“YURISTLAR KASB ETIKASI” FANINING PREDMETI, MAQSADI VA VAZIFALARI.
Yuklangan vaqt
2025-03-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
13
Faytl hajmi
71,5 KB
1
“YURISTLAR KASB ETIKASI” FANINING PREDMETI, MAQSADI VA
VAZIFALARI.
Reja:
Kirish
1. “Yuristlar kasb etikasi” fanining predmeti.
2. “Yuristlar kasb etikasi” faning maqsadi.
3.“Yuristlar kasb etikasi” faning vazifalari.
2
KIRISH
Mavzuning avvalida yurist va “etika” tushunchalari haqida to’xtalib o’tishlik lozim
bo’ladi. Yurist tushunchasi o’ta keng bo’lib o’z ichiga ko’plab kasblarni qamrab oladi.
Yuristning faoliyati ezgulikga, inson manfaatlariga daxldor bo’lib, ko’pchilik hollarda
ularning shaxsiy hayotiga kirib borish bilan bog’liq bo’ladi, inson taqdiriga ta’sir
qiladigan ba’zan ularning huquqlarini cheklash, qarorlar qabul qilish bilan bog’liq
bo’ladi.
Odob muammolari va qoidalari yurist bilan himoyasi ostidagi shaxs, protsessning
boshqa ishtirokchilari, hamkasblari, davlat organlari va umuman jamiyat a’zolari bilan
munosabatlarga daldor bo’ladi. Har bir yuristga kasbining axloqiy jihatlarini va
muammolarini o’rganishi mamlakatimizda huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati
qurilayotgan, qonunchilik o’z kasbining ustasi bo’lgan yuristga – sud’yaga,
surishtiruvchiga, tergovchiga, prokurorga, notariusga mustaqil qarorlar qabul qilish
vakolatini bergan holatda juda muhim hisoblanadi. Ular tomonidan qabul qilinadigan
qarorlar nafaqat qonuniy balki adolatli ham bo’lishi talab qilinadi. Buning uchun esa
yurist odob normalarini yaxshi tusinishi va hayotda qo’llay bilishi kerak.
“Etika” haqida, “etika” fani va uning tarixi haqida qisqacha quyidagilarni aytib
o’tish mumkin. "Etika" so’zi qadimgi grek “etos” so’zidan kelib chiqqan bo’lib,
joylashgan joy, birgalikda yashaydigan makon ma’nosini bildiradi. Eramizdan oldingi IV
asrda Aristotel yaxshi fazilatlilarni o’rganadigan fanni ifodalah uchun yangi ethica
sifatini yaratdi. Shunday qilib, etika fan sifatida 20 asrdan ko’proq mavjud. Zamoaviy
tushunchada etika bu inson, jamiyat harakat faoliyatining muhim tomonlaridan
hisoblangan odob-axloqni o’rganadigan filosofik fandir. Ya’ni etika fan sifatida axloqni,
uning mohiyatini, tabiyatini va tizimini, paydo bo’lishi va rivojlanishini, boshqa ijtimoiy
munosabatlar orasida tutgan o’rnini o’rganadi, ma’lum axloqiy tizimni nazariy asoslab
beradi.
Demak etika – axloq haqidagi filosofik ta’limot, odob-axloq qoidalari, normalari
hisoblanadi.
3
Mamlakatimizda demokratik fuqarolik jamiyati qurilishi, ya’ni uning ikki tomoni
huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati qurilishi jadal tarzda davom etmoqda. “Aytish
mumkinki, - deydi O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I. A. Karimov, - huquqiy davlat
va fuqarolik jamiyati demokratiyaning o’zaro uzviy bog’liq bo’lgan ikki jihati, ikki
qanotidir. Aynan shu bois biz “Kuchli davlatdan – kuchli jamiyat sari ” kontseptsiyasini
ishlab chiqdik va bu g’oyani izchil amalga oshirish masalasiga birinchi darajali ahamiyat
qaratib kelmoqdamiz”.1 Fuqarolik jamiyatidagi asosiy masala inson huquqlarini, jismoniy
va yuridik shaxslarning huquqlarini kafolatlash hisoblanadi. Bu vazifani esa davlat
amalga oshiradi. Ushbu jarayon bugungi kunning dolzarb vazifalaridan biri – fuqarolik
jamiyatiga mos hamda faol kishilarni tarbiyalab yetishtirishni ham taqazo etmoqda.
“Yuristlar kasb etikasi” o’quv kursining ahamiyati shundan iboratki, u orqali
umuminsoniy va milliy ahloqiy va estetik qadriyatlarni sohaga, ixtisoslikka qo’llagan
holda berish imkoniyati yuzaga keladi. Ayni vaqtda demokratik fuqarolik jamiyatini
qurishga monand yoshlarimizni tarbiyalashimiz ham zarur. Yoshlarimiz sog’lom,
baquvvat, siyosiy yetuk, zukko, huquqiy savodxon, axloqan pok, jasoratli, vatanparvar va
keng mushohadali bo’lishi lozim. Ularda bunday fazilatlarni shakllantirishda yuristlar
kasb etikasi o’quv kursi ham yordamchi vazifasini o’taydi, degan umiddamiz. Buning
uchun birinchi navbatda yangicha mafkura – milliy mafkura bilan sug’orilgan darslik va
o’quv qo’llanmalar ham kerak. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I. A. Karimov 2001
yilda ikkinchi chaqiriq Oliy majlisning oltinchi sessiyasida so’zlagan ma’ruzalarida
“Mamlakatimizda huquqshunoslarni tarbiyalash ishi hamon eskicha olib borilmoqda,
o’qitish dasturlarining sifati, ayniqsa huquqning ustuvor yo’nalishlari bo’yicha
zamonaviy talablarga javob bermaydi. Ularda eskicha yondashuv va tamoyillar hali-
hanuzgacha saqlanib qolmoqda. O’qituvchilarning o’zini qayta tayorlash va kasb
mahoratini oshirish tizimi hamon past saviyada qolmoqda. Ular o’z mahoratlarini
oshirish ustida deyarli ishlamaydi. Ixtisoslashgan yuridik adabiyotlarni, darslik va uslubiy
qo’llanmalarni nashr etish ishi ham mutlaqo talab darajasida emas. Lo’nda qilib
aytganda, ta’lim jarayoni ham yuridik amaliyotni ilmiy jihatdan ta’minlashi lozim
1 Каримов И. Юксак маънавият - енгилмас куч. – Т.: “Маънавият”, 2008. 108-109-бетлар.
4
bo’lgan huquqshunoslik fani zamon talablaridan orqada qolgan”2, deb ta’kidlagan edilar.
Mazkur fan ham ushbu ehtiyojga javob tariqasida dastlabki urinish bo’lib xizmat qiladi.
1.”Yuristning kasb etikasi” fanining predmeti.
Mustaqil O’zbekistonda kechayotgan jamiyatninng yangilanish hamda davlat
boshqaruvinining moderinizatsiyalashtirish mamlakatimizni jahon taraqqiyotining yuqori
bosqichlari tomon yuksaltirish taqdiri ko’p jihatdan ma’naviyatga bog’liq. Ushbu hayotiy
haqiqatni ifoda etar ekan, muhtaram yurtboshimiz Islom Karimov “Yuksak ma’naviyat -
yengilmas kuch ”, “Yuksak ma’naviyat – millatning poydevori” deb ta’kidlaydi.3
Ma’naviyatni
jamiyatning
poydevori
deb
baholaydi.
Inson
va
jamiyat
ma’naviyatning asosi, o’zagi esa – axloqdir. Axloq jamiyatda kishilar hayotni tartibaga
soluvchi, tashkillashtiruvchi, muayyan maqsadlar atrofida birlashtiruvchi va ushbu
maqsadlarga yo’naltiruvchi omillardan biridir. Biroq umumiy mavqe’ga ega bo’lgan
kishilik axloqi turli konkret faoliyat sohalarida (bemor-vrach, talaba-ustoz, ishchi-rahbar,
sudya-sudlanuvchi, artist va tomoshabin va h.k.) turlicha namoyon bo’ladi. Bu har bir
sohaning o’ziga xos kasbiy xususiyatlari, talablari qonun va qoidalari mavjudligidan
dalolat beradi. Demak, huquq-tartibot , sud-huquq tizimi sohasining ham o’ziga xos axloq
qoidalari mavjudligi – bor haqiqatdir. Yuristlar kasbiy faoliyati o’ta ma’suliyatli va og’ir
kasb sohalaridan biridir. Buning sababi – ushbu soha vakillari o’ta ma’suliyatli ishni-
inson taqdiri bilan bog’liq hatti - harakatlarga baho berish, davlat va jamiyat
manfatlarining ustuvorligini ta’minlash bilan shug’illanar ekan, huquqshunoslik sohasi
vakillariga yuksak ma’naviy talablar qo’yilishi ushbu sohani tanlagan vatandoshlarimizda
avvalambor, yuksak ma’naviy fazilatlarni egallagan bo’lishligi davlat va hokimiyat
obro’yi, jamiyatni yangilash va zamonaviylashtirishga qaratilgan siyosat taqdiri bilan
bog’liqdir.
2 Каримов И.А. Хавфсизлик ва тинчлик учун курашмоқ керак. Т.10.- Т.: “Ўзбекистон”, 2007. 47-48- бетлар.
3 I.A.Karimov – Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. Toshkent. “Ma’naviyat”, 2008
5
Yuristlar kasb etikasiga bo’lgan ehtiyoji asosan uch omil, aniqrog’i - sabab bilan
bog’liq:
Birinchidan, - tanlangan dunyoviy taraqqiyot yo’limiz, huquqiy davlatni va adolatli
fuqarolik jamiyatini barpo etish. Jamiyat a’zolarining axloqiy holatiga ma’naviy
madaniyati darajasiga uzviy bog’liqdir. Huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati faqat
yuksak axloqiy fazilatlar shakllangan, qaror topgan va amal qilayotgan ijtimoiy muhitda
mavjud bo’ladi.
Axloqiy tushuncha va prinsiplarning, ya’ni tamoyillarning shaxs va jamiyat
hayotidagi ahamiyati shundaki, ular kishi ma’naviy faoliyatining ichki dunyosining turli
ko’rinishlarini (iqtisodiy, siyosiy, huquqiy, oilaviy va h.k) idora qiladi. Shu bois yuqori
darajadagi axloq normalari, qoidalari va pirinsiplari kishilar ongida shakillantirilmas ekan
yuqori mehnat samaradorligiga ham, kishilar faolligiga ham, huquqiy davlat va
fuqarolarning o’zini o’zi boshqarishiga asoslangan jamiyatga erishib bo’lmaydi.
Ikkinchidan, - huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati axloqqa zid illatlar
(ichkilikbozlik, o’g’rilik, giyohvandlik, fohishabozlik, turli ko’rinishdagi jinoyatchilik)
bor joyda qaror topa olmaydi. Ma’muriy huquqbuzarlikga asoslangan, tenglik pirinsipi
tenglashtirish siyosatiga bo’ysindiradigan, shaxsning jamiyatdan, xususan qoidadan
begonalashtirilgan jamiyatda axloqqa zid illatlar ko’payishi uchun shart sharoitlar mavjud
edi. Har bir sohada davlat monopoliyasi, xususan tadbirkorlik va ishbilarmonlik nafaqat
taqib bilan taqiqlangan davrlarda yurist kasbiy axvoli buzilgan edi. Huquqiy davlat va
fuqarolik jamiyati qurishni jazolash vositasi emas, balki kishilarga to’gri yo’l ko’rsatish
vositasi bo’lishligini talab qiladi. Shu bois yuristlar kasb etikasini o’rganish zamonaviy
yurist kadrlar uchun asosiy ma’rifiy talablardan biridir.
Uchinchidan, - yuristlar kasbiy etikasiga bo’lgan ehtiyoj sud-huquq tizimi xodimlari
faoliyatida kuzatilayotgan eski tuzim illatlaridan tezroq qutilish, xodimlar faoliyatida
axloq normalarining ustivorligini ta’minlash, turli axloqiy og’ishlarning oldini olish
ehtiyoji bilan bog’liq. Ayniqsa 2005-yil 7-aprelda O’zbekiston Respublikasi bosh
Prokuraturasining 45-sonli buyrug’i bilan tasdiqlangan “O’zbekiston Respublikasi
prokuratura organlarining kasb odobnomasi” talablari asosida bo’lajak yurist kadrlarni
tarbiyalash ushbu sohaning asosiy ehtiyojidir. Xodimlar tomonidan turli axloqqa zid
6
xatti-harakatlarga
(tamagirchilik,
zo’ravonlik,
inson
huquqlarini
mensimaslik,
manmanlik, hatto ichkilikbozlik, xizmat vazifalarini suyiiste’mol qilish va h.k.) yo’l
qo’ymaslikka, faoliyatda qonun ustuvorligiga erishish kasbiy axloq normalarini chuqur
bilishlik emas, balki ularga kasbiy faoliyatda qatiy rioya qilishni ham taqazo qiladi.
Yuristlar kasb etikasi fanining predmeti sud-huquq tizimida faoliyat ko’rsatuvchi
xodimlar faoliyati bilan bog’liq bo’lib, huquqshunoslik sohasi xodimlarining kasbiy
faoliyatida umuminsoniy va umumiy axloq normalariga qoida va talablariga og’ishmay
rioya qilish, kasbiy burchga sadoqatli bo’lish bilan bog’liq.
Yuristlar kasb etikasi boshqa kasbiy faoliyat sohalari (tibbiyot, jurnalistika,
diplamatiya, tadbirkorlik va h.k.) talablaridan tashqari faqat shu soha vakillariga xos
axloqiy talablarni(tergov materiallarini sudgacha sir tutish, xodimlarning bir birlarining
ishlariga aralashmasligi, yuqori vakolatli xodimlarning(prokuratura xodimlarining)
adolatni qaror toptiruvchi xodimga (sudyaga) o’z hukmini o’tkazishga urinmasligi h.k.)
ham mavjudligi bilan farqlanadi.
Yuristlar kasb etikasi fanining ob’yekti – jamiyat va shaxs hayotida kuzatiladigan
axloqqa zid illatlardir.
Yuristlar kasb etikasi faning predmeti esa yurist kasbiy faoliyati uchun muhim va
zarur bo’lgan axloq normalarini, printsiplarini va qoidalarini o’rganishdir.
2. “Yuristlar kasb etikasi” faning maqsadi.
“Yuristlar kasb etikasi” fanining maqsadi – mustaqil O’zbekiston hayotida yuz
berayotgan ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy, huquqiy va ma’naviy o’zgarishlar istiqbolida
huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati uchun har tomonlama va chuqur bilimga ega
bo’lgan jismonan sog’lom, aqlan va vijdonan pok, ma’naviy jihatdan barkamol kadrlarni
tarbiyalash bilan bog’liq.
Bu haqida Prezident I.Karimov “Hozirgi vaqtda islohatlar taqdirini eng avvalo davlat
va jamiyat idoralarida ma’sul lavozimda o’tirgan odamlar hal qilishini, binobarin, ular
7
shu masalaga bevosita javobgar ekanini barchamiz chuqur anglab olishimiz kerek” deb
takidlaydilar.4
Sud va huquqni muhofaza qiluvchi organlar zimmasiga huquqiy tartibni
mustahkanlash, fuqrolarning huquqlarini va qonuniy manfatlarini himoya qilish,
jinoyatchilikga qarshi kurash, xalqimizning huquqiy madaniyatini yuksaltirish vazifasi
tushadi. Bu vazifani samarali uddalash uchun sud va huquqni muhofaza qiluvchi organlar
o’z saflarini siyosiy jihatdan yetuk, va vijdonan pok, adolatparvar, qatiyatli kadrlar bilan
to’ldirib borishi hamda ma’naviy va axloqiy jihatdan tozalab turishi lozim bo’ladi.
Yuristlar kasb etikasi fanining maqsadi sud va huquqni muhofaza qiluvchi organlarga
mehnatkash, siyosiy jihatdan yetuk, malakali kadrlarni tayyorlash bilan bog’liq. Buning
uchun ular dastavval axloq kategoriyalari, prinsiplari, qonun qoidalari va talablari haqida
dastlabki tasavvurlarga ega bo’lishligi lozim. Kishilik axloqi - bilimlar - axloq
normalarini chuqur anglash uchun o’ziga xos poydevor ro’lini bajaradi. Axloq va uning
normalari haqida tushunchasi bulmagan kishiga - axloq talablari haqida gapirish yoxud
talab qilish befoyda. Shunday ekan yuristlar kasb etikasi fanining maqsadi ham –
talabalarga dastlasbki axloqiy tushuncha, nazariya va printsiplar haqida bilim berish
hamda ularning kasbiy faoliyati sohasida namoyon bo’lishligining xususiyatlari haqida
tushuncha va tasavvurlar shakllanib borishidadir. Bo’lajak yurist kadrlarga kasbiy axloq
haqida, umumiy axloq normalari haqida tushuncha bermaslikni gapirish otdan oldin
aravani qo’yish bilan tengdir.
3. “Yuristlar kasb etikasi” fanining vazifalari.
O’zbekistonda barpo etilayotgan huquqiy demokratik davlat va fuqarolik jamiyati
sud hokimyati faoliyati bilan uzviy bog’liq. Shakllantirilayotgan huquqiy davlat va
fuqarolik
jamiyatini
odil
sudlov
institutisiz
tasavvur
qilish
mumkin
emas.
Mamlakatimizda bosqichma bosqich amalga oshirilayotgan sud-huquq islohatlarining
amaliyotda sud hokimyati mustaqilligiga, erkinligiga erishish maqsadi ham odil sudlovni
4 I.A.Karimov. – O’zbek xalqi hech qachon hech kimdan kam bo’lmaydi. 13-jild. Toshkent.; “O’zbekiston”, 2005. 239-
bet.
8
qaror toptirshdir. Yuristlar kasb etikasi haqida gapirganda shu jihatni nazarda tutish lozim
buladi. Birinchisi - jamiyatda umumiy axloq normalari, meyorlari va qoidalari
mavjudligi bo’lgan, ikkinchisi – huquqshunoslikning kasbiy faoliyatning u yoki bu turi
bilan bog’liq axloq normalarining mavjudligi bilan bog’liq.
Huquqni muhofaza qiluvchi organlar xodimlarining kasbiy axloqi shu jihatdan turli
shakllarga ega, shu ma’noda sud’yalar odob-axloqi qoidalari, ichki ishlar idoralari
xodimlarining kasb odobnomasi, advakatlarning kasb etikasi qoidalari, prokrotura
organlari xodimlarining kasb odobnomasi yoxud davlat bojxona yoxud soliq qumitalari
xodimlarining kasb odobi haqida gapirish mumkin. Tarkib va tuzilish jihatdan huquqni
muhofaza qiluvchi idoralar xodimlarining kasbiy axloq qoidalari har bir xizmatning ichki
xususiyatlaridan kelib chiqadi va jamiyatda qaror topgan umumiy axloq qoidalariga
bo’ysinadi, aniqrog’i ular bilan uyg’unlashadi. Kasbiy axloq va umumiy axloq qoidalari
o’rtasida o’zaro ziddiyat istisno etiladi. Ayrim huquqiy sohalarda axloq - yoki axloq
odobnomasi ushbu kasbga kirishni ixtiyor qilgan kishiga kasbiy qasamyod shaklidagi
axloqiy talablarni ham qamrab oladi. Masalan, O’zbekiston Respublikasi “Prokuratura
to’g’risida”gi qonunining 44-moddasi aynan kasbiy qasamyodga bag’ishlangan desa
bo’ladi. Yoxud tibbiyot xodimlarining “Gippakrad qasamiyodi” deb yuritiluvchi kasbiy
deontologiya normalarini kasbiy etika fanining tarkibiga kiritish mumkin. Ushbu fikrni
rivojlantirsak “Jurnalist etikasi”, “Diplomat etikasi” yoxud “Deputat etikasi” kabi kasbiy
etika normalari tizimi xususida gapirish mumkin bo’ladi. Kasbiy etika haqida gapirganda
huquqning kishilik jamiyati axloqining posboni ekanligini unutmaslik, har qanday
qonunning mazmuni axloq normalari ekanligini, qonun ushbu normalarni kishi va
jamiyat hayotida tug’ri ishlatilishini ta’minlovchi vosita ekanligini unutmaslik lozim
bo’ladi.
Bu jihat umuminsoniy siyosiy, huquqiy va axloqiy hujjatlarda ham o’z ifodasini
topgan bo’lib, milliy qonunchilik xalqaro huquqiy normalar va qoidalar bilan o’zaro
uyg’unlashib ketgandir. Milliy qonunchilik, insonparvarlik, inson tabiiy huquqlarini
himoya qilishga qaratilgan umuminsoniy huquqiy normalarga bo’ysingan va ularning
ustuvorligiga asoslanadi. Misol tariqasida BMT tomonidan 1948-yilda qabul qilingan
“Inson huquqlari umum jahon dekloratsiyasi”, “Fuqarolik va siyosiy huquqlar
9
tug’risidagi” xalqaro Pakt va boshqa hujjatlarni keltirish mumkin. Qayd qilingan
Paktning 10-moddasida ozodlikdan mahrum qilingan shaxslarga nisbatan insoniylarcha
munosabatda bo’lish ularning sha’ni va qadr- qimmatini hurmat qilish talab qilinadi.
Bugungi
kunda
barcha
davlatlarning
Konstitutsiyaviy
qonunchiligida
sud
hokimyatining tashkiliy jihatlaridan tashqari axloqiy mazmuni ham e’tiborga olingan,
inson va uning hayoti, qadr - qimmati, manfaatlari oliy qadiryat deb tan olinadi.
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida ham inson, uning hayoti eng oliy qadiryat
bo’lib, amaldagi milliy qonunchiligimiz yuksak insonparvarlik g’oyasi bilan sug’orilgan
boy mazmunga asoslangandir. Jumladan, Konstitutsiyaning 18-moddasi barcha
fuqarolarning bir xil huquq va erkinliklari ularning jinsi, irqi, millati, tili, dinidan,
ijtimoiy kelib chiqishidan va ijtimoiy mavqeidan qat’i nazar teng huquqliligini
ta’minlaydi. Ushbu normada insonparvarlik pirintsipi aks etganligini kuzatamiz.
Insonparvarlik printsipi bosh qonun asosida yaratilgan va yaratilayotgan barcha
qonunlarimizda markaziy o’rinni egallaydi.
Yuristlar kasb etikasi fani aynan shu printsipni sud va huquqni muxofaza qiluvchi
idoralar xodimlari faoliyatida ustuvor kasbiy printsip ekanligini ta’minlovchi fan
sohasidir. Jinoyat – protsessual qonunchiligimiz ham aynan buzilgan huquqlarni tiklash
yoxud har qanday jinoiy xatti – harakatlarni jazosiz qoldirmaslikdan iborat. Demak, odil
sudlovni amalga oshirishga bo’ysindirilgandir. Jinoyat qonunchiligi shaxs va jamiyatni
ijtimoiy ahvoli, tajovuzlardan himoya qiladi, jinoiy xatti harakatlarning inson va jamiyat
hayoti uchun qanchalik zararli yoki xavfliligidan kelib chiqib jazo tayinlaydi. Bu umumiy
axloq kategoriyalari – yaxshilik va yomonlik, ezgulik va yovuzlik kategoriyalari asosida
amalga oshiriladi. Buning uchun surishtiruvchi, tergovchi, prokuror yoxud sudya ushbu
kategoriyalar mazmunini chuqur bilishi va ularni ko’rilayotgan ishga mazmunan tadbiq
qilishi lozim bo’ladi. Bu o’z o’zidan kasbiy axloqni umumiy axloq normalari bilan uzviy
bog’lash zaruriyatini yuzaga keltiradi. Bugungi kasbiy axloqning mazmuni yuksak
axloqiy normalar bilan to’ldirilgan bo’lib, bu birdaniga yuzaga kelmagan. Jinoyat
qonunchiligining tarixida inson qadr-qimmati kamsitilgan, insonni qiynoqqa solgan,
uning hayoti qadrsizlangan, inkivizitsiya sudlari, totalitarizm huquqshunosligi davrlarini
10
boshdan kechirgan. Bugungi kasbiy axloq qonuni jazo vositasi emas, balki ko’proq
tarbiya vositasi bo’lishligini taminlashga qaratilgan.
Yurtboshimiz I.Karimov sud - huquq islohatlari haqida gapirar ekanlar jinoiy jazoni
liberallashtirish jarayonida bundan buyon sud, prokurotura va ichki ishlar idoralari bilan
bundan buyon jazolovchi idoralar emas, balki kishilarga to’g’ri yo’l ko’rsatadigan, ularga
qonun va qoidalarni hurmat qilishga o’rgatadigan idoralar bo’lishligi lozimligini
ta’kidlaydilar.
Yuristlar kasb etikasining eng muhim xususiyatlaridan biri – inson taqdiri bilan
bog’liq masalalarni hal qilishda his tuyg’uga berilmaslik, tanish bilishchilik, qarindosh –
urug’chilik, mahalliychilik yoxud millatchilik kabi tuyg’ularga berilmaslik odil sudlovni
amalga oshirishning barcha bosqichlarida axloq normalariga og’ishmay rioya qilishni
o’rgatadi.
Bu jihat afsonaviy adolat mabudasi – Femida obrazi orqali ifoda etiladi. Ko’zi
bog’liq, tarozini qo’lida ushlab turgan ayol obrazi – odil sudlov ramzidir. Bu ramz,
simvol har bir huquqshunosga tanish. Ushbu ramzlarga rioya qilish yuristlar kasb etikasi
normalariga rioya qilinishni anglatadi.
Huquqni muhofaza qilish idoralari safini kengaytiruvchi yosh kadrlarni malakali
qilib tarbiyalashda, ularning o’z kasbiy burchlari va vazifalarini samarali bajarishlarida
afsonaviy Femida obrazini o’z faoliyatlarida o’ziga xos andoza qilishlariga erishish –
kasb etikasining vazifalaridan biridir. Yuristlar kasb etikasining yana bir muhim
xususiyati – uni jamiyat va davlat qurilishi, ularni boshqarish yo’llari bilan uzviy
bog’liqligida ko’rinadi. Huquqni muxofaza qiluvchi idora xodimi – dastavval davlat
xizmati xodimidir. U o’z kasbiy faoliyatida jamiyat va davlat manfatlaridan kelib chiqadi,
ularni odil sudlov jarayonlarining barcha bosqichlarida himoya qiladi. Kasb etkasi keng
ma’noda “Davalat xizmati to’g’risida”gi qonun, “Jamoat nazorati to’g’risida”gi qonun va
boshqa qonunlar bilan uyg’undir. Buning bosh sababi - huquqiy davlatning asosiy
talablaridan – qonun oldida barchaning tengligini ta’riflash, shaxs va jamiyat
faoliyatining barcha ko’rinishlarida qonun ustuvorligiga erishishdir. Kasb etkasi fanining
asosiy vazifalaridan biri – fuqarolik qonun talablari bo’yicha yashash, o’rganish, huquqiy
tarbiyadir. Buning uchun “Tarbiyachining o’zi tarbiyalangan bulmog’i” yaxshi, dastavval