Zamonaviy maktab o`qituvchisining vazifalari.
Reja:
Reja:
1. O’qituvchi va uning jamiyatda tutgan o’rni.
2. O’qituvchi shaxsiga qo’yiladigan asosiy talablar.
3. O’qituvchining kasbiy shakllanish jarayoni.
1. Hozirgi zamon pedagogika fani oldida turgan muhim muammolardan biri –
o’qituvchi va pedagogik mehnat sharoiti muammosi hisoblanadi. Chunki,
o’qituvchida barcha pedagogik g’oyalar mujassamlangan bo’lib, uning faoliyati
orqali bu g’oyalar amalga oshiriladi va hayotga tatbiq etiladi. O’qituvchining ko’p
qirrali va murakkab faoliyati zamirida yosh avlodni odobli, axloqli qilib tarbiyalash,
ularni bilimlar bilan qurollantirish kabi muhim vazifalar yotadi. Bularni amalga
oshirish esa o’qituvchining xilma-xil faoliyatiga bog’liq: bolalarni o’qitish,
maktabdan va sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni tashkil eta bilish va o’tkazish, ota-
onalar o’rtasida pedagogik targ’ibot ishlarini olib boorish va hokazo. Bularning
hammasi o’qituvchidan chuqur bilimga ega bo’lishni, o’z sohasini, bolalarni sevishni
talab etadi.
O’zbekiston Respublikasi oliy ta'lim konsepsiyasida mutaxassis vazifalari
quyidagicha belgilangan: …"mutaxassis o’z faoliyati, sohasidan qat'i nazar, ijodiy
jamoalarda ishlay olish qobiliyatiga, menejment va marketing sohalarida
tayyorgarlikka ega bo’lishi, yangi texnologiyalarni joriy etishning xo’jalik, ijtimoiy
va madaniy jihatlarini aniq tasavvur qila olishi kerak". Ushbu fikrlar o’qituvchilarga
ham bevosita taalluqli. Chunki jamiyatimizda sodir bo’layotgan tub o’zgarishlar,
bozor munosabatlariga kirib borishimiz o’qituvchidan nafaqat kasbiy bilimlarni,
balki iqtisodiy, yuridik, texnikaviy bilimlardan ham xabardor bo’lishni taqozo
qilmoqda. Bu o’rinda boshlang’ich sinf o’qituvchisi xususida alohida to’xtalmoq
zarur.
2. Hozirgi zamon o’qituvchisining asosiy fazilatlaridan biri – o’z kasbiga
sadoqatliligi, g’oyaviy e'tiqodliligi, o’z kasbini sevishi o’qituvchini boshqa kasb
egalaridan ajratib turadi. Chunki maktabda ta'lim-tarbiya ishining yuqori saviyada
olib borilishi faqat o’qituvchiga, uning kasbiy tayyorgarligiga bog’liq. O’qituvchi
shaxsiga qo’yiladigan muhim talablardan biri shuki, u o’zi o’qitayotgan
predmetlarni chuqur bilishi, uning metodikasini o’zlashtirib olgan bo’lishi zarur.
Predmetni va uning nazariyasini chuqur bilishi, uni qiziqarli qilib o’quvchilarga
yetkaza olishi bolalarning shu predmetga bo’lgan qiziqishini oshiradi,
o’qituvchining obro’sini oshiradi. O’quvchilar p’qituvchining o’z bilimlarini
bolalarga yetkaza olishi imkoniyatlarini qadrlabgina qolmay, balki uning fidoyiligini
ham taqdirlashadi.
O’qituvchi kasbiga xos bo’lgan muhim talablardan biri – bolalarni sevish,
ularning hayoti bilan qiziqish, har bir shaxsni hurmat qilishdan iboratdir. Bolani
sevgan, butun kuch va bilimini bolalarning kelajagi, ularni Vatanga sodiq fuqaro
qilib tarbiyalashga safarbar qila oladigan insongina haqiqiy o’qituvchi bo’la oladi.
Bolaga befarq, uning kelajagi bilan qiziqmaydigan, o’qituvchilik kasbiga loqayd
inson haqiqiy o’qituvchi bo’la olmaydi. "Boshlang’ich ta'lim konsepsiyasi"da
boshlang’ich sinf o’qituvchisining qiyofasi quyidagicha ta'riflanadi: "…eng muhimi,
bolalarda o’qish, o’rganishga chinakam havas, ishtiyoq uyg’otuvchi, e'tiqod hosil
qiluvchi ustoz sifatida alohida o’rin tutadi".
Bu konsepsiyada boshlang’ich sinf o’qituvchisiga qo’yiladigan quyidagi
talablar ham keltiriladi:
- "…O’zbekiston – kelajagi buyuk davlat ekaniga ishonadigan milliy iftixor
tuyg’usiga ega bo’lishi;
- bolalarni xalq pedagogikasi durdonalari hamda milliy qadriyatlarimiz asosida
tarbiya qila olishi;
- nutqi ravon, xalq tili boyligi, ifoda usuli va tasvir vositalarini, adabiy til uslubi
va me'yorini to’la egallagan bo’lishi" zarur.
O’qituvchilik kasbiga xos bo’lgan bunday fazilatlarni undagi pedagogik odob
shakllantiradi. Pedagogik odob o’qituvchining yuksak kasbiy fazilatidir. U
o’qituvchining sabotli bo’lish, o’z hissiyotini idora qila olishi, bolalarga pedagogik
ta'sir o’tkazish vosita va me'yorlarini belgilashi va aniqlashiga yordam beradigan
fazilat hisoblanadi. Yuksak pedagogik odobga ega bo’lgan o’qituvchigina sinfda
mo'tadil psixologik iqlim o’rnata oladi, bolalar qalbiga tez yo’l topa oladi.
3. O’qituvchining kasbiy shakllanishi kollejda ta'lim olish jarayonidan
boshlanadi. Kollejning o’quv reja va fanlar bo’yicha dasturlarida bo’lajak
o’qituvchilarga shu kasbning siru asrorlarini o’rgatish, nazariy bilimlar berish va
ko’nikmalar hosil qilish nazarda tutiladi. Ta'lim jarayonida fanlar bo’yicha amalga
oshiriladigan seminar, amaliy va laboratoriya mashg’ulotlari nazariy bilimlarni
mustahkamlashgagina emas, balki ularni amaliy ish jarayonida qo’llashga ham
imkon beradi.
Bunday mashg’ulotlar tanlagan kasbi to’g’ri ekaniga ishonch hissini uyg’otadi.
Bo’lajak o’qituvchining kasbiy shakllanib borishida I kursdan boshlab
o’tkaziladigan uzluksiz pedagogik amaliyot alohida ahamiyatga ega.
Bu amaliyot I, II-kurslarda amalga oshiriladi. Uning asosiy maqsadi
o’qishning birinchi yilidan boshlaboq, talabalarni maktabga o’rgatish, o’qituvchilik
kasbidan xabardor qilib borishdir, qolaversa, uzluksiz amaliyot kasb tanlashga
yo’llash vazifasini ham o’taydi.