“YURISTLAR KASB ETIKASI” FANINING PREDMETI, MAQSADI VA VAZIFALARI.

Yuklangan vaqt

2025-03-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

71,5 KB


 
 
1 
 
 
 
 
“YURISTLAR KASB ETIKASI” FANINING PREDMETI, MAQSADI VA 
VAZIFALARI. 
 
Reja: 
Kirish 
1. “Yuristlar kasb etikasi” fanining predmeti.  
2. “Yuristlar kasb etikasi” faning maqsadi. 
3.“Yuristlar kasb etikasi” faning vazifalari.
1 “YURISTLAR KASB ETIKASI” FANINING PREDMETI, MAQSADI VA VAZIFALARI. Reja: Kirish 1. “Yuristlar kasb etikasi” fanining predmeti. 2. “Yuristlar kasb etikasi” faning maqsadi. 3.“Yuristlar kasb etikasi” faning vazifalari.
 
 
2 
 
KIRISH 
Mavzuning avvalida yurist va “etika” tushunchalari haqida to’xtalib o’tishlik lozim 
bo’ladi. Yurist tushunchasi o’ta keng bo’lib o’z ichiga ko’plab kasblarni qamrab oladi. 
Yuristning faoliyati ezgulikga, inson manfaatlariga daxldor bo’lib, ko’pchilik hollarda 
ularning shaxsiy hayotiga kirib borish bilan bog’liq bo’ladi, inson taqdiriga ta’sir 
qiladigan ba’zan ularning huquqlarini cheklash, qarorlar qabul qilish bilan bog’liq 
bo’ladi. 
Odob muammolari va qoidalari yurist bilan himoyasi ostidagi shaxs, protsessning 
boshqa ishtirokchilari, hamkasblari, davlat organlari va umuman jamiyat a’zolari bilan 
munosabatlarga daldor bo’ladi. Har bir yuristga kasbining axloqiy jihatlarini va 
muammolarini o’rganishi mamlakatimizda huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati 
qurilayotgan, qonunchilik o’z kasbining ustasi bo’lgan yuristga – sud’yaga, 
surishtiruvchiga, tergovchiga, prokurorga, notariusga mustaqil qarorlar qabul qilish 
vakolatini bergan holatda juda muhim hisoblanadi. Ular tomonidan qabul qilinadigan 
qarorlar nafaqat qonuniy balki adolatli ham bo’lishi talab qilinadi. Buning uchun esa 
yurist odob normalarini yaxshi tusinishi va hayotda qo’llay bilishi kerak. 
 “Etika” haqida, “etika” fani va uning tarixi haqida qisqacha quyidagilarni aytib 
o’tish mumkin. "Etika" so’zi qadimgi grek “etos” so’zidan kelib chiqqan bo’lib, 
joylashgan joy, birgalikda yashaydigan makon ma’nosini bildiradi. Eramizdan oldingi IV 
asrda Aristotel yaxshi fazilatlilarni o’rganadigan fanni ifodalah uchun yangi ethica 
sifatini yaratdi. Shunday qilib, etika fan sifatida 20 asrdan ko’proq mavjud. Zamoaviy 
tushunchada etika bu inson, jamiyat harakat faoliyatining muhim tomonlaridan 
hisoblangan odob-axloqni o’rganadigan filosofik fandir. Ya’ni etika fan sifatida axloqni, 
uning mohiyatini, tabiyatini va tizimini, paydo bo’lishi va rivojlanishini, boshqa ijtimoiy 
munosabatlar orasida tutgan o’rnini o’rganadi, ma’lum axloqiy tizimni nazariy asoslab 
beradi.  
Demak etika – axloq haqidagi filosofik ta’limot, odob-axloq qoidalari, normalari 
hisoblanadi.
2 KIRISH Mavzuning avvalida yurist va “etika” tushunchalari haqida to’xtalib o’tishlik lozim bo’ladi. Yurist tushunchasi o’ta keng bo’lib o’z ichiga ko’plab kasblarni qamrab oladi. Yuristning faoliyati ezgulikga, inson manfaatlariga daxldor bo’lib, ko’pchilik hollarda ularning shaxsiy hayotiga kirib borish bilan bog’liq bo’ladi, inson taqdiriga ta’sir qiladigan ba’zan ularning huquqlarini cheklash, qarorlar qabul qilish bilan bog’liq bo’ladi. Odob muammolari va qoidalari yurist bilan himoyasi ostidagi shaxs, protsessning boshqa ishtirokchilari, hamkasblari, davlat organlari va umuman jamiyat a’zolari bilan munosabatlarga daldor bo’ladi. Har bir yuristga kasbining axloqiy jihatlarini va muammolarini o’rganishi mamlakatimizda huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati qurilayotgan, qonunchilik o’z kasbining ustasi bo’lgan yuristga – sud’yaga, surishtiruvchiga, tergovchiga, prokurorga, notariusga mustaqil qarorlar qabul qilish vakolatini bergan holatda juda muhim hisoblanadi. Ular tomonidan qabul qilinadigan qarorlar nafaqat qonuniy balki adolatli ham bo’lishi talab qilinadi. Buning uchun esa yurist odob normalarini yaxshi tusinishi va hayotda qo’llay bilishi kerak. “Etika” haqida, “etika” fani va uning tarixi haqida qisqacha quyidagilarni aytib o’tish mumkin. "Etika" so’zi qadimgi grek “etos” so’zidan kelib chiqqan bo’lib, joylashgan joy, birgalikda yashaydigan makon ma’nosini bildiradi. Eramizdan oldingi IV asrda Aristotel yaxshi fazilatlilarni o’rganadigan fanni ifodalah uchun yangi ethica sifatini yaratdi. Shunday qilib, etika fan sifatida 20 asrdan ko’proq mavjud. Zamoaviy tushunchada etika bu inson, jamiyat harakat faoliyatining muhim tomonlaridan hisoblangan odob-axloqni o’rganadigan filosofik fandir. Ya’ni etika fan sifatida axloqni, uning mohiyatini, tabiyatini va tizimini, paydo bo’lishi va rivojlanishini, boshqa ijtimoiy munosabatlar orasida tutgan o’rnini o’rganadi, ma’lum axloqiy tizimni nazariy asoslab beradi. Demak etika – axloq haqidagi filosofik ta’limot, odob-axloq qoidalari, normalari hisoblanadi.
 
 
3 
Mamlakatimizda demokratik fuqarolik jamiyati qurilishi, ya’ni uning ikki tomoni 
huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati qurilishi jadal tarzda davom etmoqda. “Aytish 
mumkinki, - deydi O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I. A. Karimov, - huquqiy davlat 
va fuqarolik jamiyati demokratiyaning o’zaro uzviy bog’liq bo’lgan ikki jihati, ikki 
qanotidir. Aynan shu bois biz “Kuchli davlatdan – kuchli jamiyat sari ” kontseptsiyasini 
ishlab chiqdik va bu g’oyani izchil amalga oshirish masalasiga birinchi darajali ahamiyat 
qaratib kelmoqdamiz”.1 Fuqarolik jamiyatidagi asosiy masala inson huquqlarini, jismoniy 
va yuridik shaxslarning huquqlarini kafolatlash hisoblanadi. Bu vazifani esa davlat 
amalga oshiradi. Ushbu jarayon bugungi kunning dolzarb vazifalaridan biri – fuqarolik 
jamiyatiga mos hamda faol kishilarni tarbiyalab yetishtirishni ham taqazo etmoqda.  
“Yuristlar kasb etikasi” o’quv kursining ahamiyati shundan iboratki, u orqali 
umuminsoniy va milliy ahloqiy va estetik qadriyatlarni sohaga, ixtisoslikka qo’llagan 
holda berish imkoniyati yuzaga keladi. Ayni vaqtda demokratik fuqarolik jamiyatini 
qurishga monand yoshlarimizni tarbiyalashimiz ham zarur. Yoshlarimiz sog’lom, 
baquvvat, siyosiy yetuk, zukko, huquqiy savodxon, axloqan pok, jasoratli, vatanparvar va 
keng mushohadali bo’lishi lozim. Ularda bunday fazilatlarni shakllantirishda yuristlar 
kasb etikasi o’quv kursi ham yordamchi vazifasini o’taydi, degan umiddamiz. Buning 
uchun birinchi navbatda yangicha mafkura – milliy mafkura bilan sug’orilgan darslik va 
o’quv qo’llanmalar ham kerak. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I. A. Karimov 2001 
yilda ikkinchi chaqiriq Oliy majlisning oltinchi sessiyasida so’zlagan ma’ruzalarida 
“Mamlakatimizda huquqshunoslarni tarbiyalash ishi hamon eskicha olib borilmoqda, 
o’qitish dasturlarining sifati, ayniqsa huquqning ustuvor yo’nalishlari bo’yicha 
zamonaviy talablarga javob bermaydi. Ularda eskicha yondashuv va tamoyillar hali-
hanuzgacha saqlanib qolmoqda. O’qituvchilarning o’zini qayta tayorlash va kasb 
mahoratini oshirish tizimi hamon past saviyada qolmoqda. Ular o’z mahoratlarini 
oshirish ustida deyarli ishlamaydi. Ixtisoslashgan yuridik adabiyotlarni, darslik va uslubiy 
qo’llanmalarni nashr etish ishi ham mutlaqo talab darajasida emas. Lo’nda qilib 
aytganda, ta’lim jarayoni ham yuridik amaliyotni ilmiy jihatdan ta’minlashi lozim 
                                                 
1 Каримов И. Юксак маънавият - енгилмас куч. – Т.: “Маънавият”, 2008. 108-109-бетлар.
3 Mamlakatimizda demokratik fuqarolik jamiyati qurilishi, ya’ni uning ikki tomoni huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati qurilishi jadal tarzda davom etmoqda. “Aytish mumkinki, - deydi O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I. A. Karimov, - huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati demokratiyaning o’zaro uzviy bog’liq bo’lgan ikki jihati, ikki qanotidir. Aynan shu bois biz “Kuchli davlatdan – kuchli jamiyat sari ” kontseptsiyasini ishlab chiqdik va bu g’oyani izchil amalga oshirish masalasiga birinchi darajali ahamiyat qaratib kelmoqdamiz”.1 Fuqarolik jamiyatidagi asosiy masala inson huquqlarini, jismoniy va yuridik shaxslarning huquqlarini kafolatlash hisoblanadi. Bu vazifani esa davlat amalga oshiradi. Ushbu jarayon bugungi kunning dolzarb vazifalaridan biri – fuqarolik jamiyatiga mos hamda faol kishilarni tarbiyalab yetishtirishni ham taqazo etmoqda. “Yuristlar kasb etikasi” o’quv kursining ahamiyati shundan iboratki, u orqali umuminsoniy va milliy ahloqiy va estetik qadriyatlarni sohaga, ixtisoslikka qo’llagan holda berish imkoniyati yuzaga keladi. Ayni vaqtda demokratik fuqarolik jamiyatini qurishga monand yoshlarimizni tarbiyalashimiz ham zarur. Yoshlarimiz sog’lom, baquvvat, siyosiy yetuk, zukko, huquqiy savodxon, axloqan pok, jasoratli, vatanparvar va keng mushohadali bo’lishi lozim. Ularda bunday fazilatlarni shakllantirishda yuristlar kasb etikasi o’quv kursi ham yordamchi vazifasini o’taydi, degan umiddamiz. Buning uchun birinchi navbatda yangicha mafkura – milliy mafkura bilan sug’orilgan darslik va o’quv qo’llanmalar ham kerak. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I. A. Karimov 2001 yilda ikkinchi chaqiriq Oliy majlisning oltinchi sessiyasida so’zlagan ma’ruzalarida “Mamlakatimizda huquqshunoslarni tarbiyalash ishi hamon eskicha olib borilmoqda, o’qitish dasturlarining sifati, ayniqsa huquqning ustuvor yo’nalishlari bo’yicha zamonaviy talablarga javob bermaydi. Ularda eskicha yondashuv va tamoyillar hali- hanuzgacha saqlanib qolmoqda. O’qituvchilarning o’zini qayta tayorlash va kasb mahoratini oshirish tizimi hamon past saviyada qolmoqda. Ular o’z mahoratlarini oshirish ustida deyarli ishlamaydi. Ixtisoslashgan yuridik adabiyotlarni, darslik va uslubiy qo’llanmalarni nashr etish ishi ham mutlaqo talab darajasida emas. Lo’nda qilib aytganda, ta’lim jarayoni ham yuridik amaliyotni ilmiy jihatdan ta’minlashi lozim 1 Каримов И. Юксак маънавият - енгилмас куч. – Т.: “Маънавият”, 2008. 108-109-бетлар.
 
 
4 
bo’lgan huquqshunoslik fani zamon talablaridan orqada qolgan”2, deb ta’kidlagan edilar. 
Mazkur fan ham ushbu ehtiyojga javob tariqasida dastlabki urinish bo’lib xizmat qiladi.  
 
 
 
1.”Yuristning kasb etikasi” fanining predmeti.  
 
Mustaqil O’zbekistonda kechayotgan jamiyatninng yangilanish hamda davlat 
boshqaruvinining moderinizatsiyalashtirish mamlakatimizni jahon taraqqiyotining yuqori 
bosqichlari tomon yuksaltirish taqdiri ko’p jihatdan ma’naviyatga bog’liq. Ushbu hayotiy 
haqiqatni ifoda etar ekan, muhtaram yurtboshimiz Islom Karimov “Yuksak ma’naviyat - 
yengilmas kuch ”, “Yuksak ma’naviyat – millatning poydevori” deb ta’kidlaydi.3  
Ma’naviyatni 
jamiyatning 
poydevori 
deb 
baholaydi. 
Inson 
va 
jamiyat 
ma’naviyatning asosi, o’zagi esa – axloqdir. Axloq jamiyatda kishilar hayotni tartibaga 
soluvchi, tashkillashtiruvchi, muayyan maqsadlar atrofida birlashtiruvchi va ushbu 
maqsadlarga yo’naltiruvchi omillardan biridir. Biroq umumiy mavqe’ga ega bo’lgan 
kishilik axloqi turli konkret faoliyat sohalarida (bemor-vrach, talaba-ustoz, ishchi-rahbar, 
sudya-sudlanuvchi, artist va tomoshabin va h.k.) turlicha namoyon bo’ladi. Bu har bir 
sohaning o’ziga xos kasbiy xususiyatlari, talablari qonun va qoidalari mavjudligidan 
dalolat beradi. Demak, huquq-tartibot , sud-huquq tizimi sohasining ham o’ziga xos axloq 
qoidalari mavjudligi – bor haqiqatdir. Yuristlar kasbiy faoliyati o’ta ma’suliyatli va og’ir 
kasb sohalaridan biridir. Buning sababi – ushbu soha vakillari o’ta ma’suliyatli ishni-
inson taqdiri bilan bog’liq hatti - harakatlarga baho berish, davlat va jamiyat 
manfatlarining ustuvorligini ta’minlash bilan shug’illanar ekan, huquqshunoslik sohasi 
vakillariga yuksak ma’naviy talablar qo’yilishi ushbu sohani tanlagan vatandoshlarimizda 
avvalambor, yuksak ma’naviy fazilatlarni egallagan bo’lishligi davlat va hokimiyat 
obro’yi, jamiyatni yangilash va zamonaviylashtirishga qaratilgan siyosat taqdiri bilan 
bog’liqdir. 
                                                 
2 Каримов И.А. Хавфсизлик ва тинчлик учун курашмоқ керак. Т.10.- Т.: “Ўзбекистон”, 2007. 47-48- бетлар. 
3 I.A.Karimov – Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. Toshkent. “Ma’naviyat”, 2008
4 bo’lgan huquqshunoslik fani zamon talablaridan orqada qolgan”2, deb ta’kidlagan edilar. Mazkur fan ham ushbu ehtiyojga javob tariqasida dastlabki urinish bo’lib xizmat qiladi. 1.”Yuristning kasb etikasi” fanining predmeti. Mustaqil O’zbekistonda kechayotgan jamiyatninng yangilanish hamda davlat boshqaruvinining moderinizatsiyalashtirish mamlakatimizni jahon taraqqiyotining yuqori bosqichlari tomon yuksaltirish taqdiri ko’p jihatdan ma’naviyatga bog’liq. Ushbu hayotiy haqiqatni ifoda etar ekan, muhtaram yurtboshimiz Islom Karimov “Yuksak ma’naviyat - yengilmas kuch ”, “Yuksak ma’naviyat – millatning poydevori” deb ta’kidlaydi.3 Ma’naviyatni jamiyatning poydevori deb baholaydi. Inson va jamiyat ma’naviyatning asosi, o’zagi esa – axloqdir. Axloq jamiyatda kishilar hayotni tartibaga soluvchi, tashkillashtiruvchi, muayyan maqsadlar atrofida birlashtiruvchi va ushbu maqsadlarga yo’naltiruvchi omillardan biridir. Biroq umumiy mavqe’ga ega bo’lgan kishilik axloqi turli konkret faoliyat sohalarida (bemor-vrach, talaba-ustoz, ishchi-rahbar, sudya-sudlanuvchi, artist va tomoshabin va h.k.) turlicha namoyon bo’ladi. Bu har bir sohaning o’ziga xos kasbiy xususiyatlari, talablari qonun va qoidalari mavjudligidan dalolat beradi. Demak, huquq-tartibot , sud-huquq tizimi sohasining ham o’ziga xos axloq qoidalari mavjudligi – bor haqiqatdir. Yuristlar kasbiy faoliyati o’ta ma’suliyatli va og’ir kasb sohalaridan biridir. Buning sababi – ushbu soha vakillari o’ta ma’suliyatli ishni- inson taqdiri bilan bog’liq hatti - harakatlarga baho berish, davlat va jamiyat manfatlarining ustuvorligini ta’minlash bilan shug’illanar ekan, huquqshunoslik sohasi vakillariga yuksak ma’naviy talablar qo’yilishi ushbu sohani tanlagan vatandoshlarimizda avvalambor, yuksak ma’naviy fazilatlarni egallagan bo’lishligi davlat va hokimiyat obro’yi, jamiyatni yangilash va zamonaviylashtirishga qaratilgan siyosat taqdiri bilan bog’liqdir. 2 Каримов И.А. Хавфсизлик ва тинчлик учун курашмоқ керак. Т.10.- Т.: “Ўзбекистон”, 2007. 47-48- бетлар. 3 I.A.Karimov – Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. Toshkent. “Ma’naviyat”, 2008
 
 
5 
Yuristlar kasb etikasiga bo’lgan ehtiyoji asosan uch omil, aniqrog’i - sabab bilan 
bog’liq: 
Birinchidan, - tanlangan dunyoviy taraqqiyot yo’limiz, huquqiy davlatni va adolatli 
fuqarolik jamiyatini barpo etish. Jamiyat a’zolarining axloqiy holatiga ma’naviy 
madaniyati darajasiga uzviy bog’liqdir. Huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati faqat 
yuksak axloqiy fazilatlar shakllangan, qaror topgan va amal qilayotgan ijtimoiy muhitda 
mavjud bo’ladi. 
Axloqiy tushuncha va prinsiplarning, ya’ni tamoyillarning shaxs va jamiyat 
hayotidagi ahamiyati shundaki, ular kishi ma’naviy faoliyatining ichki dunyosining turli 
ko’rinishlarini (iqtisodiy, siyosiy, huquqiy, oilaviy va h.k) idora qiladi. Shu bois yuqori 
darajadagi axloq normalari, qoidalari va pirinsiplari kishilar ongida shakillantirilmas ekan 
yuqori mehnat samaradorligiga ham, kishilar faolligiga ham, huquqiy davlat va 
fuqarolarning o’zini o’zi boshqarishiga asoslangan jamiyatga erishib bo’lmaydi. 
Ikkinchidan, - huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati axloqqa zid illatlar 
(ichkilikbozlik, o’g’rilik, giyohvandlik, fohishabozlik, turli ko’rinishdagi jinoyatchilik) 
bor joyda qaror topa olmaydi. Ma’muriy huquqbuzarlikga asoslangan, tenglik pirinsipi 
tenglashtirish siyosatiga bo’ysindiradigan, shaxsning jamiyatdan, xususan qoidadan 
begonalashtirilgan jamiyatda axloqqa zid illatlar ko’payishi uchun shart sharoitlar mavjud 
edi. Har bir sohada davlat monopoliyasi, xususan tadbirkorlik va ishbilarmonlik nafaqat 
taqib bilan taqiqlangan davrlarda yurist kasbiy axvoli buzilgan edi. Huquqiy davlat va 
fuqarolik jamiyati qurishni jazolash vositasi emas, balki kishilarga to’gri yo’l ko’rsatish 
vositasi bo’lishligini talab qiladi. Shu bois yuristlar kasb etikasini o’rganish zamonaviy 
yurist kadrlar uchun asosiy ma’rifiy talablardan biridir. 
Uchinchidan, - yuristlar kasbiy etikasiga bo’lgan ehtiyoj sud-huquq tizimi xodimlari 
faoliyatida kuzatilayotgan eski tuzim illatlaridan tezroq qutilish, xodimlar faoliyatida 
axloq normalarining ustivorligini ta’minlash, turli axloqiy og’ishlarning oldini olish 
ehtiyoji bilan bog’liq. Ayniqsa 2005-yil 7-aprelda O’zbekiston Respublikasi bosh 
Prokuraturasining 45-sonli buyrug’i bilan tasdiqlangan “O’zbekiston Respublikasi 
prokuratura organlarining kasb odobnomasi” talablari asosida bo’lajak yurist kadrlarni 
tarbiyalash ushbu sohaning asosiy ehtiyojidir. Xodimlar tomonidan turli axloqqa zid
5 Yuristlar kasb etikasiga bo’lgan ehtiyoji asosan uch omil, aniqrog’i - sabab bilan bog’liq: Birinchidan, - tanlangan dunyoviy taraqqiyot yo’limiz, huquqiy davlatni va adolatli fuqarolik jamiyatini barpo etish. Jamiyat a’zolarining axloqiy holatiga ma’naviy madaniyati darajasiga uzviy bog’liqdir. Huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati faqat yuksak axloqiy fazilatlar shakllangan, qaror topgan va amal qilayotgan ijtimoiy muhitda mavjud bo’ladi. Axloqiy tushuncha va prinsiplarning, ya’ni tamoyillarning shaxs va jamiyat hayotidagi ahamiyati shundaki, ular kishi ma’naviy faoliyatining ichki dunyosining turli ko’rinishlarini (iqtisodiy, siyosiy, huquqiy, oilaviy va h.k) idora qiladi. Shu bois yuqori darajadagi axloq normalari, qoidalari va pirinsiplari kishilar ongida shakillantirilmas ekan yuqori mehnat samaradorligiga ham, kishilar faolligiga ham, huquqiy davlat va fuqarolarning o’zini o’zi boshqarishiga asoslangan jamiyatga erishib bo’lmaydi. Ikkinchidan, - huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati axloqqa zid illatlar (ichkilikbozlik, o’g’rilik, giyohvandlik, fohishabozlik, turli ko’rinishdagi jinoyatchilik) bor joyda qaror topa olmaydi. Ma’muriy huquqbuzarlikga asoslangan, tenglik pirinsipi tenglashtirish siyosatiga bo’ysindiradigan, shaxsning jamiyatdan, xususan qoidadan begonalashtirilgan jamiyatda axloqqa zid illatlar ko’payishi uchun shart sharoitlar mavjud edi. Har bir sohada davlat monopoliyasi, xususan tadbirkorlik va ishbilarmonlik nafaqat taqib bilan taqiqlangan davrlarda yurist kasbiy axvoli buzilgan edi. Huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati qurishni jazolash vositasi emas, balki kishilarga to’gri yo’l ko’rsatish vositasi bo’lishligini talab qiladi. Shu bois yuristlar kasb etikasini o’rganish zamonaviy yurist kadrlar uchun asosiy ma’rifiy talablardan biridir. Uchinchidan, - yuristlar kasbiy etikasiga bo’lgan ehtiyoj sud-huquq tizimi xodimlari faoliyatida kuzatilayotgan eski tuzim illatlaridan tezroq qutilish, xodimlar faoliyatida axloq normalarining ustivorligini ta’minlash, turli axloqiy og’ishlarning oldini olish ehtiyoji bilan bog’liq. Ayniqsa 2005-yil 7-aprelda O’zbekiston Respublikasi bosh Prokuraturasining 45-sonli buyrug’i bilan tasdiqlangan “O’zbekiston Respublikasi prokuratura organlarining kasb odobnomasi” talablari asosida bo’lajak yurist kadrlarni tarbiyalash ushbu sohaning asosiy ehtiyojidir. Xodimlar tomonidan turli axloqqa zid
 
 
6 
xatti-harakatlarga 
(tamagirchilik, 
zo’ravonlik, 
inson 
huquqlarini 
mensimaslik, 
manmanlik, hatto ichkilikbozlik, xizmat vazifalarini suyiiste’mol qilish va h.k.) yo’l 
qo’ymaslikka, faoliyatda qonun ustuvorligiga erishish kasbiy axloq normalarini chuqur 
bilishlik emas, balki ularga kasbiy faoliyatda qatiy rioya qilishni ham taqazo qiladi. 
Yuristlar kasb etikasi fanining predmeti sud-huquq tizimida faoliyat ko’rsatuvchi 
xodimlar faoliyati bilan bog’liq bo’lib, huquqshunoslik sohasi xodimlarining kasbiy 
faoliyatida umuminsoniy va umumiy axloq normalariga qoida va talablariga og’ishmay 
rioya qilish, kasbiy burchga sadoqatli bo’lish bilan bog’liq. 
Yuristlar kasb etikasi boshqa kasbiy faoliyat sohalari (tibbiyot, jurnalistika, 
diplamatiya, tadbirkorlik va h.k.) talablaridan tashqari faqat shu soha vakillariga xos 
axloqiy talablarni(tergov materiallarini sudgacha sir tutish, xodimlarning bir birlarining 
ishlariga aralashmasligi, yuqori vakolatli xodimlarning(prokuratura xodimlarining) 
adolatni qaror toptiruvchi xodimga (sudyaga) o’z hukmini o’tkazishga urinmasligi h.k.) 
ham mavjudligi bilan farqlanadi. 
Yuristlar kasb etikasi fanining ob’yekti – jamiyat va shaxs hayotida kuzatiladigan 
axloqqa zid illatlardir. 
Yuristlar kasb etikasi faning predmeti esa yurist kasbiy faoliyati uchun muhim va 
zarur bo’lgan axloq normalarini, printsiplarini va qoidalarini o’rganishdir. 
 
2. “Yuristlar kasb etikasi” faning maqsadi. 
 
“Yuristlar kasb etikasi” fanining maqsadi – mustaqil O’zbekiston hayotida yuz 
berayotgan ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy, huquqiy va ma’naviy o’zgarishlar istiqbolida 
huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati uchun har tomonlama va chuqur bilimga ega 
bo’lgan jismonan sog’lom, aqlan va vijdonan pok, ma’naviy jihatdan barkamol kadrlarni 
tarbiyalash bilan bog’liq. 
Bu haqida Prezident I.Karimov “Hozirgi vaqtda islohatlar taqdirini eng avvalo davlat 
va jamiyat idoralarida ma’sul lavozimda o’tirgan odamlar hal qilishini, binobarin, ular
6 xatti-harakatlarga (tamagirchilik, zo’ravonlik, inson huquqlarini mensimaslik, manmanlik, hatto ichkilikbozlik, xizmat vazifalarini suyiiste’mol qilish va h.k.) yo’l qo’ymaslikka, faoliyatda qonun ustuvorligiga erishish kasbiy axloq normalarini chuqur bilishlik emas, balki ularga kasbiy faoliyatda qatiy rioya qilishni ham taqazo qiladi. Yuristlar kasb etikasi fanining predmeti sud-huquq tizimida faoliyat ko’rsatuvchi xodimlar faoliyati bilan bog’liq bo’lib, huquqshunoslik sohasi xodimlarining kasbiy faoliyatida umuminsoniy va umumiy axloq normalariga qoida va talablariga og’ishmay rioya qilish, kasbiy burchga sadoqatli bo’lish bilan bog’liq. Yuristlar kasb etikasi boshqa kasbiy faoliyat sohalari (tibbiyot, jurnalistika, diplamatiya, tadbirkorlik va h.k.) talablaridan tashqari faqat shu soha vakillariga xos axloqiy talablarni(tergov materiallarini sudgacha sir tutish, xodimlarning bir birlarining ishlariga aralashmasligi, yuqori vakolatli xodimlarning(prokuratura xodimlarining) adolatni qaror toptiruvchi xodimga (sudyaga) o’z hukmini o’tkazishga urinmasligi h.k.) ham mavjudligi bilan farqlanadi. Yuristlar kasb etikasi fanining ob’yekti – jamiyat va shaxs hayotida kuzatiladigan axloqqa zid illatlardir. Yuristlar kasb etikasi faning predmeti esa yurist kasbiy faoliyati uchun muhim va zarur bo’lgan axloq normalarini, printsiplarini va qoidalarini o’rganishdir. 2. “Yuristlar kasb etikasi” faning maqsadi. “Yuristlar kasb etikasi” fanining maqsadi – mustaqil O’zbekiston hayotida yuz berayotgan ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy, huquqiy va ma’naviy o’zgarishlar istiqbolida huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati uchun har tomonlama va chuqur bilimga ega bo’lgan jismonan sog’lom, aqlan va vijdonan pok, ma’naviy jihatdan barkamol kadrlarni tarbiyalash bilan bog’liq. Bu haqida Prezident I.Karimov “Hozirgi vaqtda islohatlar taqdirini eng avvalo davlat va jamiyat idoralarida ma’sul lavozimda o’tirgan odamlar hal qilishini, binobarin, ular
 
 
7 
shu masalaga bevosita javobgar ekanini barchamiz chuqur anglab olishimiz kerek” deb 
takidlaydilar.4 
Sud va huquqni muhofaza qiluvchi organlar zimmasiga huquqiy tartibni 
mustahkanlash, fuqrolarning huquqlarini va qonuniy manfatlarini himoya qilish, 
jinoyatchilikga qarshi kurash, xalqimizning huquqiy madaniyatini yuksaltirish vazifasi 
tushadi. Bu vazifani samarali uddalash uchun sud va huquqni muhofaza qiluvchi organlar 
o’z saflarini siyosiy jihatdan yetuk, va vijdonan pok, adolatparvar, qatiyatli kadrlar bilan 
to’ldirib borishi hamda ma’naviy va axloqiy jihatdan tozalab turishi lozim bo’ladi. 
Yuristlar kasb etikasi fanining maqsadi sud va huquqni muhofaza qiluvchi organlarga 
mehnatkash, siyosiy jihatdan yetuk, malakali kadrlarni tayyorlash bilan bog’liq. Buning 
uchun ular dastavval axloq kategoriyalari, prinsiplari, qonun qoidalari va talablari haqida 
dastlabki tasavvurlarga ega bo’lishligi lozim. Kishilik axloqi - bilimlar - axloq 
normalarini chuqur anglash uchun o’ziga xos poydevor ro’lini bajaradi. Axloq va uning 
normalari haqida tushunchasi bulmagan kishiga - axloq talablari haqida gapirish yoxud 
talab qilish befoyda. Shunday ekan yuristlar kasb etikasi fanining maqsadi ham – 
talabalarga dastlasbki axloqiy tushuncha, nazariya va printsiplar haqida bilim berish 
hamda ularning kasbiy faoliyati sohasida namoyon bo’lishligining xususiyatlari haqida 
tushuncha va tasavvurlar shakllanib borishidadir. Bo’lajak yurist kadrlarga kasbiy axloq 
haqida, umumiy axloq normalari haqida tushuncha bermaslikni gapirish otdan oldin 
aravani qo’yish bilan tengdir. 
 
 
3. “Yuristlar kasb etikasi” fanining vazifalari. 
 
O’zbekistonda barpo etilayotgan huquqiy demokratik davlat va fuqarolik jamiyati 
sud hokimyati faoliyati bilan uzviy bog’liq. Shakllantirilayotgan huquqiy davlat va 
fuqarolik 
jamiyatini 
odil 
sudlov 
institutisiz 
tasavvur 
qilish 
mumkin 
emas. 
Mamlakatimizda bosqichma bosqich amalga oshirilayotgan sud-huquq islohatlarining 
amaliyotda sud hokimyati mustaqilligiga, erkinligiga erishish maqsadi ham odil sudlovni 
                                                 
4 I.A.Karimov. – O’zbek xalqi hech qachon hech kimdan kam bo’lmaydi. 13-jild. Toshkent.; “O’zbekiston”, 2005. 239-
bet.
7 shu masalaga bevosita javobgar ekanini barchamiz chuqur anglab olishimiz kerek” deb takidlaydilar.4 Sud va huquqni muhofaza qiluvchi organlar zimmasiga huquqiy tartibni mustahkanlash, fuqrolarning huquqlarini va qonuniy manfatlarini himoya qilish, jinoyatchilikga qarshi kurash, xalqimizning huquqiy madaniyatini yuksaltirish vazifasi tushadi. Bu vazifani samarali uddalash uchun sud va huquqni muhofaza qiluvchi organlar o’z saflarini siyosiy jihatdan yetuk, va vijdonan pok, adolatparvar, qatiyatli kadrlar bilan to’ldirib borishi hamda ma’naviy va axloqiy jihatdan tozalab turishi lozim bo’ladi. Yuristlar kasb etikasi fanining maqsadi sud va huquqni muhofaza qiluvchi organlarga mehnatkash, siyosiy jihatdan yetuk, malakali kadrlarni tayyorlash bilan bog’liq. Buning uchun ular dastavval axloq kategoriyalari, prinsiplari, qonun qoidalari va talablari haqida dastlabki tasavvurlarga ega bo’lishligi lozim. Kishilik axloqi - bilimlar - axloq normalarini chuqur anglash uchun o’ziga xos poydevor ro’lini bajaradi. Axloq va uning normalari haqida tushunchasi bulmagan kishiga - axloq talablari haqida gapirish yoxud talab qilish befoyda. Shunday ekan yuristlar kasb etikasi fanining maqsadi ham – talabalarga dastlasbki axloqiy tushuncha, nazariya va printsiplar haqida bilim berish hamda ularning kasbiy faoliyati sohasida namoyon bo’lishligining xususiyatlari haqida tushuncha va tasavvurlar shakllanib borishidadir. Bo’lajak yurist kadrlarga kasbiy axloq haqida, umumiy axloq normalari haqida tushuncha bermaslikni gapirish otdan oldin aravani qo’yish bilan tengdir. 3. “Yuristlar kasb etikasi” fanining vazifalari. O’zbekistonda barpo etilayotgan huquqiy demokratik davlat va fuqarolik jamiyati sud hokimyati faoliyati bilan uzviy bog’liq. Shakllantirilayotgan huquqiy davlat va fuqarolik jamiyatini odil sudlov institutisiz tasavvur qilish mumkin emas. Mamlakatimizda bosqichma bosqich amalga oshirilayotgan sud-huquq islohatlarining amaliyotda sud hokimyati mustaqilligiga, erkinligiga erishish maqsadi ham odil sudlovni 4 I.A.Karimov. – O’zbek xalqi hech qachon hech kimdan kam bo’lmaydi. 13-jild. Toshkent.; “O’zbekiston”, 2005. 239- bet.
 
 
8 
qaror toptirshdir. Yuristlar kasb etikasi haqida gapirganda shu jihatni nazarda tutish lozim 
buladi. Birinchisi - jamiyatda umumiy axloq normalari, meyorlari va qoidalari 
mavjudligi bo’lgan, ikkinchisi – huquqshunoslikning kasbiy faoliyatning u yoki bu turi 
bilan bog’liq axloq normalarining mavjudligi bilan bog’liq. 
Huquqni muhofaza qiluvchi organlar xodimlarining kasbiy axloqi shu jihatdan turli 
shakllarga ega, shu ma’noda sud’yalar odob-axloqi qoidalari, ichki ishlar idoralari 
xodimlarining kasb odobnomasi, advakatlarning kasb etikasi qoidalari, prokrotura 
organlari xodimlarining kasb odobnomasi yoxud davlat bojxona yoxud soliq qumitalari 
xodimlarining kasb odobi haqida gapirish mumkin. Tarkib va tuzilish jihatdan huquqni 
muhofaza qiluvchi idoralar xodimlarining kasbiy axloq qoidalari har bir xizmatning ichki 
xususiyatlaridan kelib chiqadi va jamiyatda qaror topgan umumiy axloq qoidalariga 
bo’ysinadi, aniqrog’i ular bilan uyg’unlashadi. Kasbiy axloq va umumiy axloq qoidalari 
o’rtasida o’zaro ziddiyat istisno etiladi. Ayrim huquqiy sohalarda axloq - yoki axloq 
odobnomasi ushbu kasbga kirishni ixtiyor qilgan kishiga kasbiy qasamyod shaklidagi 
axloqiy talablarni ham qamrab oladi. Masalan, O’zbekiston Respublikasi “Prokuratura 
to’g’risida”gi qonunining 44-moddasi aynan kasbiy qasamyodga bag’ishlangan desa 
bo’ladi. Yoxud tibbiyot xodimlarining “Gippakrad qasamiyodi” deb yuritiluvchi kasbiy 
deontologiya normalarini kasbiy etika fanining tarkibiga kiritish mumkin. Ushbu fikrni 
rivojlantirsak “Jurnalist etikasi”, “Diplomat etikasi” yoxud “Deputat etikasi” kabi kasbiy 
etika normalari tizimi xususida gapirish mumkin bo’ladi. Kasbiy etika haqida gapirganda 
huquqning kishilik jamiyati axloqining posboni ekanligini unutmaslik, har qanday 
qonunning mazmuni axloq normalari ekanligini, qonun ushbu normalarni kishi va 
jamiyat hayotida tug’ri ishlatilishini ta’minlovchi vosita ekanligini unutmaslik lozim 
bo’ladi. 
Bu jihat umuminsoniy siyosiy, huquqiy va axloqiy hujjatlarda ham o’z ifodasini 
topgan bo’lib, milliy qonunchilik xalqaro huquqiy normalar va qoidalar bilan o’zaro 
uyg’unlashib ketgandir. Milliy qonunchilik, insonparvarlik, inson tabiiy huquqlarini 
himoya qilishga qaratilgan umuminsoniy huquqiy normalarga bo’ysingan va ularning 
ustuvorligiga asoslanadi. Misol tariqasida BMT tomonidan 1948-yilda qabul qilingan 
“Inson huquqlari umum jahon dekloratsiyasi”, “Fuqarolik va siyosiy huquqlar
8 qaror toptirshdir. Yuristlar kasb etikasi haqida gapirganda shu jihatni nazarda tutish lozim buladi. Birinchisi - jamiyatda umumiy axloq normalari, meyorlari va qoidalari mavjudligi bo’lgan, ikkinchisi – huquqshunoslikning kasbiy faoliyatning u yoki bu turi bilan bog’liq axloq normalarining mavjudligi bilan bog’liq. Huquqni muhofaza qiluvchi organlar xodimlarining kasbiy axloqi shu jihatdan turli shakllarga ega, shu ma’noda sud’yalar odob-axloqi qoidalari, ichki ishlar idoralari xodimlarining kasb odobnomasi, advakatlarning kasb etikasi qoidalari, prokrotura organlari xodimlarining kasb odobnomasi yoxud davlat bojxona yoxud soliq qumitalari xodimlarining kasb odobi haqida gapirish mumkin. Tarkib va tuzilish jihatdan huquqni muhofaza qiluvchi idoralar xodimlarining kasbiy axloq qoidalari har bir xizmatning ichki xususiyatlaridan kelib chiqadi va jamiyatda qaror topgan umumiy axloq qoidalariga bo’ysinadi, aniqrog’i ular bilan uyg’unlashadi. Kasbiy axloq va umumiy axloq qoidalari o’rtasida o’zaro ziddiyat istisno etiladi. Ayrim huquqiy sohalarda axloq - yoki axloq odobnomasi ushbu kasbga kirishni ixtiyor qilgan kishiga kasbiy qasamyod shaklidagi axloqiy talablarni ham qamrab oladi. Masalan, O’zbekiston Respublikasi “Prokuratura to’g’risida”gi qonunining 44-moddasi aynan kasbiy qasamyodga bag’ishlangan desa bo’ladi. Yoxud tibbiyot xodimlarining “Gippakrad qasamiyodi” deb yuritiluvchi kasbiy deontologiya normalarini kasbiy etika fanining tarkibiga kiritish mumkin. Ushbu fikrni rivojlantirsak “Jurnalist etikasi”, “Diplomat etikasi” yoxud “Deputat etikasi” kabi kasbiy etika normalari tizimi xususida gapirish mumkin bo’ladi. Kasbiy etika haqida gapirganda huquqning kishilik jamiyati axloqining posboni ekanligini unutmaslik, har qanday qonunning mazmuni axloq normalari ekanligini, qonun ushbu normalarni kishi va jamiyat hayotida tug’ri ishlatilishini ta’minlovchi vosita ekanligini unutmaslik lozim bo’ladi. Bu jihat umuminsoniy siyosiy, huquqiy va axloqiy hujjatlarda ham o’z ifodasini topgan bo’lib, milliy qonunchilik xalqaro huquqiy normalar va qoidalar bilan o’zaro uyg’unlashib ketgandir. Milliy qonunchilik, insonparvarlik, inson tabiiy huquqlarini himoya qilishga qaratilgan umuminsoniy huquqiy normalarga bo’ysingan va ularning ustuvorligiga asoslanadi. Misol tariqasida BMT tomonidan 1948-yilda qabul qilingan “Inson huquqlari umum jahon dekloratsiyasi”, “Fuqarolik va siyosiy huquqlar
 
 
9 
tug’risidagi” xalqaro Pakt va boshqa hujjatlarni keltirish mumkin. Qayd qilingan 
Paktning 10-moddasida ozodlikdan mahrum qilingan shaxslarga nisbatan insoniylarcha 
munosabatda bo’lish ularning sha’ni va qadr- qimmatini hurmat qilish talab qilinadi. 
Bugungi 
kunda 
barcha 
davlatlarning 
Konstitutsiyaviy 
qonunchiligida 
sud 
hokimyatining tashkiliy jihatlaridan tashqari axloqiy mazmuni ham e’tiborga olingan, 
inson va uning hayoti, qadr - qimmati, manfaatlari oliy qadiryat deb tan olinadi. 
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida ham inson, uning hayoti eng oliy qadiryat 
bo’lib, amaldagi milliy qonunchiligimiz yuksak insonparvarlik g’oyasi bilan sug’orilgan 
boy mazmunga asoslangandir. Jumladan, Konstitutsiyaning 18-moddasi barcha 
fuqarolarning bir xil huquq va erkinliklari ularning jinsi, irqi, millati, tili, dinidan, 
ijtimoiy kelib chiqishidan va ijtimoiy mavqeidan qat’i nazar teng huquqliligini 
ta’minlaydi. Ushbu normada insonparvarlik pirintsipi aks etganligini kuzatamiz. 
Insonparvarlik printsipi bosh qonun asosida yaratilgan va yaratilayotgan barcha 
qonunlarimizda markaziy o’rinni egallaydi. 
Yuristlar kasb etikasi fani aynan shu printsipni sud va huquqni muxofaza qiluvchi 
idoralar xodimlari faoliyatida ustuvor kasbiy printsip ekanligini ta’minlovchi fan 
sohasidir. Jinoyat – protsessual qonunchiligimiz ham aynan buzilgan huquqlarni tiklash 
yoxud har qanday jinoiy xatti – harakatlarni jazosiz qoldirmaslikdan iborat. Demak, odil 
sudlovni amalga oshirishga bo’ysindirilgandir. Jinoyat qonunchiligi shaxs va jamiyatni 
ijtimoiy ahvoli, tajovuzlardan himoya qiladi, jinoiy xatti harakatlarning inson va jamiyat 
hayoti uchun qanchalik zararli yoki xavfliligidan kelib chiqib jazo tayinlaydi. Bu umumiy 
axloq kategoriyalari – yaxshilik va yomonlik, ezgulik va yovuzlik kategoriyalari asosida 
amalga oshiriladi. Buning uchun surishtiruvchi, tergovchi, prokuror yoxud sudya ushbu 
kategoriyalar mazmunini chuqur bilishi va ularni ko’rilayotgan ishga mazmunan tadbiq 
qilishi lozim bo’ladi. Bu o’z o’zidan kasbiy axloqni umumiy axloq normalari bilan uzviy 
bog’lash zaruriyatini yuzaga keltiradi. Bugungi kasbiy axloqning mazmuni yuksak 
axloqiy normalar bilan to’ldirilgan bo’lib, bu birdaniga yuzaga kelmagan. Jinoyat 
qonunchiligining tarixida inson qadr-qimmati kamsitilgan, insonni qiynoqqa solgan, 
uning hayoti qadrsizlangan, inkivizitsiya sudlari, totalitarizm huquqshunosligi davrlarini
9 tug’risidagi” xalqaro Pakt va boshqa hujjatlarni keltirish mumkin. Qayd qilingan Paktning 10-moddasida ozodlikdan mahrum qilingan shaxslarga nisbatan insoniylarcha munosabatda bo’lish ularning sha’ni va qadr- qimmatini hurmat qilish talab qilinadi. Bugungi kunda barcha davlatlarning Konstitutsiyaviy qonunchiligida sud hokimyatining tashkiliy jihatlaridan tashqari axloqiy mazmuni ham e’tiborga olingan, inson va uning hayoti, qadr - qimmati, manfaatlari oliy qadiryat deb tan olinadi. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida ham inson, uning hayoti eng oliy qadiryat bo’lib, amaldagi milliy qonunchiligimiz yuksak insonparvarlik g’oyasi bilan sug’orilgan boy mazmunga asoslangandir. Jumladan, Konstitutsiyaning 18-moddasi barcha fuqarolarning bir xil huquq va erkinliklari ularning jinsi, irqi, millati, tili, dinidan, ijtimoiy kelib chiqishidan va ijtimoiy mavqeidan qat’i nazar teng huquqliligini ta’minlaydi. Ushbu normada insonparvarlik pirintsipi aks etganligini kuzatamiz. Insonparvarlik printsipi bosh qonun asosida yaratilgan va yaratilayotgan barcha qonunlarimizda markaziy o’rinni egallaydi. Yuristlar kasb etikasi fani aynan shu printsipni sud va huquqni muxofaza qiluvchi idoralar xodimlari faoliyatida ustuvor kasbiy printsip ekanligini ta’minlovchi fan sohasidir. Jinoyat – protsessual qonunchiligimiz ham aynan buzilgan huquqlarni tiklash yoxud har qanday jinoiy xatti – harakatlarni jazosiz qoldirmaslikdan iborat. Demak, odil sudlovni amalga oshirishga bo’ysindirilgandir. Jinoyat qonunchiligi shaxs va jamiyatni ijtimoiy ahvoli, tajovuzlardan himoya qiladi, jinoiy xatti harakatlarning inson va jamiyat hayoti uchun qanchalik zararli yoki xavfliligidan kelib chiqib jazo tayinlaydi. Bu umumiy axloq kategoriyalari – yaxshilik va yomonlik, ezgulik va yovuzlik kategoriyalari asosida amalga oshiriladi. Buning uchun surishtiruvchi, tergovchi, prokuror yoxud sudya ushbu kategoriyalar mazmunini chuqur bilishi va ularni ko’rilayotgan ishga mazmunan tadbiq qilishi lozim bo’ladi. Bu o’z o’zidan kasbiy axloqni umumiy axloq normalari bilan uzviy bog’lash zaruriyatini yuzaga keltiradi. Bugungi kasbiy axloqning mazmuni yuksak axloqiy normalar bilan to’ldirilgan bo’lib, bu birdaniga yuzaga kelmagan. Jinoyat qonunchiligining tarixida inson qadr-qimmati kamsitilgan, insonni qiynoqqa solgan, uning hayoti qadrsizlangan, inkivizitsiya sudlari, totalitarizm huquqshunosligi davrlarini
 
 
10 
boshdan kechirgan. Bugungi kasbiy axloq qonuni jazo vositasi emas, balki ko’proq 
tarbiya vositasi bo’lishligini taminlashga qaratilgan. 
Yurtboshimiz I.Karimov sud - huquq islohatlari haqida gapirar ekanlar jinoiy jazoni 
liberallashtirish jarayonida bundan buyon sud, prokurotura va ichki ishlar idoralari bilan 
bundan buyon jazolovchi idoralar emas, balki kishilarga to’g’ri yo’l ko’rsatadigan, ularga 
qonun va qoidalarni hurmat qilishga o’rgatadigan idoralar bo’lishligi lozimligini 
ta’kidlaydilar. 
Yuristlar kasb etikasining eng muhim xususiyatlaridan biri – inson taqdiri bilan 
bog’liq masalalarni hal qilishda his tuyg’uga berilmaslik, tanish bilishchilik, qarindosh – 
urug’chilik, mahalliychilik yoxud millatchilik kabi tuyg’ularga berilmaslik odil sudlovni 
amalga oshirishning barcha bosqichlarida axloq normalariga og’ishmay rioya qilishni 
o’rgatadi. 
Bu jihat afsonaviy adolat mabudasi – Femida obrazi orqali ifoda etiladi. Ko’zi 
bog’liq, tarozini qo’lida ushlab turgan ayol obrazi – odil sudlov ramzidir. Bu ramz, 
simvol har bir huquqshunosga tanish. Ushbu ramzlarga rioya qilish yuristlar kasb etikasi 
normalariga rioya qilinishni anglatadi. 
Huquqni muhofaza qilish idoralari safini kengaytiruvchi yosh kadrlarni malakali 
qilib tarbiyalashda, ularning o’z kasbiy burchlari va vazifalarini samarali bajarishlarida 
afsonaviy Femida obrazini o’z faoliyatlarida o’ziga xos andoza qilishlariga erishish – 
kasb etikasining vazifalaridan biridir. Yuristlar kasb etikasining yana bir muhim 
xususiyati – uni jamiyat va davlat qurilishi, ularni boshqarish yo’llari bilan uzviy 
bog’liqligida ko’rinadi. Huquqni muxofaza qiluvchi idora xodimi – dastavval davlat 
xizmati xodimidir. U o’z kasbiy faoliyatida jamiyat va davlat manfatlaridan kelib chiqadi, 
ularni odil sudlov jarayonlarining barcha bosqichlarida himoya qiladi. Kasb etkasi keng 
ma’noda “Davalat xizmati to’g’risida”gi qonun, “Jamoat nazorati to’g’risida”gi qonun va 
boshqa qonunlar bilan uyg’undir. Buning bosh sababi - huquqiy davlatning asosiy 
talablaridan – qonun oldida barchaning tengligini ta’riflash, shaxs va jamiyat 
faoliyatining barcha ko’rinishlarida qonun ustuvorligiga erishishdir. Kasb etkasi fanining 
asosiy vazifalaridan biri – fuqarolik qonun talablari bo’yicha yashash, o’rganish, huquqiy 
tarbiyadir. Buning uchun “Tarbiyachining o’zi tarbiyalangan bulmog’i” yaxshi, dastavval
10 boshdan kechirgan. Bugungi kasbiy axloq qonuni jazo vositasi emas, balki ko’proq tarbiya vositasi bo’lishligini taminlashga qaratilgan. Yurtboshimiz I.Karimov sud - huquq islohatlari haqida gapirar ekanlar jinoiy jazoni liberallashtirish jarayonida bundan buyon sud, prokurotura va ichki ishlar idoralari bilan bundan buyon jazolovchi idoralar emas, balki kishilarga to’g’ri yo’l ko’rsatadigan, ularga qonun va qoidalarni hurmat qilishga o’rgatadigan idoralar bo’lishligi lozimligini ta’kidlaydilar. Yuristlar kasb etikasining eng muhim xususiyatlaridan biri – inson taqdiri bilan bog’liq masalalarni hal qilishda his tuyg’uga berilmaslik, tanish bilishchilik, qarindosh – urug’chilik, mahalliychilik yoxud millatchilik kabi tuyg’ularga berilmaslik odil sudlovni amalga oshirishning barcha bosqichlarida axloq normalariga og’ishmay rioya qilishni o’rgatadi. Bu jihat afsonaviy adolat mabudasi – Femida obrazi orqali ifoda etiladi. Ko’zi bog’liq, tarozini qo’lida ushlab turgan ayol obrazi – odil sudlov ramzidir. Bu ramz, simvol har bir huquqshunosga tanish. Ushbu ramzlarga rioya qilish yuristlar kasb etikasi normalariga rioya qilinishni anglatadi. Huquqni muhofaza qilish idoralari safini kengaytiruvchi yosh kadrlarni malakali qilib tarbiyalashda, ularning o’z kasbiy burchlari va vazifalarini samarali bajarishlarida afsonaviy Femida obrazini o’z faoliyatlarida o’ziga xos andoza qilishlariga erishish – kasb etikasining vazifalaridan biridir. Yuristlar kasb etikasining yana bir muhim xususiyati – uni jamiyat va davlat qurilishi, ularni boshqarish yo’llari bilan uzviy bog’liqligida ko’rinadi. Huquqni muxofaza qiluvchi idora xodimi – dastavval davlat xizmati xodimidir. U o’z kasbiy faoliyatida jamiyat va davlat manfatlaridan kelib chiqadi, ularni odil sudlov jarayonlarining barcha bosqichlarida himoya qiladi. Kasb etkasi keng ma’noda “Davalat xizmati to’g’risida”gi qonun, “Jamoat nazorati to’g’risida”gi qonun va boshqa qonunlar bilan uyg’undir. Buning bosh sababi - huquqiy davlatning asosiy talablaridan – qonun oldida barchaning tengligini ta’riflash, shaxs va jamiyat faoliyatining barcha ko’rinishlarida qonun ustuvorligiga erishishdir. Kasb etkasi fanining asosiy vazifalaridan biri – fuqarolik qonun talablari bo’yicha yashash, o’rganish, huquqiy tarbiyadir. Buning uchun “Tarbiyachining o’zi tarbiyalangan bulmog’i” yaxshi, dastavval