1
YALPI TALAB-YALPI TAKLIF MODELI
Reja:
5.1. Yalpi talab-yalpi taklif modeliga umumiy tavsif. Yalpii talab tushunchasi va
grafigi.
5.2. Yalpi talabning baho va bahodan boshqa omillari.
5.3. Yalpi taklif grafigi va omillari.
5.4. AD-AS modelida makroiqtisodiy muvozanat.
5.1. Yalpi talab-yalpi taklif modeliga umumiy tavsif. Yalpi talab
tushunchasi va grafigi
Har qanday bozorda vaziyat talab va taklif o‘rtasidagi nisbatga bog‘liq bo‘lib, ular
hajmlarining o‘zgarishi baholarning o‘zgarishini keltirib chiqaradi. Baholarning
o‘zgarishi esa talab va taklif hajmlariga ta’sir ko‘rsatadi. Bunday o‘zaro bog‘liqlik
umumlashtirilgan holda ko‘rib chiqiladigan milliy bozorga ham ta’luqlidir.
Alohida tovarlar va xizmatlar bozoridagi bunday bog‘liqlik talab va taklif modeli
yordamida tadqiq qilinishini yaxshi bilamiz. Ammo makroko‘lamda milliy ishlab
chiqarish hajmining o‘zgarishi bilan birga baholar umumiy darajasining o‘zgarishi
o‘rtasida bog‘liqlikni tadqiq qilish, nima uchun milliy ishlab chiqarish hajmi ayrim
davrlarda barqaror o‘sishi, ba’zi davrlarda esa pasayib ketishni izohlab berish uchun bu
modellardan foydalanib bo‘lmaydi.
Bu vazifani bajarish uchun yalpi talab - yalpi taklif (AD-AS aggregate demand-
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8
2
aggregate supply) modelidan foydalanamiz.
Bu modelda yalpi taklif, baholarning umumiy darajasi kabi agregat
ko‘rsatkichlaridan foydalaniladi.36
Makroiqtisodiyotda AD-AS modeli ishlab chiqarish hajmlari va baholar
darajalarining tebranishlarini hamda ular o‘zgarishining oqibatlarini o‘rganish uchun
bazaviy model bo‘lib hisoblanadi. AD-AS modeli yordamida davlat iqtisodiy
siyosatining turli variantlari tasvirlab berilishi mumkin.
Yalpi talab - uy xo‘jaliklari, korxonalar, hukumat va chet ellik xaridorlarning
baholarning ma’lum darajasida iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan yakuniy tovarlar va
xizmatlarning umumiy hajmiga bo‘lgan talabidir.
Yoki boshqacha qilib aytganda yalpi talab iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan yakuniy
tovarlar va xizmatlarni sotib olishga qilingan umumiy harajatlar yig‘indisidir. Formula
ko‘rinishida yalpi talabni quyidagicha tasvirlash mumkin:
AD = C + I + G + Xn.
Baholar darajasi va talab qilingan milliy mahsulot hajmi o‘rtasidagi bog‘liqlikni
ifoda etuvchi chiziq yalpi talab egri chizig‘i deb ataladi.37 Buni chizma ko‘rinishida
tasvirlash mumkin (5.1-rasm).
5.1-
rasmdan ko‘rinib turibdiki, yalpi talab egri chizig‘i doimo pastga va
o‘ngga suriladi.
5.1-
rasm. Yalpi talab egri chizig‘i
Bunday surilishning sababi har xil. Ma’lumki, alohida olingan tovarlar bozorida
talab egri chizig‘ining surilishiga asosan daromad samarasi va o‘rinbosar tovarlar sabab
bo‘ladi. Ayrim tovarlarning bahosi pasayganda, iste’molchilarning pul daromadlari
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8
3
ko‘proq mahsulot sotib olish imkonini beradi (daromad samarasi). Shuningdek, baho
pasayganda iste’molchi ushbu tovarni ko‘proq boshqa sotib oladi, chunki u boshqa
tovarlarga nisbatan arzonroq bo‘ladi (o‘rnini bosadigan tovarlar).
Milliy bozorda AD-egri chizig‘ining traektoriyasini, ya’ni uning quyiga
egilganligini, avvalo pulning miqdoriy nazariyasi tenglamasi yordamida izohlash
mumkin:
M V=Y P
Bu yerda: M - muomaladagi pul miqdori; V - pulning aylanish tezligi;
P - iqtisodiyotdagi baholar darajasi (baholar indeksi); Y - talab qilinayotgan real
ishlab chiqarish hajmi.
Bu tenglamadan:
P = M V / Y va Y= M V / P
tenglamalarni keltirib chiqaramiz. Bu tenglamalardan ko‘rinadiki, baholar darajasi
qancha oshsa, real YaIM hajmiga talab shuncha past bo‘ladi, ya’ni pul massasi (M) va
uning aylanish tezligi (V) o‘zgarmas bo‘lsa baholar darajasi va yalpi talab o‘rtasida
teskari bog‘liqlik mavjud bo‘l0adi.38
5.2. Yalpi talabning baho va bahodan boshqa omillari.
Baholar darajasi va yalpi talab o‘rtasidagi teskari bog‘liqlikni , shuningdek
quyidagi baho omillari bilan izohlanadi:
1.
Foiz stavkasi samarasi;
2.
Boylik samarasi yoki real kassa qoldiqlari samarasi;
3.
Import xaridlar samarasi.
Foiz stavkasi samarasi shuni bildiradiki, yalpi talabning egri chiziq bo‘yicha
surilishi narxlar darajasi o‘zgarishining foiz stavkasiga bo‘lgan ta’siriga bog‘liq.
Demak, tovarlarning baho darajalari oshsa, iste’molchilarga xarid qilish uchun
katta miqdorda naqd pul kerak bo‘ladi. Ishbilarmonlar uchun ham ish haqi va boshqa
xarajatlarni to‘lashga katta miqdorda pul zarur bo‘ladi.
Qisqacha aytganda, tovarlar bahosi darajalarining yuqoriligi pulga bo‘lgan talabni
oshiradi.
4
Pul taklifi hajmi o‘zgarmagan holatda talabning oshishi foiz stavkasini ko‘rsatilishiga
olib keladi. Foiz stavkalari yuqori bo‘lgan sharoitda ishbilarmonlarning investitsiya
tovarlariga bo‘lgan talabi pasayadi.
Investitsiya harajatlari yalpi talabning bir qismi bo‘lganligi tufayli bu yalpi talab
hajmining pasayishiga olib keladi.
Pf ^ MDT (MS const) ^ Rf ^ Ц ^ AD|
Boylik samarasi yoki real kassa qoldiqlari samarasi shuni bildiradiki, narxlar
darjasining oshishi, jamg‘arilgan moliyaviy aktivlari (omonatlar, obligatsiyalar) real
xarid qobiliyatini pasaytirib yuboradi. Bunday sharoitda aholi moliyaviy aktivlarning
real qiymatini tiklash uchun joriy daromadidan iste’mol xarajatlar miqdorini
qisqartiradi. Masalan, muayyan shaxs aktivida 10 mln. so‘m bo‘lsa, undan hech
ikkilanmasdan birorta avtomashina sotib olishi, agarda inflatsiya ta’sirida mashina narxi
12 mln. so‘mga ko‘tarilsa, u mashina sotib ololmasligi mumkin va yana 2 mln. so‘m
to‘plash uchun joriy davrda olgan ixtiyoridagi daromadidan ko‘proq qismini
jamg‘aradi.
Iste’mol xarajati yalpi talabning bir qismi bo‘lganligi tufayli uning kamayishi
ADning pasayishiga olib keladi.
Moliyaviy Pf ^ aktivlarning | ^ C| (Sf ) ^ AD|
real qiymati
Import xaridlar samarasi shuni bildiradiki, biror mamlakatda tovar va
xizmatlarning ichki narxlari tashqi narxlarga nisbatan oshib borsa, shu mamlakatda
ishlab chiqarilayotgan tovar va xizmatlarga talab kamayadi va o‘z navbatida shu
mamlakatda import mahsulotlarga bo‘lgan talab oshadi. Va, aksincha, ichki narxlarning
pasayishi importning kamayishiga va eksportning oshishiga yoki YaIMga talab
oshishiga olib keladi. Bu esa sof eksport hajmi orqali yalpi talab hajmiga ta’sir
ko‘rsatadi.
Pf^ X| (Mt)^Xni ^AD|
Yuqorida ko‘rib o‘tilgan omillar yalpi talabning baho omillari deb ataladi. Bundan
tashqari yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillari ham mavjud. Bu omillardagi
o‘zgarishlar yalpi talabning miqdorida o‘z aksini topadi va uning egri chizig‘ini chapga
yoki o‘ngga
5
72
siljitadi (5.1-rasm). Yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillariga quyidagilarni
kiritamiz:
1.
Iste’mol xarajatlaridagi o‘zgarishlar:
a)
iste’molchilarning real moddiy aktivlari miqdorining o‘zgarishi;
b)
iste’molchilar kutishi;
v)
iste’molchilarning
qarzlari
miqdorining
o‘zgarishi;g)
iste’molchilar
daromadlaridan olinadigan soliqlar miqdorining o‘zgarishi.
2.
Investitsiya xarajatlaridagi o‘zgarishlar:
a) foiz stavkasidagi o‘zgarishlar; b) investitsiyalardan kutilayotgan foyda
normasining o‘zgarishi; v) korxonalardan olinadigan soliqlar miqdorining o‘zgarishi;
g) yangi texnologiyalarning ishlab chiqarishga jalb qilinishi; d)zahiradagi quvvatlar
o‘zgarishi.
3.
Davlat xarajatlarining o‘zgarishi. Masalan, harbiy xarajatlar va yangi
kasalxona va boshqa muassasalar qurishga qaror qilinganda.
4.
Sof eksport hajmidagi o‘zgarishlar.
a)
boshqa mamlakatlar milliy daromadlarining o‘zgarishi.
b)
valuta kurslaridagi o‘zgarishlar.
Pulning miqdoriy nazariyasi tenglamasi yuqoridagilardan tashqari yalpi
talabning narxlarga bog‘liq bo‘lmagan yana ikki omilini beradi. Bular: pul taklifi (M)
va pulning aylanish tezligi (V) dir.
Yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillari ta’sirida AD egri chizig‘i
o‘ngga yoki chapga siljiydi (5.1-rasm). Natijada ma’lum baho darajasiga mos keluvchi
talab qilinayotgan yalpi ichki mahsulot hajmi o‘zgaradi.
Pul taklifining, pulning aylanish tezligining oshishi, boshqa davlatlar milliy
daromadining oshishi, milliy valuta kursining ma’lum miqdorda pasayishi (bular
eksportning ortishi, importning pasayishiga olib kelishi tufayli) oqibatida sof
eksportning pasayishi va yalpi xarajatlar turli komponentlarining oshishi AD egri
chizig‘ining o‘ngga siljishiga olib keladi. Bunga aksincha bo‘lgan holatlarda AD egri
chizig‘i chapga siljiydi.
6
5.3. Yalpi taklif grafigi va omillari.
Yalpi taklif deganda muayyan baholar darajasida ishlab chiqarilishi va taklif
qilinishi mumkin bo‘lgan tovar va xizmatlarning real hajmi tushuniladi. Yalpi taklif
tushunchasi ko‘pincha yalpi ichki mahsulot sinonimi sifatida qo‘llaniladi. Baholarning
yuqori darajasi ishlab chiqaruvchilarga qo‘shimcha mahsulot ishlab chiqarishga rag‘bat
yaratadi va aksincha past baholar mahsulot ishlab chiqarish hajmini qisqarishga olib
keladi. Shuning uchun ham milliy ishlab chiqarish hajmi bilan baholar darajasi o‘rtasida
to‘g‘ri aloqa mavjud.1 Demak, mahsulot ishlab chiqarish hajmi baholar o‘sib borishi
bilan o‘sib, pasayishi bilan tushib boradi. Yalpi taklif (AS) egri chizig‘i alohida tovar
taklifi egri chizig‘idan farq qilib uch qismdan, gorizontal yoki keyns kesmasi, ko‘tarilib
boruvchi yoki oraliq kesma hamda vertikal yoki klassik kesmadan iborat (5.2- rasm).
Bunday holat yalpi taklifni tahlil qilishga klassik va keynschilarga xos yondashuv bilan
izohlanadi. Iqtisodiy adabiyotlarda ko‘pincha oraliq kesma ham keyns kesmasiga kiritib
yuboriladi.
Yalpi taklifning keyns kesmasida milliy ishlab chiqarishning haqiqiy hajmi uning
potensial hajmidan, ya’ni to‘liq bandlik sharoitida erishishi mumkin bo‘lgan hajmidan
kamdir.2
Demak, bu kesma iqtisodiyot pasayish bosqichida bo‘lgan va katta miqdordagi
resurslardan foydalanilmagan sharoitni ko‘rsatadi. Foydalanilmayotgan ushbu
resurslarni esa baholar darajasiga ta’sir ko‘rsatmagan holda ishga tushirish mumkin. Bu
kesmada milliy ishlab chiqarish hajmi oshishi baholar darajasi o‘zgarmay qolgan
sharoitda ro‘y beradi.
Yalpi taklif egri chizig‘ining Keyns kesmasida iqtisodiyotni nisbatan qisqa
muddatda amal qilishini xarakterlaydi. Bu kesmada yalpi taklifni tahlil qilish quyidagi
shartlarga tayanadi:
1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 288
2 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 290
74
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.:
Worth Publishers, 2013): 8
7
Ko’taiUib
boruvchi
void
omliq kesma
Vertikalvoki
klassik kesma
t
Gorizatital
yoki
keyns
kesmasi
Y
5.2-
rasm. Yalpi taklif egri chizig‘i.
•
iqtisodiyot ishlab chiqarish omillari to‘liq band bo‘lmagan sharoitda
amal qiladi;
•
baholar, nominal ish haqi qayd etilgan, bozor tebranishlaridan juda kam
ta’sirlanadi;
•
real miqdorlar (ishlab chiqarish, bandlilik, real ish haqi) harakatchan va
bozor tebranishlaridan tez ta’sirlanadi.
Vertikal yoki klassik kesmada iqtisodiyot to‘liq bandlik sharoitiga yoki
ishsizlikning tabiiy darajasi sharoitiga erishgan vaziyatni ko‘ramiz. Iqtisodiyot egri
chiziqning bu kesmasida o‘zining ishlab chiqarish potensiali darajasida bo‘ladi.41
Bu shuni bildiradiki, baholarning har qanday oshishi ishlab chiqarish hajmining
oshishiga olib kelmaydi. Chunki, iqtisodiyot to‘liq quvvatda faoliyat ko‘rsatayapti.
To‘liq bandlik sharoitida ayrim firmalar boshqa firmalarga nisbatan resurslarga
yuqoriroq baholarni taklif etish orqali ishlab chiqarish hajmini oshirishga harakat
qiladi. Ammo, bunday holatda ayrim firmalarning resurslar va ishlab chiqarish
hajmini oshirishi, boshqalari uchun yo‘qotishga olib keladi. Natijada bu mahsulotlar
bahosi oshishi mumkin, lekin ishlab chiqarishning real hajmi o‘zgarmay qoladi.
Bahol
ar
daraj
asi
AS
8
Klassik nazariyada yalpi taklifni tahlil qilish quyidagi shartlarga tayanadi:
9
-ishlab chiqarish hajmi faqatgina ishlab chiqarish omilari hajmiga va
texnologiyalarga bog‘liq va baholar daoajasiga bog‘liq emas;
-ishlab chiqarish omillari va texnologiyalarda o‘zgarish sekinlik bilan ro‘y
beradi;
-iqtisodiyot to‘liq bandlik sharoitida amal qiladi, ya’ni ishlab chiqarish hajmi
potensial darajaga teng;
-baholar va nominal ish haqi o‘zgaruvchan, ularning o‘zgarishi bozorlarda
muvozanatni ta’minlab turadi.
Oraliq kesma - ishlab chiqarish real hajmining o‘sishi narxlar darajasining
o‘sishiga mos ravishda o‘sib boradi. Nima uchun? Chunki, iqtisodiyotning pasayish
holatidan to‘liq bandlikka o‘tishi noteks va turli vaziyatlarda ro‘y beradi. Masalan,
ayrim tarmoqlarda resurslarning etishmasligiga duch kelinsa, boshqa tarmoqlarda
hozircha ortiqcha resurslar mavjud bo‘ladi. Shuningdek, ular ishlab chiqarishni
kengaytirish uchun yangi asosiy vositalar sotib olish va malakasiz mutaxassislardan
foydalanishiga to‘g‘ri keladi. Bu esa mahsulotlar birligiga ketadigan xarajatlarning
oshishiga va natijada baholar darajasining o‘sishiga olib keladi.
Ishlab chiqarish hajmi ko‘payishi yoki kamayishi bahoga bog‘liq bo‘lmagan
omillar hisobiga ham ro‘y berishi, bu omillar esa yalpi taklif egri chizig‘ini o‘ng
yoki chap tomonga siljitishi mumkin. Bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillarnig
xususiyati shundaki, ular mahsulot birligiga ketgan xarajatlarga bevosita ta’sir qiladi
va shu orqali yalpi taklif egri chizig‘ining siljishiga sabab bo‘ladi.
Bu omillarga texnologiyalardagi o‘zgarishlar, ishlab chiqarish omillari
mihdorining o‘zgarishi, resurslar baholarining o‘zgarishi, firmalarni soliqqa
tortishdagi o‘zgarishlar boshqalar kiradi.
5.4. AD-AS modelida makroiqtisodiy muvozanat
AD va AS egri chiziqlarining kesishish nuqtasi ishlab chiqarishning
muvozanatli hajmi va baholarning muvozanatli darajasini belgilaydi. Baholarning
muvozanatli darajasi deganda baholarning shunday darajasi tushuniladiki, unda
yalpi talab va taklif bir-biriga mos kelishi yoki teng
10
76
bo‘lishi kerak. Modelda makroiqtisodiy muvozanatga erishish mexanizmini dastlab
oraliq kesmada ko‘rib chiqamiz (5.3-rasm). Dastlab muvozanat e nuqtasida
o‘rnatilgan. Baholarning muvozanatli darajasi va yalpi ishlab chiqarish hajmining
muvozanatli hajmlari mos ravishda Pe va Ye lar bilan belgilangan. Nima uchun Pe
narxlarning muvozanatli darajasini va Ye esa yalpi ishlab chiqarishning muvozanatli
hajmiini bildirishini ko‘rsatishimiz uchun baholarning muvozanatli darajasi Pe
emas, balki P1 deb hisoblaymiz.
5.3-
rasm. Yalpi taklif egri chizig‘ining oraliq kesmasidagi
muvozanat
Baholar darajasi P1 bo‘lgan vaziyatda ishlab chiqaruvchilar yalpi ishlab
chiqarish hajmini Y1 miqdoridan oshirmaydi.
Iste’molchilar baholar darajasi P1 bo‘lganda mahsulotlarni Y2 darajada sotib
olishga tayyor turadi. AD>AS bo‘lganligi tufayli iste’molchilar o‘rtasidagi raqobat
baholar darajasini Pe gacha suradi. Baholar darajasining P1 dan Pe gacha ko‘tarilishi
ishlab chiqarish hajmini Y1 dan Y e gacha oshirishga va iste’molchilar talabini Y2
dan Ye gacha kamayishga olib keladi. Natijada AD va AS egri chiziqlari e nuqtada
kesishadi. Demak, aynan Pe baho baholarning muvozanatli darajasi va e muvozanat
nuqtasidir.
5.4-
rasmda yalpi talab egri chizig‘i yalpi taklif egri chizig‘ini bilan
keyns kesmasi kesishadigan vaziyat tasvirlangan. Bunday vaziyatda makroiqtisodiy
muvozanat nuqtasi baholar darajasi bir xil turganda ham o‘zgaradi. Buni tushunish
11
uchun avvalo yalpi ishlab chiqarishning muvazanatli hajmini Ye va muvozanatli
baholar darajasini Pebilanbelgilaymiz.
12
5.4.rasm. Yalpi taklif egri chizig‘ining keyns kesmasidagi
muvozanati42
Muvozanatli ishlab chiqarish hajmi aynan Ye ekanligini isbotlash uchun bu
hajmni Y1 deb hisoblaymiz. U holda AD<AS, oqibatida sotilmay qolgan tovarlar
va xizmatlar hajmining ortishi ishlab chiqarishni Ye darajaga pasaytirilishiga olib
keladi.
Muvozanatli ishlab chiqarish hajmini Y2 deb hisoblasak, aksincha, AS<AD,
oqibatda korxonalarda tovar zahiralari kamayib ularni ishlab chiqarishni Ye
darajaga oshirishga undaydi. Shunday qilib aynan yalpi taklif va yalpi talab egri
chiziqlarining kesishish nuqtasigina AD-AS modelda movozanat nuqtasi deyiladi.
Yuqoridagilardan ko‘rinib turibdiki, yalpi taklif egri chizig‘ining keyns
kesmasida yalpi talabning o‘zgarishi ishlab chiqarish hajmining oshishi yoki
kamayishiga olib keladi, baholar darajasi esa o‘zgarmaydi.
Yalpi talab egri chizig‘ini AS egri chizig‘ining vertikal kesmasida o‘zgarsa bu
ishlab chiqarish hajmiga ta’sir ko‘rsatmaydi va faqat baholar darajasi o‘zgaradi,
xolos. Ya’ni, bu kesmada talabning oshishi talab inflatsiyasini keltirib chiqaradi.
Yalpi taklifning bu kesmasida talabning har qanday o‘zgarishi faqat baholar darajasi
o‘zgarishga olib keladi. Ishlab chiqarish hajmi esa to‘liq bandlik sharoitida
o‘zgarmay qoladi.