YOZEF GAYDN IJODI. (1732-1809)
Reja:
1. Y.Gaydn ijodining birinchi davri, tarjimayi holi.
2. Y.Gaydn ijodiy davrining ikkinchi bosqichi.
3. Y.Gaydn ijodining uchinchi davri, so’nggi yillari.
4. Y.Gaydn ijodidagi asosiy janrlar.
Ijodining birinchi davri(1751-1761): Frans Yozef Gaydn tom ma’noda
simfoniya va kvartet janrining otasi, klassik cholg’u musiqasining buyuk asoschisi,
zamonaviy orkestrning birinchi tashkilotchisi deb hisoblanadi.
Frans Yozef Gaydn 1732-yil 31-martda Quyi Avstriyaning Vengriya bilan
chegaradosh bo’lgan Rorau qishlog’ida tug’ildi. Gaydning ajdodlari avstro-nemis
hunarmand-dehqonlaridan bo’lishgan. Kompozitorning otasi Matias kareta( faytun
arava) ustasi bo’lgan. Kompozitorning onasi- qizlik ismi Anna Mariya Koller--oshpaz
bo’lib xizmat qilgan.
Otasining musiqiy qobiliyati va musiqaga bo’lgan muxabbati farzandlariga meros
bo’lib qoldi. Kichkina Yozef 5 yoshligidayoq musiqachi san’atkorlar diqqatini o’ziga
jalb qildi. U ajoyib eshitish, eslab qolish, ritmni sezish qobiliyatiga ega edi. Maktab
o’qituvchisi va cherkov regenti Frank Gaydnning musiqiy iqtidoriga e’tibor qildi. U
bolani o’zi yashaydigan Gaynburg shahriga olib ketdi. U erda Gaydn cherkov xorida
qo’shiq aytishni, nota savodi, shuningdek skripka va klavesinda chalishni o’rgana
boshladi.
Uch yildan so’ng Vena shahrida Avliyo Stefan kafedral cherkovi qoshidagi xor
kapellasiga kirdi. Bu erga uni Venalik kompozitor va kapelmeyster Georg Royter
taklif qildi. U o’zining cherkov xoriga o’g’il bolalarni izlardi. Bu esa Gaydn hayotida
muhim voqea bo’ldi. Sababi, musiqiy ma’lumotga ega bo’lish uchun uni bundan
boshqa imkoniyati yo’q edi.
Xorda kuylash Gaydn uchun yagona va juda yaxshi maktab bo’ldi. Bolaning
qobiliyati tez rivojlanib, unga yakka kuylash uchun murakkab partiyalarni topshira
boshlashdi.Cherkov xori shahar tantanalarida, to’ylarda, dafn marosimlarida
qatnashardi. Xor saroy qabullarida qatnashish uchun ham taklif qilinar edi.
Cherkovning o’zidagi chiqishlar, repetitsiyalarga ko’p vaqt ketardi. Bu yosh, go’dak
qo’shiqchilar uchun og’ir ish edi. Royter Gaydnning birinchi kompozitorlik
tajribalariga kem e’tibor qilgan. U Gaydnga to’qqiz yil davomida kompozitsiyadan
atigi ikki marta dars berdi, xolos. Bo’lajak kompozitorning xaqiqiy o’qituvchisi
bo’lmagan . Hayotning o’zi uning uchun maktab bo’di.
Gaydnning ovozi xasta bo’lib, xorda ashula ayta olmaganida uni betakalluf tarzda
bo’shatib yuborishdi. O’smir bola uchun muhtojlikka to’la, musibatli kunlar, eng
asosiysi--tinimsiz va matonatli mehnat damlari boshlandi. Gaydn ashula va musiqadan
dars bera boshladi, bayram kechalarida gohida esa odam gavjum ko’chalarda skripka
chalardi. Buyurtma asosida u o’zining ilk bir nechta asarlarini yozdi.Ammo bularning
hammasi tasodifan topiladigan mablag’lar edi. Kompozitor bo’lish uchun ko’p va
matonatli mehnat zarurligini Gaydn tushunar edi. Gaydn ko’p shug’ullanar edi:
klavikord va skripka chalar, turli kompozitorlar ijodini o’rganar, asarlar yozardi. Filipp
Emanuel Baxning kuylari ifodaviyligi va ritmning erkinligi bilan ajralib tupuvchi
klavir sonatalari unda taassurot qoldirdi. Keyinchalik F.E.Bax asarlarining ta’siri ilk
asarlarida namoyon bo’ldi. Gaydn nazariy asarlarni, xususan, I. Mattezon va I. Fuks
kitoblarini o’rgana boshladi. Venalik qiziqchi Kurs bilan hamkorlik uning uchun
foydali bo’ldi. Kurs o’sha vaqtda Venada qobiliyatli aktyor va qator hajviy asarlar
muallifi sifatida mashhur edi. Kurs Gaydn bilan tanishgan zahoti, uning iqtidoriga
yuqori baho berib, unga o’zi librettosini yozgan “ Asmodey yoki yangi maymoq jin”
komik operasi ( zingshpil)ga musiqa bastalashni taklif qildi. Gaydnning bu asarga
yozgan musiqasi, afsuski, bizgacha etib kelmadi. Gaydn mustaqil kompozitorlik
faoliyatini boshlashdan oldingi o’smirlik ijodining so’nggi bosqichi italiyalik
kompozitor va kapelmeyster, Neapol maktabi vakili Nikkolo Porpora bilan
mashg’ulotlari bo’ldi. Gaydn unga jo’rnavoz sifatida ishga kirdi. Biroq bir vaqtning
o’zida xizmatkor vazifasini ham bajarar edi. Porpora bilan muloqot natijasida Gaydn
kontrapunkt san’ati va generalbas ( garmoniya) bo’yicha o’z bilimlarini tartibga
keltirdi. Gaydn hayoti va ijodida burilish kutilmoqda edi. Uning moddiy ahvoli asta-
sekin yaxshilanib, hayotdagi o’rni mustahkamlanib borardi. Shu bilan birga, uning
beqiyos ijodiy iqtidori o’zining dastlabki hosilini bera boshladi. Taxminan 1750-yilda
Gaydn kichik messasi ( fa major)ni yozdi, bu asarda u nafaqat mazkur janrning
zamonaviy uslublarini o’ziga xos tarzda ko’rsatdi, balki, “ quvnoq” cherkov
musiqasini yarata olish imkoniyatlarini ham yaqqol namoyon qildi. Kompozitorning
1755-yilda yaratgan birinchi torli kvarteti muhim ahamiyat kasb etdi.
Musiqa shinavandasi pomehik Karl Furnberg bilan tanishuv Gaydn uchun ijobiy
turtki bo’ldi. Furnberg tomonidan ko’rsatilgan g’amho’rlik va moddiy yordamdan
rag’batlangan Gaydn avval qator torli triolari, keyin esa o’zining birinchi torli
kvartetini ham yozdi. Shundan so’ng tez orada 20 yaqin boshqa asarlarini yaratdi.
1756-yilda Gaydn do major kontsertini yozdi. Gaydnning metsenati uning moddiy
holatining mustahkamlanishi uchun g’amho’rlik qildi. U kompozitorni Chexiyalik
oqsuyak va musiqa shinavandasi graf Yozef Frans Morsingga tavsiya qildi. Qishni
Morsing Venada o’tkazardi. Yozda esa Chexiyadagi o’zining Lukavets nomli erida
yashardi. Bu erda uning 12 ta sozandadan iborat orkestr kapellasi bor edi. Kompozitor
va kapelmeyster sifatida Morsing xizmatiga kirgan Gaydn turar joy, oziq- ovqat va
maosh bilan ta’minlangandi.
Bu xizmat qisqa vaqt (1759-1761) davom etdi. Shunday bo’lsada, bu Gaydnning
kompozitsiya bo’yicha keyingi ijodi uchun yordam berdi. 1759-yilda Gaydn o’zining
birinchi simfoniyasini yozadi. Undan keyingi yillarda boshqa 4 ta simfoniyalarini
yaratdi.
Torli kvartet sohasida ham simfoniya sohasida ham, Gaydn yangi musiqa
davrining janrlarini aniqlashi va qaror toptirishi lozim edi: kvartetlar yozib,
simfoniyalar yaratib, u o’zini dadil va qat’iyatli novator sifatida namoyon qildi.
2--:
Ijodining ikkinchi davri (1761- 1791).1761-yilda Gaydn yangi, yanada
qudratliroq san’at homiysi juda boy va obro’li venger magnati -- knyaz Ravel Anton
Estergazidan taklif oldi. Morsingning qasrida gaydnga e’tibor qilgan Estergazi uning
qobiliyatiga ijobiy baho berdi. Venadan uncha uzoq bo’lmagan Eyzenshtadt nomli
venger shaharchasida, “ Estergaz” bog’ saroyida Gaydn, 30 yil davomida
kapelmeyster ( dirijyor) lavozimida xizmat qildi.
Kapelmeyster vazifasiga orkestr va qo’shiqchilarga rahbarlik qilish kirardi.
Gaydn, shuningdek, knyaz talabi bo’yicha simfoniyalar, operalar, kvartetlar va boshqa
asarlar yozishi kerak edi. Ko’p hollarda injiq knyaz yangi asarni keyingi asarni
tugatishni buyurardi. 1761-yilda Gaydn, 3 ta: “ Tong”, “ Choshgoh”, “ Oqshom”
simfoniyalarini yozdi. Ularda Gaydnga xos bo’lgan belgilar--musiqaning xalqchil
asosi, mavzudagi dinamik ziddiyatlar ko’rinadi.
Kapellaga rahbarlik qilib, kompozitor o’zi yaratgan asarlarning jonli ijrosini
tinglab ko’rish imkoniyatiga ega edi. Bu kerakli darajada yaxshi chiqmagan joylarni
tuzatish va muvaffaqiyatli onlarni eslab qolishga yordam berardi.
Knyaz Estergazi xizmatidagi vaqtda Gaydn o’zining ko’plab operalari, kvartetlar
va simfoniyalarni yozdi. Hammasi bo’lib Gaydn 104 ta simfoniya yaratdi.
Agar Gaydn ilk ijodi davridagi musiqasi shodlik va quvnoqligi bilan ajralib tursa,
70-yillarda esa u ma’yus, fojeaviylik kayfiyati bilan yo’g’rilgan asarlar yozdi.
Otasining o’limidan so’ng mulk egasi bo’lib qolgan yosh knyaz Nikolay Estergazining
o’rinsiz e’tirozlari va bergan ozorlari, shuningdek, uning badiiy intilishlarini
tushunmaydigan madaniyatsiz ayolga uylanishi kompozitorning ruhiy ezilishiga sabab
bo’ldi. Shu davrda Gaydn “Motam simfoniyasi”, “ Xayrlashuv simfoniyalarini” yozdi.
1772-yilda yozilgan “Xayrlashuv simfoniyasi” kompozitor ijodida alohida o’rin
tutadi. Gaydnning ilk ko’ngilochar simfoniyalaridan farqli o’laroq, bu simfoniyada
Betxoven musiqasining ba’zi sahifalariga yaqin bo’lgan ta’sirchan va dramatik
obrazlar mavjud. Simfoniya an’anaviy 4 qism o’rniga 5 qismdan iborat. Simfoniya
shamchiroqlar yoqib ijro etiladi. So’nggi qism ijrosida sozandalar navbat bilan
shamchiroqlarni o’chirib, cholg’ularini olib chiqib ketishadi. Simfoniyani ikki
skripkachi yakunlaydi. “ Xayrlashuv simfoniyasi” xaqida ham rivoyat yaratilgan.
Knyaz Estergazi o’z kapellasi sozandalariga uzoq vaqt ta’til bermagan. Sozandalar
yordam so’rab, Gaydnga murojaat qilishadi. Gaydn esa simfoniyaning final qismida
knyazga ishora sifatida ushbu uslubni qo’llaydi.
Gaydnning mahorati yillar davomida takomillashib boradi. Uning musiqasi
Estergazi huzuriga keluvchi ko’p sonli mehmonlarni zavqlantirardi. Kompozitorning
nomi o’z vatanidan tashqarida--Angliya, Frantsiya, Rossiyada mashhur bo’lib ketdi.
1786-yilda Parijda Gossek rahbarligida ijro etilgan 6 ta simfoniya “ Parij” nomini oldi.
1788- yilda torli orkestr va bolalar cholg’u asboblari ( kichkina, nay, surnay va
hokazo) uchun “ Bolalar simfoniyasi” yaratildi.
XVIII asrning 80-yillarida Gaydn Motsart bilan yaqindan tanishdi. Buyuk
kompozitor Gaydnning iqtidorini yuqori baholadi. Motsart vafotidan keyin yaratilgan
o’zining so’nggi asarlarida Gaydn Motsartning simfoniya ijodiga mansub ba’zi
tamoyillarni tatbiq etdi.
3--:
Ijodining uchinchi davri(1791 -1801).1791-yilda skripkachi va antreprenyor
Petr Solomon taklifga binoan Gaydn Londonga keldi. Bu erda u qator kontsertlarga
dirijyorlik qilishi, opera va 6 ta simfoni yozishi kerak edi. Shu vaqtda keksa knyaz’
Estergazi vafot etadi. Uning musiqani uncha xushlamaydigan merosxo’ri kapellani
tarqatib yuboradi. Biroq mashhur bo’lib ketgan kompozitor uning kapelmeysteri
sifatida xizmat qilishi unga yoqardi. Shu narsa Estergazini “ uning xizmatkori”
bo’lgan Gaydn boshqa ishga o’tib ketmasligi uchun nafaqa belgilashga majbur bo’ldi.
Gaydn baxtli edi. Nihoyat u erkin va mustaqil Anliyaga kontsertlar bilan borish
taklifiga u rozilik berdi. O’zining mustaqilligiga qaramasdan, Gaydn xizmatni tashlab
ketolmasdi. O’sha vaqtlar musiqachi faqat saroy kapellarida ishlashi yoki cherkov
xoriga rahbarlik qilishi mumkin edi. Gaydngacha hech bir kompozitor mustaqil hayot
kechirishga botina olmagan . Gaydn ham doimiy ishini tashlab ketmaslikka qaror qildi.
Anliyadagi hayot Gaydn uchun g’ayrioddiy tarzda kechdi. O’z asarlariga
dirijyorlik qilib o’tkazgan kontsertlari misli ko’rilmagan muvaffaqiyat qozondi. Bu
uning musiqasini ommaviy tarzda ochiq tan olinishi edi.“ Oksford” shahri universiteti
uni o’zining faxriy a’zoligiga qabul qildi, shu munosabat bilan Gaydn o’zining oldin
yaratgan sol major--”Oksford”( 1788) simfoniyasini ijro etdi. Anliya poytaxtida u
o’zining 6 ta yangi simfoniyalari ( “ London simfoniyalari” ning birinchi turkumi) ga
dirijyorlik qildi va “ Orfey va Evridika” operasini yozdi. Londonda Gaydn 40-50 nafar
musiqachilardan tashkil topgan katta orkestrni boshqardi. Bularning xammasi
kompozitorning asarlari ko’lamini yanada kengaytirish va ularning mazmuni
chuqurlashtirishga bo’lgan intilishlariga mos kelardi. Londondan qaytishda Gaydn
Bonn shahriga tushdib bu erda u birinchi marta yosh Betxoven bilan uchrashdi. Bu
uchrashuvdan keyin Betxoven Gaydndan dars olish maqsadida Venaga ko’chib
o’tishga qaror qiladi. Ammo Gaydn mashg’ulotlari yosh Betxovenni qoniqtirmadi.
Gaydn ikkin marta Londonga borishga tayyorgarlik ko’rardi va o’quvchisiga etarli
darajada e’tibor qilolmadi.
1794-yilda Gaydn ikkinchi marta Londonga keldi. Bu yillarda kompozitor yana 6
ta simfoniya yozdi. 12 ta simfoniyadan tashkil topgan turkum “ London simfoniyalari”
deb nomlandi. “ London simfoniyalari” Gaydn simfonik yo’lining yakuni hisoblanadi.
4--:
Kompozitor ijodidagi asosiy janrlar. Ijodining so’nggi yillari. Gaydn juda
bandligiga qaramasdan, yangi musiqa asarlarni tiklashga ulgurardi. Yosh jihatdan
kattaroq bo’lgan zamondoshi Gendelning oratoriyalari Gaydnda juda chuqur taassurot
qoldirdi. Gendel musiqasini ta’siri shunchalik kuchli bo’ldiki, Venaga qaytgan Gaydn
-- “ Dunyoning yaratilishi” va “ Yil fasllari” nomli oratoriyalarini yozdi. Gaydn
Gendelga taqlid qilish yo’lidan bormadi. Uning oratoriyalari o’zgacha muammolarni
qamrab oladi: Gendelning Injil qahramonlari o’rniga bu asarlardan inson baxti va
hayot go’zalligi tabiatning yorqin manzaralarida ifodalanadi. Gaydn oratoriyalarining
musiqasi kelajakka ishonch va xushchaqchaqlik bilan yo’g’rilgan. “ Dunyoning
yaratilishi “ ning syujeti sodda. Oratoriyaning dastlabki ikki qismida dunyoning
yaratilishi tangri huzurida hikoya qilinadi. 3 chi va oxirgi qismlarida Odam Ato va
Momo Havoning gunoh qilgunlariga qadar bo’lgan jannatdagi hayoti bayon etilgan.
Bu oratoriya kompozitor hayotligi davrida zo’r muvaffaqiyat qozondi va uning
shuhratini yanada oshirdi. 1812-yilda oratoriya Peterburgda Filarmoniya jamiyati
kontsertida ijro etildi.
“ Yil fasllari” oratoriyasini “ Dunyoning yaratilishi” dan ham ahamiyatliroq asar
deb tan olish kerak. “ Yil fasllari” oratoriyasi matni “ Dunyoning yaratilishi” matni
kabi Van Sviten tomonidan yozilgan .Gaydn oratoriyalar ichida ikkinchisi nafaqat
mazmuni, balki shakli jihatidan ham turfa xil bo’lib, unda chuqur insoniylik g’oyalari
ilgari surilgan. Mehnatni, tabiatga bo’lgan muhabbatni, qishloq hayoti va sodda qalb
go’zalliklarini sharaflovchi ushbu asar Gaydnning falsafasi, tabiat manzaralari va
patriarxal qishloq aqidalarining bir butun qomusidir. Buning ustiga uning mazmuni
Gaydnga yaxlitlikning juda bejirim va tugal, barkamol musiqiy g’oyasini yaratish
imkoniyatini berdi.
” Yil fasllari”ning ulkan partiturasini yaratish keksayib qolgan Gaydn uchun oson
kechmadi, u ish jarayonida ko’p hayajonlandi va tunlarni uyqusiz o’tkazdi. Ish oxiriga
kelib, uni bosh og’ri va ta’qib qiluvchi musiqiy tassavvurlar qiynardi.
“ London simfoniyalari” va oratoriyalar Gaydn ijodining cho’qqisi bo’ldi.
Oratoriyalardan keyin u deyarli hech narsa yozmadi. Hayot o’ta zo’riqishlarda kechdi.
U quvvatsizlanib qoldi. So’nggi yillarni kompozitor Vena yaqinidagi kichkina
xonadonda o’tkazdi. Kompozitorning osoyishta va tanho uyiga ziyorat qilish uchun
uning muxlislari kelib turishardi. Suhbatlar o’tmish mavzularida kechgani bois Gaydn,
ayniqsa, o’zining qiyin, og’ir mehnatda o’tgan, lekin dadil, matonatli izlanishlarga boy
yoshligini eslashni yoqtirardi.
Gaydn 1908-yil 31-mayda vafot etdi va Venada dafn etildi. Keyinchalik uning
hoki hayotining ko’p qismini o’tkazgan Eyzenshtadtga olib o’tildi.