif va yalpi talab egri chiziqlarining kesishish nuqtasigina AD-AS modelda movozanat nuqtasi deyiladi. Yuqoridagilardan ko‘rinib turibdiki, yalpi taklif egri chizig‘ining keyns kesmasida yalpi talabning o‘zgarishi ishlab chiqarish hajmining oshishi yoki kamayishiga olib keladi, baholar darajasi esa o‘zgarmaydi. Yalpi talab egri chizig‘ini AS egri chizig‘ining vertikal kesmasida o‘zgarsa bu ishlab chiqarish hajmiga ta’sir ko‘rsatmaydi va faqat baholar darajasi o‘zgaradi, xolos. Ya’ni, bu kesmada talabning oshishi talab inflatsiyasini keltirib chiqaradi. Yalpi taklifning bu kesmasida talabning har qanday o‘zgarishi faqat baholar darajasi o‘zgarishga olib keladi. Ishlab chiqarish hajmi esa to‘liq bandlik sharoitida o‘zgarmay qoladi.