Yozuv sifatini shakllantirish. Yozuv qurollari va ulardan foydalanish

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

445,2 KB


 
 
 
 
 
 
Yozuv sifatini shakllantirish. Yozuv qurollari va ulardan foydalanish 
 
 
Reja: 
1 . Harflarning shaklini to'g'ri yozish ga o'rgatish. 
2. Harf elementlarini va yozuv jarayonini tahlil qilish. 
3. Kichik harflar elementi. 
4. Bosh harflar elementi 
  5.Boshlang’ich sinflar uchun foydalaniladigan yozuv qurollari. 
  6. Daftardan to'g'ri foydalanish. 
7. Sinf doskasi va undan foydalanish 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Yozuv sifatini shakllantirish. Yozuv qurollari va ulardan foydalanish Reja: 1 . Harflarning shaklini to'g'ri yozish ga o'rgatish. 2. Harf elementlarini va yozuv jarayonini tahlil qilish. 3. Kichik harflar elementi. 4. Bosh harflar elementi 5.Boshlang’ich sinflar uchun foydalaniladigan yozuv qurollari. 6. Daftardan to'g'ri foydalanish. 7. Sinf doskasi va undan foydalanish  
 
 
Har bir harf uchun xarakterli bo'lgan asosiy va yordamchi ulash elementlarini bir 
-biridan farqlash;harflarning bir - biriga nisbatini to'g'ri aniqlash; har bir harfning 
yozilish qoiudalaiga(qayerdan boshlash, qayerda burish, tugunchaklarni boglash va 
x.)amal qilish; to'g'ri va no'to'g'ri yozilgan harflarning arqini ajratish. va ulardagi 
hatolarni tuzatish. 
O’qituvchi doskada shunday elementlar ishtirok etgan kichik i, sh, n harflarini 
yozib ko'rsatadi. O'quvchilar esa daftarlarida har bir harfni bir qatordan yozib mashq 
qiladilar. O'qituvchi sinfhi aylanib chiqib o'quvchilarning yozuvlarini kuzatib boradi 
va o'quvchilarning yozuvlarini qanday xatolarga yo'l qo'yganlarini hisobga oladi. 
Shundan so'ng o'qituvchi bir necha o'quvchi yo'l qo'ygan tipik xatolarni doskada 
yozib ko'rsatadi va bolalardan uning asosiy kamchiligi nimada ekanligini so'raydi.. 
O'quvchilar o'z xato va kamchiliklarini faqat doskada emas o'z daftarlarida 
yozishlari muhimdir. Ba'zi bir o'quvchilar o'z xatolarini sezmaydilar, shuning uchun 
oquvchilarga o'zaro bir birlarini daftarlarini tekshirtirish ham yaxshi natija beradi. 
Ayrim o'quvchilarga esa o'qituvchining o'zi daftarga yozib ko'rsatishi lozim. 
Bunday o'quvchilar o'qituvchining qo'l harakatiga qarab turib o'z xatolarini 
tuzatishlari mumkin. Ba'zi hollarda o'qituvchi harflarning shakli haqidagi tasavvurni 
kengaytirish uchun ruchkani havoda mashq qildirib ko'rsatishi ham mumkin. 
O'qituvchilar chap qo'llarini parta ustiga qo'yib, o'ng qo'llari bilan ruchkani 
yuqorigako'targan holda, o'qituvchining doskadagi harakatini havoda bajaradilar. 
bo'lmasligi lozim. Bunday bo'rni ushlash qulay bo'lib, yozishga osonlik 
tug'diradi. Qo'lni toza tutish maqsadida bo'rning yarmigacha qog'oz o'raladi. 
Bo'rni bosh, o'rta hamda ko'rsatkich barmoq bilan ushlanadi va yozish vaqtida 
ko'rsatkich barmoq bilan bosib turiladi. Doskada harf va uning elementlarini yozib 
ko'rsatishdan oldin bo'rning uchini tekislab, yozishga moslab olish zarur. 
Husnixat mashqulotlarida kichik va yumaloq shakldagi bo'rlardan foydalanishga 
ruxsat etilmaydi, chunki u tegishli chiziqlarni bermaydi va har xil qalinlikda yozadi. 
Bo'rni to'g'ri ushlash qoidalariga amal qilishga o'rgatib borish lozim. Ayrim 
o'quvchilar bo'rni besh barmoq bilan ushlab noto'g'ri yozadilar. Bunday 
o'quvchilarning qo'lidan ushlab, mashq qildirish zarur. 
Har bir harf uchun xarakterli bo'lgan asosiy va yordamchi ulash elementlarini bir -biridan farqlash;harflarning bir - biriga nisbatini to'g'ri aniqlash; har bir harfning yozilish qoiudalaiga(qayerdan boshlash, qayerda burish, tugunchaklarni boglash va x.)amal qilish; to'g'ri va no'to'g'ri yozilgan harflarning arqini ajratish. va ulardagi hatolarni tuzatish. O’qituvchi doskada shunday elementlar ishtirok etgan kichik i, sh, n harflarini yozib ko'rsatadi. O'quvchilar esa daftarlarida har bir harfni bir qatordan yozib mashq qiladilar. O'qituvchi sinfhi aylanib chiqib o'quvchilarning yozuvlarini kuzatib boradi va o'quvchilarning yozuvlarini qanday xatolarga yo'l qo'yganlarini hisobga oladi. Shundan so'ng o'qituvchi bir necha o'quvchi yo'l qo'ygan tipik xatolarni doskada yozib ko'rsatadi va bolalardan uning asosiy kamchiligi nimada ekanligini so'raydi.. O'quvchilar o'z xato va kamchiliklarini faqat doskada emas o'z daftarlarida yozishlari muhimdir. Ba'zi bir o'quvchilar o'z xatolarini sezmaydilar, shuning uchun oquvchilarga o'zaro bir birlarini daftarlarini tekshirtirish ham yaxshi natija beradi. Ayrim o'quvchilarga esa o'qituvchining o'zi daftarga yozib ko'rsatishi lozim. Bunday o'quvchilar o'qituvchining qo'l harakatiga qarab turib o'z xatolarini tuzatishlari mumkin. Ba'zi hollarda o'qituvchi harflarning shakli haqidagi tasavvurni kengaytirish uchun ruchkani havoda mashq qildirib ko'rsatishi ham mumkin. O'qituvchilar chap qo'llarini parta ustiga qo'yib, o'ng qo'llari bilan ruchkani yuqorigako'targan holda, o'qituvchining doskadagi harakatini havoda bajaradilar. bo'lmasligi lozim. Bunday bo'rni ushlash qulay bo'lib, yozishga osonlik tug'diradi. Qo'lni toza tutish maqsadida bo'rning yarmigacha qog'oz o'raladi. Bo'rni bosh, o'rta hamda ko'rsatkich barmoq bilan ushlanadi va yozish vaqtida ko'rsatkich barmoq bilan bosib turiladi. Doskada harf va uning elementlarini yozib ko'rsatishdan oldin bo'rning uchini tekislab, yozishga moslab olish zarur. Husnixat mashqulotlarida kichik va yumaloq shakldagi bo'rlardan foydalanishga ruxsat etilmaydi, chunki u tegishli chiziqlarni bermaydi va har xil qalinlikda yozadi. Bo'rni to'g'ri ushlash qoidalariga amal qilishga o'rgatib borish lozim. Ayrim o'quvchilar bo'rni besh barmoq bilan ushlab noto'g'ri yozadilar. Bunday o'quvchilarning qo'lidan ushlab, mashq qildirish zarur.  
 
O'quvchilar yozuvchining sifati ko'p jihatdan yuqorida ko'rsatib o'tilgan 
omillarga bog'liqdir. 
Yozuv sifatini shakllantirish. 
Ayrim o'quvchilarning yozuvlari toza, aniq va chiroyli bo'lib, bunday yozuv 
kishiga quvonch bag'ishlaydi, ammo ba'zi o'quvchilarning yozuvlarida esa xarflar 
qing'ir-qiyshiq va xunuk bo'lib o'qishga qiyinchilik tug'diradi. 
Shuning uchun husnixat va ona tili darslarida yozuv sifatini shakllantirish uchun 
turli imkoniyatlardan foydalanish lozim. 
Yozuvning sifatini shakllantirish deganda, biz uning aniq va toza, bir xil 
qiyalikda va balandlikda bo'lishini, bir tekis silliq yozilishini tushunamiz. 
O'quvchilarda bu sifatlarni shakllantirish uchun har bir o'qituvchini quyidagi 
ko'rsatmalarga amal qilishi lozim: 
Yozuvga  o'rgatishning birinchi kunidan boshlab harflarning shakllarini 
takomillashtirib borish. 
Harf elementlari va harflarni to'g'ri bog'lab yozishga o'rgatish. 
Yozuvning bir tomonga qiya qilib yozish qoidalarini takrorlash va 
takomillashtirish. 
Har bir qatordagi harflarning bir xil balandlikda bo'lishiga erishish. 
Harf elementlari, harflar va so'zlar orasidagi masofalarni bir hilda saqlash. 
Butun  sinfdagi  o'quvchilarning  bir xil  tezlikda  ravon  qilib yozishlariga 
erishish. 
Yozuvning bir maromda  chiroyli va ravon bo'lish yo'llarini topish. 
Harflarning shaklini to'g'ri yozishga o'rgatish. 
Harflarning shakli ustida ishlash husnixatga o'rgatishning asosiy shartidir. 
Chunki har bir harfning aniqlanishi yozuvning aniq va ravon bo'lishiga bog'liq. 
Birinchi sifning oxiriga borib, hamma o'quvchilar harflarning shakli haqida 
tasavurga ega bo'lishlariga qaramay, ayrim harf yoki elementlarning shaklini unutib 
qo'yadilar. Ayniqsa, 3-4 sinflarda alohida husnixat darslari bo'lmasligi sababli ko'p 
harflarning shaklini buzib yozadilar bir harfni ikkinchisi bilan almashtirib 
yuboradilar. 
Shuning uchun har bir boshlang'ich sinf o'qituvchisi doimo harflarning shaklini 
tuzatish ustida ish olib borishi lozim. 
O'quvchilar yozuvchining sifati ko'p jihatdan yuqorida ko'rsatib o'tilgan omillarga bog'liqdir. Yozuv sifatini shakllantirish. Ayrim o'quvchilarning yozuvlari toza, aniq va chiroyli bo'lib, bunday yozuv kishiga quvonch bag'ishlaydi, ammo ba'zi o'quvchilarning yozuvlarida esa xarflar qing'ir-qiyshiq va xunuk bo'lib o'qishga qiyinchilik tug'diradi. Shuning uchun husnixat va ona tili darslarida yozuv sifatini shakllantirish uchun turli imkoniyatlardan foydalanish lozim. Yozuvning sifatini shakllantirish deganda, biz uning aniq va toza, bir xil qiyalikda va balandlikda bo'lishini, bir tekis silliq yozilishini tushunamiz. O'quvchilarda bu sifatlarni shakllantirish uchun har bir o'qituvchini quyidagi ko'rsatmalarga amal qilishi lozim: Yozuvga o'rgatishning birinchi kunidan boshlab harflarning shakllarini takomillashtirib borish. Harf elementlari va harflarni to'g'ri bog'lab yozishga o'rgatish. Yozuvning bir tomonga qiya qilib yozish qoidalarini takrorlash va takomillashtirish. Har bir qatordagi harflarning bir xil balandlikda bo'lishiga erishish. Harf elementlari, harflar va so'zlar orasidagi masofalarni bir hilda saqlash. Butun sinfdagi o'quvchilarning bir xil tezlikda ravon qilib yozishlariga erishish. Yozuvning bir maromda chiroyli va ravon bo'lish yo'llarini topish. Harflarning shaklini to'g'ri yozishga o'rgatish. Harflarning shakli ustida ishlash husnixatga o'rgatishning asosiy shartidir. Chunki har bir harfning aniqlanishi yozuvning aniq va ravon bo'lishiga bog'liq. Birinchi sifning oxiriga borib, hamma o'quvchilar harflarning shakli haqida tasavurga ega bo'lishlariga qaramay, ayrim harf yoki elementlarning shaklini unutib qo'yadilar. Ayniqsa, 3-4 sinflarda alohida husnixat darslari bo'lmasligi sababli ko'p harflarning shaklini buzib yozadilar bir harfni ikkinchisi bilan almashtirib yuboradilar. Shuning uchun har bir boshlang'ich sinf o'qituvchisi doimo harflarning shaklini tuzatish ustida ish olib borishi lozim.  
 
Har bir harfning shaklini ongli ravishda egallash (ayniqsa 1 va 2 sinflarda) juda 
muhimdir. Bu davrda o'quvchilarda harflarni ko'rib, eslab qolish va chiroyli yozish 
qobiliyatlari tarqib topadi, harflarning shaklini ongli ravishda egallash uchun 
quyidagilar talab qilinadi: 
Namuna tarzida husnixat kitobida berilgan kichik sh harfining yozilish 
jarayonini eslatib o'tamiz. 
Kichik sh harfi uchta tagi ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementdan iborat 
bo'lib, har bir element bir xil qiyalikda yozilishi lozim. Bu yerdagi bog'lovchi 
elementlar ham asosiy elementga nisbatan bir oz qiyaroq bo'ladi. 
O'qituvchi doskada shunday elementlar ishtirok etgan kichik i, sh, n harflarini 
yozib ko'rsatadi. O'quvchilar esa daftarlarida har bir harfni bir qatorda yozib mashq 
qiladilar. O'qituvchi sinfni aylanib chiqib, o'quvchilarning yozuvlarini kuzatib boradi 
va o'quvchilarning qanday xatolarga yo'l qo'yganliklarini hisobga oladi. Shudan 
so'ng o'qituvchi bir necha o'quvchi yo'l qo'ygan tipik xatolarni doskaga yozib 
ko'rsatadi va bolalardan uning asosiy kamchiligi nimalar ekanligini so'raydi. 
O'quvchilar o'z xato va kamchiliklarini faqat doskada emas, o'z yozuvlarida ham 
sezishlari muhimdir. Ba'zi bir o'quvchilar o'z xatolarini sezmaydilar, shuning uchun 
o'quvchilarga o'zaro bir-birlarining daftarlarini tekshirtirish ham yaxshi natija beradi. 
Ayrim o'quvchilarga esa o'qituvchining o'zi daftarda yozib ko'rsatishi lozim. Bunday 
o'quvchilar o'qituvchining qo'l harakatiga qarab turib o'z xatolarini tuzatishlari 
mumkin. Ba'zi xollarda o'qituvchi harflarning shakli haqidagi tasawurni kengaytirish 
uchun ruchkani xavoda mashq qildirib ko'rsatishi ham mumkin. O'quvchilar chap 
qo'llarini parta ustiga qo'yib, o'ng qvllari bilan ruchkaniyuqoriga ko'targan holda, 
o'qituvchining doskadagi harakatini havoda bajaradilar. Yaxshi yozgan o'quvchilarni 
rag'batlantirib, ularning daftarlarini sinfda namoyish etib ko'rsatish lozim. Ammo 
xunuk yozgan ba'zi o'quvchilarni esa butun sinf oldida uyaltirmaslik xato va 
kamchiliklarini o'ziga mustaqil tushuntirish kerak. 
Birinchi sinfda alifbe davri tugagandan so'ng ham ayrim o'quvchilar ba'zi 
harflarning yozma shaklini unutib qo'yadilar. Shuning uchun husnixat darslarida 
ayrim kichik b, v, d, r, u, u, j, q, s, f, s, x kabi murakkab harflarni yozdirib mashq 
qildirish lozim. 
Harf elementlarini va yozuv jarayonini tahlil qilish. 
Har bir harfning shaklini ongli ravishda egallash (ayniqsa 1 va 2 sinflarda) juda muhimdir. Bu davrda o'quvchilarda harflarni ko'rib, eslab qolish va chiroyli yozish qobiliyatlari tarqib topadi, harflarning shaklini ongli ravishda egallash uchun quyidagilar talab qilinadi: Namuna tarzida husnixat kitobida berilgan kichik sh harfining yozilish jarayonini eslatib o'tamiz. Kichik sh harfi uchta tagi ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementdan iborat bo'lib, har bir element bir xil qiyalikda yozilishi lozim. Bu yerdagi bog'lovchi elementlar ham asosiy elementga nisbatan bir oz qiyaroq bo'ladi. O'qituvchi doskada shunday elementlar ishtirok etgan kichik i, sh, n harflarini yozib ko'rsatadi. O'quvchilar esa daftarlarida har bir harfni bir qatorda yozib mashq qiladilar. O'qituvchi sinfni aylanib chiqib, o'quvchilarning yozuvlarini kuzatib boradi va o'quvchilarning qanday xatolarga yo'l qo'yganliklarini hisobga oladi. Shudan so'ng o'qituvchi bir necha o'quvchi yo'l qo'ygan tipik xatolarni doskaga yozib ko'rsatadi va bolalardan uning asosiy kamchiligi nimalar ekanligini so'raydi. O'quvchilar o'z xato va kamchiliklarini faqat doskada emas, o'z yozuvlarida ham sezishlari muhimdir. Ba'zi bir o'quvchilar o'z xatolarini sezmaydilar, shuning uchun o'quvchilarga o'zaro bir-birlarining daftarlarini tekshirtirish ham yaxshi natija beradi. Ayrim o'quvchilarga esa o'qituvchining o'zi daftarda yozib ko'rsatishi lozim. Bunday o'quvchilar o'qituvchining qo'l harakatiga qarab turib o'z xatolarini tuzatishlari mumkin. Ba'zi xollarda o'qituvchi harflarning shakli haqidagi tasawurni kengaytirish uchun ruchkani xavoda mashq qildirib ko'rsatishi ham mumkin. O'quvchilar chap qo'llarini parta ustiga qo'yib, o'ng qvllari bilan ruchkaniyuqoriga ko'targan holda, o'qituvchining doskadagi harakatini havoda bajaradilar. Yaxshi yozgan o'quvchilarni rag'batlantirib, ularning daftarlarini sinfda namoyish etib ko'rsatish lozim. Ammo xunuk yozgan ba'zi o'quvchilarni esa butun sinf oldida uyaltirmaslik xato va kamchiliklarini o'ziga mustaqil tushuntirish kerak. Birinchi sinfda alifbe davri tugagandan so'ng ham ayrim o'quvchilar ba'zi harflarning yozma shaklini unutib qo'yadilar. Shuning uchun husnixat darslarida ayrim kichik b, v, d, r, u, u, j, q, s, f, s, x kabi murakkab harflarni yozdirib mashq qildirish lozim. Harf elementlarini va yozuv jarayonini tahlil qilish.  
 
Dastlab harf elementlarini tahlil qilishda alfavitdagi yozma shakldagi harf 
laming xususiyatlari hisobga olinar edi. Bu narsa alfavitdagi barcha kichik va bosh 
harflarni majburiy ravishda elementlarga ajratib yozishni talab etar edi. Endilikda 
esa bu qoida eskirib, o'rniga iloji boricha qo'l harakatini uzmasdan bog'lab yozish 
umumiy qoidaga aylandi. 
Harflarni bir butun shaklda qo'l harakatini uzmay yozishga o'tilgan taqdirda ham 
o'qitishning boshlang'ich davrlarida, bolalarga tushunarli bayon etish uchun, 
o'qituvchi bir harfning nechta elementdan tuzilganligini va ularning nomini yaxshi 
bilishi lozim. 
Kichik xarflar elementi 
Yuqorida ko'rsatib o'tilgan elementlardan o'qituvchi faqat harf laming shaklini 
tahlil qilib yozdirish vaqtida foydalanishi mumkin. Ammo harflarning elementlarini 
surunkali ravishda yozdirib mashq qildirish mumkin emas. 
Harflarni elementlarga bo'lib tahlil qilishda, dastlab asosiy elementlar yozilishi 
hamda bog'lovchi qo'shimcha elementlar ham eslatib o'tilishi lozim. Ko'pchilik 
harflarning asosiy elementlari esa, aksincha, pastdan yuqoriga qarab yurgizish uchun 
moslashtirilgan. Bunday elementlarni bog'lovchi chiziqlar nisbatan mumkin. 
Ammo yozuv mashqlarini bajarishda asosiy va yordamchi elementlar qo'l 
harakatini uzmasdan bog'lab yoziladi. 
Harf elementlarini bog'lab yozish vaqtida o'quvchilarga ruchkani yuqoridan 
pastka yurgizish zarurligini eslatib turish lozim. 
Harflarning asosiy elementlarini mashq qildirishni alifbedan keyingi davrda ham 
davom ettirish mumkin. 
Buning uchun o'qituvchi quyidagiga o'xshash mashqlarni o'tkazishi lozim: 
Harflar bilan yordamchi chiziqlarni yonma-yon mashq qildirish o'quvchilarga 
harflarning qiyaligini to'g'ri saqlab yozishga yordam beradi. 
Harf elementlarining o'xshashligiga, yozish jihatdan sodda va murakkabligiga 
qarab, alfavitdagi barcha harflarni gruppalarga ajratib yozishga o'rgatish maqsadga 
muvofiqdir. Harflarni bunday gruppalarga bo'lib yozdirishni genetik usul deb 
ataladi. Genetik usuldan foydalanish, asosan 2-sinfdan boshlab amalga oshiriladi. 
Bu usulda harflar bilan bir qatorda raqamlarni gruppalarga ajratib yozish tavsiya 
etiladi. 
Dastlab harf elementlarini tahlil qilishda alfavitdagi yozma shakldagi harf laming xususiyatlari hisobga olinar edi. Bu narsa alfavitdagi barcha kichik va bosh harflarni majburiy ravishda elementlarga ajratib yozishni talab etar edi. Endilikda esa bu qoida eskirib, o'rniga iloji boricha qo'l harakatini uzmasdan bog'lab yozish umumiy qoidaga aylandi. Harflarni bir butun shaklda qo'l harakatini uzmay yozishga o'tilgan taqdirda ham o'qitishning boshlang'ich davrlarida, bolalarga tushunarli bayon etish uchun, o'qituvchi bir harfning nechta elementdan tuzilganligini va ularning nomini yaxshi bilishi lozim. Kichik xarflar elementi Yuqorida ko'rsatib o'tilgan elementlardan o'qituvchi faqat harf laming shaklini tahlil qilib yozdirish vaqtida foydalanishi mumkin. Ammo harflarning elementlarini surunkali ravishda yozdirib mashq qildirish mumkin emas. Harflarni elementlarga bo'lib tahlil qilishda, dastlab asosiy elementlar yozilishi hamda bog'lovchi qo'shimcha elementlar ham eslatib o'tilishi lozim. Ko'pchilik harflarning asosiy elementlari esa, aksincha, pastdan yuqoriga qarab yurgizish uchun moslashtirilgan. Bunday elementlarni bog'lovchi chiziqlar nisbatan mumkin. Ammo yozuv mashqlarini bajarishda asosiy va yordamchi elementlar qo'l harakatini uzmasdan bog'lab yoziladi. Harf elementlarini bog'lab yozish vaqtida o'quvchilarga ruchkani yuqoridan pastka yurgizish zarurligini eslatib turish lozim. Harflarning asosiy elementlarini mashq qildirishni alifbedan keyingi davrda ham davom ettirish mumkin. Buning uchun o'qituvchi quyidagiga o'xshash mashqlarni o'tkazishi lozim: Harflar bilan yordamchi chiziqlarni yonma-yon mashq qildirish o'quvchilarga harflarning qiyaligini to'g'ri saqlab yozishga yordam beradi. Harf elementlarining o'xshashligiga, yozish jihatdan sodda va murakkabligiga qarab, alfavitdagi barcha harflarni gruppalarga ajratib yozishga o'rgatish maqsadga muvofiqdir. Harflarni bunday gruppalarga bo'lib yozdirishni genetik usul deb ataladi. Genetik usuldan foydalanish, asosan 2-sinfdan boshlab amalga oshiriladi. Bu usulda harflar bilan bir qatorda raqamlarni gruppalarga ajratib yozish tavsiya etiladi.  
 
Kichik harflar gruppasi: 
Birinchi gruppa: i, sh, p, t, r, u, g. 
  Ikkinchi gruppa: i, u, 1, m, s, n, g' 
 
Yozuv qurollaridan foydalanish metodikasi. O’qituvchi sinfda 
o’quvchilarning ish joyini to’gri tashkil etgandan so’ng ularga yozuv qurollari 
va daftardan qanday foydalanishni o’rgatishi lozim. Birinchi navbatda 
o’qituvchi o’z shogirdlari uchun sifatli yozuv qurollari tanlaydi, chunki 
yozuvning chiroyli bo’lishi ko’p jihatdan yozuv qurollariga bog’liqdir. Hozirgi 
zamonda yozuv qurollarining turi nihoyatda ko’p va ularning na hammasi 
talabga javob beradi. Ko’pgina yozuv qurollari ta’lim standartlari talablariga 
javob berolmaydi. Shuning uchun o’qituvchining o’zi talabalarni sifatli yozuv 
qurollari bilan ta’minlashi lozim. 
 
Daftar. Daftar asosiy yozuv quroli sifatida katta ahamiyatga egadir. U 
birinchi navbatda sifatli oq qog’ozdan, silliq va chiziqlari aniq ko’rinib 
turadigan bo’lishi kerak. 
 
Talabga muvofiq 1-sinf o’quvchilari uchun qiya chiziqlari orasidagi 
masofa 25 mm ga, kichik harflar yoziladigan satr chizig’i oralig’i 5 mm ga 
teng bolgan ikki chiziqli daftar tavsiya etiladi. Daftarning qiya chiziqlari 65ºga 
teng bo’lishi lozim (1-rasm): 
 
(1-rasm) 
 
Qiya chiziqlari siyrak bo’lgan ikki chiziqli daftarga yozdirib mashq  
qildirish orqali 1-sinf o’quvchilarini mayda harflar bilan tez yozishga tayyorlab 
boriladi. Bunday daftarda mashq qilish o’quvchilarga harflarning eni va ular 
orasidagi masofani ko’z bilan chamalashga hamda harflarning qiyaligiga rioya 
qilishga imkon beradi. 
Kichik harflar gruppasi: Birinchi gruppa: i, sh, p, t, r, u, g. Ikkinchi gruppa: i, u, 1, m, s, n, g' Yozuv qurollaridan foydalanish metodikasi. O’qituvchi sinfda o’quvchilarning ish joyini to’gri tashkil etgandan so’ng ularga yozuv qurollari va daftardan qanday foydalanishni o’rgatishi lozim. Birinchi navbatda o’qituvchi o’z shogirdlari uchun sifatli yozuv qurollari tanlaydi, chunki yozuvning chiroyli bo’lishi ko’p jihatdan yozuv qurollariga bog’liqdir. Hozirgi zamonda yozuv qurollarining turi nihoyatda ko’p va ularning na hammasi talabga javob beradi. Ko’pgina yozuv qurollari ta’lim standartlari talablariga javob berolmaydi. Shuning uchun o’qituvchining o’zi talabalarni sifatli yozuv qurollari bilan ta’minlashi lozim. Daftar. Daftar asosiy yozuv quroli sifatida katta ahamiyatga egadir. U birinchi navbatda sifatli oq qog’ozdan, silliq va chiziqlari aniq ko’rinib turadigan bo’lishi kerak. Talabga muvofiq 1-sinf o’quvchilari uchun qiya chiziqlari orasidagi masofa 25 mm ga, kichik harflar yoziladigan satr chizig’i oralig’i 5 mm ga teng bolgan ikki chiziqli daftar tavsiya etiladi. Daftarning qiya chiziqlari 65ºga teng bo’lishi lozim (1-rasm): (1-rasm) Qiya chiziqlari siyrak bo’lgan ikki chiziqli daftarga yozdirib mashq qildirish orqali 1-sinf o’quvchilarini mayda harflar bilan tez yozishga tayyorlab boriladi. Bunday daftarda mashq qilish o’quvchilarga harflarning eni va ular orasidagi masofani ko’z bilan chamalashga hamda harflarning qiyaligiga rioya qilishga imkon beradi.  
 
 
Boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun tavsiya etilgan bir chiziqli daftarning 
parallel chiziqlari orasidagi masofa 8 mm ga teng bo’lib, undan kam oraliqdagi 
daftarga (bir chiziqli daftarlar turli-tuman bo’lib, ular orasidagi masofalar ham 
har xildir) yozdirish mumkin emas. 2-sinfda bir chiziqli daftarga kichik 
harflarning bo’yi 3 mm, bosh harflarning bo’yi 6 mm ga teng bo’lishi lozim. 
Daftar hoshiyasi 30 mmga teng bo’lishi kerak (2-rasm). 
__________________________________________________________ 
  
 ↕ 8 mm   30 mm 
 
(2-rasm) 
 
O’quvchilar tomonidan noto’g’ri yozilgan harf va uning unsurlari faqat 
hoshiyada yozib ko’rsatiladi. 
 
O’quvchilarda yozuv malakasini to’g’ri shakllantirish uchun daftarni to’g’ri 
tutishda alohida e’tibor berish lozim, chunki daftar butun o’qish davomida 
o’quvchining zarur yozuv qurollaridan biri hisoblanadi. 
 
O’quvchilarning, xususan 1-sinf o’quvchilarining daftar tutishlariga yaxshi 
ahamiyat bermaslik, uning zarur qoidalarini tushuntirmaslik yozuv sifatining 
pasayishiga olib keladi. 
 
O’quvchilarning daftarlariga qo’yiladigan asosiy talablardan biri 
daftarning tashqi ko’rinishini bir xilda bo’lishiga erishishdir. Daftarning 
muqovasiga husnixat qoidalariga moslab bir xilda yozish kerak. 
Navoiy shahridagi 
2-son umumta’lim o’rta maktabining 
1-“v” sinf o’quvchisi Isroilov Nurshohruhning 
husnixat daftari. 
 
1-sinf o’quvchilarining daftarlari ustiga o’qituvchining o’zi yozib berishi 
kerak. 2-sinfdan boshlab o’quvchilarning o’zlari daftarning muqovasiga 
o’qituvchi tomonidan ko’rsatilgan namunaga qarab mustaqil yoza olishlari 
mumkin. 
Boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun tavsiya etilgan bir chiziqli daftarning parallel chiziqlari orasidagi masofa 8 mm ga teng bo’lib, undan kam oraliqdagi daftarga (bir chiziqli daftarlar turli-tuman bo’lib, ular orasidagi masofalar ham har xildir) yozdirish mumkin emas. 2-sinfda bir chiziqli daftarga kichik harflarning bo’yi 3 mm, bosh harflarning bo’yi 6 mm ga teng bo’lishi lozim. Daftar hoshiyasi 30 mmga teng bo’lishi kerak (2-rasm). __________________________________________________________ ↕ 8 mm 30 mm (2-rasm) O’quvchilar tomonidan noto’g’ri yozilgan harf va uning unsurlari faqat hoshiyada yozib ko’rsatiladi. O’quvchilarda yozuv malakasini to’g’ri shakllantirish uchun daftarni to’g’ri tutishda alohida e’tibor berish lozim, chunki daftar butun o’qish davomida o’quvchining zarur yozuv qurollaridan biri hisoblanadi. O’quvchilarning, xususan 1-sinf o’quvchilarining daftar tutishlariga yaxshi ahamiyat bermaslik, uning zarur qoidalarini tushuntirmaslik yozuv sifatining pasayishiga olib keladi. O’quvchilarning daftarlariga qo’yiladigan asosiy talablardan biri daftarning tashqi ko’rinishini bir xilda bo’lishiga erishishdir. Daftarning muqovasiga husnixat qoidalariga moslab bir xilda yozish kerak. Navoiy shahridagi 2-son umumta’lim o’rta maktabining 1-“v” sinf o’quvchisi Isroilov Nurshohruhning husnixat daftari. 1-sinf o’quvchilarining daftarlari ustiga o’qituvchining o’zi yozib berishi kerak. 2-sinfdan boshlab o’quvchilarning o’zlari daftarning muqovasiga o’qituvchi tomonidan ko’rsatilgan namunaga qarab mustaqil yoza olishlari mumkin.  
 
 
Har bir o’quvchida yozuv uchun ikkita daftar bo’lishi lozim. Biriga sinfda 
yozadi va o’qituvchiga tekshirish uchun topshiradi, ikkinchisini esa 
o’qituvchidan qaytarib oladi. Nazorat ishlari uchun esa alohida daftar tuttiriladi.  
 
O’qituvchilarning daftarlari o’qituvchi tomonidan muntazam ravishda 
tekshirib boriladi. Daftarni toza tutgan va chiroyli yozgan o’quvchilarni 
rag’batlantirib borish kerak. O’quvchilarni rag’batlantirishda faqat “4” va “5” 
baholar bilan chegaralanmay, ularning daftarlari ustiga alohida ajralib turishi 
uchun “yulduzcha”, “bayroqcha”, “besburchak”, “to’rtburchak” va 
“uchburchak”lar qo’yib berish mumkin. Qaysi o’quvchining daftarida 
yulduzcha, bayroqcha va beshburchak bo’lsa, o’sha o’quvchi yaxshi yozgan 
hisoblanadi. Rag’batlantirishning bu turidan 1-2-sinflarda keng foydalanish 
mumkin. 
 
Ta’kidlaganimizdek, boshlang’ich sinflarda harflarning qiyaligini bir xilda, 
ya’ni 65ºda saqlash katta ahamiyatga ega. O’quvchilarga harflarning qiyaligini 
to’g’ri saqlashga o’rgatishdan oldin daftarni parta ustiga qanday qo’yishni 
tushuntirish lozim. Daftarning parta ustida noto’g’ri turishi gigiyena 
qoidalarining buzilishiga ham sabab bo’ladi, chunki yozuvning qiyaligi ham 
daftarning holatiga qarab belgilanadi. Agar daftar ko’rsatilgan qiyalikda tursa, 
yozuv ham 65º qiyalikda yoziladi. Agar daftarning holati o’zgarsa, yozuvning 
ham qiyaligi o’zgaradi. Shuning uchun har bir darsda o’qituvchi o’quvchilar 
daftarini kuzatib borishi kerak. Daftarning pastki chap burchagi ko’krak 
o’rtasida to’g’ri bo’lishi yoki daftarning qiya chizig’i parta qopqog’ining 
chetiga tik bo’lishi kerak (3 - rasm) 
 
(3-rasm) 
  
Daftar beti yozuv bilan to’lib borgan sari daftar yuqoriga surib boriladi. 
Chap qo’l bilan esa daftarning yuqori tomoni bosib turiladi. Yozuv darslarida 
daftarning parta ustida to’g’ri turishini tashkil etish birinchi galdagi vazifadir. 
Bu muhim vazifani amalga oshirish o’qituvchidan ko’p mehnat talab etadi. 
Har bir o’quvchida yozuv uchun ikkita daftar bo’lishi lozim. Biriga sinfda yozadi va o’qituvchiga tekshirish uchun topshiradi, ikkinchisini esa o’qituvchidan qaytarib oladi. Nazorat ishlari uchun esa alohida daftar tuttiriladi. O’qituvchilarning daftarlari o’qituvchi tomonidan muntazam ravishda tekshirib boriladi. Daftarni toza tutgan va chiroyli yozgan o’quvchilarni rag’batlantirib borish kerak. O’quvchilarni rag’batlantirishda faqat “4” va “5” baholar bilan chegaralanmay, ularning daftarlari ustiga alohida ajralib turishi uchun “yulduzcha”, “bayroqcha”, “besburchak”, “to’rtburchak” va “uchburchak”lar qo’yib berish mumkin. Qaysi o’quvchining daftarida yulduzcha, bayroqcha va beshburchak bo’lsa, o’sha o’quvchi yaxshi yozgan hisoblanadi. Rag’batlantirishning bu turidan 1-2-sinflarda keng foydalanish mumkin. Ta’kidlaganimizdek, boshlang’ich sinflarda harflarning qiyaligini bir xilda, ya’ni 65ºda saqlash katta ahamiyatga ega. O’quvchilarga harflarning qiyaligini to’g’ri saqlashga o’rgatishdan oldin daftarni parta ustiga qanday qo’yishni tushuntirish lozim. Daftarning parta ustida noto’g’ri turishi gigiyena qoidalarining buzilishiga ham sabab bo’ladi, chunki yozuvning qiyaligi ham daftarning holatiga qarab belgilanadi. Agar daftar ko’rsatilgan qiyalikda tursa, yozuv ham 65º qiyalikda yoziladi. Agar daftarning holati o’zgarsa, yozuvning ham qiyaligi o’zgaradi. Shuning uchun har bir darsda o’qituvchi o’quvchilar daftarini kuzatib borishi kerak. Daftarning pastki chap burchagi ko’krak o’rtasida to’g’ri bo’lishi yoki daftarning qiya chizig’i parta qopqog’ining chetiga tik bo’lishi kerak (3 - rasm) (3-rasm) Daftar beti yozuv bilan to’lib borgan sari daftar yuqoriga surib boriladi. Chap qo’l bilan esa daftarning yuqori tomoni bosib turiladi. Yozuv darslarida daftarning parta ustida to’g’ri turishini tashkil etish birinchi galdagi vazifadir. Bu muhim vazifani amalga oshirish o’qituvchidan ko’p mehnat talab etadi.  
 
Buning uchun sinf partasining ustiga ikki o’quvchining har biri uchun ingichka 
qiya nazorat chiziq chiziladi. Bu chiziqning ostki uchi o’quvchilarning chap 
ko’kraklari o’rtasida to’g’ri bo’lib, parta qopqog’iga nisbatan 65º qiya bo’ladi. 
Natijada hamma o’quvchilarning oldida (partada) nazorat chiziqlar bo’ladi. 
O’qituvchi o’quvchilarni daftarning chetini yoki o’rtasini shu nazorat chiziqqa 
tekis qilib qo’yishlariga erisha olsa bas. Satrlar to’lib borgan sari daftarni shu 
chiziq bo’ylab yuqoriga ko’tarib borish lozim (4-rasm). 
 
 
(4-rasm) 
 
 
Agar daftarning chap beti to’lsa, daftarning buklanadigan yeri nazorat 
chiziqqa to’g’rilab olinadi va o’ng betiga yozishga o’tiladi (5-rasm). 
 
 
(5-rasm) 
 
Bu usuldan bir chiziqli daftarga yozishda keng foydalanish mumkin. 
Bunday nazorat chiziqlar daftarni buklashdan saqlaydi. Chunki ba’zi 
o’quvchilar o’ziga qulaylik tug’dirish maqsadida daftarni buklab yozadilar. 
Daftarning hoshiyasiga ham e’tibor berish lozim, chunki daftarning chetida 
Buning uchun sinf partasining ustiga ikki o’quvchining har biri uchun ingichka qiya nazorat chiziq chiziladi. Bu chiziqning ostki uchi o’quvchilarning chap ko’kraklari o’rtasida to’g’ri bo’lib, parta qopqog’iga nisbatan 65º qiya bo’ladi. Natijada hamma o’quvchilarning oldida (partada) nazorat chiziqlar bo’ladi. O’qituvchi o’quvchilarni daftarning chetini yoki o’rtasini shu nazorat chiziqqa tekis qilib qo’yishlariga erisha olsa bas. Satrlar to’lib borgan sari daftarni shu chiziq bo’ylab yuqoriga ko’tarib borish lozim (4-rasm). (4-rasm) Agar daftarning chap beti to’lsa, daftarning buklanadigan yeri nazorat chiziqqa to’g’rilab olinadi va o’ng betiga yozishga o’tiladi (5-rasm). (5-rasm) Bu usuldan bir chiziqli daftarga yozishda keng foydalanish mumkin. Bunday nazorat chiziqlar daftarni buklashdan saqlaydi. Chunki ba’zi o’quvchilar o’ziga qulaylik tug’dirish maqsadida daftarni buklab yozadilar. Daftarning hoshiyasiga ham e’tibor berish lozim, chunki daftarning chetida  
 
qoldirilgan joy yozuvning tekis chiqishiga, so’zlarni bog’inlarga alratishga, 
ayrim noto’g’ri yozilgan harf va uning elementlarini to’g’ri yozib ko’rsatishga 
imkon beradi. 
 Boshlang’ich sinf o’quvchilari daftarni saqlashda bir oz qiyinchiliklarga 
uchraydilar. Shuning uchun ularga daftar o’lchamidan katta bo’lgan va qalin 
materialdan ishlangan maktab sumkasidan foydalanishni tavsiya etish lozim. 
 O’quvchilarni daftarga yozdirishga boshlashdan oldin ularga sana, sarlavha va 
yozuvlarni qayerdan boshlab yozishni tushuntirish lozim. 
Daftardagi sarlavha va yozuvlarning to’g’ri joylanishi yozuvning sifatini 
oshiradi. Noto’g’ri qo’yilgan sarlavha xatning sifatiga salbiy ta’sir etadi  
 
________________________IKKI DO’ST______________________ 
___Bir bor ekan, bir…_______________________________________ 
(To’g’ri) 
 
IKKI_DO’ST_____________________________________________ Bir bor 
ekan, bir…_________________________________________ 
(Noto’gri) 
 
1-sinf o’quvchilaridan kunlarni raqamlar bilan, oylarning nomini esa 
harflar bilan varaqning o’rtasdiga yozish talab etiladi. 
O’quvchilarning yozgan harf va matnlarini muntazam ravishda qizil siyoh 
bilan tekshirib, zarur ko’rsatmalar berib borish o’quvchilarning kelgusida 
benuqson yozishlari uchun zamin hozirlaydi. 
O’quvchilarning ishlarini baholashga alohida e’tibor qilib, tegishli 
ko’rsatmalar berib borish lozim. O’quvchilarning bahosi bajarilgan ishning 
ostiga qo’yilishi kerak. 
O’quvchilarning 
daftarlariga 
“Ko’rildi”, 
“Xato” 
tarzida 
emas, 
“Chiziqdan yoz”, “Harflar orasidagi masofani to’g’ri saqla”, “Harflarni 
bog’lab yoz”, “Qiyaroq yoz” kabi yozib ko’rsatish maqul. 
qoldirilgan joy yozuvning tekis chiqishiga, so’zlarni bog’inlarga alratishga, ayrim noto’g’ri yozilgan harf va uning elementlarini to’g’ri yozib ko’rsatishga imkon beradi. Boshlang’ich sinf o’quvchilari daftarni saqlashda bir oz qiyinchiliklarga uchraydilar. Shuning uchun ularga daftar o’lchamidan katta bo’lgan va qalin materialdan ishlangan maktab sumkasidan foydalanishni tavsiya etish lozim. O’quvchilarni daftarga yozdirishga boshlashdan oldin ularga sana, sarlavha va yozuvlarni qayerdan boshlab yozishni tushuntirish lozim. Daftardagi sarlavha va yozuvlarning to’g’ri joylanishi yozuvning sifatini oshiradi. Noto’g’ri qo’yilgan sarlavha xatning sifatiga salbiy ta’sir etadi ________________________IKKI DO’ST______________________ ___Bir bor ekan, bir…_______________________________________ (To’g’ri) IKKI_DO’ST_____________________________________________ Bir bor ekan, bir…_________________________________________ (Noto’gri) 1-sinf o’quvchilaridan kunlarni raqamlar bilan, oylarning nomini esa harflar bilan varaqning o’rtasdiga yozish talab etiladi. O’quvchilarning yozgan harf va matnlarini muntazam ravishda qizil siyoh bilan tekshirib, zarur ko’rsatmalar berib borish o’quvchilarning kelgusida benuqson yozishlari uchun zamin hozirlaydi. O’quvchilarning ishlarini baholashga alohida e’tibor qilib, tegishli ko’rsatmalar berib borish lozim. O’quvchilarning bahosi bajarilgan ishning ostiga qo’yilishi kerak. O’quvchilarning daftarlariga “Ko’rildi”, “Xato” tarzida emas, “Chiziqdan yoz”, “Harflar orasidagi masofani to’g’ri saqla”, “Harflarni bog’lab yoz”, “Qiyaroq yoz” kabi yozib ko’rsatish maqul.  
 
O’quvchilarning husnixatga, daftar tutishga qiziqishlarini o’stirish 
maqsadida maktab bo’yicha eng yaxshi tutilgan daftarlarni yig’ib ko’rgazma 
tashkil etish kerak. 
Yozuv qurollari va ulardan foydalanish 
 
O‘quvchilarda yozuv malakalarini hosil qilishdan awal ularni sifatli yozuv 
qurollari bilan to'liq ta'minlash talab etiladi. Yozuvlarning chiroyli bo'lishi ko'p 
jihatdan yozuv quroliga bog'liqdir. Bolani maktabga kelgan kunidan boshlab 
yozuv qurollaridan to'g'ri foydalanishga va uni ozoda saqlashga o'rgatish lozim. 
 
O'quvchilarning yozuv qurollarini muntazam tekshirib borish har bir 
o'qituvchining muhim vazifasidir. 
   Dastur talabi bo'yicha 6 yoshli birinchi sinf o'quvchilari uchun «Yozuv 
daftar»lari tavsiya etilgan bo'lib, unda qiya chiziqlar orasidagi masofa 30 mm 
va qiya chchiziqlarsiz kichik xarflar yoziladigan parallel chiziqlar orasidagi 
masofa 4 mm ta teng bo'lgan ikki chiziqli daftar tavsiya etiladi. Bunda 
daftarning qiya chiziqlari 65 gradusga teng bo'lishi lozim. 
  Ikkinchi sinfda o'quv yilining ikkinchi yarmidan boshlab va III-IV sinflarda 
parallel chiziqlar orasidagi masofa 8 mm ga teng bir chiziqli daftar tavsiya 
etiladi va quyidagi talablar qo'yildi: 
1. 
Daftarga toza va aniq yozish; 
Davtarning muqovasidagi yozuvlar yagona talab asosida yozilishi, unda daftar 
qaysi fan uchun tutilganligi (ona tili, matematika), nechanchi sinf, maktabining 
nomi va nomeri, o'quvchining ismi va familiyasi ko'rsatib o'tilishi kerak; 
2. 
1 sinfda (1 sinfning birinchi yarim yilligida) o'quvchilarning daftarlari 
muqovasiga o'qituvchi tomonidan yoziladi. 
3. 
Har bir daftarda xoshiya qoldirilishi kerak. 
1-sinfda yozuv va matematika daftarlariga oy va kun yozilmaydp, ikkinchi, 
uchinchi to'rtinchi sinflarda esa arabcha raqamlar bilan ko'rsatilib, oy esa hraflar 
bilan to'liq yoziladi.  
4. 
Ikkinchi sinfning ikkinchi yarmidan boshlab har bir mashqning nomeri, 
maqsadi, qayerda bajarilganligi (sinfda yoki uyda) yozib qo'yiladi. 
5. 
Mashqni bajarishda xat boshidan yozish qoidalariga qat'iy rioya qilish 
talab etiladi. 
O’quvchilarning husnixatga, daftar tutishga qiziqishlarini o’stirish maqsadida maktab bo’yicha eng yaxshi tutilgan daftarlarni yig’ib ko’rgazma tashkil etish kerak. Yozuv qurollari va ulardan foydalanish O‘quvchilarda yozuv malakalarini hosil qilishdan awal ularni sifatli yozuv qurollari bilan to'liq ta'minlash talab etiladi. Yozuvlarning chiroyli bo'lishi ko'p jihatdan yozuv quroliga bog'liqdir. Bolani maktabga kelgan kunidan boshlab yozuv qurollaridan to'g'ri foydalanishga va uni ozoda saqlashga o'rgatish lozim. O'quvchilarning yozuv qurollarini muntazam tekshirib borish har bir o'qituvchining muhim vazifasidir. Dastur talabi bo'yicha 6 yoshli birinchi sinf o'quvchilari uchun «Yozuv daftar»lari tavsiya etilgan bo'lib, unda qiya chiziqlar orasidagi masofa 30 mm va qiya chchiziqlarsiz kichik xarflar yoziladigan parallel chiziqlar orasidagi masofa 4 mm ta teng bo'lgan ikki chiziqli daftar tavsiya etiladi. Bunda daftarning qiya chiziqlari 65 gradusga teng bo'lishi lozim. Ikkinchi sinfda o'quv yilining ikkinchi yarmidan boshlab va III-IV sinflarda parallel chiziqlar orasidagi masofa 8 mm ga teng bir chiziqli daftar tavsiya etiladi va quyidagi talablar qo'yildi: 1. Daftarga toza va aniq yozish; Davtarning muqovasidagi yozuvlar yagona talab asosida yozilishi, unda daftar qaysi fan uchun tutilganligi (ona tili, matematika), nechanchi sinf, maktabining nomi va nomeri, o'quvchining ismi va familiyasi ko'rsatib o'tilishi kerak; 2. 1 sinfda (1 sinfning birinchi yarim yilligida) o'quvchilarning daftarlari muqovasiga o'qituvchi tomonidan yoziladi. 3. Har bir daftarda xoshiya qoldirilishi kerak. 1-sinfda yozuv va matematika daftarlariga oy va kun yozilmaydp, ikkinchi, uchinchi to'rtinchi sinflarda esa arabcha raqamlar bilan ko'rsatilib, oy esa hraflar bilan to'liq yoziladi. 4. Ikkinchi sinfning ikkinchi yarmidan boshlab har bir mashqning nomeri, maqsadi, qayerda bajarilganligi (sinfda yoki uyda) yozib qo'yiladi. 5. Mashqni bajarishda xat boshidan yozish qoidalariga qat'iy rioya qilish talab etiladi.  
 
6. 
Sarlavxa bilan kun va oy orasida, mashqning sarlavxasi bilan matn orasida 
chiziq tashlamay yoziladi, ammo ikki xil mashq bajarishda birinchi mashqning 
oxirgi qatori bilan yangi mashqning sarlavxasi o'rtasida ikkita chiziq tashlab 
yoziladi. 
8.O'quvchi daftardagi yo'l qo'ygan xatosini tuzatish uchim quyidagi talablarni 
amalga oshirishi kerak. 
Noto'g'ri yozilgan harfning ustidan ingichka qiya chiziq tortib qo'yishi, ayrim 
noto'g'ri yozilgan bo'g'in yoki so'zlar ustidan o'chirish, bo'yab qo'yish, qavs 
ichiga olib qo'yish mumkin emas. 
9. Harf 
va 
bo'g'inlarning 
tagiga 
chizishda 
chizgichdan 
foydalanish 
yoki juda ehtiyotkorlik bilan chizish lozim. O'quvchilarning yozuv 
daftarlari 
muntazam 
ravishda 
tekshirilib 
borilishi, 
xato 
yozilgan 
harf va harf elementlari daftaming hoshiyasida ko'rsatilishi kerak. 
Birinchi sinfda va ikkinchi sinfning birinchi yarmida o'quvchilarga 
baxo 
ball 
tariqasida 
qo'yilmaydi, 
ammo 
og'zaki 
rag'batlantirib 
o'tiladi. 
Hozirgi  kunda  maktablarning  talabi  bo'yicha  o'quvchilarga quyidagi yozuv 
qurollari tavsiya etiladi: 
1. 
D a f t a r. Daftar o'quvchilar uchun asosiy yozuv quroli bo'lib, u sifatli 
qog'ozdan ishlangan, silliq va chiziqlari aniq ko'rinib turadigan bo'lishi kerak. 
2. 
Bosma qog'oz. Yozuv jarayonida bosma qog'ozdan foydalanishni 
unutmaslik lozim. Bosma qog'ozdan foydalanish yozuvning buzilishiga yo'l 
qo'ymadi. Ammo undan faqat daftarning ikkinchi betiga o'tayotganda ko'proq 
foydalaniladi. O'qituvchi har bir o'quvchining daftarida bosma qog'oz bo'lishiga 
erishmog'i lozim. 
3. 
A v t o r u ch k a. Boshlang'ich sinflarda yangi dastur talabi bo'yicha 
o'quvchilarga ikki xil avtoruchkada yozish tavsiya etiladi. Boshlang'ich sinf 
o'quvchilari uchun tavsiya etiladigan avtoruchkalarning yo'g'onligi ularning 
qo'l barmoqlariga mos bo'lib, haddan tashqari yo'g'on yoki ingichka bo'lmasligi 
kerak. Boshlang'ich sinf o'quvchilari sharikli avtoruchkalardan ham 
foydalanishlari mumkin. O'quvchilarga har ikkala turdagi avtoruchkadan 
foydalanish qoidalarini o'rgatish zarur. Avtoruchkalardan foydalanish haqida 
6. Sarlavxa bilan kun va oy orasida, mashqning sarlavxasi bilan matn orasida chiziq tashlamay yoziladi, ammo ikki xil mashq bajarishda birinchi mashqning oxirgi qatori bilan yangi mashqning sarlavxasi o'rtasida ikkita chiziq tashlab yoziladi. 8.O'quvchi daftardagi yo'l qo'ygan xatosini tuzatish uchim quyidagi talablarni amalga oshirishi kerak. Noto'g'ri yozilgan harfning ustidan ingichka qiya chiziq tortib qo'yishi, ayrim noto'g'ri yozilgan bo'g'in yoki so'zlar ustidan o'chirish, bo'yab qo'yish, qavs ichiga olib qo'yish mumkin emas. 9. Harf va bo'g'inlarning tagiga chizishda chizgichdan foydalanish yoki juda ehtiyotkorlik bilan chizish lozim. O'quvchilarning yozuv daftarlari muntazam ravishda tekshirilib borilishi, xato yozilgan harf va harf elementlari daftaming hoshiyasida ko'rsatilishi kerak. Birinchi sinfda va ikkinchi sinfning birinchi yarmida o'quvchilarga baxo ball tariqasida qo'yilmaydi, ammo og'zaki rag'batlantirib o'tiladi. Hozirgi kunda maktablarning talabi bo'yicha o'quvchilarga quyidagi yozuv qurollari tavsiya etiladi: 1. D a f t a r. Daftar o'quvchilar uchun asosiy yozuv quroli bo'lib, u sifatli qog'ozdan ishlangan, silliq va chiziqlari aniq ko'rinib turadigan bo'lishi kerak. 2. Bosma qog'oz. Yozuv jarayonida bosma qog'ozdan foydalanishni unutmaslik lozim. Bosma qog'ozdan foydalanish yozuvning buzilishiga yo'l qo'ymadi. Ammo undan faqat daftarning ikkinchi betiga o'tayotganda ko'proq foydalaniladi. O'qituvchi har bir o'quvchining daftarida bosma qog'oz bo'lishiga erishmog'i lozim. 3. A v t o r u ch k a. Boshlang'ich sinflarda yangi dastur talabi bo'yicha o'quvchilarga ikki xil avtoruchkada yozish tavsiya etiladi. Boshlang'ich sinf o'quvchilari uchun tavsiya etiladigan avtoruchkalarning yo'g'onligi ularning qo'l barmoqlariga mos bo'lib, haddan tashqari yo'g'on yoki ingichka bo'lmasligi kerak. Boshlang'ich sinf o'quvchilari sharikli avtoruchkalardan ham foydalanishlari mumkin. O'quvchilarga har ikkala turdagi avtoruchkadan foydalanish qoidalarini o'rgatish zarur. Avtoruchkalardan foydalanish haqida  
 
alohida to'xtalib o'tamiz. 
4. 
 P ye r o. Agar avtoruchkaning perosi ishdan chiqsa yoki sinib qolsa uni 
shu turdagi avtoruchkaga mos pero bilan almashtirish  lozim.  Kundalik  yozuv  
mashqlarini  bajarib bo'lgandan  so'ng  avtoruchkaning  perosini  yaxshilab artib 
qo'yilsa, u yaxshi saqlanadi. 
5. 
S i yo h. O'quvchilar yozadigan avtomchka uchun faqat binafsha yoki to'q 
xavo rangdagi siyoxlar tavsiya etiladi. O'qituvchilar uchun esa mashq 
namunalarini ajratib ko'rsatishmaqsadida qizil rangdagi siyox tavsiya etiladi. 
6. 
P y e r o  
t o z a l a g i ch. 
Pero 
tozalagichdan 
foydalanish 
o'quvchilar daftarini toza saqlashning muhim omillaridan biridir. Ayniqsa 
sharikli avtoruchkada yozadigan o'quvchilarga u juda zarurdir. Sharikli 
avtomchka ham yuqoridagi tartibda tushuntirilib, uning qismlari bilan 
tanishtirish lozim. Uning tuzilishi ancha sodda bo'lib, asosiy qismlari sterjen, 
siyoxli naycha, qopqoq atoruchkaning asosiy qismlaridir. 
So'ngra o'qituvchi avtoruchkaga siyox solish qoidasini amaliy ko'rsatib 
beradi. O'quvchilar diqqat bilan uni kuzatib turadilar. Agar o'quvchi peroli 
avtoruchkadan foydalansa, uni har kuni uyda siyoh bilan to'ldirib kelishi lozim, 
ammo unga Haddan tashqari ko'p siyoh tortmaslik kerak, aks holda pero juda 
yo'g'on yozishi mumkin. Shuning uchun sinfda 1-2 shisha siyoh va ortiqcha 
avtomchka saqlash lozim. 
Birinchi sinf o'quvchilarining avtoruchkasiga o'qituvchining o'zi siyoh 
to'ldirib beradi. 
Avtoruchka o'quvchilarni yozuvga o'rgatishda asosiy yozuv quroli 
bo'lgani uchun unga alohida e'tibor berish talab etiladi. 
Daftardan to'g'ri foydalanish. Biz yuqorida, asosan, daftar uchun 
qo'yiladigan umumiy talablarni aytib o'tdik. Endi undan har bir sinfda qanday 
to'g'ri foydalanish haqida to'xtalamiz. 
O'quvchilarning daftarlariga qo'yiladigan asosiy talablardan biri ularning 
tashqi ko'rinishi bir hilda bo'lishiga erishishdir. Daftarning muqofasiga husnixat 
qoidalariga amal qilgan holda yozish shart. Ayrim boshlang'ich sinf 
o'quvchilari daftarning muqovasiga qo'shimcha turli qog'ozlarni o'rnatadilar, 
aksincha, uning o'rniga muqovani toza tutishga o'rgatish lozim. 
alohida to'xtalib o'tamiz. 4. P ye r o. Agar avtoruchkaning perosi ishdan chiqsa yoki sinib qolsa uni shu turdagi avtoruchkaga mos pero bilan almashtirish lozim. Kundalik yozuv mashqlarini bajarib bo'lgandan so'ng avtoruchkaning perosini yaxshilab artib qo'yilsa, u yaxshi saqlanadi. 5. S i yo h. O'quvchilar yozadigan avtomchka uchun faqat binafsha yoki to'q xavo rangdagi siyoxlar tavsiya etiladi. O'qituvchilar uchun esa mashq namunalarini ajratib ko'rsatishmaqsadida qizil rangdagi siyox tavsiya etiladi. 6. P y e r o t o z a l a g i ch. Pero tozalagichdan foydalanish o'quvchilar daftarini toza saqlashning muhim omillaridan biridir. Ayniqsa sharikli avtoruchkada yozadigan o'quvchilarga u juda zarurdir. Sharikli avtomchka ham yuqoridagi tartibda tushuntirilib, uning qismlari bilan tanishtirish lozim. Uning tuzilishi ancha sodda bo'lib, asosiy qismlari sterjen, siyoxli naycha, qopqoq atoruchkaning asosiy qismlaridir. So'ngra o'qituvchi avtoruchkaga siyox solish qoidasini amaliy ko'rsatib beradi. O'quvchilar diqqat bilan uni kuzatib turadilar. Agar o'quvchi peroli avtoruchkadan foydalansa, uni har kuni uyda siyoh bilan to'ldirib kelishi lozim, ammo unga Haddan tashqari ko'p siyoh tortmaslik kerak, aks holda pero juda yo'g'on yozishi mumkin. Shuning uchun sinfda 1-2 shisha siyoh va ortiqcha avtomchka saqlash lozim. Birinchi sinf o'quvchilarining avtoruchkasiga o'qituvchining o'zi siyoh to'ldirib beradi. Avtoruchka o'quvchilarni yozuvga o'rgatishda asosiy yozuv quroli bo'lgani uchun unga alohida e'tibor berish talab etiladi. Daftardan to'g'ri foydalanish. Biz yuqorida, asosan, daftar uchun qo'yiladigan umumiy talablarni aytib o'tdik. Endi undan har bir sinfda qanday to'g'ri foydalanish haqida to'xtalamiz. O'quvchilarning daftarlariga qo'yiladigan asosiy talablardan biri ularning tashqi ko'rinishi bir hilda bo'lishiga erishishdir. Daftarning muqofasiga husnixat qoidalariga amal qilgan holda yozish shart. Ayrim boshlang'ich sinf o'quvchilari daftarning muqovasiga qo'shimcha turli qog'ozlarni o'rnatadilar, aksincha, uning o'rniga muqovani toza tutishga o'rgatish lozim.  
 
Birinchi sinf o'quvchilarining «Yozuv daftar»lari sinfda saqlanishi lozim, 
uni uyga berib yuborish man etiladi. 
O'quvchilarning daftarlari o'qituvchi tomonidan muntazam ravishda 
tekshirilib borilishi kerak. Daftarni toza tutgan va chiroyli yozgan o'quvchilarni 
rag'batlantirib borish, ularning daftarlari ustiga alohida ajralib turishi uchun 
«yulduzcha» yoki «bayroqcha»lar qo'yib berish mumkin. Qaysi o'quvchining 
daftarida yulduzcha yoki bayroqda bo'lsa o'sha o'quvchining daftari namunali 
hisoblanadi. Rag'batlantirishning bunday turidan 1 va 3 sinflarda ham 
foydalanish mumkin. Boshlang'ich sinflarda harflarni 65 gradus qiyalikda 
yozish asosiy rol o'ynaydi. O'quvchilarga harflarning qiyaligini to'g'ri saqlashga 
o'rgatishdan oldin daftarni parta ustiga to'g'ri qo'yishni o'rgatish lozim. 
Daftarning parta ustida noto'g'ri turishi gigiyena qodilarining buzilishiga sabab 
bo'ladi, chunki yozuvning qiyaligi daftarning holatiga qarab belgilanadi. Agar 
daftar ko'rsatilgan qiyalikda tursa, yozuv to'g'ri yoziladi. Agar, daftarning holati 
o'zgarsa, yozuvning ham qiyaligi o'zgaradi. 
Daftar yozuv bilan to'lib borgan sari daftar yuqoriga surib boriladi. Cho'p 
qo'l bilan esa daftarning yuqori tomoni bosib turiladi. Yozuv darslarida 
daftarning parta ustiga qo'yish holatini to'g'ri tashkil etish birinchi galdagi 
vazifadir. 
Buning uchun sinf parsatining ustiga ikki o'quvchining har biri ingichka 
qiya kontrol chiziq chiziladi. Bu chiziqning pastki uchi o'quvchilarning chap 
ko'kraklari o'rtasiga to'g'ri bo'lib, parta qopqog'iga nisbatan 65 gradus qiya qilib 
chiziladi. Natijada hamma o'quvchilarning oldida (partada) kontrol chiziqlar 
bo'ladi. Endi o'qituvchi o'quvchilarning davtar chetini yoki o'rtasini shu kontrol 
o'quvchilarning daftar chetini yoki o'rtasini shu kontrol chizig'ida tekis qilib 
qo'yishlariga erisha olsa bas. Chiziqlar to'lib borgan sari daftarni shu chiziq 
bo'ylab yuqoriga ko'tarib borish lozim. 
Agar daftarning chap beti to'lsa, daftarning buklanadigan yeri kontrol 
chiziqda to'g'irlab olinadi va o'ng betiga yozishga o'tiladi. 
Bu usuldan ko'proq bir chiziqli daftarga yozishda keng foydalanish 
mumkin. Undan tashqari, bunday kontrol chiziqlar daftarni buklashdan 
saqlaydi. Chunki ba'zi o'quvchilar o'ziga qulaylik tug'dirish maqsadida daftarni 
Birinchi sinf o'quvchilarining «Yozuv daftar»lari sinfda saqlanishi lozim, uni uyga berib yuborish man etiladi. O'quvchilarning daftarlari o'qituvchi tomonidan muntazam ravishda tekshirilib borilishi kerak. Daftarni toza tutgan va chiroyli yozgan o'quvchilarni rag'batlantirib borish, ularning daftarlari ustiga alohida ajralib turishi uchun «yulduzcha» yoki «bayroqcha»lar qo'yib berish mumkin. Qaysi o'quvchining daftarida yulduzcha yoki bayroqda bo'lsa o'sha o'quvchining daftari namunali hisoblanadi. Rag'batlantirishning bunday turidan 1 va 3 sinflarda ham foydalanish mumkin. Boshlang'ich sinflarda harflarni 65 gradus qiyalikda yozish asosiy rol o'ynaydi. O'quvchilarga harflarning qiyaligini to'g'ri saqlashga o'rgatishdan oldin daftarni parta ustiga to'g'ri qo'yishni o'rgatish lozim. Daftarning parta ustida noto'g'ri turishi gigiyena qodilarining buzilishiga sabab bo'ladi, chunki yozuvning qiyaligi daftarning holatiga qarab belgilanadi. Agar daftar ko'rsatilgan qiyalikda tursa, yozuv to'g'ri yoziladi. Agar, daftarning holati o'zgarsa, yozuvning ham qiyaligi o'zgaradi. Daftar yozuv bilan to'lib borgan sari daftar yuqoriga surib boriladi. Cho'p qo'l bilan esa daftarning yuqori tomoni bosib turiladi. Yozuv darslarida daftarning parta ustiga qo'yish holatini to'g'ri tashkil etish birinchi galdagi vazifadir. Buning uchun sinf parsatining ustiga ikki o'quvchining har biri ingichka qiya kontrol chiziq chiziladi. Bu chiziqning pastki uchi o'quvchilarning chap ko'kraklari o'rtasiga to'g'ri bo'lib, parta qopqog'iga nisbatan 65 gradus qiya qilib chiziladi. Natijada hamma o'quvchilarning oldida (partada) kontrol chiziqlar bo'ladi. Endi o'qituvchi o'quvchilarning davtar chetini yoki o'rtasini shu kontrol o'quvchilarning daftar chetini yoki o'rtasini shu kontrol chizig'ida tekis qilib qo'yishlariga erisha olsa bas. Chiziqlar to'lib borgan sari daftarni shu chiziq bo'ylab yuqoriga ko'tarib borish lozim. Agar daftarning chap beti to'lsa, daftarning buklanadigan yeri kontrol chiziqda to'g'irlab olinadi va o'ng betiga yozishga o'tiladi. Bu usuldan ko'proq bir chiziqli daftarga yozishda keng foydalanish mumkin. Undan tashqari, bunday kontrol chiziqlar daftarni buklashdan saqlaydi. Chunki ba'zi o'quvchilar o'ziga qulaylik tug'dirish maqsadida daftarni  
 
buklab yozadilar. Albatta, daftar hoshiyasiga ham e'tibor berish lozim, chunki 
daftarning chetida qoldirilgan joy yozuvning tekis chiqishiga, so'zlarni 
bo'g'inlarga ajratishga ayrim noto'g'ri yozilgan harf va uning elementlarini 
to'g'ri yozib ko'rsatishga imkon beradi. 
O'quvchilarning ishlarini baxolashga alohida e'tibor berish, ularni qilgan 
xatolariga iqror qilish hamda tegishli ko'rsatmalar berib borish lozim. 
O'quvchilarning baxosi bajarilgan ishning tagiga qo'yilishi lozim. Ikkinchi, 
uchinchi, to'rtinchi sinf o'quvchilarining daftarlariga «ko'rildi», «xato» kabi 
noaniq so'zlarni yozmay, «chiziqdan yoz», «xarflar orasidagi masofani to'g'ri 
saqla», «harflarni bog'lab yoz» kabi aniq ko'rsatmalar berilishi kerak 
o'quvchilarning xatolarini aniq ko'rsatmay turib, ularning baxolarini pasaytirish 
mumkin emas. 
 
O'quvchilarning husnixatiga bo'lgan kiziqishlarini o'stirish maqsadida 
maktab bo'yicha eng yaxshi tuilgan daftarlarni yig'ib ko'rgazma tashkil etish 
daftarni toza tutishning muhim omillaridan biridir. Ko'rgazmada faol 
qatnashgan o'quvchilarni rag'batlantirib, boshqa o'quvchilarga namuna qilib 
ko'rsatish lozim. 
Mavzuni mustahkamlash uchun savollar: 
1. 
Chiroyli yozuv malakalarini shakllantirish yo’llari borasida gapirib 
bering. 
2. 
Alifbegacha bo’lgan davrda qanday tayyorgarlik mashqlari tashkil 
etiladi? Ularni qanday gurunlarga bo’lish mumkin? 
3. 
Alifbe davrida yozuv darslari qanday tashkil etiladi? Bunday 
darslarning o’ziga xos xususiyatlari nimalarda namoyon bo’ladi? 
Mavzuga doir testlar 
1. 
Yozuvga o’rgatishning boshlang’ich davrida bolalarning  
yozuv tezligi bir daqiqada necha harfni tashkil etishi kerak? 
A) 10-15 harfni 
B) 15-20 harfni 
C) 4-5 harfni * 
D) 6-8 harfni 
buklab yozadilar. Albatta, daftar hoshiyasiga ham e'tibor berish lozim, chunki daftarning chetida qoldirilgan joy yozuvning tekis chiqishiga, so'zlarni bo'g'inlarga ajratishga ayrim noto'g'ri yozilgan harf va uning elementlarini to'g'ri yozib ko'rsatishga imkon beradi. O'quvchilarning ishlarini baxolashga alohida e'tibor berish, ularni qilgan xatolariga iqror qilish hamda tegishli ko'rsatmalar berib borish lozim. O'quvchilarning baxosi bajarilgan ishning tagiga qo'yilishi lozim. Ikkinchi, uchinchi, to'rtinchi sinf o'quvchilarining daftarlariga «ko'rildi», «xato» kabi noaniq so'zlarni yozmay, «chiziqdan yoz», «xarflar orasidagi masofani to'g'ri saqla», «harflarni bog'lab yoz» kabi aniq ko'rsatmalar berilishi kerak o'quvchilarning xatolarini aniq ko'rsatmay turib, ularning baxolarini pasaytirish mumkin emas. O'quvchilarning husnixatiga bo'lgan kiziqishlarini o'stirish maqsadida maktab bo'yicha eng yaxshi tuilgan daftarlarni yig'ib ko'rgazma tashkil etish daftarni toza tutishning muhim omillaridan biridir. Ko'rgazmada faol qatnashgan o'quvchilarni rag'batlantirib, boshqa o'quvchilarga namuna qilib ko'rsatish lozim. Mavzuni mustahkamlash uchun savollar: 1. Chiroyli yozuv malakalarini shakllantirish yo’llari borasida gapirib bering. 2. Alifbegacha bo’lgan davrda qanday tayyorgarlik mashqlari tashkil etiladi? Ularni qanday gurunlarga bo’lish mumkin? 3. Alifbe davrida yozuv darslari qanday tashkil etiladi? Bunday darslarning o’ziga xos xususiyatlari nimalarda namoyon bo’ladi? Mavzuga doir testlar 1. Yozuvga o’rgatishning boshlang’ich davrida bolalarning yozuv tezligi bir daqiqada necha harfni tashkil etishi kerak? A) 10-15 harfni B) 15-20 harfni C) 4-5 harfni * D) 6-8 harfni  
 
2. 
Birinchi o’quv yilining oxirida yozuv tezligi bir daqiqada  
qanchani tashkil etishi kerak? 
A) 20-25 harfni * 
B) 15-20 harfni 
C) 25-30 harfni 
D) 5-10 harfni 
3. 
Birinchi sinf yozuv daftaridagi katta chiziqlar orasidagi           
masofa qancha bo’lishi lozim? 
A) 8 mm 
B) 10 mm 
C) 6 mm * 
D) 12 mm 
4. 
Boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun tavsiya etilgan bir  
chiziqli daftarning parallel chiziqlari orasidagi masofa qancha 
bo’lishi kerak? 
A) 5 mm 
B) 7 mm 
C) 12 mm 
D) 10 mm * 
5. 
Boshlang’ich sinflarning birinchi sinflari uchun amaldagi  
«Yozuv daftari»ning muallif tuzuvchisi kim? 
A) Q.Abdullaeva 
B) M.G’ulomov * 
C) K.Qosimova 
D) N.Sobirov 
6. 
“Avtoruchka bilan chiroyli yozuvga o’rgatish” kitobining  
muallifi kim? 
A) N.Tursunov 
B) Q.Abdullaeva 
C) M.G’ulomov * 
D) K.Qosimova 
7. 
Yuqori qismidan tutashtiriladigan harflar berilgan qatorni  
2. Birinchi o’quv yilining oxirida yozuv tezligi bir daqiqada qanchani tashkil etishi kerak? A) 20-25 harfni * B) 15-20 harfni C) 25-30 harfni D) 5-10 harfni 3. Birinchi sinf yozuv daftaridagi katta chiziqlar orasidagi masofa qancha bo’lishi lozim? A) 8 mm B) 10 mm C) 6 mm * D) 12 mm 4. Boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun tavsiya etilgan bir chiziqli daftarning parallel chiziqlari orasidagi masofa qancha bo’lishi kerak? A) 5 mm B) 7 mm C) 12 mm D) 10 mm * 5. Boshlang’ich sinflarning birinchi sinflari uchun amaldagi «Yozuv daftari»ning muallif tuzuvchisi kim? A) Q.Abdullaeva B) M.G’ulomov * C) K.Qosimova D) N.Sobirov 6. “Avtoruchka bilan chiroyli yozuvga o’rgatish” kitobining muallifi kim? A) N.Tursunov B) Q.Abdullaeva C) M.G’ulomov * D) K.Qosimova 7. Yuqori qismidan tutashtiriladigan harflar berilgan qatorni  
 
toping. 
A) q y v 
B) q ng g g’ 
C) o o’ v * 
D) o o’ v q g y g’ 
8. 
O`rta qismidan tutashtiriladigan harflar berilgan qatorni  
toping. 
A) b f g j * 
B) o o’ v 
C) q y v 
D) o a v t 
9. 
Pastki qismidan tutashtiriladigan harflar berilgan qatorni  
toping. 
A) m n r t u * 
B) a d v a 
C) j j’ v V 
D) y g ng q g’ 
10. Yuqoridan boshlanib yoziladigan qatorni belgilang. 
A) B D E F G G’; * 
B) A L M N; 
C) I A D; 
D) A Q R S U. 
11. Pastdan boshlab yoziladigan harflar qatorini belgilang. 
A) A M N * 
B) B O O’ 
C) P T D 
D) A va V 
12. Tutashtiruvchi unsuri bo`lmagan bosh harflar qatorini  
belgilang. 
A) Q X Z 
B) S O’ * 
C) C Q O P 
toping. A) q y v B) q ng g g’ C) o o’ v * D) o o’ v q g y g’ 8. O`rta qismidan tutashtiriladigan harflar berilgan qatorni toping. A) b f g j * B) o o’ v C) q y v D) o a v t 9. Pastki qismidan tutashtiriladigan harflar berilgan qatorni toping. A) m n r t u * B) a d v a C) j j’ v V D) y g ng q g’ 10. Yuqoridan boshlanib yoziladigan qatorni belgilang. A) B D E F G G’; * B) A L M N; C) I A D; D) A Q R S U. 11. Pastdan boshlab yoziladigan harflar qatorini belgilang. A) A M N * B) B O O’ C) P T D D) A va V 12. Tutashtiruvchi unsuri bo`lmagan bosh harflar qatorini belgilang. A) Q X Z B) S O’ * C) C Q O P  
 
D) B M T F 
13. Tutashtiruvchi unsuri bo`lmagan bosh harflar o`zidan    
keyingi harflarga qanday ulanadi? 
A) qo`shimcha yordamchi chiziq bilan o`rta qismidan tutashtiriladi 
B) qo`shimcha yordamchi chiziq bilan pastki qismidan tutashtiriladi* 
C) qo`shimcha yordamchi chiziq bilan o`rta va pastki qismidan  
tutashtiriladi 
D) qo`shimcha yordamchi chiziq bilan yuqori qismidan tutashtiriladi 
14. Tutashtiruvchi unsurli bosh harflar qayeridan  
tutashtirilishiga ko`ra necha guruhga bo`linadi va ular qaysilar? 
A) 2 guruhga bo`linadi: o`rta va yuqori qismidan tutashtiriladi 
B) 2 guruhga bo`linadi: pastki va yuqori qismidan tutashtiriladi 
C) guruhga bo`linmaydi, faqat pastki qismidan tutashtiriladi 
D) 2 guruhga bo`linadi: o`rta va pastki qismidan tutashtiriladi * 
 
 
D) B M T F 13. Tutashtiruvchi unsuri bo`lmagan bosh harflar o`zidan keyingi harflarga qanday ulanadi? A) qo`shimcha yordamchi chiziq bilan o`rta qismidan tutashtiriladi B) qo`shimcha yordamchi chiziq bilan pastki qismidan tutashtiriladi* C) qo`shimcha yordamchi chiziq bilan o`rta va pastki qismidan tutashtiriladi D) qo`shimcha yordamchi chiziq bilan yuqori qismidan tutashtiriladi 14. Tutashtiruvchi unsurli bosh harflar qayeridan tutashtirilishiga ko`ra necha guruhga bo`linadi va ular qaysilar? A) 2 guruhga bo`linadi: o`rta va yuqori qismidan tutashtiriladi B) 2 guruhga bo`linadi: pastki va yuqori qismidan tutashtiriladi C) guruhga bo`linmaydi, faqat pastki qismidan tutashtiriladi D) 2 guruhga bo`linadi: o`rta va pastki qismidan tutashtiriladi *