YAPONIYA BANK TIZIMI VA UNING RIVOJLANISH TENDENSIYALARI
Yuklangan vaqt
2025-02-25
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
39
Faytl hajmi
150,9 KB
1
YAPONIYA BANK TIZIMI VA UNING RIVOJLANISH
TENDENSIYALARI
REJA
KIRISH………………………………………………………………………
1 Yaponiya valyutalari : Pul ishlab chiqarish tarixi…………………………
2 Yaponiya moliyaviy rivojlanishi………………………….……………….
3 Yaponiya bank tizimi……………………….……………………………..
4 Yaponiya iqtisodiyot kuchlarining xususiyatlari va rivojlanish
tendensiyalari……………………………………….………………………...
XULOSA…………………………………………………………………….
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………….
2
KIRISH
Bugungi kunga kelib, globallashuv va integrasiyalashuv oqibatida jahon
iqtisodiyotida rivojlanishning oldin uchramagan yangi omillari va tendensiyalari
vujudga kelmoqda. Bir tomondan jadal rivojlanish uchun ilg’or texnologiyalarni
yaratish evaziga keng imkoniyatlar yaratilayotgan bo’lsa, ikkinchi tomondan turli
sabablar, xususan pandemiya kabi salbiy oqibatlar natijasida ayrim sohalarda
pasayish tendensiyalari ham kuzatilmoqda. Buning oqibatida iqtisodiyotga turli
yo’nalishlarga ega bo’lgan innovasion yechimlarni amaliyotga joriy qilishni taqozo
qilmoqda. Shu tufayli mamlakatimizda ham “Harakatlar strategiyasidan –
Taraqqiyot strategiyasi sari” shioriga asoslangan holda “Yangi O’zbekiston
strategiyasi” [1] ishlab chiqildi. Bu strategiya mamlakatimizda barqaror iqtisodiy
o’sishni ta’minlashga qaratilganligi bilan ahamiyatlidir. Bu borada mamlakatimiz
Prezidenti ta’kidlaganidek, “2030 yilga borib o’rtacha yillik iqtisodiy o’sish
sur’atlari 6,3-6,5 foiz, kapital qo’yilmalar 8,0-8,5 foiz, eksport 9,0-10,0 foizni
tashkil etishiga erishishimiz kerak”. Bunday taraqqiyotga erishishga barcha
asoslarimiz bor. Bizda mehnat, tabiiy resurslarimiz yetarli. Faqat ulardan samarali
va maqsadga muvofiq ravishda foydalanish lozim bo’ladi[2].
Dunyo taraqqiyotining hozirgi holati taraqqiyotga evalyusion emas, balki
revolyusion yondoshishni taqozo qilmoqda. Bu o’z navbatida o’zimizning
imkoniyatlarimiz bilan birga bir qancha rivojlangan xorijiy mamlakatlar
tajribalaridan ham foydalanishimiz maqsadga muvofiq, deb hismoblaymiz. Chunki
bizning qisqa vaqtda erishgan yutuqlarimiz, rivojlangan mamlakatlar bilan
bellashishga ojizlik qiladi. Shuning uchun xorijiy tajribalardan foydalanib,
rivojlanishni tezlashtirish maqsadga muvofiq. Bunda ilg’or texnologiyalar
yordamida raqobatbardoshligini ta’minlab kelayotgan Yaponiya tajribasi biz uchun
muhim. Chunki ushbu amlakat bilan bir qancha o’xshashlik jihatlarimiz ham bor.
Shu tufayli ushbu mamlakatning tajribalari nimalardan iboratligini tahlil qilib, uning
3
qaysi jihatlaridan o’zimizda foydalanish mumkinligiga ham aniqlik kiritish
maqsadga muvofiq, deb hisoblaymiz. Ushbu maqsad mazkur maqola mavzusining
o’ta dolzarbligidan dalolat beradi.
Asosiy qisim. Tadqiqot metadologiyasi.
Yapon iqtisodiy taraqqiyotining siri nimada va uning tajribasidan nimalarni
olishimiz mumkin?
Ma’lumki, ikkinchi jahon urushida Yaponiyada juda katta talofat ko’rgan edi.
Urushdan keyin ushbu mamlakatda katta ibratamuz islohotlar amalga oshirildi. Ular
tiklanishni qishloq xo’jaligidan boshlashdi. Bunda asosiy e’tibor yer islohotiga
qaratildi. Hukumat katta yer egalaridan (pomeshchiklardan) 5,8 mln. gektar yerni
sotib olib, mayda dehqonlarga arzonga sotdilar. Yangi yer egalari o’zlari
yetishtirgan mahsulotga o’zlari egalik qila boshladilar. Shu yo’l bilan mulkdorlar
sinfi shakllandi. Bunday yer islohoti haqiqiy inqilob sifatida baholandi. Shu tariqa
mamlakatning qishloq xo’jaligi sohasi jadal rivojlandi. Bunga mos ravishda
mamlakatda o’g’it ishlab chiqarish jadallashdi, yerga ishlov berishda texnikaga talab
ortdi. Muhimi taraqqiyot uchun nima kerak bo’lsa, o’zlarida ishlab chiqarishni
yo’lga qo’yishga harakat qildi. Tashqaridan asosan xom ashyo va materiallarni olib
tayyor mahsulotni o’zlari uchun o’zlari chiqarish prinsipida ish tutdi. Imkon qadar
har bir sohada faoliyat ko’rsatayotgan tadbirkorlarga to’liq mustaqillik berish bilan
birga ularning mas’uliyatini ham oshirdi. Bunda “insonparvarlik asosida mehnat
qilish” shiorini joriy qildi.
Yuqoridagi tamoyil asosida faoliyat olib boradigan korxonalarda bajariladigan
ishlar uchun xodimlarning mas’uliyatni oshirish, mehnatini ijodiy va qiziqarli
holatga keltirib, uning mazmunini va samaradorligini oshirishga katta ahamiyat
berildi. Butun tashkili-iqtisodiy omillar aynan shunga qaratilgan bo’lib, samarali va
ijodiy mehnat munosib taqdirlanadigan bo’ldi. Bu bevosita yaratilgan qo’shilgan
qiymat tarkibida ish haqining oshib borganligida o’z ifodasini topgan edi. Jumladan
ish haqining qo’shilgan qiymatdagi hissasi 1955 yilda, 33,0 %ni tashkil qilgan
4
bo’lsa, 1970- yillarga kelib 35,0 %dan oshigan edi. Hozirgi kunga kelib, yangidan
yaratilgan qo’shilgan qiymatning 40,0 %dan ortiqrog’ini ish haqiga sarflanmoqda.
Bu albatta o’z samarasini bermoqda. Shu yo’l bilan mahsulotlarning qo’shilgan
qiymatini muntazam ko’paytirish orqali mamlakat iqtisodiyotining barqaror
rivojlanishini ta’minlab keldi va bu jarayon davom etmoqda.
Yaponiya iqtisodiyotining barqaror rivojlanishida Amerikalik moliyachi
D.Dodj tomonidan ishlab chiqilgan “Dodge Line” loyihasi muhim ahamiyat kasb
etdi. Ushbu dasturda islohotlarning mohiyati aniq belgilangan bo’lib, bunda
inflyasiyani bartaraf etish bilan birga iqtisodiyotni barqaror rivojlantirishga
qaratilgan choralar belgilangan edi. Bu moliyaviy islohot Yaponiya iqtisodiyotining
rivojlanishi bilan birga tashqi savdo holatiga ham ijobiy ta’sir ko’rsatdi. Natijada
Yaponiyaning pul birligi bo’lgan iyena barqarorlashdi va inflyasiyaning oldi olindi.
Yaponiyada uzoq davom etgan moliyaviy inqirozga shu tariqa barham berildi[3].
Mamlakat iqtisodiyotini tiklash va ijtimoiy hayotini o’nglash uchun ham
barcha zarur choralar ko’rildi. Yaponiya moddiy-texnika taraqqiyotini ta’minlashga
qaratilgan texnologiyalarni yaratishga va bularni yaratadigan salohiyatli avlodni
tarbiyalashga qaratilgan choralarni birgalikda qo’shib olib bordi. Natijada mamlakat
iqtisodiyotida ilg’or texnologiyalarni joriy qilish oqibatida, odamlar dasgoh
(stanok)larni boshqarishdan ozod bo’lib, ishlari axborotlarni boshqarishga o’tdi.
Ushbu jarayon o’tgan asrning oxirgi choraklarida amalga oshirilgan bo’lsa, bugungi
kunga kelib Yaponiya iqtisodiyotini raqamlashtirishga o’tkazishni boshladi. Bu
yaponlar mehnatining xarakterini ham, iqtisodiyotning rivojlanish omillarini ham
o’zgartirib yubordi. Mehnat tarkibida jismoniy mehnatning hissasi kamayib, asosan
intellektual, fanga asoslangan mehnatning hissasi oshib bordi. Bu o’z navbatida
shunga mos kadrlarni tayyorlashni ham taqozo qildi. Shu tariqa Yaponiya barqaror
rivojlanish yo’liga tushib oldi. Bunning bir qancha sabablarini keltirish mumkin[4].
Birinchi galda, ish beruvchi tadbirkor bilan uning korxonasida ishlovchi xodim
o’rtasida o’ta ishonchli va o’z navbatida katta mas’uliyatni qamrab oladigan
5
shartnoma tuziladigan bo’ldi. Bu shartnoma ish beruvchi bilan xodim o’rtasida
yaponlargagina xos bo’lgan hamkorlikni vujudga keltirdi. Bunda ish beruvchi
korxona, xodimini to nafaqaga chiqquncha ish bilan ta’minlashi, xodim esa shu
yillar mobaynida korxona uchun sidqidildan mehnat qilib, sadoqat bilan xizmat
qilish majburiyatini oladigan bo’ldi. Bu holat ish beruvchini ham, xodimning ham
bir-biriga sadoqat bilan xizmat qilish ruhiyatini yaratishga asos bo’ldi. Bunda ikki
tomonda ham ikkilanish bo’lmaydi. Ikkalasida ham mas’uliyat bilan birga katta
ishonch bilan faoliyat ko’rsatishga asos bo’ladigan bo’ldi.
Eng muhim omillardan biri bo’lgan tadbirlardan yana e’tiborlisi – yapon xalqi
xorijiy mamlakatlarning yutuqlarini o’rganib, o’z hayotiga tatbiq etishga kirishdi.
Bir qancha davlatlar bilan do’stona aloqalarni o’rnatib, harbiy xarajatlarni
kamaytirish imkoniyatidan ham foydalandi. Bunday tadbirlar kapital mablag’ining
juda katta qismini ishlab chiqarish va iqtisodiyotning boshqa sohalariga
yo’naltirishga imkon berdi.
Yaponiyada ta’limga juda katta ahamiyat berildi. Xususan, boshlang’ich
sinflarga toki oltinchi sinfgacha asosan “Axloq tomon yo’l” dasturi ostida dars
o’tishar va bunda birinchi sinfdan uchinchi sinfgacha o’quvchilar baholanmas ekan.
Chunki o’quvchilar asosiy e’tiborni axloq va kishilar bilan muomala madaniyatini
shakllantirishga, jamoada yakdil va hamjihat bo’lishni chuqur o’rgatishga qaratar
ekan. Buning natijasida yapon xalqi o’zaro muloqotda hamisha bir-biri bilan past
ohangda, turli ta’malarsiz gaplashadigan odatga ega bo’lib shakllangan. Shu tariqa
yaponlarning bir necha avlodi kibrdan deyarli xoli holda, hamma insonlar teng
huquq va mavqye’ga ega, degan tushuncha singdirilgan holda tarbiyalangan.
Shuningdek, tarbiyaga ta’limning ajralmas qismi sifatida katta e’tibor qaratilar
ekan. Chunki bolalarni yoshligidan kattalarga va atrofdagilarga nisbatan hurmatga
o’rgatish, shu bilan bog’liq tushunchalarni har kunlik mashg’ulotlarga singdirish
orqali shaxsiyatni shakllantirishga harakat qilinadi. Bu davlatda bir guruh insonlar
“yuqori” va yana bir guruh “past” tabaqa deyiladigan holat, ruhiyat umuman yo’q
6
ekan. Yapon xalqi ham insonni, ham barcha ne’matlarni qadrlashni milliy qadriyat
darajasida shakllantirishga erishgan xalq ekan. Shu muvoffaqiyatlar zamirida ham
mustahkam intizom shakllanib boradi.
Yana bir o’zimizga olishimiz mumkin bo’lgan ibratli jihat, yaponlar ancha boy
bo’lishiga qaramasdan ularda xizmatkorlar mehnatidan deyarli foydalamas ekan.
Maktablarda ham o’quvchilari ustozlari bilan birga har kuni 25 daqiqa sinfxonalarni
tozalash bilan shug’ullanishadi. Shu yo’l bilan bolalarni tozalikning qadriga
yetishga, kamtarin bo’lib o’sishlariga asos yaratilgan. Bu esa o’z navbatida,
bolalarning biri qandaydir jihatidan ustun, ikkinchisi esa past darajada emas, balki
tenglik ruhiyati singdirib borilgan. Uyga qarashga va bolalarni tarbiyalashga
bevosita ota-ona mas’ul bo’lib, ular bolalarning ilm olishi va tarbiyasiga qattiq
e’tibor qaratadi.
1 Yaponiya Valyuralar : Pul ishlab chiqish Tarixi
Yaponiya(rasmiy nomi - Nihon koku yoki Nippon koku, yaponcha
7
versiyasi 日本 , rus tilida fonetik sifatida eshitiladi "Nihon" yoki "Nippon") Sharqiy
Osiyodagi orol davlat boʻlib, xuddi shu nomdagi arxipelag orollarida joylashgan.
Yaponiyaning mintaqadagi biron bir davlat bilan quruqlik chegaralari yo'q, ammo u
shimolda Rossiya bilan La Peruz va Nemuro (Kunashirskiy) bo'g'ozlarida,
shuningdek shimoli-g'arbda Koreya bo'g'ozi bilan umumiy dengiz chegaralariga ega.
Mamlakat nomi - "Yaponiya" rus tiliga nemis Yaponiyasidan yoki frantsuz yapon
tilidan kelgan. O'z navbatida, bu so'z yuqoridagi tillarga to'g'ridan-to'g'ri o'z
mamlakatlarini "Nihon" yoki "Quyosh vatani" deb tarjima qilingan "Nippon" deb
atagan yaponlardan kelgan. Ushbu tarjima Yaponiyaga dunyoda umume'tirof etilgan
yana bir nom - "Quyosh ko'tarilgan mamlakat" ning topshirilishi bo'lib xizmat qildi.
Yaponiya hududi Yaponiya arxipelagining orollarini qamrab oladi, ular orasida
hududi bo'yicha eng kattalari Xonsyu, Sikoku, Xokkaydo va Kyushu hisoblanadi.
Ushbu arxipelag orollari vulqon kelib chiqishi bilan ajralib turadi, shuning uchun
ular tog'li relefi bilan ajralib turadi, ular arzimas hududdagi past vodiylar bilan
ajralib turadi. Yaponiya orollarini Sharqiy Xitoy dengizining janubi-g'arbiy qismida
suvlar, shimolda Yapon dengizi va shimoli-sharqda Oxot dengizi yuvib turadi.
Ularning janubiy qirg'oqlari ochiq Tinch okeanining suvlari bilan yuviladi.
Yaponiya hududiga, shuningdek, Ryukyu, Tsusima, Sakishima, Izu va boshqa
orollarni o'z ichiga olgan bir qancha uzoq orol arxipelaglari kiradi. Yaponiya
hududining ajralmas qismi hisoblangan Saxalin orolining janubiy qismi va Kuril
orollari hozirda Rossiya tomonidan noqonuniy ravishda bosib olingan va uning
tarkibiga kiritilgan. Yaponiyaning maydoni qariyb 378 ming kvadrat kilometrni
tashkil etadi. V bu daqiqa Yaponiyada 127 milliondan ortiq kishi yashaydi. Etnik
jihatdan Yaponiya asosan yaponiyaliklardir. Etnik ozchiliklarga oz sonli koreyslar,
xitoylar va filippinliklar kiradi. Mamlakatdagi davlat tili yapon tilidir. Yaponiya
poytaxti hozirda Xonsyu orolining janubi-sharqiy sohilida joylashgan Tokio
shahridir. Tokio va uning atrofidagi shaharlarda 13 milliondan ortiq aholi istiqomat
qiladi. Poytaxtdan tashqari Yokogama, Xirosima, Nagasaki, Fukuoka, Kioto,
8
Sapporo, Kitakyushu va boshqa shaharlar soni va iqtisodiy ahamiyati jihatidan eng
yirik shaharlardir. Ehtimol, Yaponiya hududida birinchi odamlar miloddan avvalgi
40 ming yillikda paleolit davrida paydo bo'lgan. Yamato deb nomlangan birinchi
davlat taxminan 250 yilda Yaponiya orollarida paydo bo'lgan. VI asrda Koreya
yarim orolidan tarqalgan Yaponiyaga buddizm kirib keldi. 12-13-asrlar davri
Yaponiyada mutlaq hokimiyat uchun fuqarolar urushlari bilan belgilandi. Qisqa vaqt
ichida urushlar to'xtadi, shuning uchun 1467 yilda ular yangi kuch bilan alangalanib,
Qiyinchiliklar davrining boshlanishini belgiladilar. 1543 yilda portugaliyaliklar
Yaponiyaga, birozdan keyin esa Yevropa bilan savdo aloqalariga asos solgan
gollandlarga kelishdi. 1854 yilda Amerika floti Yaponiyaga etib kelib, o'z-o'zini
izolyatsiya qilish siyosatini to'xtatdi, bu mamlakatni texnik modernizatsiya
qilishning boshlanishi edi. Xitoy-Yaponiya urushidan keyin (1894-1895) Yaponiya
Koreya va Tayvanni o'z nazoratiga oldi. Rossiyaning Uzoq Sharqdagi agressiv
siyosati va Xitoydagi ekspansiyasi Yaponiyani rus-yapon urushiga (1904-1905)
kirishga majbur qildi. Ushbu urushning janglari Manchuriya va Port Artur qal'asi
hududida avj oldi. Janglar paytida Rossiya quruqlikda ham, dengizda ham to'liq
mag'lub bo'ldi (Tsusima jangi), Liaodong yarim orolini, Janubiy Saxalinni va deyarli
barcha Manchuriyani Yaponiyaga berdi. Birinchi jahon urushi yillarida Yaponiya
Antanta mamlakatlari tomonida boʻlib, Germaniyaning Xitoydagi Qingdao portini
va Uzoq Sharqdagi Tinch okeanidagi bir qator orollarni egallab oldi. Ikkinchi Jahon
urushida Yaponiya shimoliy Xitoyni egallab oldi va SSSRga hujum qilish bilan
tahdid qilib, Germaniyaning kuchli ittifoqchisiga aylandi, ammo 1941 yil 7 dekabrda
u AQSh va Buyuk Britaniyaga hujum qilib, birinchi janglarda Tinch okeani
mintaqasida ularning flotlarini mag'lub etdi. . Harbiy harakatlar shunday
rivojlandiki, 1945 yil boshiga kelib Yaponiya sezilarli darajada charchadi va ilgari
bosib olingan hududlarning ko'p qismini yo'qotdi. Sovet armiyasining Manchuriya
va Shimoliy Xitoyga xoin hujumi, shuningdek, amerikaliklar tomonidan Xirosima
va Nagasaki shaharlarini atom bombasi bilan bombalashi Yaponiyani taslim
9
boʻlishga majbur qildi. O'tgan asrning 60-yillarida Yaponiyaning sanoat o'sishi
boshlandi, bu esa uni dunyodagi etakchi mamlakatlardan biriga aylantirdi. Yaponiya
hozirda iqtisodiy jihatdan yettilikdan biri hisoblanadi rivojlangan mamlakatlar jahon
va asosiy iqtisodiy ko'rsatkichlar bo'yicha yetakchi
Hozirgi vaqtda Yaponiyaning pul birligi yapon iyeni(JPY, kod 392). Yaponiya pul
birligining nomi Xitoy pul birligi - yuan nomidan kelib chiqqan. O'z navbatida,
"yuan" aksariyat xitoy tillaridan tarjimada "yumaloq ob'ekt" yoki "yumaloq tanga"
degan ma'noni anglatadi. Bu nom Xitoy Qing sulolasi hukmronligi davrida dumaloq
kumush tangalarga berilgan. 19-asrning oʻrtalariga qadar Yaponiyada koʻplab
klanlar tomonidan chiqarilgan pul birliklari muomalada boʻlgan. Ular tanga shaklida
ham, banknotalar ko'rinishida ham chiqarilgan. Bir vaqtlar, hatto 249 ta klan
valyutalari bir vaqtning o'zida mamlakatda parallel ravishda muomalada bo'lgan.
1869-yilda iyena muomalaga kiritildi va 1871-yilda avval chiqarilgan barcha klan
valyutalari taʼqiqlandi, ular bosqichma-bosqich olib qoʻyilib, yenga almashtirildi.
1879 yilda yen Yaponiyaning suveren valyutasiga aylandi va bu davrga kelib barcha
boshqa valyutalarni siqib chiqardi. Bu davrda yen 100 sen va 1000 rindan iborat edi.
1899 yilda yapon iyeni funt sterlingga bog'langan va 1938 yil o'rtalarida bekor
qilingan oltin tarkibi bilan ta'minlangan. Amerika qoʻshinlari tomonidan Yaponiyani
bosib olish davrida ishgʻol iyenasi muomalaga kiritildi, bundan tashqari, amalda
parallel
ravishda
AQSh
dollari
ham
muomalada
boʻldi.
10
Ma'lumki, dunyodagi deyarli ko'p bor valyuta turlari, lekin Yer yuzidagi oliy
davlatlar bor. Deyarli har bir millat tarixiy ahamiyatga ega bo'lgan mamlakat
o'zgarishlar bilan birga o'z pul ko'rinishga ega. hech istisno va Yaponiyada davr
qilish o'zgarishlar davomida o'rnidan turib Yaponiya valyuta hisoblanadi. Pul tizimi
orol davlat Meiji resurslarni turli vakili: o'sha turli qimmatbaho metallar (mis,
kumush va oltin) dan qog'oz banknotlar va tangalar edi. Bundan tashqari, teng
darajada, va markaziy nazorat belgilar faoliyat va valyuta alohida shohliklar da.
Ushbu tizim pul muomalasini murakkab edi va "Zen» deb atalgan. Zamonaviy
yapon valyuta Meiji davrida (1869) davomida mamlakatda ba'zi reformative
o'zgarishlar keyin keldi. So'ngra, hukumat bir 100 lardagi sen bo'lgan bir o'nlik
hisobning bilan valyuta tizimi, qabul qilingan, va oxirgi bir 10 rin bo'linadi mumkin.
Bu qabul vaqtida Yaponiya pul birligi bevosita global oltin standarti bog'langan edi
e'tiborlidir. Natijada, ularning olish: Birinchi lardagi tangalar (shunday qilib,
kvadrat, tasvirlar, to'g'ri burchakli va turli shakllarda mavjud bo'lgan) 24,3 g Bu
belgilari oltin va kumush zarb 15 mg teng edi davra edi, va bu avvalgi pul farq
belgilar ien (dumaloq) dan deb nomlangan "lardagi". Yaponiya standart valyuta
tashkil bilan Jahon iqtisodiyoti ulushini inglizlar o'z valyuta sezilarli qaram ko'ra
"sterling blok" qo'shildi. 1933-yilda, Yaponiya oltin standarti tark qilish bor edi, va
11
shundan keyin kurs Yaponiya jami valyuta edi qimmatbaho metall, miqdorini ta'sir
qiladi. 20-asrning 40-yillari esa, iqtisodiyotning beqaror davlat va Xitoyda harbiy
harakatlar ezgu element mazmunidan kuzida natijasida 2,9 mg, 15 mg o'rnatish. Shu
sababli, orol xalqining hukumat AQSh dollari o'tish qaror qildi. 1953-yilda, XVF
rasmiy pariteti tasdiqlangan Yaponiya valyuta va oltin 2,5 mg tenglashtirilgan
qilindi. Shunday qilib Yaponiya banknot xalqaro hamjamiyat tan olingan. Asta-
sekin, mag'lub qilgin ko'tarildi va u bir almashtiriladigan valyuta bo'ldi. Yaponiyada
to'lov Zamonaviy vositalari qog'oz pul ot 10 000 va 1, 10 va 50 tanga, shuningdek
100 va 500 qilgin bor. Bunday Rin va Sen kabi kichik oyatlarini, Pre-mavjud, bekor
qilindi. o'quvchi (bu qanday ko'rinadi bo'ladi) Yaponiyada valyuta savolga
manfaatdor bo'lsa, biz quyidagi ma'lumotlarni taqdim. 100 mag'lub qilgin va 50 bu
qadriyatlar orqa tomonida Ni qotishmasidan qilingan 500 tanga, bu mamlakatda
odamlar uchun alohida ahamiyatga ega (pavlonya, olcha va xrizantema) bo'lgan
gullar ko'rsatilgan. 10 ien va 5 uchun tangalar bronzadan yasalgan qilinadi va
ulardan tasvirlar, navbati bilan, guruch buddist ma'badi va qulog'ini bezab. 1 lardagi
alyuminiy uchun, old tomoni ko'chatlarini ramzi bilan bezatilgan. Qog'oz Eslatmalar
Yaponiyada eng muhim shaxslar portretlari o'z ichiga oladi. Bu qoida tariqasida,
deb, adabiyot, ma'rifat va boshqa sohalarda sohasida dunyo bo'ylab shuhrat olgan
ishchilar. Misol uchun, 1000 lardagi Natsume Sōseki bir portret bilan bezatilgan.
Shuningdek, Eslatib o'tamiz, bank kodi Yaponiyaning tizimining pul birligi nomi
deb - JPY. Bugungi kunda valyuta bu turi katta zarar, shuningdek, jahon
hamjamiyatida inqirozga vaziyat natijasida kuchli zilzila natijasida jahon
iqtisodiyotiga ba'zi ozib. u boshqa valyutalar bilan solishtirganda ancha barqaror
mavqega ega Biroq, Yen, birjalar foydalanish davom etmoqda.
12
2 Yaponiya moliyaviy rivojlanishi
Ikkinchi jahon
urushidan
keyin Yaponiya eksport va
jamg'armalarni
rag'batlantiradigan siyosatni amalga oshirdi. Yirik jamg‘armalar kredit olish
imkoniyatini oshirdi, yirik savdo profitsiti esa iyena kursining boshqa valyutalarga
nisbatan mustahkamlanishiga olib keldi, bu esa yapon kompaniyalariga
texnologiyani import qilish va ishlab chiqarishga arzonroq sarmoya kiritish imkonini
berdi, shu bilan ularning raqobatbardoshligini oshirdi va savdo balansidagi
profitsitni yanada oshirdi. Ienaning yanada mustahkamlanishi moliyaviy aktivlarni
13
juda foydali qildi [1] .
1980-yillarning ikkinchi yarmida moliyaviy tartibga solish, iqtisodiy istiqbolga
oid eyforiya va Yaponiya banki tomonidan monetar yumshatish, katta jamg'armalar
bilan birgalikda qimmatli qog'ozlar va ko'chmas mulk bozorlarida agressiv
chayqovchilikka olib keldi [1] . Nikkei 225 fond indeksi 1989-yil 29-dekabrda
38 915,87 yopilib, rekord darajaga yetdi. Bundan tashqari, banklar ko'proq xavfli
kreditlar berishni boshladilar.
Ginza kvartalida ko‘chmas mulk narxlari 1989 yilda eng yuqori cho‘qqisiga
chiqdi, har kvadrat metr uchun 100 million iyen (taxminan 1 million dollar). Boshqa
biznes choraklarida narxlar faqat biroz pastroq edi. 2004 yilga kelib, Tokiodagi A
toifali tijorat mulki o'zining eng yuqori narxining 1 foizidan kamrog'ini tashkil etdi,
turar-joy mulklari narxi 10 martadan ko'proq pasaydi, ammo 2000-yillarning
ikkinchi yarmigacha dunyodagi eng yuqori ko'rsatkich bo'lib qoldi. Pufakni o'chirish
natijasida yaponlarning boyligi milliardlab dollarga kamaydi. 2007 yilga qadar
ko'chmas mulk narxlari ko'tarila boshladi, lekin 2008 yilgi global iqtisodiy inqiroz
natijasida yana pasaydi.
Yuqori darajadagi investitsiyalar bilan ta'minlangan Yaponiya iqtisodiyoti,
ayniqsa, pufakchaning o'sishiga ta'sir qildi. Investitsiyalar mamlakat tashqarisiga
yo'naltirila boshlandi, ishlab chiqaruvchilar texnologik ustunliklarini yo'qota
boshladilar. Yapon tovarlari xorijda kamroq raqobatbardosh bo'lib qoldi va past
iste'mol deflyatsiya spiraliga olib keldi. Yaponiya Markaziy banki foiz stavkalarini
deyarli nolga tushirdi. Bu deflyatsiyadan chiqa olmaganidan so'ng, ba'zi
iqtisodchilar, xususan, Pol Krugman inflyatsiyani nishonlashni qo'llashni taklif
qildilar [2] .
Ko'pikni qo'zg'atgan qulay kredit keyingi bir necha yil davomida muammo
bo'lib qoldi, 1997 yilda banklar hali ham past qaytarilish ehtimoli bilan kreditlar
berishdi. Kredit va investitsiya menejerlari foyda keltirishi mumkin bo'lgan
aktivlarni
topish
uchun
kurashdilar.
Ba'zan
ular
hatto
raqobatchi
14
banklarning omonatlariga pul qo'yishga murojaat qilishdi va bu ularning
rahbarlarining shikoyatlariga sabab bo'ldi. Hukumat muammoli banklar va
korxonalarni subsidiyalash, " zombi kompaniyalar " deb atalgan korxonalarni
yaratishni boshlaganida, bank tizimidagi vaziyatni tuzatish yanada murakkablashdi.
Bu, oxir-oqibat, Yaponiyada pul past stavkalarda qarzga olingan, chet eldagi
foydaliroq aktivlarga investitsiya qilinadigan va keyin investorga sezilarli daromad
bilan qaytariladigan transport savdosiga olib keldi.
Yaponiya
tarixidagi pufakning
asta-sekin
deflyatsiyasidan
keyingi
davri «потерянное
десятилетие» (yaponcha: 失われた十年 усинаварэта
дзю:нэн?) deb nomlanadi. . 2009-yil 10-martda Nikkei 225 7054,98 [3] da 27 yillik
eng past darajaga yetdi.
Xitoyning “ Sinxua ” nashri 2013-yil yanvar oyida Yaponiyaning moliyaviy
pufakchasiga ishora qilib, Yaponiyani iqtisodiyoti boshqa mamlakatlarga qaraganda
uzoq vaqt harakatlantiruvchi kuchsiz qolgan rivojlangan davlat, shuningdek,
dunyodagi eng katta qarz yukiga ega davlatlardan biri deb atadi. va millat
qarishining eng yuqori darajalaridan biri" [4]
Yaponiyada demografik qarish[tahrir | manbasini tahrirlash]
Yaponiya
qariyb
oʻttiz
yil
davomida
iqtisodiy
turgʻunlik
va
doimiy deflyatsiya holatida boʻldi (qarang Дефляция в Японии[jp] ), Yaponiya
iqtisodiyotini bunday holatga olib kelgan muhim omil demografik holatdir.
Yaponiya aholisi demografik inqiroz va Yaponiyaning demografik qarishi tufayli
kamayib bormoqda. Yaponiya xalqi dunyodagi eng qadimgi va eng tez qarigan
xalqlardan biridir. 2021-yil 1-oktabr holatiga ko‘ra , Yaponiya aholisining 29,1 foizi
65 yoshdan oshganlar [5] . Sababi Yaponiyada urushdan keyingi nisbatan qisqa
muddatli chaqaloq bumi va qat'iy immigratsiya siyosati bo'lishi mumkin.
Tug'ilishdan ko'p o'lim va qat'iy immigratsiya siyosati tufayli aholining qarishi
tufayli aholining kamayishi tufayli iste'mol kamaymoqda. Aholining to'plangan
bo'sh (iqtisodiyotga investitsiya qilinmagan) pul mablag'lari ko'payadi, lekin
15
deflyatsiya tufayli tovarlar va xizmatlar narxi har yili pasayib boradi, bu esa talabni
yanada pasaytiradi va aholi tomonidan tovarlarni sotib olishni kechiktiradi
.
3 Yaponiya bank tizimi
Yaponiyada birinchi banklarning paydo bo’lashi 17 asrga borib taqaladi.
Zamonaviy tipdagi xususiy banklar 1970 yildan keyin paydo bo’lgan. Bunday
banklar mamlakat xududida konvertirlanmaydigan banknotalar emissiya qilinishiga
olib keldi. Bunday sharoit Yaponiya Markaziy bankning paydo bo’lish zaruriyatini
keltirib chiqardi. 1885 yildan boshlab Yaponiya Markaziy banki kumush tangalarni
emas, balki almashtiriladigan pullarni chiqarishni boshladi. 1889 yilda qonun
kuchga kirdi, unga ko’ra barcha qog’oz pullar kumush bilan qoplangan bo’lishi
kerak edi (faqat kichik ochilmagan chegara 70 million iena edi). 1897 yildan boshlab
oltin-valyuta tizimiga o’tishga qaror qilindi. Shu bilan birga, banknotlarning
16
chiqarilishi bilan faqat Yaponiya banki shug’ullangan. 1942 dan boshlab yapon
iyenasini oltinga almashtirish toʻxtatildi. 1942 yilda qonun paydo bo’ldi, unga ko’ra
mamlakat Markaziy banki to’liq hukumat tomonidan nazorat qilindi. 1949 yil –
Siyosiy Kengash tuzilgan yil. Ikkinchisining vazifasi davlatning pul-kredit
siyosatini shakllantirishdan iborat. 1971 yildan boshlab mamlakat Markaziy banki
veksel bozorida operatsiyalarni amalga oshirib, davlat obligatsiyalari bilan
operatsiyalarni amalga oshirdi. Qimmatli qog’ozlar bozori bosqichma-bosqich
shakllantirilmoqda. 1979 yil – qonunchilikdagi o’zgarishlar va Yaponiya bankiga
noma’lum maqom berilishi (ilgari Markaziy bankning amal qilish muddati doimiy
ravishda uzaytirilgan. 1998 yil – mamlakat Markaziy bankiga tegishli yangi qonun
hujjatlari ishlab chiqildi. Joriy yilning 1 aprelida Yaponiya banki Moliya
vazirligidan mustaqil bo‘ldi. Yangi qonunga ko‘ra, mamlakat Markaziy banki yuz
million yapon iyenasi miqdoridagi o‘z kapitaliga ega. Shu bilan birga, kapitalning
55 foizi davlat tuzilmalari qo’lida, 45 foizi esa xususiy aksiyadorlar o’rtasida
taqsimlanadi. Markaziy bankning barcha aktsiyalari egalari yiliga 4% kafolatlangan
foyda olishadi, bu moliyaviy institutning normal rentabelligi bilan 5% ga etadi. Shu
bilan birga, xususiy aksiyadorlar bankni boshqarish jarayonida ishtirok etmaydi.
Xozirgi kunda davlat Markaziy bank aksiyalarining 55 % ga egalik qiladi. Yaponida
Markaziy bank banknotalar emissiyasi bo’yicha monopol xuquqqa ega. Yaponiyada
Markaziy bankni siyosiy qo’mita boshqaradi. Siyosiy qo’mita raisi Maqkaziy bankni
boshqaruvchisi xisoblanadi.
Har qanday bank tizimining mohiyati - kredit muassasalari va milliy banklarning
har xil turdagi bir to'plam. Har bir mamlakat o'ziga xos xususiyatlarga ega, lekin
ko'p davlatlar bank tizimlarini barpo umumiy belgilarga ega. Shunday qilib,
Germaniya, Yaponiya va Amerika Qo'shma Shtatlarida bank tizimi, odatda o'zaro
turli hisoblanadi. Ularning har biri o'z xususiyatiga ega.Yaponiya bank tizimi, AQSh
va Yevropa bilan solishtirganda, uning yoshlar, qaramay, rivojlanish nisbatan yuqori
darajada bilan xarakterlanadi. Banklar, barcha moliya-sanoat guruhlari bilan
17
eksensel tuzilishi rolini beriladi, qo'shimcha ravishda, ular ham ba'zi kompaniyalar
birlashtiradi. bank sektorini tartibga solish va nazorat qilish davlat roli juda kuchli
zamonaviy, deb atash mumkin Yaponiya bank tizimi, jahon urushidan keyin paydo
bo'ldi. Bu Amerika modeli ustida qurilgan, deb eslash muhim ahamiyatga ega.
Yaponiyada, xavfsiz dunyoning yetakchi banklari bilan bog'liq bo'lishi mumkin
banklar mavjud. Kuchli moliyaviy-sanoat guruhlari, Yaponiya banklari bo'lgan
rahbarlari katta oshirish moliyaviy investitsiyalarni Osiyodagi G'arbiy Evropa,
Avstraliya, Amerika Qo'shma Shtatlari mamlakat bozor iqtisodiyotiga bank tizimi
muhim ahamiyat kasb etadi. Bu ikki dona tomonidan taqdim etiladi. birinchi -
siyosiy kengash o'z ichiga oladi Markaziy banki, auditor 3 ijrochi va 8
maslahatchilari va 3 Ijroiya direktorlari. Ikkinchi bog'laning - tijorat banklari, yodda
mintaqaviy banklar, shahar banklar, ishonch banklar, xorijiy banklar va banklar
yangi turlarini filiallari bor. Markaziy bank, shuningdek, uning holati va vazifalari
sifatida erta 1942 qonun bilan belgilangan qilingan, Yaponiya banki deb ataladi.
Ushbu qonun keyinchalik oxirgi ikki marta modernizatsiya - 1998 yilda.
aksiyadorlik kompaniyasi - Yaponiya banki maqomi to'g'risida. U vazifalarning bir
qator bor. Birinchi - pul masalasi. Markaziy bank pul masalasida cheklanmagan
monopol bor. Moliya hukumati vazirligi roziligi bilan masalani qo'yadi. Avvalroq,
u zaxiralarini saqlab qolish uchun banklar majbur. Lekin yangi qonun, Markaziy
banki
Narx
barqarorlikni
saqlab
Yaponiya
iqtisodiyotning
muvozanatli
rivojlanishini rag'batlantirish imkonini beradi zaxiralari shakllanishi, bunday
talablarni ilgari surdi yo'q. Ikkinchi vazifasi - pul-kredit siyosatini amalga oshirish.
Har olti oy, bank o'zining pul siyosati, moliya vaziri tomonidan qo'llab-
quvvatlanadigan parlamenti, hisobot shart. Lekin uning rivojlanishi va har qanday
muassasa mustaqil o'tkazish, u o'zingiz qilib bank hisoblanadi. Uchinchi vazifasi -
silliq va samarali ishlashini ta'minlash aholi punktlari tizimi kredit muassasalari
o'rtasida. to'rtinchi vazifasi - monitoring va moliyaviy ahvolini tekshirish va barcha
moliya institutlari boshqaruv pozitsiyasi. Va beshinchi vazifasi - kredit sohasini
18
nazorat qilish, shuningdek, vaqt bilan chegaralangan kreditlar bilan ta'minlash orqali
aholi punktlari va to'lovlar butun tizimini mutlaqo uzluksiz ishlashini ta'minlash ,
kredit muassasalariga chiqish quyosh mamlakat 90-yillarida qadar dunyodagi eng
yirik kreditor bo'ldi. Ammo keyin Yaponiyaning bank tizimi inqiroz birinchi
belgilari yashashni boshladi. Keyingi yigirma yil davomida, qaytarilmaydigan
kreditlar, ba'zi banklar tomonidan o'z majburiyatlarini bekor, bir likvidligi inqiroz
bilan bog'liq ko'pgina muammolarni bor edi. Bundan tashqari, bir talay zarba
Yaponiya iqtisodiyoti ko'plab natijasida, kuchli tabiiy ofatlardan sifatida qabul qildi.
Yaponiya bank tizimi, uni aytish xavfsiz nima tushungan - bu mamlakatdagi
iqtisodiy siyosatida o'zgarish har doim diqqat va bosqichma-bosqich amalga
oshirilmoqda va bu tajriba foydalanish uchun loyiq.
19
4 Yaponiya iqtisodiyot kuchlarining xususiyatlari.
Yaponiyaga bo'lgan qiziqishning ayniqsa kuchli o'sishiga Ikkinchi Jahon urushidagi
mag'lubiyatdan so'ng uning deyarli hayoliy tiklanish hodisasi sabab bo'ldi, buning
natijasida mamlakat 21-asr boshiga kelib jahon yetakchilaridan biriga aylandi. jahon
iqtisodiyotining lokomotivlaridan biriga aylandi.Yaponiyaning siyosiy tarixi
to'g'ridan-to'g'ri jarayondan yiroq bo'lib, unda taqiqlash va hatto orqaga qaytish,
demokratik institutlar, tamoyillar va me'yorlarni rivojlantirish, demokratik
amaliyotlarni to'plash kiradi. Yaponiyadagi siyosiy tizimning evolyutsiyasi boshqa
mamlakatlardagi xuddi shu jarayonning o'xshashi sifatida davom etdi, u erdan
nafaqat bilvosita etakchi variantlar va rivojlanish tendentsiyalarini qabul qildi, balki
ba'zan ixtiyoriy yoki ixtiyoriy ravishda va to'g'ridan-to'g'ri, albatta, milliy ta'sirni
boshdan kechirdi. o'ziga xoslik har qanday holatda ham saqlanib qoldi. Ushbu
ishning maqsadi Yaponiyaning 20-asrning ikkinchi yarmidagi siyosiy rivojlanishini
o'rganish, bu rivojlanishning xarakterli xususiyatlarini qayd etish, o'rganilayotgan
bosqichda Yaponiyadagi siyosiy o'zgarishlarga baho berishdir. Ishning vazifalari
quyidagilardan iborat: Yaponiyadagi turli bosqichlardagi siyosiy o'zgarishlarni
ko'rib chiqish, amalga oshirilayotgan islohotlarni baholashga urinish, mamlakatning
hozirgi davlat tizimini o'rganish, shuningdek, siyosiy hokimiyatning mohiyatini
aniqlash va uni amalga oshirish. Yaponiya jamiyati. Yaponiyaning siyosiy
rivojlanishidagi o'ziga xosligi va o'ziga xosligini qayd etish. Ushbu masalaning
tarixshunosligi Verbitskiy SI№, Eremin VNI, Makarov AA i asarlarida taqdim
etilgan, etakchi rus yapon olimlarining nisbatan yaqinda nashr etilgan jamoaviy
monografiyasini ta'kidlash kerak (1999) ⁴, aynan shu asarlarda Yaponiya siyosiy
tarixining o'rganilayotgan masalasi batafsil yoritilgan. 1947 yilgi Yaponiya
Konstitutsiyasi asosiy manba sifatida ko'rib chiqiladi Asar ikki bobga bo'lingan.
Birinchi bob (“40-50-yillardagi siyosiy islohotlar”) AQSH maʼmuriyati tomonidan
bosib olingan urushdan keyingi davrda olib borilgan islohotlarga bagʻishlangan.
20
Shuningdek, Yaponiyaning 1947 yildagi yangi Konstitutsiyasi ham o'rganilishi
kerak, bu mamlakatning asosiy qonuni sifatida uning keyingi rivojlanishini belgilab
berdi. Ikkinchi bob ("" LDPning shakllanishi va zamonaviy siyosiy tizimning
buklanishi "") Yaponiyaning 50-60 yillardagi siyosiy rivojlanishini o'rganadi.
Chunki aynan shu davrda hozirgi kungacha faoliyat yuritayotgan siyosiy hokimiyat
mexanizmi shakllandi. Jumladan, LDPning shakllanishi va uning hokimiyatda uzoq
vaqt qolishi fenomeni, 1955 yildan boshlab LDPning hukmron partiya sifatidagi
faoliyati natijasida shakllangan Yaponiya siyosiy tizimining oʻziga xos xususiyatlari
№ Verbitskiy S.I. Yaponiya XXI asr bo'sag'asida - M .: Bilim, 1988 yil
Men Eremin V.N. Zamonaviy yapon jamiyatining siyosiy tizimi -
Moskva: Nauka, 1992 yil
í Makarov A.A. Yaponiyadagi siyosiy hokimiyat - Moskva: Nauka, 1988 yil
⁴ Kollektiv monografiya Yaponiya miflari va haqiqati - M .: Vostochnaya
Adabiyot RAS, 1999 yil
⁵ 1947 yilgi Yaponiya Konstitutsiyasi // Zamonaviy tarix bo'yicha o'quvchi,
3-jild - M .: Ijtimoiy-iqtisodiy adabiyotlar nashriyoti, 1961 s.
Bob I Yaponiyadagi siyosiy islohotlar 40-50 yillar
Ikkinchi jahon urushidagi mag'lubiyat Yaponiya hukmron doiralarining ichki
siyosiy va iqtisodiy pozitsiyalarini sezilarli darajada buzdi. Yaponiyaning urushdan
keyingi tarixidagi ishg'ol bosqichining o'ziga xos xususiyati shundaki, garchi
21
mamlakatdagi oliy hokimiyat ittifoqchi kuchlar nomidan harakat qilgan Amerika
bosqinchi armiyasi qo'lida bo'lsa ham, AQSh. bu hokimiyatni bevosita emas, balki
hukmron tabaqalar manfaatlarini aks ettiruvchi Yaponiya hukumati orqali amalga
oshirdi. Yaponiyani bosib olish bosqichi o'z mazmuniga ko'ra bir xil emas edi.
Bosqinchilik davrlarining asosiy xususiyati shundaki, Qo'shma Shtatlar Yaponiyaga
nisbatan o'z maqsadlarini ko'zlagan bo'lsa-da, 1945 yil 26 iyuldagi Ittifoqchi
kuchlarning Potsdam deklaratsiyasi bilan ma'lum darajada o'zini bog'langan deb
hisobladi. Unda Yaponiyada militarizmga abadiy barham berish, yapon xalqida
demokratik tendentsiyalarning tiklanishi va mustahkamlanishi yo‘lidagi to‘siqlarni
bartaraf etish, so‘z, din va fikr erkinligini o‘rnatish, insonning asosiy huquqlarini
hurmat qilish zarurligi haqida so‘z bordi. Militaristik Yaponiya ustidan qozonilgan
g'alaba ittifoqchi davlatlarning Gitler koalitsiyasiga qarshi urushdagi g'alabasining
ajralmas qismidir. Shu sababli, Qo'shma Shtatlar Yaponiya taslim bo'lganidan so'ng
darhol ittifoqchi kuchlarning Yaponiyaga nisbatan umumiy dasturi bo'lgan Potsdam
deklaratsiyasidan voz kecha olmadi. Qolaversa, ular yapon xalqining mamlakat
taraqqiyotining tinch va demokratik yoʻli uchun urushdan keyingi yuksalishi bilan
hisoblashishga majbur boʻldilar. Shu bilan birga, Amerika hukumati g'alabadan
foydalanib, Yaponiyani demilitarizatsiya qilish va uning iqtisodiy qudratini
zaiflashtirish yo'nalishini davom ettirishga harakat qildi. Bosqinchilik davrida
Qo'shma Shtatlar Potsdam deklaratsiyasi va 11 davlat vakillaridan iborat bo'lgan
Uzoq Sharq komissiyasining qarorlariga muvofiq Yaponiyani demilitarizatsiya va
demokratlashtirish bo'yicha bir qator ko'rsatmalar berdi: AQSh, SSSR, Angliya,
Xitoy, Frantsiya, Gollandiya, Kanada, Avstraliya, Yangi Zelandiya, Hindiston va
Filippin ... Uzoq Sharq komissiyasining AQShning Yaponiyadagi ishg'ol siyosatiga
ta'siri hal qiluvchi emas edi. Uning, qoida tariqasida, juda kechikish bilan qabul
qilingan qarorlari Amerika hukumatining ishg'olchi kuchlarning bosh qo'mondoni
general MakArturga yuborilgan tegishli buyruqlari orqali amalga oshirildi. Bundan
tashqari, Amerika hukumati unga mustaqil ravishda "vaqtinchalik ko'rsatmalar"
22
yuborishi mumkin edi. Shu bilan birga, AQShning roziligisiz Uzoq Sharq
komissiyasi Yaponiyada biron bir tadbir o'tkaza olmadi. Shu bilan birga, Qo'shma
Shtatlar bir qator hukumat funktsiyalarini o'zlashtirdi. Ular moliya va tashqi savdo
sohasini to‘liq o‘z qo‘liga oldilar, barcha adliya organlarini, politsiya hokimiyatini,
davlat byudjetini tuzishni nazorat ostiga oldilar, parlamentning qonun chiqaruvchi
hokimiyatini chekladilar. Diplomatiya sohasida Yaponiya hukumati boshqa
davlatlar bilan toʻgʻridan-toʻgʻri aloqa oʻrnatish va qoʻllab-quvvatlash huquqidan
mahrum qilindi. Yaponiya tashqi siyosatining barcha funktsiyalari ishg'ol
hokimiyati qo'lida edi yoki faqat ular orqali amalga oshirilishi mumkin edi.
Yaponiya Tashqi ishlar vazirligi mavjud bo'lsa-da, bosib olish davrida u mustaqil
rol o'ynamagan. Uning barcha tashqi siyosat funktsiyalari hukumat va ishg'olchi
kuchlar shtab-kvartirasi o'rtasidagi aloqani ta'minlash bilan chegaralangan.
Yaponiya taslim bo'lganidan so'ng darhol Qo'shma Shtatlar burjua demokratik
huquqlari va siyosiy faoliyatidagi cheklovlarni yumshatishga qaratilgan bir qator
choralarni ko'rdi. Oʻta millatchi jamiyatlar va yashirin oʻng tashkilotlarning
tarqatilishi rasman eʼlon qilindi. 1945-yil 11-oktabrda MakArtur Yaponiya
hukumatiga beshta yirik islohot – ishchilarga kasaba uyushmalarini tuzmaslik
huquqini berish, taʼlim tizimini demokratlashtirish, absolyutizmga barham berish,
ayollar huquqlarini tenglashtirish va iqtisodiyotni demokratlashtirish toʻgʻrisida
koʻrsatma yubordi. Noyabr oyida bosh xolding kompaniyalari (zaibatsu), imperator
uyining mulkini muzlatish va zaibatsu tarqatib yuborish to'g'risida ko'rsatmalar
qabul qilindi. Dekabr oyida MakArturning yer islohoti toʻgʻrisidagi memorandumi
va sintoizmni davlatdan ajratish toʻgʻrisidagi farmon eʼlon qilindi. Imperatorga
sig'inishni zaiflashtirish uchun 1946 yil 1 yanvarda u hukmron sulolaning ilohiy
kelib chiqishi haqidagi afsonadan ommaviy ravishda voz kechdi. Shunday qilib,
Yaponiya ustidan bilvosita nazoratning o'rnatilishi, aslida AQShning ishg'ol
siyosatini amalga oshirish uchun bir qator vakolatlarning Yaponiya hukumatiga
o'tkazilishi Yaponiyaning urushdan keyingi tuzilmasidagi etakchi roli tan
23
olinmaganligini anglatadi. demokratik kuchlar uchun, lekin hukmron sinf uchun.
Konservativ kuchlar o‘zlari vakillik qilgan hokimiyatdan foydalanib, eski siyosiy
tuzumni, eng avvalo, imperiya tuzumini maksimal darajada saqlab qolishga
intildilar. № Yaponiya tarixi 1945-1975. - M .: Nauka, 1978, p. 16 Urush paytida
barcha siyosiy partiyalar tarqatib yuborildi va ularning o'rnida yagona siyosiy
tashkilot - Katta Yaponiya siyosiy uyushmasi tuzildi. Yaponiya taslim boʻlganidan
soʻng darhol eski partiyalar tiklanib, turli yoʻnalishdagi yangi partiyalar vujudga
kela boshladi. 1945 yil noyabrda taʼsis qurultoyi urushgacha boʻlgan turli sotsial-
demokratik partiyalar tarafdorlarini va 1940 yilda kasaba uyushmalari bilan birga
tarqatib yuborilgan guruhlarni birlashtirib, Yaponiya Sotsialistik partiyasi (JSP)
tashkil etilganligini eʼlon qildi. o‘ta o‘ngdan tortib, Yaponiya Kommunistik partiyasi
bilan birlashish tarafdori bo‘lgan so‘l sotsialistlargacha. Oʻng qanot sotsialistlar
MKHning shakllanishida yetakchi rol oʻynagan.
Ta’sis qurultoyida qabul qilingan partiya dasturida demokratiya, tinchlik va
sotsializm shiorlari ilgari surilib, yirik ijtimoiy islohotlarni amalga oshirish,
imperiya tuzumi sharoitida sotsializm qurish nazarda tutilgan. Bosqinchi hokimiyat
yordami bilan burjua siyosiy partiyalari tuzila boshladi. 1945-yil 9-noyabrda Liberal
partiya (Juito) tuzildi, uning asosiy yadrosini urushdan oldingi burjua-pomeshchik
partiyasi Seiyukay a'zolari tashkil etdi. Liberal partiya yirik monopoliya
burjuaziyasining eng nufuzli guruhlari partiyasi sifatida maydonga chiqdi. 1945 yil
16 noyabrda Progressiv partiya (Shimpoto) paydo bo'ldi, uning tarkibiga urushdan
oldingi boshqa burjua partiyalari Minsaito va Seiyukay a'zolari kirdi.
Taraqqiyparvar partiya yirik burjuaziyaning bir qismi, yer egalari va dehqonlarning
yuqori qatlamlari manfaatlarini himoya qilgan. 1945-yil 18-dekabrda Yaponiya
kooperativ partiyasi (Nixon Kyodoto) nomi bilan ham tanilgan Yaponiya hamkorlik
partiyasi tuzildi. 1946 yil may oyida u Kooperativ Demokratik (Kyodo minshuto)
deb o'zgartirildi. Partiya dasturi sinfiy hamkorlik tamoyiliga asoslanib, kooperatsiya,
qishloq xo‘jaligini modernizatsiya qilish, baliqchilik va hokazo masalalarga e’tibor
24
qaratdi. Shunday qilib, partiya o'rta va qisman mayda burjuaziya manfaatlarining
vakili edi. Ayni paytda tinchlik, guruch, yer va ozodlik shiorlari ostida xalq
hukumatini barpo etish uchun 19 yil davomida taqiqlangan Yaponiya Kommunistik
partiyasi (Yaponiya Kommunistik partiyasi) siyosiy maydonga chiqdi.1946 yil aprel
oyida birinchi urush tugaganidan keyin parlament saylovlari bo'lib o'tdi. Liberal
partiya 140 o‘rin bilan eng ko‘p o‘rinni qo‘lga kiritgan bo‘lsa, 94 o‘rin bilan
Progressiv partiya va 92 o‘rin bilan Sotsialistik partiya ikkinchi o‘rinni egalladi.
Kommunistlar jami 5 ta o'rin oldi. № Yaponiya tarixi 1945-1975. - M .: Nauka, 1978,
p. 18-20 Liberal partiya yetakchisi Yoshida hukumat tuzdi, unda progressiv partiya
ishtirok etdi. 1946 yil noyabrda parlament Yaponiyaning 1947 yil 3 mayda kuchga
kirgan yangi konstitutsiyasini ma'qulladi.Konstitutsiya loyihasini ishlab chiqishda
Amerika ishg'ol hokimiyati va Yaponiya hukmron doiralari yapon xalqi va butun
dunyo
irodasi
bilan
hisoblashishga
majbur
bo'ldi.
mamlakatni
tubdan
demilitarizatsiya qilishni talab qilgan demokratik jamiyat. Kirish va san'atda.
Konstitutsiyaning 1-moddasida xalq suveren hokimiyat egasi deb e'lon qilingan,
1889 yilgi konstitutsiyaga ko'ra imperator butun hokimiyatning yagona egasi edi.
Konstitutsiya barcha fuqarolarning qonun oldida tengligini va uning imtiyozlari
bilan sobiq aristokratik tabaqani yo'q qilishni, cherkovni davlatdan ajratishni, oilada
er-xotinning qonuniy huquqlari tengligini, bolalar mehnatidan foydalanishni
taqiqlashni e'lon qiladi. , odamlarning mehnat qilish, ta'lim olish va "minimal
sog'lom va madaniy hayot darajasini saqlab qolish" huquqi. Art. 28 "ishchilarning
tashkilot tuzish huquqini, shuningdek, jamoaviy bitimlar va boshqa jamoaviy
harakatlar huquqini" kafolatlaydi. Konstitutsiyada umumiy saylov huquqi va
demokratik erkinliklar, jumladan, so‘z, matbuot, yig‘ilishlar va uyushmalar erkinligi
e’lon qilingan. Konstitutsiyamizning bir qator moddalarida fuqarolarning huquqlari
hamda ijro etuvchi va sud hokimiyati organlarining hibsga olish, uy-joylarni tintuv
qilish, mol-mulkni musodara qilish va sudda ish yuritish paytidagi xatti-harakatlari
qoidalari belgilab berilgan. Burjua davlat huquqi amaliyotida kam uchraydigan
25
pretsedent Art. 9, xalqaro nizolarni hal qilishda Yaponiyaning urushdan so'zsiz voz
kechishini e'lon qilish va mamlakatda quruqlikdagi kuchlar, dengiz floti yoki havo
kuchlari bo'lsin, har qanday qurolli kuchlarni yaratishni taqiqlash. Konstitutsiya
ishlab chiqarish vositalariga xususiy mulkchilikni himoya qiladi va qonun chiqaradi.
San'atda. Konstitutsiyaning 29-moddasida “Mulk huquqi buzilmasligi kerak”
deyilgan.
3-jild - M .: 1961, s. 689
I O'sha yerda, p. 690
i O'sha yerda, p. 693
⁴ O'sha yerda, p. 691
⁵ O'sha yerda, s. 691
Yaponiya imperatori suveren hokimiyatga ega emas. Konstitutsiyaga ko'ra, u "davlat
va xalq birligining ramzi". Yo'q.
Imperator taxti “parlament tomonidan qabul qilingan “Imperator oilasi toʻgʻrisida”gi
maxsus qonunga muvofiq” imperator oilasi aʼzolari tomonidan meros qilib olinadi.
Favqulodda holatlarda taxtni vorislik qilish masalalari 10 kishidan iborat imperator
sudining kengashi tomonidan hal qilinadi: imperator oilasining ikki a'zosi,
parlamentning ikkala palatasining raislari va deputatlari, bosh vazir, hukumat
rahbari. imperator sudi, bosh sudya va Oliy sudning bir a'zosi. Kengashga Bosh vazir
raislik qiladi. Imperator va uning xonadonining kundalik ishlarini yuritish bilan
bog'liq masalalarni vazirlar mahkamasi qoshidagi maxsus organ, imperator saroyini
boshqarish deb ataladigan organ hal qiladi. Imperatorning vazifalariga parlament
taklifiga binoan bosh vazirni va Vazirlar Mahkamasi taklifiga binoan Oliy sudning
bosh sudyasini tayinlash, parlamentni chaqirish, vakillar palatasini tarqatish, e'lon
26
qilish kiradi. umumiy parlament saylovlari. Imperatorga konstitutsiyaga
oʻzgartirishlar, qonunlar, hukumat qarorlari va shartnomalarini eʼlon qilish vazifasi
yuklangan. Hukumat vazirlari va boshqa mansabdor shaxslarning qonun hujjatlariga
muvofiq tayinlanishi va iste’foga chiqarilishi, shuningdek, elchilar va elchilarning
ishonch yorliqlari tasdiqlanadi. Shuningdek, unga umumiy va xususiy
amnistiyalarni tasdiqlash, jazoni engillashtirish va kechiktirish, huquqlarni tiklash
yuklanadi. U mukofotlar beradi, ratifikatsiya va boshqa diplomatik hujjatlarni
tasdiqlaydi, xorijiy elchilar va elchilarni qabul qiladi, tantanali marosimlarda
qatnashadi. Davlat ishlari bilan bog'liq barcha harakatlar imperator ular uchun
mas'ul bo'lgan vazirlar mahkamasining maslahati va roziligi bilan amalga oshirilishi
kerak.
Amalda imperator hokimiyatining Yaponiya siyosiy hayotidagi roli konstitutsiyada
belgilangan doiralar bilan chegaralanib qolmaydi. Hukmron doiralar avvalgi
monarxistik tuyg'ularning qoldiqlariga tayanib, imperatorga sig'inishni qayta
tiklashga va omma orasida imperator "xalq birligi ramzi" sifatida sinflar va
hokimiyatlardan yuqori turadi, degan g'oyani tarqatishga intilmoqda. partiyalar.
Konstitutsiyaga o‘zgartirishlar faqat parlament tarkibining uchdan ikki qismi
tomonidan ma’qullangandan so‘ng, so‘ngra umumxalq referendumi orqali kiritilishi
mumkin.
№ Yaponiya Konstitutsiyasi 1947 yil // Zamonaviy tarix bo'yicha o'quvchi,
3-jild - M .: 1961, s. 693
I O'sha yerda, p. 694
i O'sha yerda, p. 695
⁴ O'sha yerda, p. 697
27
Parlament, konstitutsiyaga muvofiq, davlat hokimiyatining oliy organi va davlatning
yagona qonun chiqaruvchi organidir. U ikki palatadan - Vakillar palatasi va
maslahatchilar palatasidan iborat. Ikkala palata ham 1950-yil 15-apreldagi
“Ommaviy saylov to‘g‘risida”gi qonun asosida saylanadi. 20 yoshdan oshgan
barcha fuqarolar saylov huquqiga ega. 25 yoshga to'lgan shaxslar Vakillar
palatasiga, 30 yoshdan keyin esa Maslahatchilar palatasiga saylanishi mumkin.
Saylovda ishtirok etish uchun nomzod yoki uni ko‘rsatgan partiya katta miqdordagi
moliyaviy garov to‘lashi kerak. Agar nomzod belgilangan eng kam ovozlarni
to'plamasa, garov g'azna mulkiga o'tadi. Bundan tashqari, nomzod va uni ko‘rsatgan
partiya davlat g‘aznasiga saylovni o‘tkazish bilan bog‘liq davlat xarajatlarining
o‘rnini qoplash tarzida katta miqdorda mablag‘ kiritishi shart. Vakillar palatasi 511
a'zodan iborat. Unga saylovlar 130 ta saylov okrugida boʻlib oʻtadi. Har bir saylov
okrugi saylovchilar soniga qarab uchdan besh deputatgacha saylanadi. Kengashlar
palatasi 252 deputatdan iborat: ulardan 152 nafari prefekturalar tomonidan
saylanadi, bu holda ular saylov okrugi hisoblanadi; qolgan 100 nafar deputat esa
umummilliy saylov okrugi sifatida qaraladigan butun mamlakatdan saylanadi.
Ovozlar soni bo‘yicha birinchi o‘rinni egallagan nomzodlar, agar bu raqam
belgilangan minimaldan kam bo‘lmasa, saylangan hisoblanadi. 90-yillarda uning
jahon yalpi mahsulotidagi ulushi 14% (AQSh - 22%) va Iqtisodiy hamkorlik va
taraqqiyot tashkilotiga (OECD) kiruvchi boshqa barcha mamlakatlar - 31% 1994 yil
holatiga ko'ra, Yaponiya yalpi ichki mahsuloti - 4 , 6 trillion. am. Qo'g'irchoq.
90-yillarning boshlariga kelib Yaponiya AQSH va mamlakatga qaraganda ancha
rivojlangan ishlab chiqarish va texnik bazaga ega edi G'arbiy Yevropa, bu unga
eng yangi texnologiyalarni ishlab chiqishda ma'lum afzalliklarni berdi. 1998 yilda
ishlab chiqarishning o'sish sur'ati 4,1% (AQShda - 2,2%). Yaponiya AQShdan keyin
dunyodagi uchinchi yirik savdo davlatidir. Yaponiya iqtisodiyotining rivojlanishi
28
tashqi savdo almashinuvisiz mumkin emas. 1993-yilda Yaponiya eksporti 360,9
milliard dollarni, importi esa 240,6 milliard dollarni tashkil etdi.
Yaponiyaning “iqtisodiy mo‘jizasi” – feodalizm qoldiqlari bilan mag‘lub bo‘lgan
mamlakatning tez sur’atlar bilan jahon xo‘jaligida yetakchi o‘ringa chiqishining
sababi nimada? Dastlab puxta o'ylangan milliy strategiyani ishlab chiqish katta rol
o'ynadi. iqtisodiy rivojlanish mahalliy sharoitlarni hisobga olgan holda. Avvalo,
xalqning tarixiy-madaniy rivojlanishining o'ziga xos xususiyatlarini e'tiborsiz
qoldirib bo'lmaydi. Yaponiyaning Sharq va Gʻarb sivilizatsiyasi markazlaridan
nisbiy yakkalanib qolishi yaponlarning xorijiy, yanada ilgʻor madaniyatlarning turli
jihatlarini
oʻzlashtirib
olishga,
soʻngra
ularni
anʼanaviy
qadriyatlariga
moslashtirishga harakat qilishiga olib keldi. Faol orbitada iqtisodiy faoliyat deyarli
butun kattalar aholi ishtirok etdi. Ikkinchi jahon urushidan keyin yapon hukmdorlari
AQSHning rivojlanish modelidan, birinchi navbatda, Yaponiyaning iqtisodiy
qudratini oshirishga xizmat qiladigan jihatlardan foydalanish vazifasini qoʻydilar.
Qo'shma Shtatlar Yaponiyaga eng yangi texnika va texnologiyalarni taqdim etdi.
Amerika yordami Yaponiyaga ulkan moddiy va moliyaviy resurslarni, eng muhimi,
ilmiy tadqiqotlar va yangi texnologiyalarni yaratish uchun zarur bo'lgan vaqtni tejab
qoldi. Bundan tashqari, ular yaponlarga moslashgan an'anaviy madaniyat... Ko'p
asrlar davomida Yaponiya jamiyatida boylik inson qadr-qimmati mezoniga
aylanmadi, uning o'rnini vijdonli mehnat va bilim kabi qadriyatlar egalladi, bir guruh
odamlarning umumiy vazifalari har doim har birining shaxsiy manfaatlaridan
muhimroqdir. odam. Keyingi davrda mamlakat oldiga iqtisodiyotni rivojlantirish va
tovarlarning raqobatbardoshligini oshirish asosida milliy daromadni keskin oshirish
vazifasi qo‘yildi. Ishlab chiqarishni kengaytirish uchun barqaror va malakali ishchi
kuchi zarur. Aynan shu asosda malakali ishchilarni "umr davomida ishga olish" va
"o'sish" tamoyillari paydo bo'ldi. ish haqi ish stajining ko'payishi bilan bir qatorda,
bu Yaponiyaning "iqtisodiy mo''jizasi" ning ijtimoiy asosiga aylandi. Tejamkorlik
yapon turmush tarzining an'anaviy xususiyatidir. Birinchi imkoniyatda ular buni