YURISTNING KASBIY FAOLIYATIDAGI ETIKETI.

Yuklangan vaqt

2025-03-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

131,0 KB


 
 
 
 
 
 
YURISTNING KASBIY FAOLIYATIDAGI ETIKETI. 
 
 Reja: 
1. Xizmat etiketining tushunchasi, mazmuni va axloqiy tamoyillari.  
2. Yuridik etiketning turlari va o’ziga xos xususiyati.
YURISTNING KASBIY FAOLIYATIDAGI ETIKETI. Reja: 1. Xizmat etiketining tushunchasi, mazmuni va axloqiy tamoyillari. 2. Yuridik etiketning turlari va o’ziga xos xususiyati.
 
 
 
1. Xizmat etiketining tushunchasi, mazmuni va axloqiy tamoyillari.  
 
Etiket (frants. etiquette) bu - o’zaro insoniy munosabatlarning tashqi 
ko’rinishlarini tartibga soluvchi o’rnatilgan xulq-atvor tartibi, ya’ni atrofidagilar bilan 
muloqatda bo’lish, murojaat qilish va salomlashish, jamoat joylarida o’zini tutish, xatti-
harakat va kiyinish kabilarni o’z ichiga oladi. Xizmat etiketi bu - insonning kasbiy xatti-
harakati axloqining muhim tomoni hisoblanadi. Xizmat etiketini bilishlik zarur kasbiy 
sifat bolib, uni qo’lga kiritish va doimo takomillashtirib borishni taqozo etadi. Xizmat 
muomalasi etikasi bu - fan, amaliyot va jahon tajribasi tomonidan ishlab chiqilgan 
axloqiy-etik talablar, tamoyillar va norma va qoidalar bo'lib, ularga rioya qilishlik 
xizmat muommolasi sub'yektlarining bir-birlarini tushunishlarini va o’zaro ishonchlarini 
ta’minlaydi va pirovard natijada munosabatlarining yaxsilanishiga va ijobiy natijalarga 
erishishlariga olib keladi. Xizmat muomalasi muayyan axloqiy tamoyillarga asoslanadi 
va ulardan quyidagilar muhimlari hisoblanadi:  
 
Birinchidan, xizmat etiketi asosida ish manfaatlari yotadi, aslo shaxsiy manfaatlar 
emas. Ushbu tamoyilning ko’pincha buzilishi yuz beradi. Masalan, siz huquqni 
muhofaza qiluvchi organ xodimisiz va siz tomoningizdan murojaat qilgan shaxsga 
yuridik yordam ko’rsatildi, uning huquq va imkoniyatlari tushuntirildi, natijada u 
muammoni sizning foydangizga hal qilmasligi mumkin, indamasdan qo’ysangiz ham 
bo’lardiku. Aksincha, o’zining kasbiy, yuridik layoqatliligini, shuningdek xizmat 
muomala uslublarini o’zining g’araz niyatlari uchun ishlatish axloqsis xatti-harakat 
bo’lgan bo’lar edi.  
 
 Ikkinchidan, vijdonlilik bu - nopok qiliq yoki xatti-harakatlarni sodir etishga 
qodir emaslik bo’lib, unga ko’ra hatto harakatsizlik yoki jim turish nopok hisoblanadi, 
o’z sha’nini doimo dog’ tushirmagan holda saqlashga intiladi, har qanday kishi bilan 
suhbatda uning xizmat va ijtimoiy ahvolidan qat’i nazar o’zini bir xilda tutadi, axloqan 
qattiyatli, har qanday vaziyatda ham o’z tamoyillaridan voz kechmaydi, mas’uliyatni, 
javobgarlikni doimo his qiladi, o’z so’ziga sodiq qoladi. 
 
 
Uchinchidan, xayrixohlik, ya’ni boshqalarga yaxshilik istash insonning 
hayotiy faoliyatining ijtimoiy sohasini kengaytiradi, bunday yondoshmaslik esa uning 
oylik to’lanadigan xizmat doirasidagi ko’rsatmalarnigina bajarish bilan cheklanib
1. Xizmat etiketining tushunchasi, mazmuni va axloqiy tamoyillari. Etiket (frants. etiquette) bu - o’zaro insoniy munosabatlarning tashqi ko’rinishlarini tartibga soluvchi o’rnatilgan xulq-atvor tartibi, ya’ni atrofidagilar bilan muloqatda bo’lish, murojaat qilish va salomlashish, jamoat joylarida o’zini tutish, xatti- harakat va kiyinish kabilarni o’z ichiga oladi. Xizmat etiketi bu - insonning kasbiy xatti- harakati axloqining muhim tomoni hisoblanadi. Xizmat etiketini bilishlik zarur kasbiy sifat bolib, uni qo’lga kiritish va doimo takomillashtirib borishni taqozo etadi. Xizmat muomalasi etikasi bu - fan, amaliyot va jahon tajribasi tomonidan ishlab chiqilgan axloqiy-etik talablar, tamoyillar va norma va qoidalar bo'lib, ularga rioya qilishlik xizmat muommolasi sub'yektlarining bir-birlarini tushunishlarini va o’zaro ishonchlarini ta’minlaydi va pirovard natijada munosabatlarining yaxsilanishiga va ijobiy natijalarga erishishlariga olib keladi. Xizmat muomalasi muayyan axloqiy tamoyillarga asoslanadi va ulardan quyidagilar muhimlari hisoblanadi: Birinchidan, xizmat etiketi asosida ish manfaatlari yotadi, aslo shaxsiy manfaatlar emas. Ushbu tamoyilning ko’pincha buzilishi yuz beradi. Masalan, siz huquqni muhofaza qiluvchi organ xodimisiz va siz tomoningizdan murojaat qilgan shaxsga yuridik yordam ko’rsatildi, uning huquq va imkoniyatlari tushuntirildi, natijada u muammoni sizning foydangizga hal qilmasligi mumkin, indamasdan qo’ysangiz ham bo’lardiku. Aksincha, o’zining kasbiy, yuridik layoqatliligini, shuningdek xizmat muomala uslublarini o’zining g’araz niyatlari uchun ishlatish axloqsis xatti-harakat bo’lgan bo’lar edi. Ikkinchidan, vijdonlilik bu - nopok qiliq yoki xatti-harakatlarni sodir etishga qodir emaslik bo’lib, unga ko’ra hatto harakatsizlik yoki jim turish nopok hisoblanadi, o’z sha’nini doimo dog’ tushirmagan holda saqlashga intiladi, har qanday kishi bilan suhbatda uning xizmat va ijtimoiy ahvolidan qat’i nazar o’zini bir xilda tutadi, axloqan qattiyatli, har qanday vaziyatda ham o’z tamoyillaridan voz kechmaydi, mas’uliyatni, javobgarlikni doimo his qiladi, o’z so’ziga sodiq qoladi. Uchinchidan, xayrixohlik, ya’ni boshqalarga yaxshilik istash insonning hayotiy faoliyatining ijtimoiy sohasini kengaytiradi, bunday yondoshmaslik esa uning oylik to’lanadigan xizmat doirasidagi ko’rsatmalarnigina bajarish bilan cheklanib
 
 
qolishga olib keladi. Xayrixohlik esa insonda nafaqat bajarishi kerak bo’lgan, balki 
insonlar manfaati uchun unga buning ushun oylik olmasada insoniy hurmat va ruhiy 
ozuqa oladigan qo’shimcha xizmat qilishlik hissini uyg’otadi. 
To’rtinchidan, 
asoslilik, uzrlilik, ya’ni muomaladagi sherigining qadr-qimmatini hurmat qilish va bu 
xushmuomalalik, odoblilik, g’amxo’rlik, nazokat, muloyimlik kabi axloqiy sifatlar bilan 
amalga oshriladi. Har qanday axloqiy tamoyil o’zining axloqiy mohiyatidan tashqari 
ishchanlik maqbulligiga ham ega. Bu quydagi misolda aynan ko’rinadi. Rus flotida 
mas’uliyatli yig’ilishlarda birinchi bo’lib so’zni yoshlarga berish tartibi o’rnatilgan edi. 
Shunday bo’lsada agar ularning fikri kattalarning fikriga zid, ularni uyaltiradigan va 
noqulay ahvolga solib qo’yadigan hollarda ularning fikrini eshitish istisno etilardi.1 
2. Yuridik etiketning turlari va o’ziga xos xususiyati. 
 
Turli xil yuridik mutaxassisliklar vakillarining o’zaro, xizmat jamoalarida, 
shuningdek fuqarolar bilan xizmat muomalasi turli xil sharoitlarda bo’lib o’tadi va turli 
shakllarda yuz beradi va ularni quyidagilarga bo’lish mumkin: Birinchisi kundalik 
xizmat muomalasi bo’lib ularga suhbatlar, uchrashuvlar; qabulga kelganlarni qabul 
qilish; yig’ilishlar, yig’inlar, konferentsiyalar; korxonalar va muassasalarga borish; 
fuqarolarning yashash joylariga borish; navbatchilik, qo’riqlash kiradi.  
Ikkinchisi 
xizmat muomalasining o’ziga xos shakllari bo’lib, ularga xizmat jamoasida muomala; 
bo’yinsunish shakllari bo’yicha muomala; hamkasblar bilan muomala; o’qituvchilarning 
tinglovchilar bilan oquv jarayonida muomalasi; chet ellik fuqarolar bilan xizmat 
uchrashuvlari kiradi. Uchinchisi ekstremal (eng past yoki eng yuqori darajadagi 
ko’rsatkichlar bilan harakatlanadigan) xizmat muomalasi shakllari bo’lib, ularga nizoli 
holat 
sharoitlaridagi 
muomala; 
mitinglar, 
namoyishlar, 
ommaviy 
yurishlar 
qatnashchilari bilan muomalada; tintuv vaqtida ushlangan shaxs bilan muomala; maxsus 
kontingentlar bilan muomalalar kiradi.  
 
To’rtinchisi muomalaning o’ziga xos bo’lmagan shakllari bo’lib ularga 
jurnalistlar bilan ommaviy uchrashuvlar; radio, televideniya va matbuotda chiqishlar; 
telefon, teletayp, radioaloqa; xizmat yozuvlari, imzo chekishlar kiradi.2  
                                                 
1 Qarang: Васильева Г.А. Профессиональная этика юриста. Челябинск, 2005.-127-128 b. 
2 Qarang: Васильева Г.А. Профессиональная этика юриста. Челябинск, 2005.-128-129 b.
qolishga olib keladi. Xayrixohlik esa insonda nafaqat bajarishi kerak bo’lgan, balki insonlar manfaati uchun unga buning ushun oylik olmasada insoniy hurmat va ruhiy ozuqa oladigan qo’shimcha xizmat qilishlik hissini uyg’otadi. To’rtinchidan, asoslilik, uzrlilik, ya’ni muomaladagi sherigining qadr-qimmatini hurmat qilish va bu xushmuomalalik, odoblilik, g’amxo’rlik, nazokat, muloyimlik kabi axloqiy sifatlar bilan amalga oshriladi. Har qanday axloqiy tamoyil o’zining axloqiy mohiyatidan tashqari ishchanlik maqbulligiga ham ega. Bu quydagi misolda aynan ko’rinadi. Rus flotida mas’uliyatli yig’ilishlarda birinchi bo’lib so’zni yoshlarga berish tartibi o’rnatilgan edi. Shunday bo’lsada agar ularning fikri kattalarning fikriga zid, ularni uyaltiradigan va noqulay ahvolga solib qo’yadigan hollarda ularning fikrini eshitish istisno etilardi.1 2. Yuridik etiketning turlari va o’ziga xos xususiyati. Turli xil yuridik mutaxassisliklar vakillarining o’zaro, xizmat jamoalarida, shuningdek fuqarolar bilan xizmat muomalasi turli xil sharoitlarda bo’lib o’tadi va turli shakllarda yuz beradi va ularni quyidagilarga bo’lish mumkin: Birinchisi kundalik xizmat muomalasi bo’lib ularga suhbatlar, uchrashuvlar; qabulga kelganlarni qabul qilish; yig’ilishlar, yig’inlar, konferentsiyalar; korxonalar va muassasalarga borish; fuqarolarning yashash joylariga borish; navbatchilik, qo’riqlash kiradi. Ikkinchisi xizmat muomalasining o’ziga xos shakllari bo’lib, ularga xizmat jamoasida muomala; bo’yinsunish shakllari bo’yicha muomala; hamkasblar bilan muomala; o’qituvchilarning tinglovchilar bilan oquv jarayonida muomalasi; chet ellik fuqarolar bilan xizmat uchrashuvlari kiradi. Uchinchisi ekstremal (eng past yoki eng yuqori darajadagi ko’rsatkichlar bilan harakatlanadigan) xizmat muomalasi shakllari bo’lib, ularga nizoli holat sharoitlaridagi muomala; mitinglar, namoyishlar, ommaviy yurishlar qatnashchilari bilan muomalada; tintuv vaqtida ushlangan shaxs bilan muomala; maxsus kontingentlar bilan muomalalar kiradi. To’rtinchisi muomalaning o’ziga xos bo’lmagan shakllari bo’lib ularga jurnalistlar bilan ommaviy uchrashuvlar; radio, televideniya va matbuotda chiqishlar; telefon, teletayp, radioaloqa; xizmat yozuvlari, imzo chekishlar kiradi.2 1 Qarang: Васильева Г.А. Профессиональная этика юриста. Челябинск, 2005.-127-128 b. 2 Qarang: Васильева Г.А. Профессиональная этика юриста. Челябинск, 2005.-128-129 b.
 
 
 
Bundan tashqari borliq munosabat shakllarining orasida nutq madaniyati, tashqi 
ko’rinish, imo-ishora, ohang kabi muomala qoidalari qismlari hisoblanuvchi holatlar 
ham muhim ahamiyat kasb etadi va ularning har biriga qo’yilgan axloqiy talablar 
mavjud va ularga rioya qilmaslik ko’zlangan maqsadga erishishga to’sqinlik qiladi.  
 
Yuristning kasbiy faoliyat natijasi shaxsiy uchrashuvlar, suhabtlar, yig’lishlarga 
ko’proq bog’liq bo’ladi. To’g’ri o’tkazilgan suhbat maqbulroq va suhbatdoshingizni o’z 
tutgan yo’lingizga ishontirishga va sizning shartingiz hamda qaroringizni qabul qilishga 
majbur qilishga birdan-bir imkoniyat hisblanadi. Tabiiyki, har bir uchrashuv yoki suhbat 
uning barcha tomonlarini oldindan ishlab chiqishni talab qilmaydi, lekin muhimlari 
uchin buni amalga oshirmasa bo’lmaydi. Uncha ahamiyatli ko’rinmagan uchrashuv va 
suhbatlardan qochmaslik kerak, bunday suhbat va uchrashuvlar oxir-oqibat kelgusida 
bo’lajak bunday uchrashuv va suhbatlarning to’g’riroq tashkil etilishiga va ishda 
omadlar keltirishiga ko’maklashadi.  
 
Yurist suhbatga tayorgarlik ko’rishda suhbatdoshini o’rganishi kerak bo’ladi, 
u jamiyatda qanday o’rinni tutadi, o’ziga nisbatan uning munosabati qanday, u o’zi 
qanday inson, u nimani xohlaydi, biografiyasining asosiy holatlari qanaqa, uning 
shaxsiy qiziqish doirasi va b. holatlarni ham organish tavsiya etiladi.  
 
Psixologlarning tavsiyasiga ko’ra miyaning eng yuqori faollik nuqtasi kunduzgi 
soat 10-12 larga to’g’ri kelishi sababli, eng muhim va aqliy va psixologik kuch-quvvat 
sarflashni talab qiladigan uchrashuvlarni ish kunining birinchi yarmiga tayinlash 
maqsadga muvofiq hisoblanadi.   
 
 Uchrashuv vaqti oldindan belgilanadi va bu vaqtga boshqa uchrashuv 
belgilanmasligi va taklif etilganlarni qobulxonada kutishga majburlamaslik lozim. 
Uchrashuv vaqtini agar muhim masalalarni hal qilish bilan bog’liq bo’lib qolmasa 
ajratilgan vaqtdan cho’zish odobdan emas. Suhbat vaqtida soatga qarab qo’yish ham 
odobdan bolmaydi, sababi bunday harakat odatda uchrashuv vaqti tugadi deb qabul 
qilinadi. Shuning uchun ham vaqtni his qilishga odatlanish lozim. Yana bir muhim 
holatga, ya’ni o’z imkoniyatini to’g’ri baholash, suhbatda aytmoqchi bo’lgan asosiy 
holatlarni oldindan o’ylab qo’yish, eng muhim fikrlarni alohida ajratish va ularni tartibli 
bayon qilishni oldindan rejalashtirish kerak. Uchrashuv va suhbatni o’tkazish chog’ida 
etiketning keyinchalik ishning natijasiga jiddiy ta’sir etishi mumkin bo’lgan “mayda-
Bundan tashqari borliq munosabat shakllarining orasida nutq madaniyati, tashqi ko’rinish, imo-ishora, ohang kabi muomala qoidalari qismlari hisoblanuvchi holatlar ham muhim ahamiyat kasb etadi va ularning har biriga qo’yilgan axloqiy talablar mavjud va ularga rioya qilmaslik ko’zlangan maqsadga erishishga to’sqinlik qiladi. Yuristning kasbiy faoliyat natijasi shaxsiy uchrashuvlar, suhabtlar, yig’lishlarga ko’proq bog’liq bo’ladi. To’g’ri o’tkazilgan suhbat maqbulroq va suhbatdoshingizni o’z tutgan yo’lingizga ishontirishga va sizning shartingiz hamda qaroringizni qabul qilishga majbur qilishga birdan-bir imkoniyat hisblanadi. Tabiiyki, har bir uchrashuv yoki suhbat uning barcha tomonlarini oldindan ishlab chiqishni talab qilmaydi, lekin muhimlari uchin buni amalga oshirmasa bo’lmaydi. Uncha ahamiyatli ko’rinmagan uchrashuv va suhbatlardan qochmaslik kerak, bunday suhbat va uchrashuvlar oxir-oqibat kelgusida bo’lajak bunday uchrashuv va suhbatlarning to’g’riroq tashkil etilishiga va ishda omadlar keltirishiga ko’maklashadi. Yurist suhbatga tayorgarlik ko’rishda suhbatdoshini o’rganishi kerak bo’ladi, u jamiyatda qanday o’rinni tutadi, o’ziga nisbatan uning munosabati qanday, u o’zi qanday inson, u nimani xohlaydi, biografiyasining asosiy holatlari qanaqa, uning shaxsiy qiziqish doirasi va b. holatlarni ham organish tavsiya etiladi. Psixologlarning tavsiyasiga ko’ra miyaning eng yuqori faollik nuqtasi kunduzgi soat 10-12 larga to’g’ri kelishi sababli, eng muhim va aqliy va psixologik kuch-quvvat sarflashni talab qiladigan uchrashuvlarni ish kunining birinchi yarmiga tayinlash maqsadga muvofiq hisoblanadi. Uchrashuv vaqti oldindan belgilanadi va bu vaqtga boshqa uchrashuv belgilanmasligi va taklif etilganlarni qobulxonada kutishga majburlamaslik lozim. Uchrashuv vaqtini agar muhim masalalarni hal qilish bilan bog’liq bo’lib qolmasa ajratilgan vaqtdan cho’zish odobdan emas. Suhbat vaqtida soatga qarab qo’yish ham odobdan bolmaydi, sababi bunday harakat odatda uchrashuv vaqti tugadi deb qabul qilinadi. Shuning uchun ham vaqtni his qilishga odatlanish lozim. Yana bir muhim holatga, ya’ni o’z imkoniyatini to’g’ri baholash, suhbatda aytmoqchi bo’lgan asosiy holatlarni oldindan o’ylab qo’yish, eng muhim fikrlarni alohida ajratish va ularni tartibli bayon qilishni oldindan rejalashtirish kerak. Uchrashuv va suhbatni o’tkazish chog’ida etiketning keyinchalik ishning natijasiga jiddiy ta’sir etishi mumkin bo’lgan “mayda-
 
 
chuyda”lariga ham e’tibor qaratish lozim. Masalan, kabinetga kirishdan oldin, hatto 
kotiba taklif etgan bo’lsada, ruxsat so’ralishi kerak. Kotiba ergashtirib kirib, rahbarga 
sizni tanishtirsa ruxsat so’rashga hojat yo’q. Rahbar, o’z navbatida, bosh harakati bilan 
roziligini bildirib qolmasdan, balki o’rnidan turib kabinetiga kirgan shaxsning 
qarshisiga chiqib salomlashadi. Stol ortidan turib salomlashish odobdan emas. Agar 
suhbatdoshlar notanish bo’lsalar, u holda bir-birlarini tanishtirganlaridan keyin, kabinet 
sohibi mehmonga o’tirishni taklif etadi. Kabinet sohibi-mezbon va mehmonning 
joylashish o’rinlari suhbatning borishiga ta’sir ko’rsatadi. Agarda cabinet sohibi o’z 
o’rnida qolsa bu unga katta imkoniyat tug’diradi va suhbatda ustunlikka ega bo’ladi. 
Agar cabinet sohibi-mezbon mehmonning qarshisiga yoki yoniga o’tirsa bu tenglikka 
harakat qilishni, suhbatdoshiga hurmatni, yaqin munosabatni va norasmiy suhbatga 
intilishni bildiradi. Suhbat davomida to’gri va erkin o’tiriladi. Ish yuzasidan bo’ladigan 
muzokaralarda qatnashayotganda chekmaslikka, eng muhimi mezbonning ruxsatisiz 
chekmaslikka harakat qilinadi. Aslida bunday iltimosning qilinmagani ma’qul, chunki 
rad qilinsa noqulaylik paydo bo’ladi. Suhbat jarayonida nafaqat yuz-chehraninig holati, 
o’zini tetik tutishlik, tirnoq va sochlarning olinganligi, balki kiyimlarning ham, ularning 
holatining ham, bu kiyimlarda o’zini erkin tuta bilish ham muhin ahamiyatga ega. 
Ozoda va xushbichim kiyinganlik ish bo’yicha sheriklarda ijobiy tushuncha uyg’tadi, 
shu sababli unga e’tiborsizlik bilan qaralmaslik kerak. Suhbat va uchrashuvlarda nutq va 
uni izhor qilish muhim ahamiyat kasb etadi. Haddan tashqari tez va ko’p so’zli nutqlar 
uning muallifining uncha ishonchli emasligi haqida ta’surot qoldiradi. Haddan tashqari 
sekin nutq achchiqlanishga-g’ijinishga va uning sohibining sust harakat qilishi haqida 
o’ylashga majbur qiladi. Xalqda kimda kim tiniq fikrlasa u fikrini tiniq ifodalaydi, 
degan naql bor. Nutqingiz suhbatdoshingizga qanchalik tushunarli bo’lsa, shunchalik 
umumiy til topib ketishingizga imkoniyat topiladi. Suhbatni shoshmasdan, ovozni 
ko’tarmasdan va jahllashayotganini, hatto unga asos bo’lsada, suhbatdoshiga 
bildirmaslikka harakat qilishi lozim. Qiziqqonlik va shoshmashosharlik suhbatda foyda 
bermaydi. Ishonarli va shoshilmasdan ifodalangan nutq suhbatdoshda katta ta’ssurot 
qoldiradi. Suhbatdoshingizga e’tiborli bo’ling, u keltirgan vajlarga ular kuchsiz bo’lsada 
qadrlang, aks holda xizmat muomalasiga salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin. Agarda 
suhbatdoshingiz sizdan darajasi pastroq yoki sizga tobe’ bo’lsa o’zingizning shaxsiy
chuyda”lariga ham e’tibor qaratish lozim. Masalan, kabinetga kirishdan oldin, hatto kotiba taklif etgan bo’lsada, ruxsat so’ralishi kerak. Kotiba ergashtirib kirib, rahbarga sizni tanishtirsa ruxsat so’rashga hojat yo’q. Rahbar, o’z navbatida, bosh harakati bilan roziligini bildirib qolmasdan, balki o’rnidan turib kabinetiga kirgan shaxsning qarshisiga chiqib salomlashadi. Stol ortidan turib salomlashish odobdan emas. Agar suhbatdoshlar notanish bo’lsalar, u holda bir-birlarini tanishtirganlaridan keyin, kabinet sohibi mehmonga o’tirishni taklif etadi. Kabinet sohibi-mezbon va mehmonning joylashish o’rinlari suhbatning borishiga ta’sir ko’rsatadi. Agarda cabinet sohibi o’z o’rnida qolsa bu unga katta imkoniyat tug’diradi va suhbatda ustunlikka ega bo’ladi. Agar cabinet sohibi-mezbon mehmonning qarshisiga yoki yoniga o’tirsa bu tenglikka harakat qilishni, suhbatdoshiga hurmatni, yaqin munosabatni va norasmiy suhbatga intilishni bildiradi. Suhbat davomida to’gri va erkin o’tiriladi. Ish yuzasidan bo’ladigan muzokaralarda qatnashayotganda chekmaslikka, eng muhimi mezbonning ruxsatisiz chekmaslikka harakat qilinadi. Aslida bunday iltimosning qilinmagani ma’qul, chunki rad qilinsa noqulaylik paydo bo’ladi. Suhbat jarayonida nafaqat yuz-chehraninig holati, o’zini tetik tutishlik, tirnoq va sochlarning olinganligi, balki kiyimlarning ham, ularning holatining ham, bu kiyimlarda o’zini erkin tuta bilish ham muhin ahamiyatga ega. Ozoda va xushbichim kiyinganlik ish bo’yicha sheriklarda ijobiy tushuncha uyg’tadi, shu sababli unga e’tiborsizlik bilan qaralmaslik kerak. Suhbat va uchrashuvlarda nutq va uni izhor qilish muhim ahamiyat kasb etadi. Haddan tashqari tez va ko’p so’zli nutqlar uning muallifining uncha ishonchli emasligi haqida ta’surot qoldiradi. Haddan tashqari sekin nutq achchiqlanishga-g’ijinishga va uning sohibining sust harakat qilishi haqida o’ylashga majbur qiladi. Xalqda kimda kim tiniq fikrlasa u fikrini tiniq ifodalaydi, degan naql bor. Nutqingiz suhbatdoshingizga qanchalik tushunarli bo’lsa, shunchalik umumiy til topib ketishingizga imkoniyat topiladi. Suhbatni shoshmasdan, ovozni ko’tarmasdan va jahllashayotganini, hatto unga asos bo’lsada, suhbatdoshiga bildirmaslikka harakat qilishi lozim. Qiziqqonlik va shoshmashosharlik suhbatda foyda bermaydi. Ishonarli va shoshilmasdan ifodalangan nutq suhbatdoshda katta ta’ssurot qoldiradi. Suhbatdoshingizga e’tiborli bo’ling, u keltirgan vajlarga ular kuchsiz bo’lsada qadrlang, aks holda xizmat muomalasiga salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin. Agarda suhbatdoshingiz sizdan darajasi pastroq yoki sizga tobe’ bo’lsa o’zingizning shaxsiy
 
 
yoki kasbiy ustunligingizni namoyish qilishingiz aqlsizlik bo’ladi. Bunday holat shaxsiy 
ishonchsizlikka olib keladi xalos. Xizmat munosabatlarida suhbatdoshni e’tibor bilan 
eshitish muhim ahamiyat kasb etadi. Suhbatdoshini og’ir vaziyatda eshita bilish o’zaro 
tushunishning o’mili hisblanadi, uningsiz xizmat munosabatlari o’rnatilmasligi mumkin. 
Su sababli bunday vaziyatda samarali eshitishning quyidagi asosiy etik qoidalari ishlab 
chiqilgan:  
-o’zini xizmat suhbati, baxs, yig’ilish temasi bo’yicha ichki manfaati yo’nalishiga 
qarata bilishi;  
- gapirayotganning-axborot berayotganning asosiy fikrlarini o’zi uchun ajratib olish 
va ularni to’g’ri tushunishga harakat qilish;  
- olingan ma’lumotni o’zidagi shaxsiy ma’lumotlar bilan tezgina solishtirish va 
yig’ilish, baxs, suhbatning asosiy mazmuniga tezlikda xayolan qaytish. 3 
Suhbatdoshni eshitish uning fikrlarini idrok qilish, mag’zini chaqish va tushunishni 
o’z ichiga oladi. Xodim suhbatdoshini diqqat bilan tinglamasligi oqibatida ushbu 
talablarning qaysi biri buziladi va suhbatdoshi fikrini tushunish xato bo’lib chiqadi. Tan 
olish kerak sud va huquqni muhofaza qiluvchi organlar kasb egalarining hammasi ham 
suhbatdoshini eshita oladi deb bo’lmaydi. G.A.Vasil’yevaning fikrini e’tirof etgan 
holda, aytilganlardan ayrim xulosalar chiqarib, o’zimiz va ish uchun foydali bo’ladigan 
suhbatdoshni eshitishni o’rganishga yordam beradigan bir necha zarur qat’iy axloqiy 
qoidalarni keltirib o’tamiz, ya’ni suhbatdoshni eshitayotganda:  
- suhbatdoshga qarshi shaxsiy ogohlantirishlani unutish lozim;  
- javob va xulosalar qilishga shoshilmaslik kerak;  
- faktlar va xulosalarni farqlay bilish lozim;  
- nutqingiz o’ta tushunarli va aniq bo’lishini kuzatib boring;  
- suhbatdoshingizdan eshitganlaringizni baholashda adolatli bo’lish;  
- eshitayotganday bo’lib o’zingizni ko’rsatmasdan, boshqa fikrlar bilan 
chalg’imasdan, suhbatdoshni haqiqiy eshitish lozim.4  
                                                 
3 Qarang: Васильева Г.А. Профессиональная этика юриста. Челябинск, 2005.-131-132 b.. 
 
4 Qarang: Васильева Г.А. Профессиональная этика юриста. Челябинск, 2005.-134-135 b.
yoki kasbiy ustunligingizni namoyish qilishingiz aqlsizlik bo’ladi. Bunday holat shaxsiy ishonchsizlikka olib keladi xalos. Xizmat munosabatlarida suhbatdoshni e’tibor bilan eshitish muhim ahamiyat kasb etadi. Suhbatdoshini og’ir vaziyatda eshita bilish o’zaro tushunishning o’mili hisblanadi, uningsiz xizmat munosabatlari o’rnatilmasligi mumkin. Su sababli bunday vaziyatda samarali eshitishning quyidagi asosiy etik qoidalari ishlab chiqilgan: -o’zini xizmat suhbati, baxs, yig’ilish temasi bo’yicha ichki manfaati yo’nalishiga qarata bilishi; - gapirayotganning-axborot berayotganning asosiy fikrlarini o’zi uchun ajratib olish va ularni to’g’ri tushunishga harakat qilish; - olingan ma’lumotni o’zidagi shaxsiy ma’lumotlar bilan tezgina solishtirish va yig’ilish, baxs, suhbatning asosiy mazmuniga tezlikda xayolan qaytish. 3 Suhbatdoshni eshitish uning fikrlarini idrok qilish, mag’zini chaqish va tushunishni o’z ichiga oladi. Xodim suhbatdoshini diqqat bilan tinglamasligi oqibatida ushbu talablarning qaysi biri buziladi va suhbatdoshi fikrini tushunish xato bo’lib chiqadi. Tan olish kerak sud va huquqni muhofaza qiluvchi organlar kasb egalarining hammasi ham suhbatdoshini eshita oladi deb bo’lmaydi. G.A.Vasil’yevaning fikrini e’tirof etgan holda, aytilganlardan ayrim xulosalar chiqarib, o’zimiz va ish uchun foydali bo’ladigan suhbatdoshni eshitishni o’rganishga yordam beradigan bir necha zarur qat’iy axloqiy qoidalarni keltirib o’tamiz, ya’ni suhbatdoshni eshitayotganda: - suhbatdoshga qarshi shaxsiy ogohlantirishlani unutish lozim; - javob va xulosalar qilishga shoshilmaslik kerak; - faktlar va xulosalarni farqlay bilish lozim; - nutqingiz o’ta tushunarli va aniq bo’lishini kuzatib boring; - suhbatdoshingizdan eshitganlaringizni baholashda adolatli bo’lish; - eshitayotganday bo’lib o’zingizni ko’rsatmasdan, boshqa fikrlar bilan chalg’imasdan, suhbatdoshni haqiqiy eshitish lozim.4 3 Qarang: Васильева Г.А. Профессиональная этика юриста. Челябинск, 2005.-131-132 b.. 4 Qarang: Васильева Г.А. Профессиональная этика юриста. Челябинск, 2005.-134-135 b.
 
 
Xizmat 
yuzasidan 
suhbatda 
va 
uchrashuvlarda 
mutaxassislar 
tomonidan 
umumlashtirilgan quyidagi ayrim qoidalarga rioya qilinganda omadga erishish mumkin 
bo’ladi: 
- oldindan suhbat rejasini tuzish;  
- suhbat davomida suhbatdoshga psixologik ta’sir o’tkazish, ya’ni noxush holatlarni 
ko’ngilli holatlar bilan almashtirib turish, suhbatning boshlanishi va oxiri ijobiy bo’lishi 
lozim;  
- suhbatdoshning qiziqishlari, nimani kutayotganligi, tutgan pozitsiyasi, o’z qadr-
qimmatini xis qilishi, o’zini yaxshi ko’rishini doimo e’tiborda tutish;  
- o’z fikri va takliflarini aniq, qisqa va tushunarli bayon qilish;  
- suhbatdoshni hech qachon va har qanday holatda ham haqorat qilmaslik va xafa 
qilmaslik, u bilan xuchmuomalali, iltifotli, andishali, muloyim bo’lish;  
- hechqachon boshqalarga nopisandlik bilan qarash mumkin emas;  
- maqtovni o’z o’rnida, me’yorida qilish lozim;  
- imkoniyat bo’lganda har doim suhbatdoshning haqligini tan olish.  
        Aholini qabul qilish. 
 Aholini qabul qilish yurist faoliyatini targ’ibot qilish, aholi bilan aloqasini 
mustahkamlashning muhim omillaridan biri hisoblanadi. Odatga ko’ra korxona va 
tashkilotlarda qabul kun va saotlar aniqlab qo’yiladi. Agar qabul mansabdor 
shaxslarning kabinetida bo’lmasa, buning uchun tegishli tartibda jihozlangan alohida 
xona ajratiladi. Imkon bo’lganda qabul o’tkaziladigan xona yonida tegishli tartibda 
jihozlangan kutish xonasi bolishi lozim. Fuqarolar qabulini o’tkazadigan xodim javob 
berishiga to’g’ri keladigan savollarga javob berishga munosib bo’lishi lozim u tegishli 
xizmat organlari bilan maslahatlahgani ma’qul hisoblanadi. Qabulga keluvchilarni qabul 
qiluvchi xodim arizachilarga e’tiborli bo’lishi, har birini shoshilmasdan, so’zini 
bo’lmasdan, 
hurmat 
ko’rsatgan 
holda 
eshitishi, 
hayojonlangan, 
ko’p 
gapli, 
asabiylashgan arizachini ham qabul qilishga psixologik tayor bo’lishi lozim va bunday 
arizachini tinchlantirish va u bilan tinch suhbatlashishga qodir bo’lishi kerak. 
 Qabulni o’tkazayotgan xodim arizachining savollariga batafsil javob berishga harakat 
qilishi lozim. Agar qabulni o’tkazgan rahbar to’liq javob berolmagan taqdirda, qabulga 
kelganga savoliga yozma ravishda javob berish haqida vaqtni belgilab xabar beradi.
Xizmat yuzasidan suhbatda va uchrashuvlarda mutaxassislar tomonidan umumlashtirilgan quyidagi ayrim qoidalarga rioya qilinganda omadga erishish mumkin bo’ladi: - oldindan suhbat rejasini tuzish; - suhbat davomida suhbatdoshga psixologik ta’sir o’tkazish, ya’ni noxush holatlarni ko’ngilli holatlar bilan almashtirib turish, suhbatning boshlanishi va oxiri ijobiy bo’lishi lozim; - suhbatdoshning qiziqishlari, nimani kutayotganligi, tutgan pozitsiyasi, o’z qadr- qimmatini xis qilishi, o’zini yaxshi ko’rishini doimo e’tiborda tutish; - o’z fikri va takliflarini aniq, qisqa va tushunarli bayon qilish; - suhbatdoshni hech qachon va har qanday holatda ham haqorat qilmaslik va xafa qilmaslik, u bilan xuchmuomalali, iltifotli, andishali, muloyim bo’lish; - hechqachon boshqalarga nopisandlik bilan qarash mumkin emas; - maqtovni o’z o’rnida, me’yorida qilish lozim; - imkoniyat bo’lganda har doim suhbatdoshning haqligini tan olish. Aholini qabul qilish. Aholini qabul qilish yurist faoliyatini targ’ibot qilish, aholi bilan aloqasini mustahkamlashning muhim omillaridan biri hisoblanadi. Odatga ko’ra korxona va tashkilotlarda qabul kun va saotlar aniqlab qo’yiladi. Agar qabul mansabdor shaxslarning kabinetida bo’lmasa, buning uchun tegishli tartibda jihozlangan alohida xona ajratiladi. Imkon bo’lganda qabul o’tkaziladigan xona yonida tegishli tartibda jihozlangan kutish xonasi bolishi lozim. Fuqarolar qabulini o’tkazadigan xodim javob berishiga to’g’ri keladigan savollarga javob berishga munosib bo’lishi lozim u tegishli xizmat organlari bilan maslahatlahgani ma’qul hisoblanadi. Qabulga keluvchilarni qabul qiluvchi xodim arizachilarga e’tiborli bo’lishi, har birini shoshilmasdan, so’zini bo’lmasdan, hurmat ko’rsatgan holda eshitishi, hayojonlangan, ko’p gapli, asabiylashgan arizachini ham qabul qilishga psixologik tayor bo’lishi lozim va bunday arizachini tinchlantirish va u bilan tinch suhbatlashishga qodir bo’lishi kerak. Qabulni o’tkazayotgan xodim arizachining savollariga batafsil javob berishga harakat qilishi lozim. Agar qabulni o’tkazgan rahbar to’liq javob berolmagan taqdirda, qabulga kelganga savoliga yozma ravishda javob berish haqida vaqtni belgilab xabar beradi.
 
 
Huquqni muhofaza qiluvchi organlarda oxirgi paytlarda aholi bilan muloqat qilishning 
ishonch telefoni orqali yoki navbatchi qismlarda fuqarolarning u yoki bu huquqni 
muhofaza qiluvchi organ xodimining xatti-harakatlari to’g’risida xabar beruvchi xatlari, 
shikoyat va arizalari uchun maxsus quti qo’yiladi. Aholi bilan muloqatda bo’lishning bu 
shakllari rahbariyatda huquqni muhofaza qiluvchi organlar faoliyati to’g’risida 
jamoatchilikning fikridan, hal qilinishi lozim bo’lgan masalalardan xabardor bo’lib 
turish imkonini beradi.  
     Xizmat jamoasida muloqat.  
Xizmat munosabatlari odamlarning kayfiyatiga ta’sir o’tkazadi, ushbu ish joyiga 
xos axloqiy iqlimni tashkil etadi, qaysikim bunday axloqiy iqlimsiz jamoa mavjud 
bo’lolmaydi. Odatdagi xizmat munoabatlari ikkita talab asosida vujudga keladi, ular 
ishga mas’ullik va jamoaga hurmatdan iborat. Mas’ullik o’z so’zi va ishiga halol va 
mas’uliyat bilan munosabatda bo’lishdir. Mas’uliyatsiz, mahmadona odam nafaqat o’z 
xulq-atvoriga sarar etkazadi, balki o’z atrofida mas’uliyatsizlik va intizomsizlik 
muhitini yaratadi. Ishlamasdan gap otib o’tirish, tanaffuslar qilib, ish vaqtida uy ishlari 
bilan shug’ullanish, nafaqat ish unumiga ta’sir etadi, balki isha vijdonli yondashadigan 
odamlarga ham salbiy ta’sir o’tkazadi. Kasbdoshlariga hurmat ularning xohish-
istaklarini hisobga olishni bilishda, ularga g’amxo’rlik qilishda, katta bolmasada 
yoqimli ko’maklar ko’rsatishda ifodalanadi. Yuridik faoliyat murakkab, tez 
o’zgaruvchan vaziyatlar, tavakkalchiliklar bilan bog’liq bo’ladi va shaxslar va guruhlar 
o’rtasida har xil nizolarga olib kelishi mumkin. Muvaffaqiyatli ishlash uchun bunday 
nizolar kelib chiqishini oldindan ko’ra bilish va ularni qanday bartaraf etishni bilishni 
talab qiladi. Agar nizoni bartaraf etishning imkoniyati bo’lmasa, unda kam yo’qotishlar 
bilan uni oson hal qilishni bilsh lozim. Bu erda xulq-atvorning etik asoslarigina yetarli 
bo’lmaydi. Bu etik qoidalarni holatni bunday nizoli holatda hamkasblarining o’zini 
qanday tutishini hisobga olgan holda mahorat bilan psixologik tahlil qilish bilan 
birgalikda amalga oshirishlik talab etiladi. Barcha nizoli holatlarda avvalo bu 
nizolarning kelib chiqishi sabablarini o’rganishlik va undan keyin uni hal qilishga 
kirishish lozim bo’ladi. Nizolar har xil bo’lsada, munosabatdagi qiyinchiliklarni 
bartaraz qilishning umumiy talablari mutaxassislar tomonidan taklif qilinadi. Bunday 
takliflarga quyidagi harakatlar kiradi: hamkorlik muhitini tashkil eting; muloqatda
Huquqni muhofaza qiluvchi organlarda oxirgi paytlarda aholi bilan muloqat qilishning ishonch telefoni orqali yoki navbatchi qismlarda fuqarolarning u yoki bu huquqni muhofaza qiluvchi organ xodimining xatti-harakatlari to’g’risida xabar beruvchi xatlari, shikoyat va arizalari uchun maxsus quti qo’yiladi. Aholi bilan muloqatda bo’lishning bu shakllari rahbariyatda huquqni muhofaza qiluvchi organlar faoliyati to’g’risida jamoatchilikning fikridan, hal qilinishi lozim bo’lgan masalalardan xabardor bo’lib turish imkonini beradi. Xizmat jamoasida muloqat. Xizmat munosabatlari odamlarning kayfiyatiga ta’sir o’tkazadi, ushbu ish joyiga xos axloqiy iqlimni tashkil etadi, qaysikim bunday axloqiy iqlimsiz jamoa mavjud bo’lolmaydi. Odatdagi xizmat munoabatlari ikkita talab asosida vujudga keladi, ular ishga mas’ullik va jamoaga hurmatdan iborat. Mas’ullik o’z so’zi va ishiga halol va mas’uliyat bilan munosabatda bo’lishdir. Mas’uliyatsiz, mahmadona odam nafaqat o’z xulq-atvoriga sarar etkazadi, balki o’z atrofida mas’uliyatsizlik va intizomsizlik muhitini yaratadi. Ishlamasdan gap otib o’tirish, tanaffuslar qilib, ish vaqtida uy ishlari bilan shug’ullanish, nafaqat ish unumiga ta’sir etadi, balki isha vijdonli yondashadigan odamlarga ham salbiy ta’sir o’tkazadi. Kasbdoshlariga hurmat ularning xohish- istaklarini hisobga olishni bilishda, ularga g’amxo’rlik qilishda, katta bolmasada yoqimli ko’maklar ko’rsatishda ifodalanadi. Yuridik faoliyat murakkab, tez o’zgaruvchan vaziyatlar, tavakkalchiliklar bilan bog’liq bo’ladi va shaxslar va guruhlar o’rtasida har xil nizolarga olib kelishi mumkin. Muvaffaqiyatli ishlash uchun bunday nizolar kelib chiqishini oldindan ko’ra bilish va ularni qanday bartaraf etishni bilishni talab qiladi. Agar nizoni bartaraf etishning imkoniyati bo’lmasa, unda kam yo’qotishlar bilan uni oson hal qilishni bilsh lozim. Bu erda xulq-atvorning etik asoslarigina yetarli bo’lmaydi. Bu etik qoidalarni holatni bunday nizoli holatda hamkasblarining o’zini qanday tutishini hisobga olgan holda mahorat bilan psixologik tahlil qilish bilan birgalikda amalga oshirishlik talab etiladi. Barcha nizoli holatlarda avvalo bu nizolarning kelib chiqishi sabablarini o’rganishlik va undan keyin uni hal qilishga kirishish lozim bo’ladi. Nizolar har xil bo’lsada, munosabatdagi qiyinchiliklarni bartaraz qilishning umumiy talablari mutaxassislar tomonidan taklif qilinadi. Bunday takliflarga quyidagi harakatlar kiradi: hamkorlik muhitini tashkil eting; muloqatda
 
 
aniqlikka harakat qiling; nizoning mavjudligini tan oling; nizoning mazmunini aniqlang; 
uni hal etishning turli echimlarini o’rganing; nizo taraflari o’rtasida kelishuvga erishing; 
kelishuvni hayotga tatbiq eting. Eng yaxshisi nizoni o’chirgadan ko’ra, uni bartaraf 
qilgan ma’qul. Hatto nizo muvaffaqiyatli hal etilganida ham u noxush xotirlashlarda, 
oxirigacha o’rnatilmagan munosabatlarda, muloqatdagi ayrim keskinliklarda o’zini 
bildirib, namoyish etib turadi. Qadimgi sharq hikmati ogohlantirganiday, singan 
piyolani yamash mumkin, lekin yoriq izlari bari bir qoladi.5 Shunday ekan, jamoada 
o’zaro ishonch va bir-biriga nisbatan xushmuomalali vaziyat o’rnatilishi lozim. Har bir 
jamoada o’zining axloqiy-psixologik muhiti mavjud bo’lsa-da, xizmat odobi qoidalari 
xodimlarning shaxsiy munoasabatlaridagi ko’ngilsizliklarni bartaraf etishga va bu 
pirovardida xizmat faoliyatining samarasining oshrilishiga ko’maklashadi.  
    Xizmat yig’lishlarini o’tkazish.  
 
Xizmat yig’lishlarini o’tkazmoqchi bo’lgan rahbar yodida tutish shart bo’lgan bir 
necha qoidalar mavjud va ular quyidagilardan iborat: 
- birinchidan yig’ilish qisqa bo’lishi kerak, yig’lishning cho’zilib ketishi unda 
ko’rilayotgan masalaga qiziqishning pasayib ketishiga olib keladi, hatto ungacha 
qiziqish o’yg’atib turgan ma’lumotdan ham ko’ngilni sovutishi mumkin;  
- yig’lishga undan oladigan ma’lummotlarni hayotga tatbiq etadigan, shuningdek 
qaror qabul qilishda fikrlari kerak bo’ladigan haqiqatan ham zarur xodimlarni taklif 
etish lozim bo’ladi;  
- yig’ilish haqiqatan zarurat tugilganda va muayan qarorlar qabul qiliah uchun 
boshqa yo’l ko’p vaqtni olishi va kamroq natija berishi mumkin bo’lgan hollarda 
o’tkazilishi kerak, ortiqcha tez-tez yig’lish o’tkazilishi rahbarning bo’shligidan yoki 
uning ma’muriy qo’rqoqligidan, shuningdek xodimlarning xizmat vaqtlarini samarasiz 
o’tkazilishidan darak beradi. Har qanday yig’ilish mukammal tayorgarlik ko’rishni talab 
qiladi, chunki yig’lishga qancha yaxshi tayorgarlik ko’rilgan bo’lsa uni o’tkazishga 
shuncha kam vaqt sarflanadi. Yig’lishga tayorgarlik korish quyidagi amalllarni 
bajarishni talab qiladi: yig’ilishning maqsadini aniqlash, temani shakllantirish, kun 
                                                 
.
aniqlikka harakat qiling; nizoning mavjudligini tan oling; nizoning mazmunini aniqlang; uni hal etishning turli echimlarini o’rganing; nizo taraflari o’rtasida kelishuvga erishing; kelishuvni hayotga tatbiq eting. Eng yaxshisi nizoni o’chirgadan ko’ra, uni bartaraf qilgan ma’qul. Hatto nizo muvaffaqiyatli hal etilganida ham u noxush xotirlashlarda, oxirigacha o’rnatilmagan munosabatlarda, muloqatdagi ayrim keskinliklarda o’zini bildirib, namoyish etib turadi. Qadimgi sharq hikmati ogohlantirganiday, singan piyolani yamash mumkin, lekin yoriq izlari bari bir qoladi.5 Shunday ekan, jamoada o’zaro ishonch va bir-biriga nisbatan xushmuomalali vaziyat o’rnatilishi lozim. Har bir jamoada o’zining axloqiy-psixologik muhiti mavjud bo’lsa-da, xizmat odobi qoidalari xodimlarning shaxsiy munoasabatlaridagi ko’ngilsizliklarni bartaraf etishga va bu pirovardida xizmat faoliyatining samarasining oshrilishiga ko’maklashadi. Xizmat yig’lishlarini o’tkazish. Xizmat yig’lishlarini o’tkazmoqchi bo’lgan rahbar yodida tutish shart bo’lgan bir necha qoidalar mavjud va ular quyidagilardan iborat: - birinchidan yig’ilish qisqa bo’lishi kerak, yig’lishning cho’zilib ketishi unda ko’rilayotgan masalaga qiziqishning pasayib ketishiga olib keladi, hatto ungacha qiziqish o’yg’atib turgan ma’lumotdan ham ko’ngilni sovutishi mumkin; - yig’lishga undan oladigan ma’lummotlarni hayotga tatbiq etadigan, shuningdek qaror qabul qilishda fikrlari kerak bo’ladigan haqiqatan ham zarur xodimlarni taklif etish lozim bo’ladi; - yig’ilish haqiqatan zarurat tugilganda va muayan qarorlar qabul qiliah uchun boshqa yo’l ko’p vaqtni olishi va kamroq natija berishi mumkin bo’lgan hollarda o’tkazilishi kerak, ortiqcha tez-tez yig’lish o’tkazilishi rahbarning bo’shligidan yoki uning ma’muriy qo’rqoqligidan, shuningdek xodimlarning xizmat vaqtlarini samarasiz o’tkazilishidan darak beradi. Har qanday yig’ilish mukammal tayorgarlik ko’rishni talab qiladi, chunki yig’lishga qancha yaxshi tayorgarlik ko’rilgan bo’lsa uni o’tkazishga shuncha kam vaqt sarflanadi. Yig’lishga tayorgarlik korish quyidagi amalllarni bajarishni talab qiladi: yig’ilishning maqsadini aniqlash, temani shakllantirish, kun .
 
 
tartibini aniqlash, yig’ilishni o’tkazish sanasi va vaqtini aniqlash, ishtirokchilarni 
aniqlash va ma’ruzachini belgilash, yig’lish o’tkazilish davom etish vaqtini belgilash, 
amalda 1,5 soat ma’qullanadi, chunki undan oshsa samara tez tushib ketadi, yig’ilish 
hujjatlarini va texnik tomonlarni tayyorlash lozim bo’ladi. Amaliyotda yig’ilishlarning 
to’rtta turi, ya’ni tezkor yig’lish, korsatmalar berish uchun yig’ilish, muommaviy 
yig’ilish va yakuniy yig’ilishlar mavjud.  
 Yig’ilishni tayinlangan vaqtda boshlash lozim. Kirish so’zini rahbar gapiradi. 
Kirish so’zida muhokama qilinayotgan muommoning doirasini aniq belgilab olish 
lozim, muhokananing maqsadi, amaliy ahamiyati aytiladi va reglament belgilab olinadi. 
Yig’ilishni olib boruvchining vazifasi so’zga chiquvchilarning so’zlarini eshitishni 
ta’minlash va ularni tahlil qilishdan iborat. U ustalik bilan so’zga chiquvchlar 
tomonidan oldin aytilganlarni takrorlashlarga e’tiborni qaratish, ishga tegishli 
bo’lmaganlarini chiqarib tashlash, aytilgan so’zlar faktlarga asoslanishiga erishishni 
talab qilishi lozim. Majlisni boshqaruvchi madaniyatining belgisi reglamentga rioya 
qilishdan iborat. Rahbar o’z kabinetida yig’ilishlar o’tkazishni suiiste’mol qilmasligi 
kerak. Ushbu holatning o‘zi, ya’ni o’z kreslosida o’tirgan rahbar va boshqa 
suhbatdoshlar o’rtasidagi holat notenglikni ifodalaydi. Rahbarga bo’ysunuvchilar 
bunday holatlarda o’zlarini naqulay sezadilar. O’z kabinetida yig’ilish o’tkasadigan 
rahbar telefonda gaplashish va qabuliga kiruvchlar bilan gaplashishlar orqali 
yig’lishning borishini bo’lmasligi lozim. Bunday xulq-atvor ishtirokchilarning 
vaqtlarini nafaqat bekorga sarflashga, balki ularga nisbatan bo’lgan to’g’ridan-to’g’ri 
hurmatsizlik belgisi hisoblanadi. Yig’ilish qaror qabul qilish bian yoki rahbarning aniq 
ijrochilarni ko’rsatgan holdagi yakuniy so’zi bilan tugallanadi. Yig’ilisda bayonnoma 
yurgiziladi va unda kelgusida ijrosini ta’milashlikni nazorat qilish uchun qabul qilingan 
qarorlar qayd etilgan bo’lishi kerak.   
Telefonda gaplashish madaniyati to’g’risida gapirganda, tibbiyot xodimlari 
yetarlicha davomli telefon qo’ng’roqlarining ta’siri asab tizimiga salbiy ta’sir qiladi, 
ayrimlarining ta’kidlashicha bunday ta’sir inson umrini uch-to’rt yilga qisqartirishi 
mumkin ekan.6  
                                                 
6 Qarang: Васильева Г.А. Профессиональная этика юриста. Челябинск, 2005.-141-143 b.
tartibini aniqlash, yig’ilishni o’tkazish sanasi va vaqtini aniqlash, ishtirokchilarni aniqlash va ma’ruzachini belgilash, yig’lish o’tkazilish davom etish vaqtini belgilash, amalda 1,5 soat ma’qullanadi, chunki undan oshsa samara tez tushib ketadi, yig’ilish hujjatlarini va texnik tomonlarni tayyorlash lozim bo’ladi. Amaliyotda yig’ilishlarning to’rtta turi, ya’ni tezkor yig’lish, korsatmalar berish uchun yig’ilish, muommaviy yig’ilish va yakuniy yig’ilishlar mavjud. Yig’ilishni tayinlangan vaqtda boshlash lozim. Kirish so’zini rahbar gapiradi. Kirish so’zida muhokama qilinayotgan muommoning doirasini aniq belgilab olish lozim, muhokananing maqsadi, amaliy ahamiyati aytiladi va reglament belgilab olinadi. Yig’ilishni olib boruvchining vazifasi so’zga chiquvchilarning so’zlarini eshitishni ta’minlash va ularni tahlil qilishdan iborat. U ustalik bilan so’zga chiquvchlar tomonidan oldin aytilganlarni takrorlashlarga e’tiborni qaratish, ishga tegishli bo’lmaganlarini chiqarib tashlash, aytilgan so’zlar faktlarga asoslanishiga erishishni talab qilishi lozim. Majlisni boshqaruvchi madaniyatining belgisi reglamentga rioya qilishdan iborat. Rahbar o’z kabinetida yig’ilishlar o’tkazishni suiiste’mol qilmasligi kerak. Ushbu holatning o‘zi, ya’ni o’z kreslosida o’tirgan rahbar va boshqa suhbatdoshlar o’rtasidagi holat notenglikni ifodalaydi. Rahbarga bo’ysunuvchilar bunday holatlarda o’zlarini naqulay sezadilar. O’z kabinetida yig’ilish o’tkasadigan rahbar telefonda gaplashish va qabuliga kiruvchlar bilan gaplashishlar orqali yig’lishning borishini bo’lmasligi lozim. Bunday xulq-atvor ishtirokchilarning vaqtlarini nafaqat bekorga sarflashga, balki ularga nisbatan bo’lgan to’g’ridan-to’g’ri hurmatsizlik belgisi hisoblanadi. Yig’ilish qaror qabul qilish bian yoki rahbarning aniq ijrochilarni ko’rsatgan holdagi yakuniy so’zi bilan tugallanadi. Yig’ilisda bayonnoma yurgiziladi va unda kelgusida ijrosini ta’milashlikni nazorat qilish uchun qabul qilingan qarorlar qayd etilgan bo’lishi kerak. Telefonda gaplashish madaniyati to’g’risida gapirganda, tibbiyot xodimlari yetarlicha davomli telefon qo’ng’roqlarining ta’siri asab tizimiga salbiy ta’sir qiladi, ayrimlarining ta’kidlashicha bunday ta’sir inson umrini uch-to’rt yilga qisqartirishi mumkin ekan.6 6 Qarang: Васильева Г.А. Профессиональная этика юриста. Челябинск, 2005.-141-143 b.
 
 
Huquqni muhofaza qiluvchilik faoliyatida esa telefonda gaplashuvlar bilan inson 
taqdiri bo’gliq bo’lishi mumkin. Har bir telefonda gaplashuvga yaxshi tayorgarlik 
ko’rishlik talab etiladi.  
Huquqni muhofaza qiluvchi organlardan odamlar yordam va himoyani kutadi, 
telefon go’shagidan g’azablanganlik tovushini eshitgandan keyin ular tushunadiki, 
bunday odamdan yaxshilikni kutish amri mahol. So’zlashuv tashabbuskori, javobni 
eshitgandan salomlashishi va darhol o’zini tanishtirishi, ismi, familiyasi va otasining 
ismini, tashkiloti va lavozimini aytishi kerak. Telefon qilganlik boshqaga noqulay 
tuyilishi mumkinligi sababli, o’zini tanishtirgandan keyin, unga xalaqit bermadingizmi 
agar xalaqit bergan bo’lsangiz qachon qayta qo’ng’iroq qilsangiz qulay bo’lishi 
mumlinligini so’rashlik tavsiya etiladi. Shu o’rinda qanday masalada gaplashmoqchi 
bo’lganingizni qisqacha eslatib qo’yishingiz mumkin. Xizmat gaplashuvi qisqa va aniq 
bo’lishi lozim. Shuni esda tutish lozimki, telefonda davlat va xizmat sirlari haqida 
gaplashuv olib borilmaydi. Huquqni muhofazaqiluvchi organlarga odamlar ko’pincha 
voqealar, jinoyatlar haqida hayojonda, qo’rquv holatlarida telefonda xabar qilishadi va 
xabarlarini aniq ifodalay olmasdan, asosiy holaatlarni unutib qoldirib, qayata-qayata 
gapiradilar. Bunday holatda uni tinchlantirib, to’g’ri yo’naltirib, yo’naltiruvchi savollar 
berib turish lozim bo’ladi. Xodimning muomalaligi, shoshilmasdan, manfaatdorlik bilan 
yondoshishi telefon qilganning hayajonini bosishga va yetarli ma’lumotni olishga 
imkoniyat yaratadi.  
Xizmat suhbatlarida “yaxshi”, “bo’ladi” , “xo’b”, “о'kеy” kabi so’zlarni ishlatishlik 
ishga 
engiltaklik 
bilan 
qarashlikdan, 
telefonda 
gaplashayotgan 
sherikning 
mas’uliyatsizligidan darak beradi. Xushmuomalalik “kechiring”, “uzr”, “raxmat”, 
“iltimos” kabi so’zlarni islatishni talab qiladi, shuningdek xizmat telefonida kechirim 
so’rash va minnatdorchilik bildirishni hadeb takrorlab suiiste’mol qilmaganlik ma’qul 
bo’ladi.  
Xizmat hujjatlarini tuzish odatda qattiq tartibga solingan. Xizmat hujjatlari qisqa va 
aniqlikka, til ravonligiga rioya qilishni taqozo etadi, keraksiz so’z aylanmakarini 
ishlatish ma’qullanmaydi. Ko’p bo’lmagan so’zlar orqali to’liq ma’lumotni berish ularni
Huquqni muhofaza qiluvchilik faoliyatida esa telefonda gaplashuvlar bilan inson taqdiri bo’gliq bo’lishi mumkin. Har bir telefonda gaplashuvga yaxshi tayorgarlik ko’rishlik talab etiladi. Huquqni muhofaza qiluvchi organlardan odamlar yordam va himoyani kutadi, telefon go’shagidan g’azablanganlik tovushini eshitgandan keyin ular tushunadiki, bunday odamdan yaxshilikni kutish amri mahol. So’zlashuv tashabbuskori, javobni eshitgandan salomlashishi va darhol o’zini tanishtirishi, ismi, familiyasi va otasining ismini, tashkiloti va lavozimini aytishi kerak. Telefon qilganlik boshqaga noqulay tuyilishi mumkinligi sababli, o’zini tanishtirgandan keyin, unga xalaqit bermadingizmi agar xalaqit bergan bo’lsangiz qachon qayta qo’ng’iroq qilsangiz qulay bo’lishi mumlinligini so’rashlik tavsiya etiladi. Shu o’rinda qanday masalada gaplashmoqchi bo’lganingizni qisqacha eslatib qo’yishingiz mumkin. Xizmat gaplashuvi qisqa va aniq bo’lishi lozim. Shuni esda tutish lozimki, telefonda davlat va xizmat sirlari haqida gaplashuv olib borilmaydi. Huquqni muhofazaqiluvchi organlarga odamlar ko’pincha voqealar, jinoyatlar haqida hayojonda, qo’rquv holatlarida telefonda xabar qilishadi va xabarlarini aniq ifodalay olmasdan, asosiy holaatlarni unutib qoldirib, qayata-qayata gapiradilar. Bunday holatda uni tinchlantirib, to’g’ri yo’naltirib, yo’naltiruvchi savollar berib turish lozim bo’ladi. Xodimning muomalaligi, shoshilmasdan, manfaatdorlik bilan yondoshishi telefon qilganning hayajonini bosishga va yetarli ma’lumotni olishga imkoniyat yaratadi. Xizmat suhbatlarida “yaxshi”, “bo’ladi” , “xo’b”, “о'kеy” kabi so’zlarni ishlatishlik ishga engiltaklik bilan qarashlikdan, telefonda gaplashayotgan sherikning mas’uliyatsizligidan darak beradi. Xushmuomalalik “kechiring”, “uzr”, “raxmat”, “iltimos” kabi so’zlarni islatishni talab qiladi, shuningdek xizmat telefonida kechirim so’rash va minnatdorchilik bildirishni hadeb takrorlab suiiste’mol qilmaganlik ma’qul bo’ladi. Xizmat hujjatlarini tuzish odatda qattiq tartibga solingan. Xizmat hujjatlari qisqa va aniqlikka, til ravonligiga rioya qilishni taqozo etadi, keraksiz so’z aylanmakarini ishlatish ma’qullanmaydi. Ko’p bo’lmagan so’zlar orqali to’liq ma’lumotni berish ularni