YOZUVLAR TARIXIDAN MA’LUMOT. HUSNIXATGA O‘RGATISH METODIKASINING SHAKLLANISH TARIXI

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

27,4 KB


 
 
 
 
 
 
YOZUVLAR TARIXIDAN MA’LUMOT. HUSNIXATGA 
O‘RGATISH METODIKASINING SHAKLLANISH TARIXI. 
 
 
Reja: 
1. 
Yozuv tarixi haqida ma’lumot 
2. 
O‘zbek yozuvi tarixi 
3. 
Husnixatga o‘rgatish metodikasining shakllanish tarixi. 
4. 
Hattotlik maktablari haqida ma’lumot 
 
 
 YOZUV HAQIDA MA’LUMOT 
Yozuv – biror tilda qabul qilingan maxsus belgilar yig‘indisi. Yozuv 
tushunchasi tilning tovush elementlari (so‘z, bo‘g‘in, tovush)ni ifodalovchi 
belgilarnigina emas, balki piktografiya, ideografiya shakllarini ham o‘z ichiga 
oladi. Bular aloqa qilish belgilari yig‘indisi sifatida yozuvdan ilgarigi belgilar 
(xotira yozuvi, hisoblash yozuvi va boshqalar)ga qarama-qarshi qo‘yilgan. 
Urug‘chilik tuzimi davrida dastlab surat yozuvi paydo bo‘ldi. Kishilik 
jamiyati kichik va tarqoq oila - urug‘lardan tashkil topgan darvda kishilar bir-
birlari bilan faqat og‘zaki nutq yordamida fikr almashgan. Yirik urug‘ va qabila 
jamoalarining tarkib topishi bilan og‘zaki nutqni uzoqqa yetkazish va uni 
zamon bilan mustahkamlash ehtiyoji tug‘iladi. 
Insoniyatning shu ehtiyoji zaminida yozuv paydo bolgan. Boshida yozuv 
bilan bir qatorda grafik shaklga ega bolmagan usullar ham qo‘llanilgan (mis, 
iplarni tugib qo‘yish). Bunday belgilar ibtidoiy odamlar hayotida qo‘llanilgan. 
Bu yozuvning qoldiqlari hozir ham urug‘-qabilalarining tamg‘alari, shimoliy 
indeyeslarning chig‘anoq marjonlari, biror ijtimoiy tabaqaning xususiy mulkini 
ifodalovcbi belgilar va boshqa shakllarda mavjud. 
YOZUVLAR TARIXIDAN MA’LUMOT. HUSNIXATGA O‘RGATISH METODIKASINING SHAKLLANISH TARIXI. Reja: 1. Yozuv tarixi haqida ma’lumot 2. O‘zbek yozuvi tarixi 3. Husnixatga o‘rgatish metodikasining shakllanish tarixi. 4. Hattotlik maktablari haqida ma’lumot YOZUV HAQIDA MA’LUMOT Yozuv – biror tilda qabul qilingan maxsus belgilar yig‘indisi. Yozuv tushunchasi tilning tovush elementlari (so‘z, bo‘g‘in, tovush)ni ifodalovchi belgilarnigina emas, balki piktografiya, ideografiya shakllarini ham o‘z ichiga oladi. Bular aloqa qilish belgilari yig‘indisi sifatida yozuvdan ilgarigi belgilar (xotira yozuvi, hisoblash yozuvi va boshqalar)ga qarama-qarshi qo‘yilgan. Urug‘chilik tuzimi davrida dastlab surat yozuvi paydo bo‘ldi. Kishilik jamiyati kichik va tarqoq oila - urug‘lardan tashkil topgan darvda kishilar bir- birlari bilan faqat og‘zaki nutq yordamida fikr almashgan. Yirik urug‘ va qabila jamoalarining tarkib topishi bilan og‘zaki nutqni uzoqqa yetkazish va uni zamon bilan mustahkamlash ehtiyoji tug‘iladi. Insoniyatning shu ehtiyoji zaminida yozuv paydo bolgan. Boshida yozuv bilan bir qatorda grafik shaklga ega bolmagan usullar ham qo‘llanilgan (mis, iplarni tugib qo‘yish). Bunday belgilar ibtidoiy odamlar hayotida qo‘llanilgan. Bu yozuvning qoldiqlari hozir ham urug‘-qabilalarining tamg‘alari, shimoliy indeyeslarning chig‘anoq marjonlari, biror ijtimoiy tabaqaning xususiy mulkini ifodalovcbi belgilar va boshqa shakllarda mavjud.  
 
Yozuv zamon va masofa jihatidan og‘zaki nutqqa nisbatan ustunlikka ega. 
Texnikaning rivoji (telefon, telegraf, radio, televizor,internet) natijasida undagi 
ustunlik masofa jihatidan zaiflashdi, lekin zamon e’tibori bilan yozuv hali ham 
ogzaki nutqdan ustun XIX-XX asr boshlarida topilgan va deshifrovka qilingan 
juda ko‘p yodgorliklar yozuvning paydo bolishi va tarixiy taraqqiyotini yoritish 
imkonini berdi. Fanning bu yutug‘i yozuv tarixini tilshunoslik fanining 
mustaqil bir bo‘limi sifatida ajratishga olib keldi. 
1. Turli tipdagi Misr iyogliflari. Bu tur yozuvi XIX-asrning 20-yillarida 
fransuz olimi Shampalon tomonidan o‘qilgan, XIX-asrning 70-90 yillarida 
Evans o‘qigan qadimgi Kput surat yozuvlari va Semq o‘qigan Kipr surat 
yozuvlari ham Misr surat yozuvlari tipiga kiradi. 
2. Mixxat yozuvlarining turli tiplari. Bu tip yozuvlar Osiyoda qadimda 
yashagan qator xalqlarning tillarida ishlatilgan (shumer assiro - ovavilon, elom, 
xala, xet-kappodokiya, fors tillariga moslangan). Bu tur yozuvlar XIX-asr 
boshlarida deshifrovka qilina boshlanib, XX-asrning 10-yillarida tugallandi. 
3. Somiy xalqlarda qayd qilingan va tillariga moslangan harf yozuvining 
eng qadimgi shakllari. Bular finikiy va xalaan yozuvlari (asosiy yodgorliklari 
XIX-asrning 60-70-yillarida va XX-asrning 20-ylllarida topilgan). Janubiy 
arab, oramey yozuvlari (qadimgi namunalari XIX-asrning 60-70 yillarida 
topilgan). Ko‘pchilik mutaxassislarning fikricha, qadimgi uyg‘ur va urxun-
yenesey yozuvlari ham aslida oramey yozuvlari zaminida yuzaga kelgan. Uni 
19-asrning 90-yillarida tilshunos olimlar V.Tomson va V.Radlov deshifrovka 
qilganlar. 
4. Yunon alfavitining qadimgi shakli va lotin alifbosining alohida varianti 
va boshqa turli variantdagi bu yozuv turlari bizgacha yetib kelgan. Bu yozuvlar 
XVIII asrdayoq ilm axliga ma’lum bo‘ladi va ularning grammatik jihatdan 
o‘rganilishi XIX asrda qiyosiy-tarixiy tilshunoslik fanining rivojiga katta 
yordam ko‘rsatdi. 
Yozuvning eng qadimgi shakli piktografiyadir. Bu yozuv asosan Amerika 
indeyeslarida aloqa quroli sifatida qo‘llanilgan. Chunki ularning til 
xususiyatlari shunga mos edi. Bu yozuv qadimiy bo‘lgani uchun unda 
ideografik yozuv bilan bir qatorda piktografiyaning ham ayrim elementlari bor. 
Yozuv zamon va masofa jihatidan og‘zaki nutqqa nisbatan ustunlikka ega. Texnikaning rivoji (telefon, telegraf, radio, televizor,internet) natijasida undagi ustunlik masofa jihatidan zaiflashdi, lekin zamon e’tibori bilan yozuv hali ham ogzaki nutqdan ustun XIX-XX asr boshlarida topilgan va deshifrovka qilingan juda ko‘p yodgorliklar yozuvning paydo bolishi va tarixiy taraqqiyotini yoritish imkonini berdi. Fanning bu yutug‘i yozuv tarixini tilshunoslik fanining mustaqil bir bo‘limi sifatida ajratishga olib keldi. 1. Turli tipdagi Misr iyogliflari. Bu tur yozuvi XIX-asrning 20-yillarida fransuz olimi Shampalon tomonidan o‘qilgan, XIX-asrning 70-90 yillarida Evans o‘qigan qadimgi Kput surat yozuvlari va Semq o‘qigan Kipr surat yozuvlari ham Misr surat yozuvlari tipiga kiradi. 2. Mixxat yozuvlarining turli tiplari. Bu tip yozuvlar Osiyoda qadimda yashagan qator xalqlarning tillarida ishlatilgan (shumer assiro - ovavilon, elom, xala, xet-kappodokiya, fors tillariga moslangan). Bu tur yozuvlar XIX-asr boshlarida deshifrovka qilina boshlanib, XX-asrning 10-yillarida tugallandi. 3. Somiy xalqlarda qayd qilingan va tillariga moslangan harf yozuvining eng qadimgi shakllari. Bular finikiy va xalaan yozuvlari (asosiy yodgorliklari XIX-asrning 60-70-yillarida va XX-asrning 20-ylllarida topilgan). Janubiy arab, oramey yozuvlari (qadimgi namunalari XIX-asrning 60-70 yillarida topilgan). Ko‘pchilik mutaxassislarning fikricha, qadimgi uyg‘ur va urxun- yenesey yozuvlari ham aslida oramey yozuvlari zaminida yuzaga kelgan. Uni 19-asrning 90-yillarida tilshunos olimlar V.Tomson va V.Radlov deshifrovka qilganlar. 4. Yunon alfavitining qadimgi shakli va lotin alifbosining alohida varianti va boshqa turli variantdagi bu yozuv turlari bizgacha yetib kelgan. Bu yozuvlar XVIII asrdayoq ilm axliga ma’lum bo‘ladi va ularning grammatik jihatdan o‘rganilishi XIX asrda qiyosiy-tarixiy tilshunoslik fanining rivojiga katta yordam ko‘rsatdi. Yozuvning eng qadimgi shakli piktografiyadir. Bu yozuv asosan Amerika indeyeslarida aloqa quroli sifatida qo‘llanilgan. Chunki ularning til xususiyatlari shunga mos edi. Bu yozuv qadimiy bo‘lgani uchun unda ideografik yozuv bilan bir qatorda piktografiyaning ham ayrim elementlari bor.  
 
Masalan, toshbaqaning rasmi quruqlik tushunchasini ifodalagan, ya’ni shartli 
belgi vazifasini o‘tagan. Chunki quruqlik tushunchasini yozuvda ideografiya 
bilan berish qiyin edi. 
Hayotiy ehtiyoj bora-bora yozuvni soddalashtirdi va tasvirlangan predmet 
bilan yozuv shakli o‘rtasidagi o‘xshashlik yo‘qoldi, belgi so‘zning simvoli 
bo‘lib qoldi. Bu xitoy, misr, shumer, vavilon va xett yozuvlariga xos 
xususiyatdir. 
Papirus yozish uchun maxsus tayoqcha va bo‘yoqning kashf etilishi 
yozuvni takomillashtirdi, uning soddalashuviga imkon tug‘dirdi. Hozir yer 
yuzida quyidagi besh yozuv asosida tuzilgan yozuv sistemalari tarqalgan. 
1) Lotin yozuvi (dunyo aholisining 30% ga yaqini foydalanadi); 2) fonetik 
arab yozuvi (10% ga); 3) Slavyan-kirill yozuvi (10% ga yaqini); 4) grafik-xitoy 
yozuvi (25% ga yaqin); 5) bo‘g‘inli hind yozuvi (20% ga yaqini) qolgan boshqa 
yozuv sistemalari (yunon, yaxudiy, efiopiya, gruzin, arman yozuvlari va 
bulardan dunyo aholisining 5% ga yaqini foydalanadi. 
  O‘zbek yozuvi tarixi. O‘rta Osiyo xalqlari yozuvning tarixi juda qadim 
zamonlardan boshlanadi. Eramizdan avvalgi I ming yillik o‘rtalarida Eron, 
O‘rta Osiyo va boshqa o‘lkalarda oromiy yozuvi tarqala boshladi. Turli 
yodgorliklarda qayd etilishicha eramizdan oldingi I-III asrlarda oromiy yozuvi 
bilan bir qatorda yunon va karoshta yozuvlari ham ishlatilgan. 
 Oromiy yozuvi negizida bir qator mahalliy yozuvlar vujudga kela 
boshladi. Avesto, Xorazm, Sug‘d, kushon, run, uyg‘ur yozuvi va boshqa 
yozuvlar shular jumlasidandir. 
 Xorazm yozuvi oromiy yozuvining eng qadimiy an’analarini saqlab 
qolgan yozuvdir. Hozirgi eramizdan boshlab sug‘d yozuvi qo‘llanila boshlandi. 
Bu yozuv taxminan VI asrlargacha davom etdi. II asrning oxiri III asrning 
boshlarida Xorazm shohi chiqargan pullarda Xorazm yozuvi uchraydi.  
 V-VIII asrlar davomida turkiy xalqlarning O‘rxun-Yenisey yozuvidan 
keng foydalanganlar. Bu yozuv fanda “turkiy-run” yozuvi deb ham yuritiladi. 
Yenisey daryosi qirg‘oqlaridagi O‘rxun yozuvi yodgorliklari haqida rus 
xizmatchisi Remezov XVIII asrning oxirida xabar bergan. Ammo uzoq vaqt 
mobaynida olimlar bu yodgorliklarni o‘qiy olishmagan.  
Masalan, toshbaqaning rasmi quruqlik tushunchasini ifodalagan, ya’ni shartli belgi vazifasini o‘tagan. Chunki quruqlik tushunchasini yozuvda ideografiya bilan berish qiyin edi. Hayotiy ehtiyoj bora-bora yozuvni soddalashtirdi va tasvirlangan predmet bilan yozuv shakli o‘rtasidagi o‘xshashlik yo‘qoldi, belgi so‘zning simvoli bo‘lib qoldi. Bu xitoy, misr, shumer, vavilon va xett yozuvlariga xos xususiyatdir. Papirus yozish uchun maxsus tayoqcha va bo‘yoqning kashf etilishi yozuvni takomillashtirdi, uning soddalashuviga imkon tug‘dirdi. Hozir yer yuzida quyidagi besh yozuv asosida tuzilgan yozuv sistemalari tarqalgan. 1) Lotin yozuvi (dunyo aholisining 30% ga yaqini foydalanadi); 2) fonetik arab yozuvi (10% ga); 3) Slavyan-kirill yozuvi (10% ga yaqini); 4) grafik-xitoy yozuvi (25% ga yaqin); 5) bo‘g‘inli hind yozuvi (20% ga yaqini) qolgan boshqa yozuv sistemalari (yunon, yaxudiy, efiopiya, gruzin, arman yozuvlari va bulardan dunyo aholisining 5% ga yaqini foydalanadi. O‘zbek yozuvi tarixi. O‘rta Osiyo xalqlari yozuvning tarixi juda qadim zamonlardan boshlanadi. Eramizdan avvalgi I ming yillik o‘rtalarida Eron, O‘rta Osiyo va boshqa o‘lkalarda oromiy yozuvi tarqala boshladi. Turli yodgorliklarda qayd etilishicha eramizdan oldingi I-III asrlarda oromiy yozuvi bilan bir qatorda yunon va karoshta yozuvlari ham ishlatilgan. Oromiy yozuvi negizida bir qator mahalliy yozuvlar vujudga kela boshladi. Avesto, Xorazm, Sug‘d, kushon, run, uyg‘ur yozuvi va boshqa yozuvlar shular jumlasidandir. Xorazm yozuvi oromiy yozuvining eng qadimiy an’analarini saqlab qolgan yozuvdir. Hozirgi eramizdan boshlab sug‘d yozuvi qo‘llanila boshlandi. Bu yozuv taxminan VI asrlargacha davom etdi. II asrning oxiri III asrning boshlarida Xorazm shohi chiqargan pullarda Xorazm yozuvi uchraydi. V-VIII asrlar davomida turkiy xalqlarning O‘rxun-Yenisey yozuvidan keng foydalanganlar. Bu yozuv fanda “turkiy-run” yozuvi deb ham yuritiladi. Yenisey daryosi qirg‘oqlaridagi O‘rxun yozuvi yodgorliklari haqida rus xizmatchisi Remezov XVIII asrning oxirida xabar bergan. Ammo uzoq vaqt mobaynida olimlar bu yodgorliklarni o‘qiy olishmagan.  
 
 1892-1893-yillarda daniyalik olim Vilgeli Tomson, rus olimi V.V.Radlov 
yodgorlikdagi yozuvlarni o‘qishga muyassar bo‘ldilar. O‘rxun-Yenisey yozuvi 
turkiy xalqlarning eng katta markaziy yodgorligi hisoblanadi.  
 VII-VIII asrlarda O‘rta Osiyo arablar tomonidan istilo qilindi. Shu 
davrdan boshlab O‘rta Osiyo jumladan o‘zbek xalqi ham arab yozuvidan 
foydalana boshlandi. Xalqimiz bu alifbodan 1200 yil foydalandi. 
 Arab alifbosi yozilishi jihatdan murakkab bo‘lishi bilan birga, o‘zbek 
tilining tovushlarini to‘la ifoda eta olgan edi. Shu jihatlarini e’tiborga olgan 
ilg‘or fikrli kishilar arab alifbosi yuzasidan o‘z fikrlarini bildirishga harakat 
qilganlar. Chunonchi, Bobur o‘zining “Xatti Boburiy” yozuvini yaratdi. Ammo 
bu yozuv amaliyotda joriy qilinmadi.  
 1926-yil iyun oyida O‘zbekiston Markaziy Ijroiya Qo‘mitasining lotin 
harflari asosida yangi alifboni qabul qilish haqida qaror qabul qilindi. 
 O‘zbekistonda arab yozuvidan lotin harflariga asoslangan o‘zbek 
alifbosiga o‘tish ishlari 1930 yilning birinchi yarmida to‘liq amalga oshirildi. 
Ammo bu yozuvdan ham uzoq foydalanilmadi. 1940-yil 8-mayda amaldagi 
o‘zbek yozuvi yangi alifboga o‘tish haqidagi qonun qabul qilindi. 
 O‘zbekiston Respublikasi mustaqil respublika deb e’lon qilinganidan 
so‘ng lotin yozuvi asosidagi o‘zbek alifbosini joriy etish masalasi o‘rtaga 
qo‘yildi. Bu masala O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining 1993-yil 2-
3-sentabrdagi 12 chaqiriq 13-sessiyasida muhokama qilinib “Lotin yozuviga 
asoslangan o‘zbek alifbosini joriy etish to‘g‘risida”gi qaror qabul qilindi. 
Mazkur qarorni amaliyotga joriy qilish borasida qizg‘in ishlar olib borildi. 
“O‘zbek tilini asosiy imlo qoidalari”ni hozirlash jarayonida alifbodagi ayrim 
harflar ularning shakllari yuzasidan fikr mulohazalar paydo bo‘ldi. Mana shular 
asosida “Lotin yozuviga asoslangan o‘zbek alifbosini joriy etish to‘g‘risida”gi 
qarorga o‘zgartirishlar kiritilishi to‘g‘risida qaror qabul qilindi. 
HUSNIXATGA O‘RGATISH METODIKASINING 
SHAKLLANISH TARIXI. 
O‘zbek xalqi uzoq asrlik tarixida yaratib qoldirgan madaniy me’rosida 
xattotlik san’ati alohida o‘rin egallaydi. 
1892-1893-yillarda daniyalik olim Vilgeli Tomson, rus olimi V.V.Radlov yodgorlikdagi yozuvlarni o‘qishga muyassar bo‘ldilar. O‘rxun-Yenisey yozuvi turkiy xalqlarning eng katta markaziy yodgorligi hisoblanadi. VII-VIII asrlarda O‘rta Osiyo arablar tomonidan istilo qilindi. Shu davrdan boshlab O‘rta Osiyo jumladan o‘zbek xalqi ham arab yozuvidan foydalana boshlandi. Xalqimiz bu alifbodan 1200 yil foydalandi. Arab alifbosi yozilishi jihatdan murakkab bo‘lishi bilan birga, o‘zbek tilining tovushlarini to‘la ifoda eta olgan edi. Shu jihatlarini e’tiborga olgan ilg‘or fikrli kishilar arab alifbosi yuzasidan o‘z fikrlarini bildirishga harakat qilganlar. Chunonchi, Bobur o‘zining “Xatti Boburiy” yozuvini yaratdi. Ammo bu yozuv amaliyotda joriy qilinmadi. 1926-yil iyun oyida O‘zbekiston Markaziy Ijroiya Qo‘mitasining lotin harflari asosida yangi alifboni qabul qilish haqida qaror qabul qilindi. O‘zbekistonda arab yozuvidan lotin harflariga asoslangan o‘zbek alifbosiga o‘tish ishlari 1930 yilning birinchi yarmida to‘liq amalga oshirildi. Ammo bu yozuvdan ham uzoq foydalanilmadi. 1940-yil 8-mayda amaldagi o‘zbek yozuvi yangi alifboga o‘tish haqidagi qonun qabul qilindi. O‘zbekiston Respublikasi mustaqil respublika deb e’lon qilinganidan so‘ng lotin yozuvi asosidagi o‘zbek alifbosini joriy etish masalasi o‘rtaga qo‘yildi. Bu masala O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining 1993-yil 2- 3-sentabrdagi 12 chaqiriq 13-sessiyasida muhokama qilinib “Lotin yozuviga asoslangan o‘zbek alifbosini joriy etish to‘g‘risida”gi qaror qabul qilindi. Mazkur qarorni amaliyotga joriy qilish borasida qizg‘in ishlar olib borildi. “O‘zbek tilini asosiy imlo qoidalari”ni hozirlash jarayonida alifbodagi ayrim harflar ularning shakllari yuzasidan fikr mulohazalar paydo bo‘ldi. Mana shular asosida “Lotin yozuviga asoslangan o‘zbek alifbosini joriy etish to‘g‘risida”gi qarorga o‘zgartirishlar kiritilishi to‘g‘risida qaror qabul qilindi. HUSNIXATGA O‘RGATISH METODIKASINING SHAKLLANISH TARIXI. O‘zbek xalqi uzoq asrlik tarixida yaratib qoldirgan madaniy me’rosida xattotlik san’ati alohida o‘rin egallaydi.  
 
Arab istilosidan so‘ng o‘rta Osiyo xalqlari tomonidan islom dinining qabul 
qilinishi munosabati bilan arab yozuvi ham kirib keladi. 
(O‘rta asrlarda har qanday asar qo‘lda ko‘chirilib kitob qilingan. Nafis 
kitob ko‘chirish katta hunar va san’at hisoblangan. Bu hunar egalari tarixda 
xattot nomi bilan mashhur bolganlar. Xattotlarning ko‘chirgan kitoblari 
kishilarni hayajonga solib, ularni zavqlantirgan. Shuning ushun ham xattotlik 
bilan nom chiqargan shaxslar oddiy ko‘chiruvchi emas, balki o‘sha davrning 
ilm-ma’rifat va yirik madaniyat arbobi hisoblangan. Qo‘lda ko‘chirilgan har bir 
asar san’at mo‘jizasi kabi nodir asar hisoblangan. 
XIV-XVI asrlarda bir qancha iste’dodli san’atkorlar nafis kitoblarning 
ijodchilari yetishdi. Muhammad bin Husayn at-Tibiy, Mir Ali Tabriziy, 
Xorazmiy, Sulton Ali Mashhadiy, Mir Ali Qilqadam, Munislar shular 
jumlasidandir. Bulardan tashqari, o‘rta asrlarda yashagan bir qancha olim va 
fozil kishilar yoshlikdan xattotlik san’atini egallab, keyinchalik kotiblikda ham 
nom chiqarganlar. Ular faqat o‘z asarlarinigina emas, balki boshqa 
mualliflarning asarlarini ham ko‘chirganlar. Masalan Hofiz Sheroziy Xusrav 
Dexlaviyning “Xamsa”sini ko‘chirgan. Alisher Navoiyning mohir xattot 
ekanligi tarixiy manbalardan ma’lum. Zahriddin Muhammad Bobur arab 
grafikasida turkiy xalqlarga moslab “Xatti Boburiy” deb atalgan alifbe yaratdi. 
Munis Xorazmiy xattotlik san’ati haqida “Savodi ta’lim” nomli risola yozdi va 
Alisher Navoiyning “Xamsa”sini nihoyatda chiroyli xat bilan ko‘chirdi. 
Muqimiy ham juda mayda nasta’liq va shikasta xati uslubida bayoz ko‘chirgan. 
Bularning hammasi shuni ko‘rsatadiki, (o‘rta Osiyoda nafis kitob yaratish 
texnikasi ixtiro etilmagan bir davrda kotiblikka talab nihoyatda kuchli bo‘lgan. 
Qo‘l yozmalarni kitob holiga keltirishda bir necha mutaxasislar ishtirok 
etganlar. Bu jarayonda qog‘ozrez (qog‘oz quyuvchi), xattot, (muzahhib (oltin 
suv bilan bezak beruvchi), lavoh (lavha chizuvchi), musavvir va sahhof 
(muqovqchi) ishtirok etadi. Shu yo‘sinda tayyorlangan nafis kitoblar shohlar, 
buyuk olimlar va shoirlar kutubxonalarida saqlanar edi. 
O‘rta Osiyo ustalari, ayniqsa, Samarqand va Buxoro ustalari qog‘oz 
ishlashda katta shuhrat qozongan edilar. Ularning qog‘ozlari pishiq va silliq edi. 
Arab istilosidan so‘ng o‘rta Osiyo xalqlari tomonidan islom dinining qabul qilinishi munosabati bilan arab yozuvi ham kirib keladi. (O‘rta asrlarda har qanday asar qo‘lda ko‘chirilib kitob qilingan. Nafis kitob ko‘chirish katta hunar va san’at hisoblangan. Bu hunar egalari tarixda xattot nomi bilan mashhur bolganlar. Xattotlarning ko‘chirgan kitoblari kishilarni hayajonga solib, ularni zavqlantirgan. Shuning ushun ham xattotlik bilan nom chiqargan shaxslar oddiy ko‘chiruvchi emas, balki o‘sha davrning ilm-ma’rifat va yirik madaniyat arbobi hisoblangan. Qo‘lda ko‘chirilgan har bir asar san’at mo‘jizasi kabi nodir asar hisoblangan. XIV-XVI asrlarda bir qancha iste’dodli san’atkorlar nafis kitoblarning ijodchilari yetishdi. Muhammad bin Husayn at-Tibiy, Mir Ali Tabriziy, Xorazmiy, Sulton Ali Mashhadiy, Mir Ali Qilqadam, Munislar shular jumlasidandir. Bulardan tashqari, o‘rta asrlarda yashagan bir qancha olim va fozil kishilar yoshlikdan xattotlik san’atini egallab, keyinchalik kotiblikda ham nom chiqarganlar. Ular faqat o‘z asarlarinigina emas, balki boshqa mualliflarning asarlarini ham ko‘chirganlar. Masalan Hofiz Sheroziy Xusrav Dexlaviyning “Xamsa”sini ko‘chirgan. Alisher Navoiyning mohir xattot ekanligi tarixiy manbalardan ma’lum. Zahriddin Muhammad Bobur arab grafikasida turkiy xalqlarga moslab “Xatti Boburiy” deb atalgan alifbe yaratdi. Munis Xorazmiy xattotlik san’ati haqida “Savodi ta’lim” nomli risola yozdi va Alisher Navoiyning “Xamsa”sini nihoyatda chiroyli xat bilan ko‘chirdi. Muqimiy ham juda mayda nasta’liq va shikasta xati uslubida bayoz ko‘chirgan. Bularning hammasi shuni ko‘rsatadiki, (o‘rta Osiyoda nafis kitob yaratish texnikasi ixtiro etilmagan bir davrda kotiblikka talab nihoyatda kuchli bo‘lgan. Qo‘l yozmalarni kitob holiga keltirishda bir necha mutaxasislar ishtirok etganlar. Bu jarayonda qog‘ozrez (qog‘oz quyuvchi), xattot, (muzahhib (oltin suv bilan bezak beruvchi), lavoh (lavha chizuvchi), musavvir va sahhof (muqovqchi) ishtirok etadi. Shu yo‘sinda tayyorlangan nafis kitoblar shohlar, buyuk olimlar va shoirlar kutubxonalarida saqlanar edi. O‘rta Osiyo ustalari, ayniqsa, Samarqand va Buxoro ustalari qog‘oz ishlashda katta shuhrat qozongan edilar. Ularning qog‘ozlari pishiq va silliq edi.  
 
Xattot uchun esa ana shunday sifatli qog‘ozlar kerak bo‘lar edi. Qog‘ozlar 
kustar holda turli usullarda tayorlangan. 
Xattotning asar ko‘chirish qurollari: “siyoh”, “qamish qalam”, “mistar” 
(transporant), qalamning uchini chiqarib turish uchun “qalamtarosh”, qamish 
qalamning uchini kesish uchun yasalgan maxsus suyak plastinka “qalam qat” 
dan iborat bolgan. Qamish qalam xattotning asosiy yozuv quroli hisoblangan. 
Uni tayyorlash ham alohida san’at talab etgan. Qamish qalamdan qog‘ozga 
siyoh tommaslik uchun hamda qalamda doim etarli darajada siyoh bo‘lishi 
uchun siyohdon (dovot) ga tolguncha ipak los solingan. Siyohga bo‘ktirilgan 
ipak loslar qalamning yetarli miqdorda siyoh bilan ta’minlanishiga yordam 
beradi. 
Xattotlar texnik vazifalardan tashqari o‘z yozuv uslublarini ham ishlab 
chiqarishga intilganlar. Masalan, XII asrdan boshlab xattotlar hayotida ko‘fiy 
xati uslubi keng o‘rin oldi. Bu uslub asosida arab yozuvining quyidagi olti xil 
asosiy uslublari maydonga keladi: 
1. Suls xati - bu xatning to‘rt bahrasi tekis, ikki bahrasi yumaloq shakilda 
yoziladi. 
2.Nasx xati - bu xatning ixtirochisi mashhur xattot Ibn Muqla’ hisoblanadi. 
3.Muhaqqaq xati - bir bo‘lak qismi tekis bolib, qolgan bo‘laklari yumaloq 
shaklida yoziladi. 
4.Rayhoniy xati - muhaqqaqdan kelib chiqqan bo‘lib uning ixtirochisi Ibn 
Bavvobdir. 
5.Tavqe xati - yarim tekis, yarim yumaloq chiziqdan tashkil topgan. 
6.Riqo xati - ko‘pchilik harflag bir-biriga qurama qilib yoziladi. 
Yuqorida ko‘rsatib o‘tilgan xatlarning har biri o‘z o‘rnida qollanilib 
kelingan. Muhaqqaq xatidan qasida va she’rlar yozishda, suls-ilmiy asarlar va 
xat yo‘1-yo‘riqlarida, rayhoniy va nasx-qissa va xabarlarda, tavqe buyruq va 
farmonlarda, riqo xati maktublarda ishlatilgan. Undan tashqari, bu asosiy 
usulning har biri ingichka va yo‘g‘on qalamlarda yozilishi natijasida yana o‘n 
ikki xil xatni tashkil qilgan. Shuning uchun ham eski maktablarda yozuv 
malakasini hamma o‘quvchilar ham to‘liq egallay olmaganlar. Yozishga 
Xattot uchun esa ana shunday sifatli qog‘ozlar kerak bo‘lar edi. Qog‘ozlar kustar holda turli usullarda tayorlangan. Xattotning asar ko‘chirish qurollari: “siyoh”, “qamish qalam”, “mistar” (transporant), qalamning uchini chiqarib turish uchun “qalamtarosh”, qamish qalamning uchini kesish uchun yasalgan maxsus suyak plastinka “qalam qat” dan iborat bolgan. Qamish qalam xattotning asosiy yozuv quroli hisoblangan. Uni tayyorlash ham alohida san’at talab etgan. Qamish qalamdan qog‘ozga siyoh tommaslik uchun hamda qalamda doim etarli darajada siyoh bo‘lishi uchun siyohdon (dovot) ga tolguncha ipak los solingan. Siyohga bo‘ktirilgan ipak loslar qalamning yetarli miqdorda siyoh bilan ta’minlanishiga yordam beradi. Xattotlar texnik vazifalardan tashqari o‘z yozuv uslublarini ham ishlab chiqarishga intilganlar. Masalan, XII asrdan boshlab xattotlar hayotida ko‘fiy xati uslubi keng o‘rin oldi. Bu uslub asosida arab yozuvining quyidagi olti xil asosiy uslublari maydonga keladi: 1. Suls xati - bu xatning to‘rt bahrasi tekis, ikki bahrasi yumaloq shakilda yoziladi. 2.Nasx xati - bu xatning ixtirochisi mashhur xattot Ibn Muqla’ hisoblanadi. 3.Muhaqqaq xati - bir bo‘lak qismi tekis bolib, qolgan bo‘laklari yumaloq shaklida yoziladi. 4.Rayhoniy xati - muhaqqaqdan kelib chiqqan bo‘lib uning ixtirochisi Ibn Bavvobdir. 5.Tavqe xati - yarim tekis, yarim yumaloq chiziqdan tashkil topgan. 6.Riqo xati - ko‘pchilik harflag bir-biriga qurama qilib yoziladi. Yuqorida ko‘rsatib o‘tilgan xatlarning har biri o‘z o‘rnida qollanilib kelingan. Muhaqqaq xatidan qasida va she’rlar yozishda, suls-ilmiy asarlar va xat yo‘1-yo‘riqlarida, rayhoniy va nasx-qissa va xabarlarda, tavqe buyruq va farmonlarda, riqo xati maktublarda ishlatilgan. Undan tashqari, bu asosiy usulning har biri ingichka va yo‘g‘on qalamlarda yozilishi natijasida yana o‘n ikki xil xatni tashkil qilgan. Shuning uchun ham eski maktablarda yozuv malakasini hamma o‘quvchilar ham to‘liq egallay olmaganlar. Yozishga  
 
qiynalishning yana bir sababi ko‘p xarflarning so‘zda qo‘llanish o‘rniga qarab 
har xil shakl olishidir. 
Eski maktabda harflarni nusxaga qarab, alfavit tartibida katta-katta qilib 
yozish “sarxat” deb atalib, ba’zan sarxat yozish bir-ikki yilga cho‘zilgan. Sarxat 
yozishga o‘rgatilganidan so‘ng “murakkabot”, ya’ni harflarni bir-biriga qo‘shib 
yo‘zib o‘rgatilgan. Murakkabotdan keyin “muqattaot” mashqi, ya’ni bayt va 
ruboiylar ko‘chirib yozish o‘rgatilgan. Eski maktabda muqattaotga juda ko‘p 
vaqt sarf qilingan. Bolalar duoiy salomni yozishni bilsalar, ularning xat-savodi 
chiqqan hisoblangan. 
Eski maktabda chiroyli yozuvga alohida ahamiyat berilgan, ammo 
husnixat mashg‘ulotlari uchun zarur bolgan qoidalar yuzaki tushuntirilgan. 
Chiroyli yozuvga o‘rgatish vaqtida faqat qalamni qanday ushlash qoidalarigina 
eslatilgan. Qalam bilan bir marta yozilgandan so‘ng uning ustida qayta 
yozishga yo‘l qo‘yilmagan, bu yozuv qoidalarini saqlashdagi birdan-bir usul 
bo‘lgan. Bolalarga yuqoridagiga o‘xshash ayrim yo‘1-yo‘riqlar ko‘rsatilgani 
bilan ularning ko‘zi bilan qog‘oz orasidagi masofaning to‘g‘ri saqlanishiga 
e’tibor berilmagan. Xatto yozish vaqtida nafas olish ham ta’qiqlangan. 
Eski maktabda husnixat qoidalarini o‘rgatuvchi birdan-bir qo‘llanma 
“Mufradot” kitobi bo‘lgan. Domlalar yozishni o‘rgatish va husnixat mashq 
qildirishda shu kitobdan foydalanganlar. Bu vaqtda husnixatga o‘rgatishning 
birdan-bir yo‘li ko‘chirib yozish ko‘nikmasini hosil qilish bo‘lgan. Bolalar 
uchun arab alfavitida yozish juda qiyin bolib, unda biror nuqtaning noo‘rin 
qo‘llanishi yoki nuqtalar sonini kam yoki ortiq bo‘lishi so‘zning ma’nosini 
tubdan o‘zgartirib yuborgan. Shuning uchuin, arab yozuvida juda ehtiyot bo‘lib 
yozish zarur edi. Ana shunday bir vaqtda husnixat bo‘lishni, har bir harfni 
to‘g‘ri va aniq yozishni talab qilish, bu masalaga kishilarning diqqatini jalb 
qilishda husnixat ta’limini o‘rgatuvchi metodik qo‘llanma juda muhim edi. Bu 
ishga birinchi bo‘lib shoir va xattot Shermuhammad Avazbek o‘g‘li Munis 
(1778-1829) bel bog‘laydi. Munis 1804 yilda o‘zbek tilida ‘Savodi ta’lim’ 
nomli risola yozadi. Uning bu risolasi amaliy hamda nazariy tomondan o‘sha 
davrga nisbatan katta ahamiyatga ega edi. Munisning bu asari uning vafotidan 
keyin Xorazm xattotlari tomonidan ko‘chirib yoziladi. 
qiynalishning yana bir sababi ko‘p xarflarning so‘zda qo‘llanish o‘rniga qarab har xil shakl olishidir. Eski maktabda harflarni nusxaga qarab, alfavit tartibida katta-katta qilib yozish “sarxat” deb atalib, ba’zan sarxat yozish bir-ikki yilga cho‘zilgan. Sarxat yozishga o‘rgatilganidan so‘ng “murakkabot”, ya’ni harflarni bir-biriga qo‘shib yo‘zib o‘rgatilgan. Murakkabotdan keyin “muqattaot” mashqi, ya’ni bayt va ruboiylar ko‘chirib yozish o‘rgatilgan. Eski maktabda muqattaotga juda ko‘p vaqt sarf qilingan. Bolalar duoiy salomni yozishni bilsalar, ularning xat-savodi chiqqan hisoblangan. Eski maktabda chiroyli yozuvga alohida ahamiyat berilgan, ammo husnixat mashg‘ulotlari uchun zarur bolgan qoidalar yuzaki tushuntirilgan. Chiroyli yozuvga o‘rgatish vaqtida faqat qalamni qanday ushlash qoidalarigina eslatilgan. Qalam bilan bir marta yozilgandan so‘ng uning ustida qayta yozishga yo‘l qo‘yilmagan, bu yozuv qoidalarini saqlashdagi birdan-bir usul bo‘lgan. Bolalarga yuqoridagiga o‘xshash ayrim yo‘1-yo‘riqlar ko‘rsatilgani bilan ularning ko‘zi bilan qog‘oz orasidagi masofaning to‘g‘ri saqlanishiga e’tibor berilmagan. Xatto yozish vaqtida nafas olish ham ta’qiqlangan. Eski maktabda husnixat qoidalarini o‘rgatuvchi birdan-bir qo‘llanma “Mufradot” kitobi bo‘lgan. Domlalar yozishni o‘rgatish va husnixat mashq qildirishda shu kitobdan foydalanganlar. Bu vaqtda husnixatga o‘rgatishning birdan-bir yo‘li ko‘chirib yozish ko‘nikmasini hosil qilish bo‘lgan. Bolalar uchun arab alfavitida yozish juda qiyin bolib, unda biror nuqtaning noo‘rin qo‘llanishi yoki nuqtalar sonini kam yoki ortiq bo‘lishi so‘zning ma’nosini tubdan o‘zgartirib yuborgan. Shuning uchuin, arab yozuvida juda ehtiyot bo‘lib yozish zarur edi. Ana shunday bir vaqtda husnixat bo‘lishni, har bir harfni to‘g‘ri va aniq yozishni talab qilish, bu masalaga kishilarning diqqatini jalb qilishda husnixat ta’limini o‘rgatuvchi metodik qo‘llanma juda muhim edi. Bu ishga birinchi bo‘lib shoir va xattot Shermuhammad Avazbek o‘g‘li Munis (1778-1829) bel bog‘laydi. Munis 1804 yilda o‘zbek tilida ‘Savodi ta’lim’ nomli risola yozadi. Uning bu risolasi amaliy hamda nazariy tomondan o‘sha davrga nisbatan katta ahamiyatga ega edi. Munisning bu asari uning vafotidan keyin Xorazm xattotlari tomonidan ko‘chirib yoziladi.  
 
Munis bu risolasini ikki qismga bo‘lib, birinchi qismida husnixat ta’limini 
bergan ustozlari haqida, xat va chiroyli yozuv asboblari haqida foydali 
maslaxatlar beradi. 
So‘ z maxzanining nishonasi ham, 
Ma’ni durining hazonasi ham, 
Har so‘ zki, ko‘nguldan o‘vdi mavjud, 
Xat bo‘lmasa bo‘lg‘ay erdi nobud... 
U yozuv qoidalariga ham katta axamiyat berib shunday deydi: Olam ishi 
intizomi andin, Olam elining nizomi andin, Ul bo‘lmasa bo‘lmag‘ay kitobat, 
Bu bo‘lmasa qolmag‘ay hikoyat... 
“Savodi ta’lim”ning ikkinchi qismida arab alfavitidagi harflarning 
o‘lchovi va shakli katta kichikligi tushuntiriladi. Munis bu kitobida harflarning 
o‘lchovini qat’iylashtirib har xillikka chek qo‘yib, husnixat ta’limiga yangilik 
kiritgan. Uning bu risolasi xattot va kitoblarga hamda o‘z xatini tuzatmoqchi 
bo‘lgan kishilarga yaqindan yordam bergan. 
Hozirgi kunda maktablarimiz oldida turgan muhim vazifalardan biri 
o‘quvchilarning savodxonligini oshirishdir. O‘quvchilarning savodxonligini 
oshirishda toza va chiroyli yozuvning roli katta. Ulug‘ rus pedagogi K. D. 
Ushinskiy husnixat darslariga alohida e’tibor berib, ‘dastlabki orfografik 
malakalar husnixat darslarida tiklanadi’, - degan edi. 
O‘zbek maktablari 1940 yildan boshlab, rus grafikasi asosida yozuvga o‘ta 
boshladi. O‘zbek maktablari uchun husnixatga maxsus oid qollanmalar 
yaratilmagan bo‘lsa ham bu davrda yaratilgan turli metodik qollanmalardan 
foydalanib kelingan. 
1948- yilda V. A. Saglin tomomonidan tuzilgan ‘Boshlang‘ich sinflarda 
yoziivga o‘rgatish’ nomli qo‘llanmada I, II, III, IV sinflarda husnixatga 
o‘rgatishning maqsad va usullari bayon etiladi. Bu kitobda yozuvda 
uchraydigan tipik xatolarni tuzatish uchun ko‘rsatmalar va tez yozishga 
o‘rgatish uchun tayyorgarlik mashqlari beriladi. Qo‘llanmada doskada bo‘r 
bilan yozish qoidalari ham kiritiladi. 
1948-yilda E.V. Gur’yanov tomonidan tuzilgan “Yozuv mashqlarning 
psixologik eslatmalari’ va ‘Alifbe davrida yozuvga o‘rgatishning psixologiyasi 
Munis bu risolasini ikki qismga bo‘lib, birinchi qismida husnixat ta’limini bergan ustozlari haqida, xat va chiroyli yozuv asboblari haqida foydali maslaxatlar beradi. So‘ z maxzanining nishonasi ham, Ma’ni durining hazonasi ham, Har so‘ zki, ko‘nguldan o‘vdi mavjud, Xat bo‘lmasa bo‘lg‘ay erdi nobud... U yozuv qoidalariga ham katta axamiyat berib shunday deydi: Olam ishi intizomi andin, Olam elining nizomi andin, Ul bo‘lmasa bo‘lmag‘ay kitobat, Bu bo‘lmasa qolmag‘ay hikoyat... “Savodi ta’lim”ning ikkinchi qismida arab alfavitidagi harflarning o‘lchovi va shakli katta kichikligi tushuntiriladi. Munis bu kitobida harflarning o‘lchovini qat’iylashtirib har xillikka chek qo‘yib, husnixat ta’limiga yangilik kiritgan. Uning bu risolasi xattot va kitoblarga hamda o‘z xatini tuzatmoqchi bo‘lgan kishilarga yaqindan yordam bergan. Hozirgi kunda maktablarimiz oldida turgan muhim vazifalardan biri o‘quvchilarning savodxonligini oshirishdir. O‘quvchilarning savodxonligini oshirishda toza va chiroyli yozuvning roli katta. Ulug‘ rus pedagogi K. D. Ushinskiy husnixat darslariga alohida e’tibor berib, ‘dastlabki orfografik malakalar husnixat darslarida tiklanadi’, - degan edi. O‘zbek maktablari 1940 yildan boshlab, rus grafikasi asosida yozuvga o‘ta boshladi. O‘zbek maktablari uchun husnixatga maxsus oid qollanmalar yaratilmagan bo‘lsa ham bu davrda yaratilgan turli metodik qollanmalardan foydalanib kelingan. 1948- yilda V. A. Saglin tomomonidan tuzilgan ‘Boshlang‘ich sinflarda yoziivga o‘rgatish’ nomli qo‘llanmada I, II, III, IV sinflarda husnixatga o‘rgatishning maqsad va usullari bayon etiladi. Bu kitobda yozuvda uchraydigan tipik xatolarni tuzatish uchun ko‘rsatmalar va tez yozishga o‘rgatish uchun tayyorgarlik mashqlari beriladi. Qo‘llanmada doskada bo‘r bilan yozish qoidalari ham kiritiladi. 1948-yilda E.V. Gur’yanov tomonidan tuzilgan “Yozuv mashqlarning psixologik eslatmalari’ va ‘Alifbe davrida yozuvga o‘rgatishning psixologiyasi  
 
va metodikasi’ nomli qo‘llanmalarda esa yozuv jarayoniga ilmiy asosda 
yondashiladi va yozuvning psixofiziologik asoslari ochib beriladi. Muallif bu 
qollanmalarda o‘quvchilarning diqqatini boshlang‘ich sinflarda darsning 
samaradorligini oshiruvchi qator shart-sharoitlarga tortadi hamda amaliy 
ko‘rsatmalar beradi. 1959-yilda E.V. Gur’yanovning “Yozuvga o‘rgatish 
psixologiyasi’ kitobi nashr qilindi. Bu qo‘llanmada, asosan, yozuvga o‘rgatish 
psixologiyasi to‘la ochib beriladi, hamda eski kaligrafik yozuv sistemasi tanqid 
qilinadi. Muallif bosim bilan yoziladigan yozuv sistemasini misollar bilan 
ko‘rsatib beradi, hamda mavjud yozuv grafikasini soddalashtirishni talab etadi. 
1983- yilda D. A. Pisarevskiy tomonidan yozilgan ‘Yozuvga o‘rgatish’ 
kitobida birinchi marta boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun darslarni qanday 
tashkil etish yo‘llari ko‘rsatiladi. Muallif bu kitobda harflarni izchillik bilan 
o‘rgatishni, har xil bog‘lanishlarni to‘liq ko‘rsatib o‘tadi. Ammo chiroyli 
yozuvga o‘rgatishning asosiy shartlari ustida kam ko‘rsatma beradi. 
1970-yildan boshlab soddalashtirilgan harflar qabul qilindi, undan 
“Alifbe” kitobida, o‘quvchilar uchun qo‘llanma va metodik ko‘rsatmalaridan 
foydalanila boshlandi. Yangi shriftning asosiy xususiyatlari quyidagilardir: 
juda ko‘p harflarning shakli soddalashtirilgan, katta harflarning shakliga 
yaqinlashtirilgan; yangi harflar bir sharoitda qo‘lni uzmasdan bog‘lab yozishga 
mo‘ljallangan. Yozuv qurollari takomillashib borishi bilan E.V.Guryanov 
tomonidan tavsiya etilayotgan yozuv sistemasi 1970 yildan boshlab 
maktablarda keng qo‘llanila boshlandi. 
Shu vaqtlarda rus alfaviti o‘qitiladigan maktablar uchun yangi 
soddalashtirilgan harflar bilan husnixat kitoblari nashr qilina boshlandi. 
O‘zbek maktablarida soddalashtirilgan kiril alifbosida chiroyli yozish va 
chiroyli yozishga o‘rgatish borasida M.G‘ulomov tadqiqot ishlarini olib bordi. 
U o‘zining qo‘llanmalarida 1-4-sinf o‘quvchilarini chiroyli yozishga o‘rgatish 
usullarini, husnixat qoidalarini ishlab chiqdi, amaliyotga tadbiq etish 
metodikasini ochib berdi.  
Amaldagi yozuvni husnixat qoidalari ularga doir amaliy mashqlar 
namunasi 
Y.Abdullayevning 
“Sovg‘a”, 
“Yangi 
alifbo 
va 
imlo” 
“Hamrohim”kitoblarida o‘z aksini topgan. 
va metodikasi’ nomli qo‘llanmalarda esa yozuv jarayoniga ilmiy asosda yondashiladi va yozuvning psixofiziologik asoslari ochib beriladi. Muallif bu qollanmalarda o‘quvchilarning diqqatini boshlang‘ich sinflarda darsning samaradorligini oshiruvchi qator shart-sharoitlarga tortadi hamda amaliy ko‘rsatmalar beradi. 1959-yilda E.V. Gur’yanovning “Yozuvga o‘rgatish psixologiyasi’ kitobi nashr qilindi. Bu qo‘llanmada, asosan, yozuvga o‘rgatish psixologiyasi to‘la ochib beriladi, hamda eski kaligrafik yozuv sistemasi tanqid qilinadi. Muallif bosim bilan yoziladigan yozuv sistemasini misollar bilan ko‘rsatib beradi, hamda mavjud yozuv grafikasini soddalashtirishni talab etadi. 1983- yilda D. A. Pisarevskiy tomonidan yozilgan ‘Yozuvga o‘rgatish’ kitobida birinchi marta boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun darslarni qanday tashkil etish yo‘llari ko‘rsatiladi. Muallif bu kitobda harflarni izchillik bilan o‘rgatishni, har xil bog‘lanishlarni to‘liq ko‘rsatib o‘tadi. Ammo chiroyli yozuvga o‘rgatishning asosiy shartlari ustida kam ko‘rsatma beradi. 1970-yildan boshlab soddalashtirilgan harflar qabul qilindi, undan “Alifbe” kitobida, o‘quvchilar uchun qo‘llanma va metodik ko‘rsatmalaridan foydalanila boshlandi. Yangi shriftning asosiy xususiyatlari quyidagilardir: juda ko‘p harflarning shakli soddalashtirilgan, katta harflarning shakliga yaqinlashtirilgan; yangi harflar bir sharoitda qo‘lni uzmasdan bog‘lab yozishga mo‘ljallangan. Yozuv qurollari takomillashib borishi bilan E.V.Guryanov tomonidan tavsiya etilayotgan yozuv sistemasi 1970 yildan boshlab maktablarda keng qo‘llanila boshlandi. Shu vaqtlarda rus alfaviti o‘qitiladigan maktablar uchun yangi soddalashtirilgan harflar bilan husnixat kitoblari nashr qilina boshlandi. O‘zbek maktablarida soddalashtirilgan kiril alifbosida chiroyli yozish va chiroyli yozishga o‘rgatish borasida M.G‘ulomov tadqiqot ishlarini olib bordi. U o‘zining qo‘llanmalarida 1-4-sinf o‘quvchilarini chiroyli yozishga o‘rgatish usullarini, husnixat qoidalarini ishlab chiqdi, amaliyotga tadbiq etish metodikasini ochib berdi. Amaldagi yozuvni husnixat qoidalari ularga doir amaliy mashqlar namunasi Y.Abdullayevning “Sovg‘a”, “Yangi alifbo va imlo” “Hamrohim”kitoblarida o‘z aksini topgan.  
 
 Hattotlik maktablari haqida ma’lumot. Xattot va madaniy hayot. Sharq 
xalqlari, shu jumladan, o‘rta Osiyo xalqlarining madaniy tarixi eng qadimiy va 
ko‘p sohalarda yuksak taraqqiyot bosqichiga erishilganligi bu kunda butun 
dunyo ilm-fan axli tomonidan e’tirof etilgan haqiqatdir. O‘rta Osiyo xalqlari 
o‘z o‘tmishida bir necha dafa iqtisodiy, siyosiy va madaniy taraqqiyot davrini 
boshidan kechirgan. 
Arablar istilosidan so‘ng IX-XI asrlarda o‘rta Osiyoda, ayoniqsa, 
Xorazmda madaniy va ilmiy tafakkur beqiyos barq urib gulladi. Jahonga 
tanilgan al-Farobiy, Ibn Sino, al-Beruniy singari ulug‘ mutafarkir olimlar 
dahosidan xozirgacha bashariyat bahramand bo‘lib kelmoqda. Shuni alohida 
qayd etish zarurki, bu porloq davr arab istilosining mahsuli emas, aksincha, arab 
istilosiga qadar o‘rta Osiyoda mavjud bo‘lgan xorazmiylar va so‘g‘diylarning 
uzoq asrlik boy madaniyatining qonuniy taraqqiyotidan iborat bolgan. Arab 
istilosiga qadar o‘rta  
Osiyo xalqlari, shu jumladan, turkiy xaqlar (ayniqsa, uyg‘urlar) yaratgan 
madaniy obidalar fikrimizning isbotidir. Ayniqsa, 1965 yili Samarqandda 
ochilgan Afrosiyob arxeologik yodgorliklari arablarga qadar o‘rta Osiyo 
xalqlarining mislsiz taraqqiyot darajasida ekanini yana bir marta tasdiqlaydi. 
 
______ 
G‘ulomov.M, “Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini husnixatga o‘gatish” T. 
O‘qituvchi 1970, “Chiroyli yozuv malakasini shakllantirish” T. O‘qituvchi 
1992, “Husnixat metodikasi” T. O‘qituvchi 1976.Abdullayev. I “Hamrohim” 
o‘quv qo‘llanma” T. O‘qituvchi 1996, “Sovg‘a” o‘quv qo‘llanmasi T. 
O‘qituvchi 1996, “Yangi alifbo va imlo” T. O‘qituvchi 2000 
  
XIII-XIV asrlarda mo‘g‘ullar O‘rta Osiyoni vayron qilib, obod shaharlarni 
xarobaga aylantiradilar. Madaniy yodgorliklar parchalanib, ilm-fan xazinasi 
bo‘lgan minglab qo‘lyozma kitoblar gulxanlarda kuydiriladi. Mo‘g‘ul 
bosqinchilari qancha barbod bermasinlar, ijodkor xaq o‘z madaniy merosini 
ardoqlaydi, eng og‘ir va mashaqqatli hollarda madaniy hayot olg‘a tomon 
boraveradi. 
Hattotlik maktablari haqida ma’lumot. Xattot va madaniy hayot. Sharq xalqlari, shu jumladan, o‘rta Osiyo xalqlarining madaniy tarixi eng qadimiy va ko‘p sohalarda yuksak taraqqiyot bosqichiga erishilganligi bu kunda butun dunyo ilm-fan axli tomonidan e’tirof etilgan haqiqatdir. O‘rta Osiyo xalqlari o‘z o‘tmishida bir necha dafa iqtisodiy, siyosiy va madaniy taraqqiyot davrini boshidan kechirgan. Arablar istilosidan so‘ng IX-XI asrlarda o‘rta Osiyoda, ayoniqsa, Xorazmda madaniy va ilmiy tafakkur beqiyos barq urib gulladi. Jahonga tanilgan al-Farobiy, Ibn Sino, al-Beruniy singari ulug‘ mutafarkir olimlar dahosidan xozirgacha bashariyat bahramand bo‘lib kelmoqda. Shuni alohida qayd etish zarurki, bu porloq davr arab istilosining mahsuli emas, aksincha, arab istilosiga qadar o‘rta Osiyoda mavjud bo‘lgan xorazmiylar va so‘g‘diylarning uzoq asrlik boy madaniyatining qonuniy taraqqiyotidan iborat bolgan. Arab istilosiga qadar o‘rta Osiyo xalqlari, shu jumladan, turkiy xaqlar (ayniqsa, uyg‘urlar) yaratgan madaniy obidalar fikrimizning isbotidir. Ayniqsa, 1965 yili Samarqandda ochilgan Afrosiyob arxeologik yodgorliklari arablarga qadar o‘rta Osiyo xalqlarining mislsiz taraqqiyot darajasida ekanini yana bir marta tasdiqlaydi. ______ G‘ulomov.M, “Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini husnixatga o‘gatish” T. O‘qituvchi 1970, “Chiroyli yozuv malakasini shakllantirish” T. O‘qituvchi 1992, “Husnixat metodikasi” T. O‘qituvchi 1976.Abdullayev. I “Hamrohim” o‘quv qo‘llanma” T. O‘qituvchi 1996, “Sovg‘a” o‘quv qo‘llanmasi T. O‘qituvchi 1996, “Yangi alifbo va imlo” T. O‘qituvchi 2000 XIII-XIV asrlarda mo‘g‘ullar O‘rta Osiyoni vayron qilib, obod shaharlarni xarobaga aylantiradilar. Madaniy yodgorliklar parchalanib, ilm-fan xazinasi bo‘lgan minglab qo‘lyozma kitoblar gulxanlarda kuydiriladi. Mo‘g‘ul bosqinchilari qancha barbod bermasinlar, ijodkor xaq o‘z madaniy merosini ardoqlaydi, eng og‘ir va mashaqqatli hollarda madaniy hayot olg‘a tomon boraveradi.  
 
XIV-XV asrlarda Temuriylar davrida o‘rta Osiyo feodalizm jamiyatida 
qisqa muddatli bo‘lsa ham markazlashgan feodal davlati joriy qilinib, mamlakat 
hayotida iqtisodiy, siyosiy va madaniy yuksalish ro‘y berdi. Ayniqsa, XV asr 
Hirotda, Samarqandda o‘rta Osiyo xadlqlari madaniyati o‘zining eng porloq 
davrini boshidan kechirdi. Mirzo Ulugbek, Alisher Navoiy, Abdurahmon 
Jomiy, Xondamir, Behzod, Sulton Ali va Mirzo Bobir bu davrning aql 
egalaridan bo‘lganlar. 
XVI asrning boshidan safaviylar va shayboniylar hokimiyat tepasiga 
kelishi bilan iqtisodiy va madaniy hayot asta-sekin inqirozga yuz tuta 
boshlaydi. 
XIX asrga kelganda, ayniqsa, o‘rta Osiyoning Rossiya bilan iqtisodiy va 
siyosiy aloqalari kuchaya borgan sari madaniy hayotda yana kotarilish roy bera 
boshladi. 
Shunday qilib, IX asrdan to XX asrgacha, taxminan 1000 yillik tarixida 
o‘rta Osiyo xalqlarining ilm-fan va ma’naviy madaniyat sohasida yaratib 
qoldirgan buyuk merosi bizning davrimizgacha, asosan, qo‘lyozma kitoblar 
shaklida etib kelgandir. 
Arab yozuvida kitobat qilingan ming yillik madaniy meros nasldan-naslga 
qo‘lyozma shaklida o‘tib kelgan. Shu qolyozma kitoblar tufayligina o‘rta Osiyo 
xalqlari ota-bobolari yaratib qoldirgan madaniy merosdan bahramand 
bo‘lganlar. Shu qo‘lyozma tufayli O‘rta Osiyodagi har bir xalq, har bir millat 
o‘z tarixiga ega bo‘lgan. Nihoyat, shu qo‘lyozmalar tufayli o‘rta Osiyo xalqlari 
jahon madaniyat tarixi taraqqiyotiga o‘z hissasini qo‘sha olgan. 
Bu qo‘lyozma kitoblarning muallif tomonidan parcha-parcha qog‘ozlarga 
yozilib ijod etilgandan so‘ng, uni oqqa ko‘chirib, kitob tusiga kirituvchi g‘oyat 
murakkab, mashaqqatli, ayni vaqtda sharafli vazifani bajaruvchi shaxs kitob 
bo‘lgan. Kotiblik da’fatan qaraganda kishiga bir texnik vazifaga o‘xshab 
ko‘rinadi. Kitob go‘yo muallifning yaratgan asarini harfma-harf ko‘chiruvchi 
kishidek bolib tuyuladi. Haqiqatda esa bunday emas. 
O‘rta asr tarixida va u davrdagi madaniy hayotda kitobatlik hunari eng 
sharafli va muqaddas vazifa hisoblangan. Avvalombor kotibning savodli 
bo‘lishining o‘zi feodalizm sharoitida ko‘p vaqt hokimlar, amirlar savodsiz 
XIV-XV asrlarda Temuriylar davrida o‘rta Osiyo feodalizm jamiyatida qisqa muddatli bo‘lsa ham markazlashgan feodal davlati joriy qilinib, mamlakat hayotida iqtisodiy, siyosiy va madaniy yuksalish ro‘y berdi. Ayniqsa, XV asr Hirotda, Samarqandda o‘rta Osiyo xadlqlari madaniyati o‘zining eng porloq davrini boshidan kechirdi. Mirzo Ulugbek, Alisher Navoiy, Abdurahmon Jomiy, Xondamir, Behzod, Sulton Ali va Mirzo Bobir bu davrning aql egalaridan bo‘lganlar. XVI asrning boshidan safaviylar va shayboniylar hokimiyat tepasiga kelishi bilan iqtisodiy va madaniy hayot asta-sekin inqirozga yuz tuta boshlaydi. XIX asrga kelganda, ayniqsa, o‘rta Osiyoning Rossiya bilan iqtisodiy va siyosiy aloqalari kuchaya borgan sari madaniy hayotda yana kotarilish roy bera boshladi. Shunday qilib, IX asrdan to XX asrgacha, taxminan 1000 yillik tarixida o‘rta Osiyo xalqlarining ilm-fan va ma’naviy madaniyat sohasida yaratib qoldirgan buyuk merosi bizning davrimizgacha, asosan, qo‘lyozma kitoblar shaklida etib kelgandir. Arab yozuvida kitobat qilingan ming yillik madaniy meros nasldan-naslga qo‘lyozma shaklida o‘tib kelgan. Shu qolyozma kitoblar tufayligina o‘rta Osiyo xalqlari ota-bobolari yaratib qoldirgan madaniy merosdan bahramand bo‘lganlar. Shu qo‘lyozma tufayli O‘rta Osiyodagi har bir xalq, har bir millat o‘z tarixiga ega bo‘lgan. Nihoyat, shu qo‘lyozmalar tufayli o‘rta Osiyo xalqlari jahon madaniyat tarixi taraqqiyotiga o‘z hissasini qo‘sha olgan. Bu qo‘lyozma kitoblarning muallif tomonidan parcha-parcha qog‘ozlarga yozilib ijod etilgandan so‘ng, uni oqqa ko‘chirib, kitob tusiga kirituvchi g‘oyat murakkab, mashaqqatli, ayni vaqtda sharafli vazifani bajaruvchi shaxs kitob bo‘lgan. Kotiblik da’fatan qaraganda kishiga bir texnik vazifaga o‘xshab ko‘rinadi. Kitob go‘yo muallifning yaratgan asarini harfma-harf ko‘chiruvchi kishidek bolib tuyuladi. Haqiqatda esa bunday emas. O‘rta asr tarixida va u davrdagi madaniy hayotda kitobatlik hunari eng sharafli va muqaddas vazifa hisoblangan. Avvalombor kotibning savodli bo‘lishining o‘zi feodalizm sharoitida ko‘p vaqt hokimlar, amirlar savodsiz  
 
bo‘lgan bir paytda uni (kotibni) yuqori mavqega olib chiqadi. Ikkinchidan, 
kotib kitobat qilish munosabati bilan har bir ko‘chirgan kitobning mazmunini 
o‘zlashtira boradi. Shuning natijasida haqiqiy kotib o‘z zamonasining 
o‘qimishli ilm-ma’rifat egalari qatoridan joy oladi. Demak, o‘rta asr Sharq 
mamlakatlarida kitob ko‘chirish bilan shug‘ullangan xattotlarni biz oddiy 
ko‘chiruvchilik vazifasini bajaruvchi shaxs deb emas, balki har bir xattotni o‘z 
zamonasining o‘qimishli ma’rifatparvar, ilg‘or ziyolisi va yirik madaniyat 
arbobi deb tushunishimiz kerak. 
Arab yozuvi O‘rta Osiyoga islom dini bilan kirib kelgan. Shu sababli arab 
mamlakatlaridagi va shuningdek, O‘rta Osiyodagi bir gurux xattotlar Qur’on 
hamda diniy kitoblarni ko‘chirish bilan shug‘ullanganlar. O‘z zamonasida 
nihoyatda muqaddas hisoblangan «kalomi sharif», din, shariat haqidagi 
kitoblarni kochirish vazifasi har kimning qolidan kelavermagan. 
Bulardan tashqari tarixdan yana shu narsa ma’lumki, o‘rta asrlar yashagan 
bir qancha olim, shoir va fozil kishilar yoshlikdan xattotlik san’atini egallab, 
keyinchalik kotiblikda ham nom chiqarganlar. Bunday ulug‘ zotlar faqat o‘z 
asarlarinigina 
kitobat 
qilmasdan, 
balki 
boshqa 
mualliflar 
asarini 
hamko‘chirganlar. 
Masalan, 
Hofiz 
Sheroziy 
Xusrav 
Dehlaviyning 
«Xamsa»sini ko‘chirgan. Temuriy bolalaridan bir nechalari (Boysunqor Mirzo, 
Rolib Mirzo, Badiuzzamon) kitobat bilan shugullanganlar. Alisher Navoiyning 
mohir xattot ekanligi tarixiy manbalardan ma’lum. Mirzo Bobir arab 
grafikasining turkiy xalqlarga moslab islox qilingan engil yozuv «xatti 
boburiy»ni ijod etgan. Munis Xorazmiy xattotlik san’ati haqida «Savodi ta’lim» 
nomli risola yozgan va Alisher Navoiyning «Xamsa»sini nihoyatda go‘zal xat 
bilan ko‘chirgan. Nihoyat, Buxoro xattotlik maktabining so‘ngi vakillaridan 
XIX asrning buyuk olimi, ensiklopedik aql egasi Axmad Donish o‘ndan ortiq 
zebo qo‘lyozmalar ko‘chirib qoldirgan. 
Ibn Bahhobning xat san’ati haqidagi risolasidagi asosiy g‘oyalar 
keyinchalik juda ko‘p risolalarda taraqqiy ettiriladi va yangi amaliy 
maslahatlar, nazariy fikrlar bilan boyitiladi. 
Biroq Ibn Bahhob ixtiro etgan xat namunalari haqida XVI asrgacha, 
deyarli, hech qanday aniq ma’lumot yo‘q. Faqat XV asrning II yarmida yashab 
bo‘lgan bir paytda uni (kotibni) yuqori mavqega olib chiqadi. Ikkinchidan, kotib kitobat qilish munosabati bilan har bir ko‘chirgan kitobning mazmunini o‘zlashtira boradi. Shuning natijasida haqiqiy kotib o‘z zamonasining o‘qimishli ilm-ma’rifat egalari qatoridan joy oladi. Demak, o‘rta asr Sharq mamlakatlarida kitob ko‘chirish bilan shug‘ullangan xattotlarni biz oddiy ko‘chiruvchilik vazifasini bajaruvchi shaxs deb emas, balki har bir xattotni o‘z zamonasining o‘qimishli ma’rifatparvar, ilg‘or ziyolisi va yirik madaniyat arbobi deb tushunishimiz kerak. Arab yozuvi O‘rta Osiyoga islom dini bilan kirib kelgan. Shu sababli arab mamlakatlaridagi va shuningdek, O‘rta Osiyodagi bir gurux xattotlar Qur’on hamda diniy kitoblarni ko‘chirish bilan shug‘ullanganlar. O‘z zamonasida nihoyatda muqaddas hisoblangan «kalomi sharif», din, shariat haqidagi kitoblarni kochirish vazifasi har kimning qolidan kelavermagan. Bulardan tashqari tarixdan yana shu narsa ma’lumki, o‘rta asrlar yashagan bir qancha olim, shoir va fozil kishilar yoshlikdan xattotlik san’atini egallab, keyinchalik kotiblikda ham nom chiqarganlar. Bunday ulug‘ zotlar faqat o‘z asarlarinigina kitobat qilmasdan, balki boshqa mualliflar asarini hamko‘chirganlar. Masalan, Hofiz Sheroziy Xusrav Dehlaviyning «Xamsa»sini ko‘chirgan. Temuriy bolalaridan bir nechalari (Boysunqor Mirzo, Rolib Mirzo, Badiuzzamon) kitobat bilan shugullanganlar. Alisher Navoiyning mohir xattot ekanligi tarixiy manbalardan ma’lum. Mirzo Bobir arab grafikasining turkiy xalqlarga moslab islox qilingan engil yozuv «xatti boburiy»ni ijod etgan. Munis Xorazmiy xattotlik san’ati haqida «Savodi ta’lim» nomli risola yozgan va Alisher Navoiyning «Xamsa»sini nihoyatda go‘zal xat bilan ko‘chirgan. Nihoyat, Buxoro xattotlik maktabining so‘ngi vakillaridan XIX asrning buyuk olimi, ensiklopedik aql egasi Axmad Donish o‘ndan ortiq zebo qo‘lyozmalar ko‘chirib qoldirgan. Ibn Bahhobning xat san’ati haqidagi risolasidagi asosiy g‘oyalar keyinchalik juda ko‘p risolalarda taraqqiy ettiriladi va yangi amaliy maslahatlar, nazariy fikrlar bilan boyitiladi. Biroq Ibn Bahhob ixtiro etgan xat namunalari haqida XVI asrgacha, deyarli, hech qanday aniq ma’lumot yo‘q. Faqat XV asrning II yarmida yashab  
 
908/1502-03 yilda vafot etgan arab xattotlaridan Muhammad bin Hasan al-
Tibiy o‘zining risolasida Ibn Bahob Tomonidan 17 xil xat ixtiro etilganligini 
to‘la ravishda bayon qiladi hamda bu 17 xil xatni Ibn Bawob yozgan mo‘tabar 
nusxalardan ko‘chirib, ularning nomlarini birma-bir ko‘rsatadi. Muxammad 
Bin xasan al-Tibbiy risolasini arab olimlaridan doktor Saloxdddin al-Munajjid 
908/1502-03 yilda ko‘chirilgan nusxasini 1962 yilda faksimal shaklida nashr 
qildirgan va unga katta so‘z boshi yozgan. 
Mazkur risola orqali biz Ibn Bahhobga nisbat berilgan xat namunalari 
bilan tanishish imkoniga egamiz. 
Arab xatining husnixatdagi eng muhim qoidalari va turlarini mashhur 
ixtirochi Ibn Bahhob 36 tur xatdan tubandagi 16 turini Ibn Muqladan keyin 
ixtiro qilnganligi va takomillashtirganini XVI asr (1519 yil)da yashagan ulug‘ 
xattot Muhammad binni Hasan Tibiy o‘zining «Jome’i mahosini kitobat ul-
kuttab» nomli asarida Ibn Bahhob usulidan suratlarini yozib ko‘rsatgan. 
O‘zbekiston Respublikasi Fanlar Akademiyasi Abu Rayhon Beruniy 
nomidagi Sharqshunoslik instituti qolyozmalar fondida mavjud minglab 
kitoblar va kitobat san’ati, husnixat togrisidagi qator risolalarda berilgan 
ma’lumotlardan husnixat san’ati o‘rta Osiyo xalqlarining ma’naviy madaniyat 
tarixida yetakchi rol o‘ynagan san’atlardan bo‘lgan degan xulosa chiqarish 
mumkin. 
O‘rta Osiyoda xattotlik san’atinining keng taraqqiyoti Temur va 
Temuriylar davridan boshlanadi. Husnixat san’ati dastlab Xuroson poytaxti 
Xirotda rivojlanib, u yerda Sulton Ali Mashhadiy boshliq yirik xattotlik 
maktabi tashkil topadi. Maktabning o‘ziga xos xususiyati shundan iboratki, bu 
yerda, asosan, XIV asrda Mir Ali Tabriziy yaratgan nasta’liq xat uslubi Sulton 
Ali tomonidan takomillashtiriladi. Bu uslub yirik va mayda nasta’liq kitobat 
ishlarida keng qollanib, badiiy va tarixiy asarlar faqat nasta’liq xatida kitobat 
qilingan. Diniy va ba’zi ilmiy asarlar esa nasx xatida ko‘chirilgan. Kofiy, riqo‘. 
Suls va nasx xatlari esa ko‘proq me’morchilik, naqqosh san’atida va Sharq 
epigrafiyasida ishlatilgan. 
Xirot xattotlik maktabi. Xirot Xurosonning eng katta va mashhur 
shaharlaridan bo‘lib, olimlar, fozillar, shoirlar va xattotlar bilan tolgan 
908/1502-03 yilda vafot etgan arab xattotlaridan Muhammad bin Hasan al- Tibiy o‘zining risolasida Ibn Bahob Tomonidan 17 xil xat ixtiro etilganligini to‘la ravishda bayon qiladi hamda bu 17 xil xatni Ibn Bawob yozgan mo‘tabar nusxalardan ko‘chirib, ularning nomlarini birma-bir ko‘rsatadi. Muxammad Bin xasan al-Tibbiy risolasini arab olimlaridan doktor Saloxdddin al-Munajjid 908/1502-03 yilda ko‘chirilgan nusxasini 1962 yilda faksimal shaklida nashr qildirgan va unga katta so‘z boshi yozgan. Mazkur risola orqali biz Ibn Bahhobga nisbat berilgan xat namunalari bilan tanishish imkoniga egamiz. Arab xatining husnixatdagi eng muhim qoidalari va turlarini mashhur ixtirochi Ibn Bahhob 36 tur xatdan tubandagi 16 turini Ibn Muqladan keyin ixtiro qilnganligi va takomillashtirganini XVI asr (1519 yil)da yashagan ulug‘ xattot Muhammad binni Hasan Tibiy o‘zining «Jome’i mahosini kitobat ul- kuttab» nomli asarida Ibn Bahhob usulidan suratlarini yozib ko‘rsatgan. O‘zbekiston Respublikasi Fanlar Akademiyasi Abu Rayhon Beruniy nomidagi Sharqshunoslik instituti qolyozmalar fondida mavjud minglab kitoblar va kitobat san’ati, husnixat togrisidagi qator risolalarda berilgan ma’lumotlardan husnixat san’ati o‘rta Osiyo xalqlarining ma’naviy madaniyat tarixida yetakchi rol o‘ynagan san’atlardan bo‘lgan degan xulosa chiqarish mumkin. O‘rta Osiyoda xattotlik san’atinining keng taraqqiyoti Temur va Temuriylar davridan boshlanadi. Husnixat san’ati dastlab Xuroson poytaxti Xirotda rivojlanib, u yerda Sulton Ali Mashhadiy boshliq yirik xattotlik maktabi tashkil topadi. Maktabning o‘ziga xos xususiyati shundan iboratki, bu yerda, asosan, XIV asrda Mir Ali Tabriziy yaratgan nasta’liq xat uslubi Sulton Ali tomonidan takomillashtiriladi. Bu uslub yirik va mayda nasta’liq kitobat ishlarida keng qollanib, badiiy va tarixiy asarlar faqat nasta’liq xatida kitobat qilingan. Diniy va ba’zi ilmiy asarlar esa nasx xatida ko‘chirilgan. Kofiy, riqo‘. Suls va nasx xatlari esa ko‘proq me’morchilik, naqqosh san’atida va Sharq epigrafiyasida ishlatilgan. Xirot xattotlik maktabi. Xirot Xurosonning eng katta va mashhur shaharlaridan bo‘lib, olimlar, fozillar, shoirlar va xattotlar bilan tolgan  
 
xushmanzara bog‘-bo‘stonlari, turli meva va suvlarining ko‘pligi bilan shuxrat 
qozongan. 
Xurosonning katta qismidagi markaziy shaharlardan yana biri Marv 
Shohjon (Turkmaniston)dir. Yoqut Hamaviyning aytishicha, al mavron *(ikki 
marv) degan so‘z bo‘lib, biri Marvrud ikkinchisi Marv shdhjondir. 
Yoqut shunday deydi: «Marvda ilmiy ahamiyatga ega bo‘lgan qimmatli 
kitoblar juda ko‘p edi. Men u yerdan ketgan vaqtimda (1220 yilda) vaqf 
qilingan 10 ta kutubxona bor ediki, dunyoda kitobning ko‘pligi va yaxshiligi 
jihatidan unday joyni ko‘rmaganman. Ular quyidagicha: 
  1. Katta jomega qarashli 2ta kutubxona bolib, biri Sulton Sanjar 
xodimlaridan Aziziddin Abu Bakr Zanjoniy nomiga qo‘yilgan. Unda 12 ming 
jildga yaqin qo‘lyozma kitoblar saqlanadi. 
2. Al-Kamoliya kutubxonasi (kimga nisbat berilganligi ma’lum emas). 
3. 1100-yilda vafot etgan Al Mustavfiy Abulsa’d Muhammad ibn 
Mansurning madrasasidagi kutubxona. 
4. Nizom al-Mulk Hasan binni Ishohning madrasasidagi kutubxona. 
5. Somoniylarga tegishli ikki kutubxona. 
6. Al-Amidiyya madrasasidagi kutubxona. 
7. Marvdagi oxirgi vazirlardan Majdi mulkning kutubxonasi. 
8. Madrasa Xotuniyadagi kutubxona. 
9.Yana u erda Az-Zamiriya kutubxonasi. Bularning hammasi 1221 yilda 
mo‘g‘ullar tomonidan xarob etilgan». 
Axmad Tayibshoh Movarounnahriy bir necha xatga, ayniqsa, suls xatiga 
ravshanlik kiritgan. 1215 yilda vafot etgan. Ba’zilar bu xattotni Ibrohim shoh 
Tayib Axmad deydilar. 
Mavlono Yusuf Xurosoniy xattot Yoqutning mashhur shogirdlaridandir. 
Ustozi bilan bir vaqtda vafot etgan. Yoqut xat bilan 1210-yilda ko‘chirilgan 
«Kalimoti murtazaviyya» asari Ayoso‘fiya 
kutubxonasida saqlanadi. 
«Kalimot» bilan birga Ali binni Hilol xatida Salomat ibn Jandal ismli arab 
shoirning qasidasini ko‘chirgan. Bu qasidani 1218-yilda ko‘chirib tamomlagan. 
1269-yilda vafot etgan. 
xushmanzara bog‘-bo‘stonlari, turli meva va suvlarining ko‘pligi bilan shuxrat qozongan. Xurosonning katta qismidagi markaziy shaharlardan yana biri Marv Shohjon (Turkmaniston)dir. Yoqut Hamaviyning aytishicha, al mavron *(ikki marv) degan so‘z bo‘lib, biri Marvrud ikkinchisi Marv shdhjondir. Yoqut shunday deydi: «Marvda ilmiy ahamiyatga ega bo‘lgan qimmatli kitoblar juda ko‘p edi. Men u yerdan ketgan vaqtimda (1220 yilda) vaqf qilingan 10 ta kutubxona bor ediki, dunyoda kitobning ko‘pligi va yaxshiligi jihatidan unday joyni ko‘rmaganman. Ular quyidagicha: 1. Katta jomega qarashli 2ta kutubxona bolib, biri Sulton Sanjar xodimlaridan Aziziddin Abu Bakr Zanjoniy nomiga qo‘yilgan. Unda 12 ming jildga yaqin qo‘lyozma kitoblar saqlanadi. 2. Al-Kamoliya kutubxonasi (kimga nisbat berilganligi ma’lum emas). 3. 1100-yilda vafot etgan Al Mustavfiy Abulsa’d Muhammad ibn Mansurning madrasasidagi kutubxona. 4. Nizom al-Mulk Hasan binni Ishohning madrasasidagi kutubxona. 5. Somoniylarga tegishli ikki kutubxona. 6. Al-Amidiyya madrasasidagi kutubxona. 7. Marvdagi oxirgi vazirlardan Majdi mulkning kutubxonasi. 8. Madrasa Xotuniyadagi kutubxona. 9.Yana u erda Az-Zamiriya kutubxonasi. Bularning hammasi 1221 yilda mo‘g‘ullar tomonidan xarob etilgan». Axmad Tayibshoh Movarounnahriy bir necha xatga, ayniqsa, suls xatiga ravshanlik kiritgan. 1215 yilda vafot etgan. Ba’zilar bu xattotni Ibrohim shoh Tayib Axmad deydilar. Mavlono Yusuf Xurosoniy xattot Yoqutning mashhur shogirdlaridandir. Ustozi bilan bir vaqtda vafot etgan. Yoqut xat bilan 1210-yilda ko‘chirilgan «Kalimoti murtazaviyya» asari Ayoso‘fiya kutubxonasida saqlanadi. «Kalimot» bilan birga Ali binni Hilol xatida Salomat ibn Jandal ismli arab shoirning qasidasini ko‘chirgan. Bu qasidani 1218-yilda ko‘chirib tamomlagan. 1269-yilda vafot etgan.  
 
Ibroqim Mirzo Shohrux o‘g‘li Temur nabiralaridan bo‘lib, Sharafiddin Ali 
Yazdiy shogirdlaridandir. Ulug‘ tarixchi o‘zining «Zafarnomaiy Temuriy» 
asarini Temurga bag‘ishlab yozgan. Mirzo Ibrohim olti xil xatda tengi yo‘q 
xattot edi. Yoqut uslubiga taqlid qilib, xat san’atida undan o‘tib ketgan. U 
yozgan xat qoldiqlarining ba’zilari hozir ham Sheroz qadimiy binolarida 
saqlanib qolgan. Xattot 1431 yilda vafot etgan. 
Ahmad Rumiy Sulton Boysunqor kitobxonasining xattotlaridan bo‘lib, 
ko‘p vaqtlar ulug‘ kishilar bilan suhbatlashgan. 
Sulton Boysunqor Temuriy shahzodalaridandir. U 35 yoshida -1427 yilda 
vafot etgan. «Davlatshox tazkira»da ko‘rsatilishicha, uning kitobxonasida 40 
nafar mashhur xattotlar tun kun kitobat bilan shug‘ullanar edilar. Xattotlik, 
zarafshonlik, oltin xalash, naqsh, lavxa, rasm, miniatyura va boshqa badiiy 
san’atlar ishlash Boysunqor davrida ravnaq topgan. Istanbulning xar bir 
kutubxonasida hech bo‘lmaganda bir nusxa uning davrida ko‘chirilgan asar 
mavjud. Sulton buyrug‘i bilan ko‘chirilgan qo‘lyozmalardan «Faraj ba’da 
shiddat»ning tarjimasi va «Nusxat ul-arvox» kitobi diqqatga sazovordir. 
Mirzo Ulug‘bek astronomiya va xandasada o‘z davrida yagona bo‘lgani 
kabi Boysunqor mirzo she’r va xatda o‘z davrining eng mashxur kishisi edi. 
Eronliklaming aytishicha, to‘rt kishi to‘rt xatda sulsda Boysunqor Mirzo, 
nasta’liqda Mir Imod, nasxda Mirzo Ahmad, shikasta xatda Darvesh Abdu 
Majid Tolqoniy ustod emish. 
   SAVOL VA TOPSHIRIQLAR 
1. 
Yozuvning insoniyat hayotidagi ahamiyatini so‘zlab bering. 
2.Yozuvning paydo bo‘lishi va yozuv turlari haqida fanda qanday fikrlar 
bildirilgan? 
3.O‘zbek xalqining eng qadimiy yozuvlari qaysilar? 
4.Qaysi yozuvlar amalda joriy qilinmagan? 
5.Hozirgi o‘zbek yozuvi haqida nimalar bilasiz?  
6.Xattotlik san’ati qanday ehtiyojlar tufayli yuzaga keldi? 
7.Xattotlik bilan nom chiqargan shaxslar kimlar va ulaming faoliyati 
haqida nimalarni bilib oldingiz? 
 
Ibroqim Mirzo Shohrux o‘g‘li Temur nabiralaridan bo‘lib, Sharafiddin Ali Yazdiy shogirdlaridandir. Ulug‘ tarixchi o‘zining «Zafarnomaiy Temuriy» asarini Temurga bag‘ishlab yozgan. Mirzo Ibrohim olti xil xatda tengi yo‘q xattot edi. Yoqut uslubiga taqlid qilib, xat san’atida undan o‘tib ketgan. U yozgan xat qoldiqlarining ba’zilari hozir ham Sheroz qadimiy binolarida saqlanib qolgan. Xattot 1431 yilda vafot etgan. Ahmad Rumiy Sulton Boysunqor kitobxonasining xattotlaridan bo‘lib, ko‘p vaqtlar ulug‘ kishilar bilan suhbatlashgan. Sulton Boysunqor Temuriy shahzodalaridandir. U 35 yoshida -1427 yilda vafot etgan. «Davlatshox tazkira»da ko‘rsatilishicha, uning kitobxonasida 40 nafar mashhur xattotlar tun kun kitobat bilan shug‘ullanar edilar. Xattotlik, zarafshonlik, oltin xalash, naqsh, lavxa, rasm, miniatyura va boshqa badiiy san’atlar ishlash Boysunqor davrida ravnaq topgan. Istanbulning xar bir kutubxonasida hech bo‘lmaganda bir nusxa uning davrida ko‘chirilgan asar mavjud. Sulton buyrug‘i bilan ko‘chirilgan qo‘lyozmalardan «Faraj ba’da shiddat»ning tarjimasi va «Nusxat ul-arvox» kitobi diqqatga sazovordir. Mirzo Ulug‘bek astronomiya va xandasada o‘z davrida yagona bo‘lgani kabi Boysunqor mirzo she’r va xatda o‘z davrining eng mashxur kishisi edi. Eronliklaming aytishicha, to‘rt kishi to‘rt xatda sulsda Boysunqor Mirzo, nasta’liqda Mir Imod, nasxda Mirzo Ahmad, shikasta xatda Darvesh Abdu Majid Tolqoniy ustod emish. SAVOL VA TOPSHIRIQLAR 1. Yozuvning insoniyat hayotidagi ahamiyatini so‘zlab bering. 2.Yozuvning paydo bo‘lishi va yozuv turlari haqida fanda qanday fikrlar bildirilgan? 3.O‘zbek xalqining eng qadimiy yozuvlari qaysilar? 4.Qaysi yozuvlar amalda joriy qilinmagan? 5.Hozirgi o‘zbek yozuvi haqida nimalar bilasiz? 6.Xattotlik san’ati qanday ehtiyojlar tufayli yuzaga keldi? 7.Xattotlik bilan nom chiqargan shaxslar kimlar va ulaming faoliyati haqida nimalarni bilib oldingiz?